PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نژاد پومرانین(سگ)



Sara12
11-13-2010, 10:42 AM
Pomeranian


http://www.persianpetclinic.com/images/generic/Pomeranian10.jpg

نژاد پومرانین


تعدادی ازنژادهای سگها را تحت عنوان گروه اشپیتز (spitz group) می شناسند و نژاد پامرانین نیز از این گروه است . این نژاد از سگهای سورتمه نواحی ایسلند و لاپلند مشتق شده است . البته نام این نژاد از منطقه پامرانیا گرفته شده است و احتمالا علت آن اصلاح نژاد و کاهش اندازه این سگها در این منطقه است . در هر صورت سگهایی از این گروه که جثه بزرگتری داشته اند به عنوان سگ گله عمل می کرده اند . در واقع این نژاد هنگامی که برای اولین بار یعنی در اواسط قرن 19 در انگلستان مورد توجه قرارگرفت انواعی از آنها وزنی در حدود 15 کیلوگرم داشته و از لحاظ رنگ ، وضعیت موها و اندازه شبیه به German wolf spitz بوده اند .

تا سال 1870 میلادی پامرانین به خوبی شناخته شده نبود . درسال 1888 ملکه ویکتوریا به این نژاد علاقمند شد و آن را با خود از ایتالیا به انگلستان برد و به دلیل همین علاقمندی اقدام به تکثیر این نژاد نمود . با ورود این نژاد به امریکا اقدامات اصلاح نژاد باعث به وجود آمدن سگهایی گردید که معمولا وزنی کمتر از 3 کیلوگرم دارند .

انواع بسیارکوچک این نژاد با خصلت مطیع بودن و روحیه سر زندگی به همراه جثه خاص آنها را به عنوان یکی ازمهمترین حیوانات خانگی و دست آموز مطرح ساخته است .




http://www.persianpetclinic.com/images/generic/Pomeranian13.jpg

مشخصات استاندارد نژاد پامرانین

سر :

در مقایسه با بدن دارای نسبت خوبی است . مثلثی شکل و حالت صورت شبیه به روباه است .

چشمها :

براق به رنگ مشکی بوده و اندازه متوسطی دارد . چشم بادامی شکل است . گوشها کوچک هستند و راست و افراشته نگاه داشته می شوند . جمجمه گنبدی نیست .
بدن :

گردن کوتاه است و قاعده آن بخوبی با شانه ها اتصال می یابد . خط پشت صاف است . بدن گرد است . سینه عمیق بوده ولی چندان عریض نمی باشد . دم برروی پشت برمی گردد و بالا نگه داشته می شود .

اندام های حرکتی :

شانه ها عمودی نیست اما تعدیل آن به سمت عقب درحدی است که گردن بالا قرارمی گیرد .

پوشش خارجی :

موها حالت مضاعف دارند . پوشش زیرین کوتاه ، نرم و ضخیم است و موهای سطحی بلند و زبر می باشند . دم نیزتوسط موهای زیادی پوشیده می شود . موها در ناحیه دستها پر مانند بوده و پاها مزین به موهای بلند یا موهای پر مانندی است که از لگن تا زانو را می پوشاند .
رنگ :

انواع رنگها شامل قرمز ، نارنجی ، کرم و مشکی ، مشکی کمرنگ ، قهوه ای و خاکستری گزارش شده است .

رفتار:

رفتار آمرانه ای دارد . باهوش و زیرک می باشد .




http://www.persianpetclinic.com/images/generic/Pomeranian1.JPG




اندازه :

وزن سگهایی که برای نمایش در نظرگرفته شده است 5/1 الی 5/3 کیلوگرم می باشد و مناسب ترین آن 2 الی 5/2 کیلوگرم می باشد . اما بسته به سن می تواند وزنی بیش از این کسب کند .

پامِرانیان سگی است کوچک ، پشمالو با گوشهای کوچک و نوک تیز و صورتی شبیه به روباه ، انواع کوچک این نژاد با خصلت مطیع بودن و روحیه سر زندگی به همراه جثه خاص ، آنها را بعنوان یکی از مهمترین حیوانات خانگی و دست آموز مطرح ساخته است . سر در مقایسه با بدن دارای نسبت خوبی است . چشم ها براق ، به رنگ مشکی و دارای اندازه متوسطی است . گردن کوتاه است و قاعده آن به خوبی با شانه ها اتصال می یابد . موها حالت مضاعف دارند . پوشش زیرین کوتاه ، نرم و ضخیم است و موهای سطح بلند و زبر می باشد . دم نیز توسط موهای زیادی پوشیده شده است . در انواع رنگها شامل قرمز ، نارنجی ، کرم و مشکی ، قهوه ای و خاکستری گزارش شده است .


http://www.persianpetclinic.com/images/generic/Pomeranian7.JPG


خلق وخو

رفتار آمرانه ای داشته ، با هوش و زیرک است . پامِرانیان سگی سرزنده ، باهوش ، مشتاق برای آموختن ، بسیار باوفا و شجاع است و غالباً با سایر سگها و حیوانات به خوبی کنار می آید . اما بعضی از آنها فکر میکنند که جثه بزرگتری نسبت به آنچه هستند ، دارند و اقدام در حمله به سگهایی بزرگتر می نمایند . صدای بلندی دارند و دیدبان بسیار خوبی است . اگر می خواهید در هنگام صدای درب و زنگ تلفن پارس نکند باید از سنین کم مورد آموزش هایی جدی قرار گیرد . برای کودکان پیشنهاد نمی شود .
وزن و ارتفاع

وزن در نرها :
1-3 کیلوگرم

وزن در ماده ها :
1-3 کیلوگرم

ارتفاع در نرها :
18-30 سانتیمتر

ارتفاع در ماده ها :
18-30 سانتیمتر




http://www.persianpetclinic.com/images/generic/Pomeranian11.jpg




مشکلات سلامتی

برخی از انواع پامِرانیان دارای مشکل کشکک پا هستند . بیماریهای قلبی ، مشکلات پوستی و عفونت چشم نیز شایع می باشد . بهتر است در تغذیه آن از غذاهای خشک بهره گرفت تا از بروز مشکلات لثه جلوگیری شود و دندانها در حالت سالم و خوب باقی بماند . ماده های کوچک اکثراً برای زایمان به سزارین نیاز دارند .

شرایط نگهداری

برای زندگی آپارتمانی مناسب می باشد . اصولاً در داخل خانه فعال است و نیازی به حیاط ندارد بهتر است در فواصل گرما به خنک کردنش اقدام کنید تا دچار گرما زدگی نشود .


http://www.persianpetclinic.com/images/generic/Pomeranian9.jpg


فعالیت بدنی

از پیاده روی لذت می برد و خودش به تنهایی می تواند موجبات تفریح و بازی خود را فراهم کند . ترجیحاً بهتر است یک حیاط کوچک در هنگام بازی در اختیارش قرار دهید .
طول عمر

در حدود 15سال .

آراستن

موی بلند مضاعف این نژاد نیاز به آراستن و شانه زدن روزانه دارد . بهتر است شانه زدن را از قسمت سر شروع کرده ، موها را به چند تکه تقسیم و بصورت برعکس شانه کنید . استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می شود . پامِرانیان یک یا دوبار در سال ریزش مو دارد. گوشها و چشم ها را بصورت روزمره تمیز کنید و بصورت منظم به دامپزشک مراجعه کنید. ریزش مو در این نژاد زیاد می باشد .

تاریخچه

نژاد پامِرانیان از سگهای سورتمه نواحی ایسلند و لامپلند مشتق شده است . البته نام این نژاد از منطقه پامِرانیا گرفته شده است و احتمالاً اصلاح نژاد و کاهش اندازه این نژاد در این منطقه است . این نژاد برای اولین بار در اواسط قرن 19 میلادی در انگلستان مورد توجه قرار گرفت .

گروه :

سگهای عروسکی .



http://www.persianpetclinic.com/images/generic/Pomeranian12.jpg

http://www.persianpetclinic.com/images/generic/Pomeranian5.jpg