Sara12
11-12-2010, 11:23 PM
علم کوه در آستانه تخريب است
علرغم اعلام توقف روند جاده سازي
علم کوه در آستانه تخريب است
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/11/02/100865452393.jpg
جام جم آنلاين: مسئولان بخش گردشگرپذير و بکر کلاردشت از تخريب مجدد قله حفاظت شده علم کوه خبر دادند و خواستار ورود رئيس جمهور براي پايان تخريب شدند.
به گزارش مهر، به رغم اعلام متوقف شدن روند جاده سازي در علم کوه از سوي علاقه مندان محيط زيست و انجمن هاي کوهنوردي، جاده سازي و تخريب قله کوه از روزهاي گذشته در منطقه آغاز شده که مجددا زمينه هاي ناراحتي را براي مردم منطقه به خصوص دوستداران کوهنوردي و طبيعت ايجاد کرده است.
بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر در منطقه، جاده سازي و تخريب علم کوه و تخت سليمان آغاز شده و حمل سنگهاي 10 تا 20 تني توسط کاميونهاي سنگين رودبارک پديدار شده است.
اين خودروها که از درون شهر رودبارک و در پي انتقال غيرقانوني سنگ توسط مديران شرکت سنگ تزئيني به مناطق علم کوه و تخت سليمان آمده بودند با تجمع و راه بندان روزهاي اخير مردم مجبور به بازگشت به محل شرکت و تخليه سنگ شدند.
مهدي سليمان پور، نائب رئيس شوراي شهر کلاردشت نيز با تاييد اين خبر در گفتگو با خبرنگار مهر در کلاردشت با ابراز تاسف از بي توجهي مديران شرکت سنگ تزئيني به خواسته هاي مردم منطقه گفت: متاسفانه به رغم جلسات متعدد و صورت جلسه هاي مکرري که با حضور استاندار سابق، مسئولان چالوس و مديران شرکت سنگ تزئيني در شهرداري کلاردشت، فرمانداري چالوس و دفتر استاندار برگزار شده هيچ اقدامي از سوي شرکت سنگ تزئيني براي توقف فعاليت غيرقانوني راه سازي در منطقه صورت نداده است.
وي افزود: فعاليت شرکت متروي تهران (سنگ تزئيني) در راستاي برداشت بي رويه سنگ و تخريب بالادست علم کوه براي حمل سنگ هاي 10 تا 20 تني اعتراضات مردمي را در سال 69 ايجاد کرده بود.
به گفته سليمان پور، بخشدار وقت در آن زمان براي حل مشکل پيش آمده بين مردم به اتفاق شوراي محل و تعدادي از معتمدين روستاي رودبارک با نماينده شرکت مترو جلسه اي تشکيل داد که حاصل آن جلسه صورتجلسه اي شد که در آن شرکت مترو متعهد شد که براي حمل سنگ، جاده کمربندي احداث کنند.
نائب رئيس شوراي شهر کلاردشت گفت: شرکت مترو پس از تخريب هزاران هکتار از دامنه هاي بالادست علم کوه نه تنها به تعهدات خود در احداث جاده کمربندي عمل نکرد بلکه شرکت را به واسطه بدهکاري ميلياردي به سازمان تامين اجتماعي با تغيير نام از مترو به سنگ تزئيني واگذار کرد.
وي گفت: مردم منطقه علاوه بر اينکه مانع حمل سنگ از درون محل شدند در طوماري از رئيس جمهور خواستند تا به منظور حفظ و حراست از منابع ملي به خصوص قله حفاظت شده علم کوه ياري رسان مردم منطقه باشد و خود شخصا براي رفع اين مهم ورود پيدا کند.
سليمان پور افزود: قله حفاظت شده چهار هزار و 800 متري علم کوه و چهار هزار و 830 متري تخت سليمان با 45 قله بيش از چهارهزار متري که داراي يخچال ها و درياچه هاي منحصر به فرد در ارتفاع چهار هزار متري بوده که ديگر در آستانه تخريب قرار گرفته است.
مديرکل حفاظت از محيط زيست مازندران پيش تر در ساري گفته بود: کلاردشت نيازي به جاده سازي ندارد و جاده سازي سبب رفع محروميت منطقه نخواهد شد.
رسول علي اشرفي پور با اشاره به اينکه کلاردشت داراي زيست بوم منحصر به فردي در سطح ملي است، عنوان کرده بود: ارتفاعات قلل معروف علم کوه، سياه کمان و تخت سليمان جزو آثار طبيعي ملي کشور بوده که بي ترديد اگر جاده اي بخواهد از کلاردشت به سمت طالقان احداث شود توجيه اقتصادي و زيست محيطي نخواهد داشت.
کارشناسان زيست محيطي معتقدند تمام دامنه هاي علم کوه به شدت آسيب پذير و سست هستند و هرگونه بارگذاري اضافه اکوسيستم منطقه را به شدت تخريب مي کند. دامنه هاي علم کوه همچنين داراي رودخانه هاي حفاظت شده زلالي بوده که محل پرورش ماهيان آزاد خزري است
منطقه کلاردشت از دهه 40 به عنوان يک منطقه با اهميت زيست محيطي بالا مورد توجه بوده و اين منطقه به هيچ عنوان بن بست نيست زيرا چهار راه ارتباطي گسترده اي است که به علت گسترش روزافزون مسافر و گردشگر و اهالي و توليد زباله ها و پساب هاي انساني و غيرانساني به لحاظ زيست محيطي در خطر قرار گرفته است.
علرغم اعلام توقف روند جاده سازي
علم کوه در آستانه تخريب است
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/11/02/100865452393.jpg
جام جم آنلاين: مسئولان بخش گردشگرپذير و بکر کلاردشت از تخريب مجدد قله حفاظت شده علم کوه خبر دادند و خواستار ورود رئيس جمهور براي پايان تخريب شدند.
به گزارش مهر، به رغم اعلام متوقف شدن روند جاده سازي در علم کوه از سوي علاقه مندان محيط زيست و انجمن هاي کوهنوردي، جاده سازي و تخريب قله کوه از روزهاي گذشته در منطقه آغاز شده که مجددا زمينه هاي ناراحتي را براي مردم منطقه به خصوص دوستداران کوهنوردي و طبيعت ايجاد کرده است.
بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر در منطقه، جاده سازي و تخريب علم کوه و تخت سليمان آغاز شده و حمل سنگهاي 10 تا 20 تني توسط کاميونهاي سنگين رودبارک پديدار شده است.
اين خودروها که از درون شهر رودبارک و در پي انتقال غيرقانوني سنگ توسط مديران شرکت سنگ تزئيني به مناطق علم کوه و تخت سليمان آمده بودند با تجمع و راه بندان روزهاي اخير مردم مجبور به بازگشت به محل شرکت و تخليه سنگ شدند.
مهدي سليمان پور، نائب رئيس شوراي شهر کلاردشت نيز با تاييد اين خبر در گفتگو با خبرنگار مهر در کلاردشت با ابراز تاسف از بي توجهي مديران شرکت سنگ تزئيني به خواسته هاي مردم منطقه گفت: متاسفانه به رغم جلسات متعدد و صورت جلسه هاي مکرري که با حضور استاندار سابق، مسئولان چالوس و مديران شرکت سنگ تزئيني در شهرداري کلاردشت، فرمانداري چالوس و دفتر استاندار برگزار شده هيچ اقدامي از سوي شرکت سنگ تزئيني براي توقف فعاليت غيرقانوني راه سازي در منطقه صورت نداده است.
وي افزود: فعاليت شرکت متروي تهران (سنگ تزئيني) در راستاي برداشت بي رويه سنگ و تخريب بالادست علم کوه براي حمل سنگ هاي 10 تا 20 تني اعتراضات مردمي را در سال 69 ايجاد کرده بود.
به گفته سليمان پور، بخشدار وقت در آن زمان براي حل مشکل پيش آمده بين مردم به اتفاق شوراي محل و تعدادي از معتمدين روستاي رودبارک با نماينده شرکت مترو جلسه اي تشکيل داد که حاصل آن جلسه صورتجلسه اي شد که در آن شرکت مترو متعهد شد که براي حمل سنگ، جاده کمربندي احداث کنند.
نائب رئيس شوراي شهر کلاردشت گفت: شرکت مترو پس از تخريب هزاران هکتار از دامنه هاي بالادست علم کوه نه تنها به تعهدات خود در احداث جاده کمربندي عمل نکرد بلکه شرکت را به واسطه بدهکاري ميلياردي به سازمان تامين اجتماعي با تغيير نام از مترو به سنگ تزئيني واگذار کرد.
وي گفت: مردم منطقه علاوه بر اينکه مانع حمل سنگ از درون محل شدند در طوماري از رئيس جمهور خواستند تا به منظور حفظ و حراست از منابع ملي به خصوص قله حفاظت شده علم کوه ياري رسان مردم منطقه باشد و خود شخصا براي رفع اين مهم ورود پيدا کند.
سليمان پور افزود: قله حفاظت شده چهار هزار و 800 متري علم کوه و چهار هزار و 830 متري تخت سليمان با 45 قله بيش از چهارهزار متري که داراي يخچال ها و درياچه هاي منحصر به فرد در ارتفاع چهار هزار متري بوده که ديگر در آستانه تخريب قرار گرفته است.
مديرکل حفاظت از محيط زيست مازندران پيش تر در ساري گفته بود: کلاردشت نيازي به جاده سازي ندارد و جاده سازي سبب رفع محروميت منطقه نخواهد شد.
رسول علي اشرفي پور با اشاره به اينکه کلاردشت داراي زيست بوم منحصر به فردي در سطح ملي است، عنوان کرده بود: ارتفاعات قلل معروف علم کوه، سياه کمان و تخت سليمان جزو آثار طبيعي ملي کشور بوده که بي ترديد اگر جاده اي بخواهد از کلاردشت به سمت طالقان احداث شود توجيه اقتصادي و زيست محيطي نخواهد داشت.
کارشناسان زيست محيطي معتقدند تمام دامنه هاي علم کوه به شدت آسيب پذير و سست هستند و هرگونه بارگذاري اضافه اکوسيستم منطقه را به شدت تخريب مي کند. دامنه هاي علم کوه همچنين داراي رودخانه هاي حفاظت شده زلالي بوده که محل پرورش ماهيان آزاد خزري است
منطقه کلاردشت از دهه 40 به عنوان يک منطقه با اهميت زيست محيطي بالا مورد توجه بوده و اين منطقه به هيچ عنوان بن بست نيست زيرا چهار راه ارتباطي گسترده اي است که به علت گسترش روزافزون مسافر و گردشگر و اهالي و توليد زباله ها و پساب هاي انساني و غيرانساني به لحاظ زيست محيطي در خطر قرار گرفته است.