PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نکاتی شنیدنی در مورد صنعت نگهداری از حیوانات خانگی



Sara12
11-11-2010, 11:44 PM
نکاتی شنیدنی در مورد صنعت نگهداری از حیوانات خانگی


http://www.parshoo.com/up/images/kfyjpnc3f5zhq129pm.jpg

برپایی نمایشگاه سالانه و بین‌المللی حیوانات خانگی در دیسنی لند ایالت فلوریدا و بازدید نویسنده این مقاله از این رویداد که با حضور بیش از ۵ هزار شرکت و موسسه مختلف برپا می‌گردد، بهانه نگارش این مقاله است. در این صنعت ۴۰ میلیارد دلاری که با توجه به حضور حیوانات خانگی در ۶۳% خانه‌های آمریکایی‌ها، به کسب و کاری رویایی و باورنکردنی تبدیل شده، شما می‌توانید برای سگ و گربه و لاک‌پشت دلبند خود کالاهایی نظیر عینک آفتابی، لوازم آرایشی و بهداشتی، جواهرآلات، سیسمونی و کالسکه، مبلمان، اسباب‌بازی، دفترچه بیمه، کارت تبریک، کفش‌های ماساژدهنده وحتی مشروبات الکلی خریداری نمایید.
برپایی نمایشگاه سالانه و بین‌المللی حیوانات خانگی در دیسنی لند ایالت فلوریدا و بازدید نویسنده این مقاله از این رویداد که با حضور بیش از ۵ هزار شرکت و موسسه مختلف برپا می‌گردد، بهانه نگارش این مقاله است. در این صنعت ۴۰ میلیارد دلاری که با توجه به حضور حیوانات خانگی در ۶۳% خانه‌های آمریکایی‌ها، به کسب و کاری رویایی و باورنکردنی تبدیل شده، شما می‌توانید برای سگ و گربه و لاک‌پشت دلبند خود کالاهایی نظیر عینک آفتابی، لوازم آرایشی و بهداشتی، جواهرآلات، سیسمونی و کالسکه، مبلمان، اسباب‌بازی، دفترچه بیمه، کارت تبریک، کفش‌های ماساژدهنده وحتی مشروبات الکلی خریداری نمایید. از سوی دیگر، حامیان این صنعت با استناد به پژوهش‌هایی غیردقیق و تأیید نشده و متناقض معتقدند که نگهداری از این حیوانات می‌تواند به کاهش استرس، افزایش تمرکز فکری، طول عمر بیشتر و ایجاد رابطه‌ای عاطفی به ویژه برای افراد مسن و بیمار بیانجامد. اما آیا پذیرش چنین فرضیه‌هایی، به تنهاتر شدن این افراد نخواهد انجامید؟
هنگامی که هواپیمای ما در فرودگاه اورلاندوی ایالت فلوریدا بر زمین می‌نشیند، از مشاهده شلوغی و همهمه مردم بهت‌زده می‌شوم. وقتی خودروی ما وارد بزرگراه منتهی به دیسنی‌لند می‌شود، دو مسافری که در صندلی عقبی من نشسته‌اند، با حرارت از رژیم‌های غذایی جدید ویژه سگ‌ها صحبت می‌کنند. یک مسافر دیگر هم ناراحتی خود را از دیر رسیدن به سخنرانی‌‌ای که قرار است در مورد روش‌های جدید جراحی سگ‌ها برپا شود، اعلام می‌کند. یکی از دلایل این صف بی‌پایان خودروها، به بالا آمدن موسمی آب دریا و آب گرفتگی بخش‌هایی از این بزرگراه مربوط می‌شود. به هر حال ، برپایی نمایشگاه بین‌المللی حیوانات خانگی سال ۲۰۰۷ میلادی که یک نمایشگاه سالانه فروش تجاری محصولات مرتبط با حیوانات خانگی می‌باشد و با حمایت انجمن تولیدکنندگان محصولات ویژه حیوانات خانگی آمریکا برپا می‌شود، یک رویداد پر سروصدا برای بسیاری از خانواده‌های آمریکایی می‌باشد. در غرفه‌های پرزرق و برق و جذاب این محل می‌توانید با آخرین دستاوردها و تولیدات شرکت‌های فعال در عرصه تأمین غذا، ویتامین، اسباب‌بازی، خدمات نگهداری، لوازم و همچنین مبلمان (بله، مبلمان!) این حیوانات آشنا شوید. در سال جاری بیش از ۵۰۰۰ فروشنده مختلف در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.
امروزه این صنعت در ایالات متحده رشدی انفجاری دارد. در کنفرانس خبری برگزارکنندگان نمایشگاه، ما با واقعیت‌های جدیدی آشنا می‌شویم: ۶۳% خانواده‌های آمریکایی در منازل خود از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند و این عدد با رشدی صعودی روبروست. در سال جاری و برای اولین بار، هزینه‌های انجام شده از سوی خانواده‌ها در این بخش از ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۴۰ دلار فراتر می‌رود. این عدد در مقایسه با سال ۱۹۹۴ میلادی، دو برابر شده است و هیچ عاملی هم (نظیر فاجعه ۱۱ سپتامبر، رکود اقتصادی، جنگ فرسایشی ما در عراق و یا بالا آمدن آب دریا تا نزدیکی ورودی‌ غرفه‌های این نمایشگاه) نمی‌تواند حرکت رو به جلوی این صنعت پولساز را متوقف کند.
باب وتر، مدیر انجمن تولیدکنندگان محصولات ویژه حیوانات خانگی آمریکا می‌گوید: «این صنعت به شرایط رویایی و باورنکردنی رسیده است.»
در گشت و گذار من در غرفه‌های این نمایشگاه، اولین موضوع بهت‌آور، شباهت زیاد این غرفه‌ها و سکوها با معماری روم باستان بود. در بسیاری از غرفه‌ها هم با استفاده از نمایشگرهای مسطح بزرگ، فیلم گلادیاتور نمایش داده می‌شد و راسل کرو بازیگر نقش اول آن همانند امپراتوری شجاع در این صنعت به خودنمایی می‌پرداخت.
نمایشگاه سال جاری در محوطه‌ای ۱۳ برابر مساحت یک زمین فوتبال برپا شده بود. بسیاری از محصولات ارائه شده که برای اولین بار عرضه شده بود، باعث بهت حاضران می‌گردید. شما در خلال دیدار از این رویداد، می‌توانید با طراحان لباس‌های ویژه حیوانات، سازندگان جواهرآلات زینتی حیوانات و همچنین عرضه‌کنندگان کالسکه‌های مخصوص حمل و نقل آنان دیدار کنید. به علاوه شما می‌توانید یک کاناپه زیبا برای گربه‌تان، یک اکواریوم چشم گیر و قابدار برای ماهی‌های منزل و یا لباس‌های مد روز دلخواهتان را برای سگ خویش خریداری کنید.
تورسیتین وبلن استاد برجسته اقتصاد سیاسی، در کتاب تکان‌دهنده و پرمخاطب خود با عنوان «تئوری طبقه رفاه» که در سال ۱۸۹۹ میلادی منتشر شد، به شدت به دایره بسته مصرف‌گرایی ما آمریکایی‌ها حمله کرده بود. وی معتقد بود که ما از حیوانات نه به دلیل ارزش‌های واقعی‌شان که به دلیل ارزش‌های هراس‌آورشان نگهداری می‌کنیم. او با یادآوری‌ روش‌های خشونت‌بار شکار حیوانات، نابودی آفات و حشرات با انواع مواد مخدر و همچنین حمل و نقل روزمره آنها، از این کارها به عنوان اقداماتی پرهزینه و بی‌مصرف یاد می‌نماید. به علاوه، این تلاش‌ها هم نظیر مسابقات سالانه اعطای نشان افتخار «تروفی» برای شکار بزرگ‌ترین شاخ و یا جمجمه گوزن‌ها و یا رقابت‌های بهترین تزیین یک محوطه ویلایی، تنها یک اقدام سمبلیک است.
البته اگر وبلن امروز در میان ما بود، از شنیدن خبر ایجاد تولید مکانیزه دوخت پوشاک حیوانات خانگی از سوی دو شرکت «بوربری» و «اسنوپ داگ» بهت زده می‌شد. به علاوه، امروزه شما می‌توانید برای حیوان دلبندتان عینک آفتابی، نقاشی‌های سفارشی از حیواناتتان، جواهر‌آلات گران‌قیمت ساخته شده از الماس، طلا، نقره و پلاتین، آب معدنی، شامپو، صابون و کفش‌های ماساژدهنده و آرامش بخش، خریداری کنید.
همچنین ساخت پنیر، بیسکویت و اخیراً هم مشروبات الکلی، به محصولات این بازار پردرآمد افزوده شده است. اما چه کسی حاضر است که به حیوان مورد علاقه‌اش شراب دهد؟
اگر شما هم به دیدار از این نمایشگاه بروید، می‌توانید سالنامه‌های مربوط به مراقبت از حیوانات خانگی و یا کارت‌های تبریک مربوط به فرارسیدن روزهای تولد، کریسمس و یا شکرگزاری و حتی کارت ‌های ویژه مرگ آنان را تهیه کنید. (البته این کارت‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حیوان عزیزتان می‌تواند آنها را پس از مدتی بخورد.) دراینجا هم شاید می‌توانید غرفه‌های عرضه غذاهای ارگانیک و طبیعی و فاقد مواد شیمیایی، روغن ماهی‌های آزاد آلاسکا، تخت خواب‌های گرم کننده و آرامش بخش و صندلی‌های ویژه نشستن حیوانات در خودرو را مشاهده کنید. گویی همه این کالاها تنها برای فخرفروشی و نمایش و نه بهبود شرایط زندگی آنها طراحی، ساخت و عرضه می‌گردند. مسئولان انجمن تولیدکنندگان محصولات ویژه حیوانات خانگی آمریکا، در گزارش ارائه شده خود در این نمایشگاه چنین نوشته‌اند: «شرایط نگهداری حیوانات ما، هیچ گاه تا این اندازه خوب و عالی نبوده است. تنها حیوانات اندکی هستند که مجبورند در طبیعت بخوابند. همچنین حیوانات کمی مجبورند که برای یافتن غذا از زباله‌های ما استفاده کنند. مراقبت‌های بهداشتی ویژه انسان‌ها در گذشته نظیر شیمی درمانی و پیوند اعضا، هم اینک در میان حیوانات نیز انجام می‌گیرد. البته برای کمک به مخارج خانواده، شرکت‌های بیمه ما هم، اینک خدمات ویژه‌ای را برای پوشش دادن به این هزینه‌ها تدارک دیده‌اند. به علاوه، خدمات درمانی و پزشکی و پرستاری حیوانات خانگی نیز در ایالات متحده از سابقه‌ای طولانی برخوردار است.

Sara12
11-11-2010, 11:45 PM
خرید یک مجموعه کامل و گران قیمت از وسایل آرایشی گربه‌ها و سگ‌های مادربزرگ و پیر هم از دیگر امکانات عرضه شده در این نمایشگاه است تا این حیوانات از ریخت افتاده، همچنان محبوب و دوست‌داشتنی به نظر آیند. غرقه فروش محصولات غذایی سگ و گربه، از دیگر بخش‌های شلوغ این نمایشگاه سالانه است. البته خوشبختانه هیچ کدام از غرفه‌داران مرا به آزمایش کردن طعم و مزه این غذاها دعوت نکرد!
در کتاب مشهور «مراقبت از حیوانات خانگی» که در سال ۱۸۶۶ میلادی به چاپ رسیده و در اکثر خانه‌های ما موجود است، یک نکته قابل توجه است: در آن دوره، گربه‌ها به عنوان حیوانات خانگی شناخته نمی‌شدند. کاترین گرییر مورخ صاحب نام در حوزه حیوانات خانگی می‌گوید: از دیرباز گربه‌ها به عنوان شخصیت‌هایی مستقل شناخته شده‌اند که از آنها برای کنترل و از بین بردن حیوانات موذی نظیر موش استفاده می‌شده است. البته امروزه دیگر این حیوانات دست‌آموز، تقریباً کارکرد زیستی خود را به صورت کامل از دست داده‌اند. بر اساس گزارش انجمن appma، مهم‌ترین مزیت نگهداری حیوانات خانگی (و البته از نگاه ۹۳% صاحبان گربه‌ها و سگ‌ها در ایالات متحده)، ارتباط احساسی و عاطفی، عشق‌ورزی، همراهی و دلبستگی روحی است. همچنین سرگرم شدن از مشاهده و نگهداری آنان در خانه‌ها، از دیگر دلایل مهم به شمار می‌رود.
سومین مزیت هم پذیرش آنها به عنوان عضو و یا فرزند در یک خانواده است. در بررسی‌های به عمل آمده، ۷۱% آمریکایی‌های صاحب سگ، این حیوانات را جزء اعضای خانواده خویش به شمار می‌آورند. از سوی دیگر، آمار مشابه برای صاحبان گربه ۶۴% صاحبان پرنده ۴۸% و دارندگان خزنده‌ها ۱۷% است. بدین ترتیب، گویی حتی داشتن یک حیوان خونسرد هم در خانه می‌تواند حس تعلق والدینی را در میان ما زنده کند.
دفنا ناچمینویچ در گفت و گو با من می‌گوید: «نامیدن مسئولیت نگهداری از حیوانات از سوی ما به عنوان انجام وظیفه والدینی از طرف شرکت‌های این صنعت، یک حقه و ترفند شرم‌آور بیش نیست. مطمئناً این تله‌ای است که برای مردم ما پهن شده است. من معتقدم، مهم‌ترین نکته شایان توجه این است که سگ شما نیازی به رفتن به سینما ندارد و البته تمایلی هم به رفتن مدرسه نخواهد داشت. این حیوانات تنها به محبت شما نیازمندند و دوست دارند که شما با آنها ارتباط برقرار کنید والبته هنگامی که شما برای مدت ۱۰ ساعت در طول روز به سرکار می‌روید، او را در قفسش زندانی نمایید.»
دفنا مدیر بخش حیوانات و حیات وحش داخلی موسسه حمایت از رفتارهای اخلاقی با حیوانات (peta) است. البته همیشه این تصور وجود داشته که راهبردها و سیاست‌های این موسسه در جهتی مخالف با نگهداری از حیوانات می‌باشد؛ اما در واقع چنین نیست. هنگامی که من به خانم دفنا گفتم که آمریکایی‌ها سالانه ۴۰ میلیارد دلار صرف حیواناتشان می‌کنند، او هیجان زده می‌شود. و لحظاتی بعد، این سئوال را مطرح می‌نماید: «پس چرا این مراکز در برابر ۳ تا ۴ میلیون حیوانی که همه ساله کشته می‌شوند، هیچ گامی برنمی‌دارند؟»
البته اشاره او به حیوانات نگهداری شده در مزارع ماست که عموماً در شرایطی نامناسب زندگی می‌کنند.
از دیگر سو، سال‌هاست که انسان‌شناسان، تعجب خود را از دوستی بی‌سابقه انسان‌ها با حیوانات در عصر کنونی، با وجود همه مشکلات و زحمات نگهداری از آنان، اعلام می‌نمایند. ما می‌خواهیم که حیواناتمان به ما عشق بورزند، ما را سرگرم کنند، با ما مهربان بوده و در عین حال، موجوداتی تمیز، ساکت و مطیع باشند. از سوی دیگر، ما دوست داریم که آنها وسایل منازل ما را خراب نکنند، بوی تعفن ندهند و ادرار و مدفوع خود را در داخل خانه نریزند، با همسایگان ما دوست شوند، کودکان ما را گاز نگیرند و سرانجام اینکه خانه‌های ما را به هم نریزند. البته در بسیاری از جنبه‌های مرتبط با زندگی حیوانات نظیر خرابکاری، اصلاح موها، شکار، جفت‌گیری و بوی بد آنها، صنعت محصولات مرتبط با حیوانات خانگی حضوری فعال دارد تا مشکلات ناشی از نگهداری آنها به حداقل برسد. ما هم اینک در این بازار، شاهد محصولات ضدپارس کردن، پوشک بهداشتی سگ و گربه، وسایل جلوگیری از انتشار بوی بد، اسپری‌های خوشبوکننده فضای داخل خانه، قلاده‌های معطر، اسپری‌های تمیز کننده مجرای تنفسی سگ‌ها و حتی داروهای ضد نفخ و رفع خواب آلودگی‌ چشم آنها هستیم . گویی هر چه که ما بیشتر با این حیوانات انس می‌گیریم، تمایل داریم که آنها کمتر از قبل از خود تحرک نشان دهند، سروصدایی اندک داشته باشند و بوی بد کمتری هم از خود منتشر کنند. به بیان دیگر، ما تلاش می‌کنیم که ویژگی‌های بارز حیوانی آنها را سرکوب و یا به حداقل ممکن برسانیم.
جکی هیل یکی از مسئولان انجمن حمایت از تنوع زیستی می‌گوید: «اگر شما به آنها غذا ندهید، غذاهای شما را خواهند خورد.» به همین خاطر این موسسه به همراه چندین مرکز دیگر، غذاهای خام و طبیعی را برای حیوانات عرضه می‌کنند تا دیگر بار آنان به سوی ویژگی‌های طبیعی و غریزی خود حرکت کنند. وی می‌افزاید: «مشکلات ناشی از مصرف غذاهای آماده در میان انسان‌ها ، در میان حیوانات نیز وجود دارد. به همین خاطر ما با عرضه غذاهایی ارگانیک و طبیعی به صورت خام، به این نیاز حیوانات خانگی پاسخ می‌دهیم.»
البته این رویکردهای انسان محور در بخش‌های دیگری از زندگی ما نیز جریان یافته است. مثلاً قفسه‌های کتاب فروشی‌های ما مملو از کتاب‌هایی با چنین عنوانی است: «گربه من به چه چیزی فکر می‌کند؟» در این کتاب‌ها توضیح داده می‌شود که چگونه حیوانات خانگی شما با توجه به ویژگی‌های پدران وحشی خود رفتار می‌کنند. در برنامه تلویزیونی «سزار میلان» هم بینندگان با روش‌های پیش بینی عملکرد سگ خود، باتوجه به ویژگی‌های والدینشان، آشنا می‌گردند.
هدف اصلی از درک ویژگی‌های حیوانات چیست؟ یکی از کارشناسان چینی در کتاب خود با عنوان «سلطه و عشق‌ورزی» خاطر نشان می‌نماید که این اقدامات تنها در جهت سلطه بیشتر بر طبیعت و کنترل این حیوانات انجام می‌گیرد و بررسی دقیق میمیک صورت سگ‌ها و گربه‌ها هم، چنین هدفی را دنبال می‌کند.
در روز دوم بازدیدم، یک نکته توجه مرا به خود جلب کرد: در این نمایشگاه خبری از حیوانات خانگی نبود. برای کسب مجوز ورود این حیوانات به نمایشگاه هم باید مراحل وقت‌گیر اخذ مجوزهای لازم طی می‌شد. تنها چند ماهی و لاک‌پشت را می‌توانستید در این نمایشگاه مشاهده کنید. اما در عوض، انواع اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های پلاستیکی حیوانات در این غرفه‌ها عرضه می‌شد.

Sara12
11-11-2010, 11:45 PM
فعالان این صنعت بزرگ با استناد به پاره‌ای تحقیقات اعلام کرده‌اند که نگهداری حیوانات به کاهش استرس، افزایش تمرکز و افزایش عمر افراد دارای سابقه سکته مغزی و قلبی می‌انجامد. بسیاری هم اعلام کرده‌اند که چنین پژوهش‌هایی غیردقیق، تأیید نشده و دارای نتایج متناقض است. البته رسانه‌های ما هم علاقه دارند که منافع دارا بودن این حیوانات به اثبات برسد. اکثر افراد نیز چنین نظری دارند. بر اساس یک نظرسنجی انجام گرفته، ۵۷% صاحبان سگ معتقدند که وجود این حیوانات برای سلامت اعضای خانواده مفید است. آیا این عقاید به منزله بازگشت به گذشته و به کارگیری حیوانات به عنوان یک ابزار نخواهد بود؟
در مسیر بازگشت و بر روی صندلی‌های هواپیما، به کتاب یکی از مربیان پرورش سگ یعنی آقای جان کتز با عنوان «وظیفه جدید سگ‌ها» نگاهی می‌اندازم. وی در این اثر به ما می‌آموزد که تعدادی از زنان بیوه، مردان معتاد به کار زیاد، افراد مسن تنها، نوجوانان عصبی و زنان بیمار رو بهخ مرگ در ایالت نیوجرسی، با استفاده از سگ های خانگی، روحیه خود را بهبود داده‌اند. وی از حمایت عاطفی به عنوان وظیفه جدید سگ‌ها یاد می‌کند . آیا این روش‌ها به تنهاتر گذاشتن این افراد نیازمند به محبت از سوی نزدیکانشان منجر نخواهد شد؟
برپایی نمایشگاه سالانه و بین‌المللی حیوانات خانگی در دیسنی لند ایالت فلوریدا و بازدید نویسنده این مقاله از این رویداد که با حضور بیش از ۵ هزار شرکت و موسسه مختلف برپا می‌گردد، بهانه نگارش این مقاله است. در این صنعت ۴۰ میلیارد دلاری که با توجه به حضور حیوانات خانگی در ۶۳% خانه‌های آمریکایی‌ها، به کسب و کاری رویایی و باورنکردنی تبدیل شده، شما می‌توانید برای سگ و گربه و لاک‌پشت دلبند خود کالاهایی نظیر عینک آفتابی، لوازم آرایشی و بهداشتی، جواهرآلات، سیسمونی و کالسکه، مبلمان، اسباب‌بازی، دفترچه بیمه، کارت تبریک، کفش‌های ماساژدهنده وحتی مشروبات الکلی خریداری نمایید.

برپایی نمایشگاه سالانه و بین‌المللی حیوانات خانگی در دیسنی لند ایالت فلوریدا و بازدید نویسنده این مقاله از این رویداد که با حضور بیش از ۵ هزار شرکت و موسسه مختلف برپا می‌گردد، بهانه نگارش این مقاله است. در این صنعت ۴۰ میلیارد دلاری که با توجه به حضور حیوانات خانگی در ۶۳% خانه‌های آمریکایی‌ها، به کسب و کاری رویایی و باورنکردنی تبدیل شده، شما می‌توانید برای سگ و گربه و لاک‌پشت دلبند خود کالاهایی نظیر عینک آفتابی، لوازم آرایشی و بهداشتی، جواهرآلات، سیسمونی و کالسکه، مبلمان، اسباب‌بازی، دفترچه بیمه، کارت تبریک، کفش‌های ماساژدهنده وحتی مشروبات الکلی خریداری نمایید. از سوی دیگر، حامیان این صنعت با استناد به پژوهش‌هایی غیردقیق و تأیید نشده و متناقض معتقدند که نگهداری از این حیوانات می‌تواند به کاهش استرس، افزایش تمرکز فکری، طول عمر بیشتر و ایجاد رابطه‌ای عاطفی به ویژه برای افراد مسن و بیمار بیانجامد. اما آیا پذیرش چنین فرضیه‌هایی، به تنهاتر شدن این افراد نخواهد انجامید؟
هنگامی که هواپیمای ما در فرودگاه اورلاندوی ایالت فلوریدا بر زمین می‌نشیند، از مشاهده شلوغی و همهمه مردم بهت‌زده می‌شوم. وقتی خودروی ما وارد بزرگراه منتهی به دیسنی‌لند می‌شود، دو مسافری که در صندلی عقبی من نشسته‌اند، با حرارت از رژیم‌های غذایی جدید ویژه سگ‌ها صحبت می‌کنند. یک مسافر دیگر هم ناراحتی خود را از دیر رسیدن به سخنرانی‌‌ای که قرار است در مورد روش‌های جدید جراحی سگ‌ها برپا شود، اعلام می‌کند. یکی از دلایل این صف بی‌پایان خودروها، به بالا آمدن موسمی آب دریا و آب گرفتگی بخش‌هایی از این بزرگراه مربوط می‌شود. به هر حال ، برپایی نمایشگاه بین‌المللی حیوانات خانگی سال ۲۰۰۷ میلادی که یک نمایشگاه سالانه فروش تجاری محصولات مرتبط با حیوانات خانگی می‌باشد و با حمایت انجمن تولیدکنندگان محصولات ویژه حیوانات خانگی آمریکا برپا می‌شود، یک رویداد پر سروصدا برای بسیاری از خانواده‌های آمریکایی می‌باشد. در غرفه‌های پرزرق و برق و جذاب این محل می‌توانید با آخرین دستاوردها و تولیدات شرکت‌های فعال در عرصه تأمین غذا، ویتامین، اسباب‌بازی، خدمات نگهداری، لوازم و همچنین مبلمان (بله، مبلمان!) این حیوانات آشنا شوید. در سال جاری بیش از ۵۰۰۰ فروشنده مختلف در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.
امروزه این صنعت در ایالات متحده رشدی انفجاری دارد. در کنفرانس خبری برگزارکنندگان نمایشگاه، ما با واقعیت‌های جدیدی آشنا می‌شویم: ۶۳% خانواده‌های آمریکایی در منازل خود از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند و این عدد با رشدی صعودی روبروست. در سال جاری و برای اولین بار، هزینه‌های انجام شده از سوی خانواده‌ها در این بخش از ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۴۰ دلار فراتر می‌رود. این عدد در مقایسه با سال ۱۹۹۴ میلادی، دو برابر شده است و هیچ عاملی هم (نظیر فاجعه ۱۱ سپتامبر، رکود اقتصادی، جنگ فرسایشی ما در عراق و یا بالا آمدن آب دریا تا نزدیکی ورودی‌ غرفه‌های این نمایشگاه) نمی‌تواند حرکت رو به جلوی این صنعت پولساز را متوقف کند.
باب وتر، مدیر انجمن تولیدکنندگان محصولات ویژه حیوانات خانگی آمریکا می‌گوید: «این صنعت به شرایط رویایی و باورنکردنی رسیده است.»

Sara12
11-11-2010, 11:46 PM
در گشت و گذار من در غرفه‌های این نمایشگاه، اولین موضوع بهت‌آور، شباهت زیاد این غرفه‌ها و سکوها با معماری روم باستان بود. در بسیاری از غرفه‌ها هم با استفاده از نمایشگرهای مسطح بزرگ، فیلم گلادیاتور نمایش داده می‌شد و راسل کرو بازیگر نقش اول آن همانند امپراتوری شجاع در این صنعت به خودنمایی می‌پرداخت.
نمایشگاه سال جاری در محوطه‌ای ۱۳ برابر مساحت یک زمین فوتبال برپا شده بود. بسیاری از محصولات ارائه شده که برای اولین بار عرضه شده بود، باعث بهت حاضران می‌گردید. شما در خلال دیدار از این رویداد، می‌توانید با طراحان لباس‌های ویژه حیوانات، سازندگان جواهرآلات زینتی حیوانات و همچنین عرضه‌کنندگان کالسکه‌های مخصوص حمل و نقل آنان دیدار کنید. به علاوه شما می‌توانید یک کاناپه زیبا برای گربه‌تان، یک اکواریوم چشم گیر و قابدار برای ماهی‌های منزل و یا لباس‌های مد روز دلخواهتان را برای سگ خویش خریداری کنید.
تورسیتین وبلن استاد برجسته اقتصاد سیاسی، در کتاب تکان‌دهنده و پرمخاطب خود با عنوان «تئوری طبقه رفاه» که در سال ۱۸۹۹ میلادی منتشر شد، به شدت به دایره بسته مصرف‌گرایی ما آمریکایی‌ها حمله کرده بود. وی معتقد بود که ما از حیوانات نه به دلیل ارزش‌های واقعی‌شان که به دلیل ارزش‌های هراس‌آورشان نگهداری می‌کنیم. او با یادآوری‌ روش‌های خشونت‌بار شکار حیوانات، نابودی آفات و حشرات با انواع مواد مخدر و همچنین حمل و نقل روزمره آنها، از این کارها به عنوان اقداماتی پرهزینه و بی‌مصرف یاد می‌نماید. به علاوه، این تلاش‌ها هم نظیر مسابقات سالانه اعطای نشان افتخار «تروفی» برای شکار بزرگ‌ترین شاخ و یا جمجمه گوزن‌ها و یا رقابت‌های بهترین تزیین یک محوطه ویلایی، تنها یک اقدام سمبلیک است.
البته اگر وبلن امروز در میان ما بود، از شنیدن خبر ایجاد تولید مکانیزه دوخت پوشاک حیوانات خانگی از سوی دو شرکت «بوربری» و «اسنوپ داگ» بهت زده می‌شد. به علاوه، امروزه شما می‌توانید برای حیوان دلبندتان عینک آفتابی، نقاشی‌های سفارشی از حیواناتتان، جواهر‌آلات گران‌قیمت ساخته شده از الماس، طلا، نقره و پلاتین، آب معدنی، شامپو، صابون و کفش‌های ماساژدهنده و آرامش بخش، خریداری کنید.
همچنین ساخت پنیر، بیسکویت و اخیراً هم مشروبات الکلی، به محصولات این بازار پردرآمد افزوده شده است. اما چه کسی حاضر است که به حیوان مورد علاقه‌اش شراب دهد؟
اگر شما هم به دیدار از این نمایشگاه بروید، می‌توانید سالنامه‌های مربوط به مراقبت از حیوانات خانگی و یا کارت‌های تبریک مربوط به فرارسیدن روزهای تولد، کریسمس و یا شکرگزاری و حتی کارت ‌های ویژه مرگ آنان را تهیه کنید. (البته این کارت‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حیوان عزیزتان می‌تواند آنها را پس از مدتی بخورد.) دراینجا هم شاید می‌توانید غرفه‌های عرضه غذاهای ارگانیک و طبیعی و فاقد مواد شیمیایی، روغن ماهی‌های آزاد آلاسکا، تخت خواب‌های گرم کننده و آرامش بخش و صندلی‌های ویژه نشستن حیوانات در خودرو را مشاهده کنید. گویی همه این کالاها تنها برای فخرفروشی و نمایش و نه بهبود شرایط زندگی آنها طراحی، ساخت و عرضه می‌گردند. مسئولان انجمن تولیدکنندگان محصولات ویژه حیوانات خانگی آمریکا، در گزارش ارائه شده خود در این نمایشگاه چنین نوشته‌اند: «شرایط نگهداری حیوانات ما، هیچ گاه تا این اندازه خوب و عالی نبوده است. تنها حیوانات اندکی هستند که مجبورند در طبیعت بخوابند. همچنین حیوانات کمی مجبورند که برای یافتن غذا از زباله‌های ما استفاده کنند. مراقبت‌های بهداشتی ویژه انسان‌ها در گذشته نظیر شیمی درمانی و پیوند اعضا، هم اینک در میان حیوانات نیز انجام می‌گیرد. البته برای کمک به مخارج خانواده، شرکت‌های بیمه ما هم، اینک خدمات ویژه‌ای را برای پوشش دادن به این هزینه‌ها تدارک دیده‌اند. به علاوه، خدمات درمانی و پزشکی و پرستاری حیوانات خانگی نیز در ایالات متحده از سابقه‌ای طولانی برخوردار است.
خرید یک مجموعه کامل و گران قیمت از وسایل آرایشی گربه‌ها و سگ‌های مادربزرگ و پیر هم از دیگر امکانات عرضه شده در این نمایشگاه است تا این حیوانات از ریخت افتاده، همچنان محبوب و دوست‌داشتنی به نظر آیند. غرقه فروش محصولات غذایی سگ و گربه، از دیگر بخش‌های شلوغ این نمایشگاه سالانه است. البته خوشبختانه هیچ کدام از غرفه‌داران مرا به آزمایش کردن طعم و مزه این غذاها دعوت نکرد!
در کتاب مشهور «مراقبت از حیوانات خانگی» که در سال ۱۸۶۶ میلادی به چاپ رسیده و در اکثر خانه‌های ما موجود است، یک نکته قابل توجه است: در آن دوره، گربه‌ها به عنوان حیوانات خانگی شناخته نمی‌شدند. کاترین گرییر مورخ صاحب نام در حوزه حیوانات خانگی می‌گوید: از دیرباز گربه‌ها به عنوان شخصیت‌هایی مستقل شناخته شده‌اند که از آنها برای کنترل و از بین بردن حیوانات موذی نظیر موش استفاده می‌شده است. البته امروزه دیگر این حیوانات دست‌آموز، تقریباً کارکرد زیستی خود را به صورت کامل از دست داده‌اند. بر اساس گزارش انجمن appma، مهم‌ترین مزیت نگهداری حیوانات خانگی (و البته از نگاه ۹۳% صاحبان گربه‌ها و سگ‌ها در ایالات متحده)، ارتباط احساسی و عاطفی، عشق‌ورزی، همراهی و دلبستگی روحی است. همچنین سرگرم شدن از مشاهده و نگهداری آنان در خانه‌ها، از دیگر دلایل مهم به شمار می‌رود.
سومین مزیت هم پذیرش آنها به عنوان عضو و یا فرزند در یک خانواده است. در بررسی‌های به عمل آمده، ۷۱% آمریکایی‌های صاحب سگ، این حیوانات را جزء اعضای خانواده خویش به شمار می‌آورند. از سوی دیگر، آمار مشابه برای صاحبان گربه ۶۴% صاحبان پرنده ۴۸% و دارندگان خزنده‌ها ۱۷% است. بدین ترتیب، گویی حتی داشتن یک حیوان خونسرد هم در خانه می‌تواند حس تعلق والدینی را در میان ما زنده کند.
دفنا ناچمینویچ در گفت و گو با من می‌گوید: «نامیدن مسئولیت نگهداری از حیوانات از سوی ما به عنوان انجام وظیفه والدینی از طرف شرکت‌های این صنعت، یک حقه و ترفند شرم‌آور بیش نیست. مطمئناً این تله‌ای است که برای مردم ما پهن شده است. من معتقدم، مهم‌ترین نکته شایان توجه این است که سگ شما نیازی به رفتن به سینما ندارد و البته تمایلی هم به رفتن مدرسه نخواهد داشت. این حیوانات تنها به محبت شما نیازمندند و دوست دارند که شما با آنها ارتباط برقرار کنید والبته هنگامی که شما برای مدت ۱۰ ساعت در طول روز به سرکار می‌روید، او را در قفسش زندانی نمایید.»
دفنا مدیر بخش حیوانات و حیات وحش داخلی موسسه حمایت از رفتارهای اخلاقی با حیوانات (peta) است. البته همیشه این تصور وجود داشته که راهبردها و سیاست‌های این موسسه در جهتی مخالف با نگهداری از حیوانات می‌باشد؛ اما در واقع چنین نیست. هنگامی که من به خانم دفنا گفتم که آمریکایی‌ها سالانه ۴۰ میلیارد دلار صرف حیواناتشان می‌کنند، او هیجان زده می‌شود. و لحظاتی بعد، این سئوال را مطرح می‌نماید: «پس چرا این مراکز در برابر ۳ تا ۴ میلیون حیوانی که همه ساله کشته می‌شوند، هیچ گامی برنمی‌دارند؟»
البته اشاره او به حیوانات نگهداری شده در مزارع ماست که عموماً در شرایطی نامناسب زندگی می‌کنند.
از دیگر سو، سال‌هاست که انسان‌شناسان، تعجب خود را از دوستی بی‌سابقه انسان‌ها با حیوانات در عصر کنونی، با وجود همه مشکلات و زحمات نگهداری از آنان، اعلام می‌نمایند. ما می‌خواهیم که حیواناتمان به ما عشق بورزند، ما را سرگرم کنند، با ما مهربان بوده و در عین حال، موجوداتی تمیز، ساکت و مطیع باشند. از سوی دیگر، ما دوست داریم که آنها وسایل منازل ما را خراب نکنند، بوی تعفن ندهند و ادرار و مدفوع خود را در داخل خانه نریزند، با همسایگان ما دوست شوند، کودکان ما را گاز نگیرند و سرانجام اینکه خانه‌های ما را به هم نریزند. البته در بسیاری از جنبه‌های مرتبط با زندگی حیوانات نظیر خرابکاری، اصلاح موها، شکار، جفت‌گیری و بوی بد آنها، صنعت محصولات مرتبط با حیوانات خانگی حضوری فعال دارد تا مشکلات ناشی از نگهداری آنها به حداقل برسد. ما هم اینک در این بازار، شاهد محصولات ضدپارس کردن، پوشک بهداشتی سگ و گربه، وسایل جلوگیری از انتشار بوی بد، اسپری‌های خوشبوکننده فضای داخل خانه، قلاده‌های معطر، اسپری‌های تمیز کننده مجرای تنفسی سگ‌ها و حتی داروهای ضد نفخ و رفع خواب آلودگی‌ چشم آنها هستیم . گویی هر چه که ما بیشتر با این حیوانات انس می‌گیریم، تمایل داریم که آنها کمتر از قبل از خود تحرک نشان دهند، سروصدایی اندک داشته باشند و بوی بد کمتری هم از خود منتشر کنند. به بیان دیگر، ما تلاش می‌کنیم که ویژگی‌های بارز حیوانی آنها را سرکوب و یا به حداقل ممکن برسانیم.
جکی هیل یکی از مسئولان انجمن حمایت از تنوع زیستی می‌گوید: «اگر شما به آنها غذا ندهید، غذاهای شما را خواهند خورد.» به همین خاطر این موسسه به همراه چندین مرکز دیگر، غذاهای خام و طبیعی را برای حیوانات عرضه می‌کنند تا دیگر بار آنان به سوی ویژگی‌های طبیعی و غریزی خود حرکت کنند. وی می‌افزاید: «مشکلات ناشی از مصرف غذاهای آماده در میان انسان‌ها ، در میان حیوانات نیز وجود دارد. به همین خاطر ما با عرضه غذاهایی ارگانیک و طبیعی به صورت خام، به این نیاز حیوانات خانگی پاسخ می‌دهیم.»
البته این رویکردهای انسان محور در بخش‌های دیگری از زندگی ما نیز جریان یافته است. مثلاً قفسه‌های کتاب فروشی‌های ما مملو از کتاب‌هایی با چنین عنوانی است: «گربه من به چه چیزی فکر می‌کند؟» در این کتاب‌ها توضیح داده می‌شود که چگونه حیوانات خانگی شما با توجه به ویژگی‌های پدران وحشی خود رفتار می‌کنند. در برنامه تلویزیونی «سزار میلان» هم بینندگان با روش‌های پیش بینی عملکرد سگ خود، باتوجه به ویژگی‌های والدینشان، آشنا می‌گردند.
هدف اصلی از درک ویژگی‌های حیوانات چیست؟ یکی از کارشناسان چینی در کتاب خود با عنوان «سلطه و عشق‌ورزی» خاطر نشان می‌نماید که این اقدامات تنها در جهت سلطه بیشتر بر طبیعت و کنترل این حیوانات انجام می‌گیرد و بررسی دقیق میمیک صورت سگ‌ها و گربه‌ها هم، چنین هدفی را دنبال می‌کند.
در روز دوم بازدیدم، یک نکته توجه مرا به خود جلب کرد: در این نمایشگاه خبری از حیوانات خانگی نبود. برای کسب مجوز ورود این حیوانات به نمایشگاه هم باید مراحل وقت‌گیر اخذ مجوزهای لازم طی می‌شد. تنها چند ماهی و لاک‌پشت را می‌توانستید در این نمایشگاه مشاهده کنید. اما در عوض، انواع اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های پلاستیکی حیوانات در این غرفه‌ها عرضه می‌شد.
فعالان این صنعت بزرگ با استناد به پاره‌ای تحقیقات اعلام کرده‌اند که نگهداری حیوانات به کاهش استرس، افزایش تمرکز و افزایش عمر افراد دارای سابقه سکته مغزی و قلبی می‌انجامد. بسیاری هم اعلام کرده‌اند که چنین پژوهش‌هایی غیردقیق، تأیید نشده و دارای نتایج متناقض است. البته رسانه‌های ما هم علاقه دارند که منافع دارا بودن این حیوانات به اثبات برسد. اکثر افراد نیز چنین نظری دارند. بر اساس یک نظرسنجی انجام گرفته، ۵۷% صاحبان سگ معتقدند که وجود این حیوانات برای سلامت اعضای خانواده مفید است. آیا این عقاید به منزله بازگشت به گذشته و به کارگیری حیوانات به عنوان یک ابزار نخواهد بود؟
در مسیر بازگشت و بر روی صندلی‌های هواپیما، به کتاب یکی از مربیان پرورش سگ یعنی آقای جان کتز با عنوان «وظیفه جدید سگ‌ها» نگاهی می‌اندازم. وی در این اثر به ما می‌آموزد که تعدادی از زنان بیوه، مردان معتاد به کار زیاد، افراد مسن تنها، نوجوانان عصبی و زنان بیمار رو بهخ مرگ در ایالت نیوجرسی، با استفاده از سگ های خانگی، روحیه خود را بهبود داده‌اند. وی از حمایت عاطفی به عنوان وظیفه جدید سگ‌ها یاد می‌کند . آیا این روش‌ها به تنهاتر گذاشتن این افراد نیازمند به محبت از سوی نزدیکانشان منجر نخواهد شد؟