PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جمع آوری چک‌پول‌ها از بازار به تعویق افتاد



tina
11-07-2010, 09:21 PM
جمع‌آوری چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی از بازار در حالی قرار بود از دیروز آغاز شود که بانک مرکزی در آستانه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، اجرای این برنامه را به تعویق انداخت.
براساس برنامه قبلی بانک مرکزی، قرار بود از دیروز (۱۵آبان‌ماه جاری) جمع آوری چک‌پول‌ها از چرخه پولی کشور آغاز شود؛ در این راستا در اولین مرحله مقرر بود چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی و با وقفه‌ای چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی از چرخه پولی کشور خارج شوند. محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی در این خصوص از تعویق جمع‌آوری چک‌پول‌ها از بازار به مهر خبر داد و گفت: به‌دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور در آینده‌ای نزدیک، با تامل بیشتری درباره چک‌پول‌ها عمل خواهیم کرد. این گزارش حاکی است، پیش از انتشار چک پول توسط بانک مرکزی، ۱۲ بانک ایرانی اقدام به انتشار چک پول می‌کردند که این کار از بهار سال ۸۷به انحصار بانک مرکزی درآمد. البته بانک مرکزی سیاست چاپ ایران چک توسط این بانک را سیاستی موقتی عنوان کرده بود. در پی این اقدام برای اولین بار در مردادماه سال ۸۷ چک‌پول‌های بانک مرکزی روانه بازار و جایگزین ایران چک‌های متعدد و بدون پشتوانه بانک‌ها شد. انتشار چک پول توسط بانک‌ها نه تنها باعث اضافه برداشت آنها از منابع بانک مرکزی شده بود و هر روز به میزان آن افزوده می‌شد، بلکه بانک‌ها بدون پشتوانه خلق پول می‌کردند. براساس اعلام بانک مرکزی رواج گسترده ایران چک‌ها تبعات منفی زیادی به همراه داشت که از آن جمله می‌توان به تشدید رشد بی‌رویه نقدینگی، تضعیف انضباط و ثبات پولی، کاهش کارآمدی سیاست‌های پولی و افزایش تورم در کشور اشاره کرد. بانک مرکزی برای مقابله با این شگرد بانک‌ها وارد عمل شد و اعلام کرد از این پس بانک‌ها دیگر اجازه چاپ چک پول را ندارند و این کار را بانک مرکزی انحصاری انجام خواهد داد؛ بدین ترتیب انتشار چک پول توسط بانک مرکزی از آن زمان آغاز و تاکنون ادامه داشته است. محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی به انتشار چک پول اعتقادی ندارد و انتشار اینگونه چک‌پول‌ها را از وظایف بانک مرکزی نمی‌داند و دلیل آن را این طور اعلام می‌کند: «این کار تنها برای ساماندهی وضعیت انتشار چک‌پول‌های بانک‌ها که بدون پشتوانه اقدام به انتشار می‌کردند و به افزایش نقدینگی در جامعه دامن می‌زد، انجام شد.» چک پولهای منتشر شده توسط بانک مرکزی از آن زمان تاکنون با توجه به فقدان اسکناس درشت و اینکه پشت نویسی نمی‌شد، عملا نقش پول درشت را ایفا می‌کرد، هم اکنون نیز این دغدغه به وجود آمده که با خروج چک‌پول‌ها از بازار مبادلات پولی مردم با مشکلاتی مواجه شود.