World-civilization
11-02-2010, 07:15 PM
درود به همگی من یک چند روزیه که نبودم ولی با دست پر اومدم تو این مدت بازدیدهایی از سوی بعضی سران انجام گرفت که عبارت است از: سلسله نشستهای تخصصی پیرامون منشور و بازدیدهای اعضاي فراکسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي، اعضاي تورساپ از کشور ترکيه، دبير کل کميسيون يونسکو در ايران، کارشناسان موزه الکفيل آستان حضرت ابوالفضل(ع)، موبد موبدان زرتشتي و گروهي از هموطنان زرتشتي، رايزن فرهنگي سفارت ايتاليا، مهمانان خارجي جشنواره دفاع مقدس و بازديد اعضاي کميسيون فرهنگي و آموزش پارلمان آلمان از منشور کوروش
حالا بگذریم قرار شده بود که منشور در نقاط مختلف به نمایش گذاشته بشه که چون به موزه ملی امانت داده شده این عمل انجام پذیر نیست دیگه اینکه متن منشر دوباره ثبت معنوی شدو منشور رکورد شکست و...
http://www.nationalmuseumofiran.ir/UploadedFiles/Fa/News/2/File2745.jpg
در ذیل می توانید نخستين نشست تخصصي مرتبط به منشور کوروش با موضوع نمادهاي هويتي ايرانيان از کوروش تا اردشير بابکان بخوانید.
نخستين نشست تخصصي مرتبط به منشور کوروش با موضوع " نمادهاي هويتي ايرانيان از کوروش تا اردشير بابکان " صبح امروز در سالن نشستهاي تخصصي موزه ملي ايران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي موزه ملي ايران پس از ارائه مقدمهاي پيرامون موضوع اين نشست، توسط داريوش اکبرزاده؛ مسوول بخش کتيبههاي موزه ملي ايران، رييس شوراي ايران شناسان قاره اروپا در اين سخنراني به آن دسته از عناصر فرهنگي تمدن ايراني اشاره کرد که از روزگار هخامنشي تا دوره ساساني به گونهاي پيوسته ديده ميشوند.
کارلو چرهتي عناصر هنري، سياسي و جغرافياي مشترک بين دو پادشاهي هخامنشي و ساساني و وجوه مقدس بين آنها اشاره کرد.
وي محوطههاي تاريخي ساساني هخامنشي را محوطههايي پادشاهي و داراي جنبههاي تقدس توصيف کرد که از دوره هخامنشي تا دوره ساسانيان به ما رسيدهاند.
چرهتي به محوطههاي ساساني و هخامنشي مانند نقش رستم و طاق بستان ساساني و نيز اشتراکات موجود بين آنها اشاره کرد که در حقيقت يک نزديکي را به بيننده القا ميکنند.
رايزن فرهنگي سفارت ايتاليا؛ ساسانيان را پيرو سياستي دانست که در دوره هخامنشي اين سياست طرحريزي شده و حامل پيام سياسي مشخصي بوده است.
وي با اشاره به پيام سياسي ياد شده در فرمان شاهي کوروش و نيز رعايت همين ساختار در فرمان نوشته شده به دستور داريوش در بيستون بيان داشت: کوروش در فرمان خود با مشروعيت سازي و استعانت از مردوک، پيروزي خود را شرح ميدهد و دقيقاً داريوش نيز به تبعيت از کوروش در کتيبه بيستون واژه دروغ و ناراستي را بکار نميبرد.
رييس مرکز ايرانشناسي قاره اروپا با اشاره به ادامه همين ساختار در بناهاي ساساني و اتصال آن به دوره هخامنشي تاکيد کرد: در نوشتههاي مربوط به دوره ساسانيان به ويژه در نوشته نرسي در پاي کولي همين ساختار حفظ شده و ميبينيم که داريوش حريف خود بهرام را ناراست ميشمارد.
عضو مؤسسه شرقشناسي ايتاليا ادامه داد: در حقيقت از زمان کوروش تا ساسانيان شاهد نوعي مشروعيتسازي براي شاه هستيم که قدرت را در دست گرفته و حريف خود، شاه شکست خورده را نماينده دروغ ميشمردند.
چرهتي اين سياست و دروغ پنداري شاه مغلوب را سياستي دانست که از زمان کوروش به داريوش رسيد و پس از آن ساسانيان اين اصل را از روزگار هخامنشيان گرفته و ادامه دادند.
وي با اشاره به تائيد اين موضوع در تاريخ طبري و منابع اسلامي اضافه کرد: اگر دقيق بررسي کنيم ميبينيم که حتي در داستانهاي شاهنامه نيز به اين موضوع اشاره شده است.
چرهتي بر اين موضوع تاکيد کرد که ساسانيان با استفاده از ساختار فرهنگسازي و ابزار خداي بالا، اورمزد و مردوک، شاه مغلوب را نماينده دروغ ميپنداشتند.
اين ايرانشناس در پاسخ به پرسش خبرنگار ميراث آريا، نقش رستم و نقش رجب را دو محوطه تاريخي و منقوش ساساني برشمرد که هر دو از نظر زمين شناسي داراي سه وجه اشتراکي آب و نيز آتش و کوه هستند و در آئينهاي مذهبي آن زمان، آب داراي وجهي مقدس بوده است.
در زیر نیز بخشی از دومین نشست تخصصی(گفتم بد نیست بخونید)
فرمان کوروش مهمترين سند براي درک آيين شهرياري است می توانید بخوانید
دومين نشست تخصصي مرتبط به منشور کوروش با موضوع" آيين شهرياري از کوروش تا اردشير بابکان" در سالن نشستهاي تخصصي موزه ملي ايران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي موزه ملي ايران مسئول کتيبههاي موزه در اين نشست با اشاره به پيشينه پژوهشي آيين شهرياري در ايران و کتابهايي چون؛ آيين شهرياري نوشته علي قلي اعتماد مقدم و آيين شهرياري ترجمه فريدون بدرهاي با طرح اين پرسش که اگر قرار بود کوروش نوشتهاي از ساخت يک کاخ يا سرکوب يک شورش را بر جا بگذارد آيا اين شجرهنامه را از خود شاهي بر جاي ميگذاشت؟
داريوش اکبرزاده؛ دليل ارائه چنين شجرهنامهاي را نشان دادن خون شاهي، مستحق بودن و نوعي مشروعيت سازي براي پادشاه دانست و افزود: به نظر ميرسد کوروش با بهرهگيري از اين تبارنامه قصد ايجاد نوعي مشروعيتسازي بوده است.
وي با اشاره به سنگ نوشتههاي داريوش بزرگ اظهار داشت: در تمامي اين سنگ نوشتههاي داريوش جز مواردي خاص، اين نوع شجرهنامه تکرار نميشود که البته دليلي هم وجود نداشته است.
اين مقام مسوول به خط چهارم ستون يک از کتيبه بيستون اشاره کرد و گفت: در آغاز اين کتيبه تبارنامه همراه با شرح به قدرت رسيدن شاه با هدف مشروعيت بخشيدن به قدرت داريوش آورده شده که البته در کتيبههاي ديگر داريوش جز در يک مورد ديگر که کتيبه کوچکي است نيامده است.
اکبرزاده به کتيبه کوچکي از داريوش و ارائه فهرستي از شورشيان در کنار آن کتيبه در بيستون اشاره کرد که در آن داريوش با برشمردن شجرهنامه خود مانند کوروش، بار ديگر، برتري و استحقاق خود را بيان ميکند و هر گونه مشروعي از شورشيان بر ميدارد.
اين دکتراي ايرانشناسي؛ ارائه پيشينه خانوادگي با هدف بيان اعتبار قانوني و موقعيتهاي درباري و اجتماعي را از ويژگيهاي مهم جامعه باستان برشمرد و افزود: در خط 80 تا 86 کتيبه بيستون داريوش ضمن احترام به فرماندهان خود به دليل همکاري آنها با وي به دقت نام پدران آنها را آورده است . داريوش همچنين از شجرهنامه برديا و کمبوجيه با دقت صحبت ميکند اما به نظر ميرسد که وي زيرکانه با حذف تبارنامه گئومات هر گونه مشروعيت او را سلب ميکند.
وي با اشاره به سنگ نوشتههاي متعدد مربوط به خشايارشاه بيان داشت: در اين دوران اعتبارنامهها کوتاهتر شده و کمتر شاهد تبارنامههاي طولاني زمان داريوش و کوروش هستيم.
مسوول کتيبههاي موزه ملي ايران؛ کوروش را ميراثدار آيين شهرياري عنوان کرد که بخشي از اين آيين شهرياري در دوره ساساني اين موضوع نيز قابل اثبات است، در نقش برجستهها و در زير تصاوير شاهان ساساني نيز چون؛ اردشير و شاپور تبارنامه کوتاهتر هستند.
اکبرزاده به سنگ نوشته بسيار مهم و سياسي پايکولي اشاره کرد که در آن نرسي به تقليد از شاهان هخامنشي در مقدمه سنگ نوشته بار ديگر با برشمردن اعتبار و شجره نامه با ناراست خواندن حريف، مشروعيتاش را براي به قدرت رسيدن نشان داده در حالي که در سنگ نوشته کرتير، موبدان موبد دوره ساساني و نيز در سنگ نوشته مهر نرسي فيروزآباد هيچ اثري از اين تبارنامه نميبينيم زيرا آنان به دودمان شاهي تعلق نداشتند، در اين سنگ نوشته ها بيشتر به پستهاي حکومتي آنان اشاره شده است.
وي با بيان اينکه هرچند سنت متون پهلوي متفاوت از سنگ نوشتههاي شاهان است يادآور شد: با اين وجود در بخش دوم کتاب بندهش؛ به شجرهنامه پادشاهان پرداخته شده و در بخش 21 شاهد نوعي سنجش و قياس هستيم که در آن موبدان هم براي خود نوعي تبارنامه ارائه کرده بودند.
اکبرزاده با بيان اينکه آيين شهرياري از راه منابع اسلامي هم قابل شناخت است منابعي چون کتاب طبري به ويژه شاهنامه فردوسي را مهمترين منبع تشخيص و مطالعه تبارنامههاي پادشاهان ساساني در آغاز قدرت دانست.
اين استاد دانشگاه؛ شاهنامه را گنجينه سترگي عنوان کرد که در بخش تاريخي يعني دوره ساساني آن به معرفي شاهان اشاره دارد، شاهان ساساني نيز در شاهنامه به معرفي تبار خود پرداختند از اين دست مي توان به تبار نامه اردشبر بابکان در کارنامه و شاهنامه اشاره کرد
به گفته عضو هيات علمي پژوهشگاه؛ به نظر ميرسد کوروش به عنوان سر سلسله هخامنشيان داراي شجرهنامه طولانيتري است که مشروعيت وي را بهتر نشان داده، چون به نظر ميرسد سرسلسلهها داراي مشکل مشروعيتسازي بودند به همين دليل در دوره خشايارشاه به نسبت کوروش شجرهنامه و تبارنامهها را کوتاهتر ميبينم .
وي همچنين به يکي از خطبههاي مربوط به آيين شهرياري از انوشيروان در تاريخ طبري ياد کرد که در آنجا انوشيروان تبارنامه خود را به صورت کامل برشمرده است.
اکبرزاده با اشاره به آشوب و فروپاشي ساسانيان در شاهنامه اشاره کرد که حتي پادشاهان اين دوره که چند روز يا چند ماه بر تخت نشستند داراي آيين خطابه و برشماري تبارنامه خود بودند.
مسوول کتيبههاي موزه ملي ايران؛ فرمان کوروش را کهنترين و مهمترين سند براي درک آيين شهرياري و بر تختنشيني با بيان تبارنامه از سوي شاه دانست که تا به روزگار ساسانيان ادامه داشته است.
وي اين آيين را يک آيين ايراني دانست که در روزگاران بسيار کهن ريشه داشته است.
تور رايگان، امكان بازديد از نخستين كتيبه حقوق بشر
به گزارش فارس، با توجه به باقي ماندن حدود 70 روز از بازديد منشور كوروش در موزه ملي ايران، معاونت گردشگري در نظر دارد با برپايي تور رايگان، امكان بازديد از نخستين كتيبه حقوق بشر را براي عموم شهروندان تهراني ايجاد كند.
بنا بر اين تصميم وسيله نقليه مزين به تصوير منشور كوروش، به منظور جابه جايي علاقه مندان بازديد از اين اثر تاريخي در نظر گرفته شده است كه روزانه از ميدان انقلاب به عنوان مقصد و مبداء اين تور، از ساعت 9 صبح تا 18، در حركت خواهد بود.
شهروندان تهراني ميتوانند علاوه بر مبداء ذكر شده در طول مسير نيز، حدفاصل ميدان انقلاب، ميدان فردوسي لغايت خيابان سي تير ( محل موزه ملي ايران ) از اتوبوس در نظر گرفته شده با ظرفيت حدود 50 نفر استفاده كرده و در قالب توري رايگان بازديد از منشور كوروش و ساير آثار تاريخي بخش ايران باستان موزه ملي ايران را تجربه كنند.
تور بازديد از منشور كوروش، از اواسط هفته جاري، به مدت 2 ماه برپا خواهد بود و عموم مردم ميتوانند بدون پرداخت هزينه رفت و آمد و بليت ورودي، فرصت محدود باقيمانده حضور كتيبه حقوق بشر در كشور را غنيمت شمارند.
استوانه گلي منشوركوروش به عنوان كهن ترين سند گراميداشت حقوق بشر ايرانيان در سال 1879 ميلادي توسط هيات باستان شناسي بريتانيايي در بابل كشف و نخستين بار طي مدت زمان جشن هاي 2500 ساله پهلوي به مدت 10 روز به كشور بازگشت.
اين كتيبه كه توسط كوروش به منظور رعايت احوال بابليان از سوي سپاه فاتح ايران نگاشته شده است؛ در شهريور ماه امسال به كشور وارد و در مدت 4 ماه به موزه ملي ايران امانت داده شد.
نخستين تور گردشگري منشور کوروش برگزار شد
به گزارش ميراث آريا، معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري کشور فرصتي فراهم آورده است تا در روزهاي باقيمانده از نمايش منشور کوروش در موزه ملي ايران، عموم مردم از اين اثر ارزشمند بازديد کنند.
اين تور همه روزه از ساعت 9 تا 17 برگزار مي شود و علاقه مندان براي شرکت در آن مي توانند در ساعات ياد شده به ميدان انقلاب و ميدان فردوسي مراجعه کنند.
همچنين وسايل نقليه در نظر گرفته شده در حد فاصل ميدان انقلاب، فردوسي تا خيابان سي ام تير محل موزه ملي ايران به طور رايگان پذيراي علاقه مندان به بازديد منشور کوروش خواهند بود.
ركوردشكني منشور كوروش در تهران
منشور كوروش روزانه بيش از 2500 نفر را به موزه ملي ايران باستان كشاند تا ركوردي جديد در بازديد از اين موزه كهنسال كشورمان رقم خورد.
حسن محسني، سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در هفتمين روز از نمايش منشور كوروش در ايران با اعلام اين خبر به جامجم گفت: از نخستين روز نمايش اين منشور در موزه ملي ايران باستان گروههاي مختلفي براي بازديد از اين منشور اعلام آمادگي كردهاند كه با توجه به فضاي اندك نمايش اين منشور كه تنها ميتواند گروههاي 20 تا 25 نفري را در هر نوبت بازديد علاقهمندان پذيرا باشد، به طور ميانگين روزانه نزديك به 2500 نفر از اين منشور بازديد كردهاند.
بليت بازديد از منشور كوروش در موزه ايران باستان 1000 تومان است و در اين ميان به كساني كه كارت منزلت، كارت دانشجويي و كارت دانشآموزي دارند، تخفيف ويژه تعلق ميگيرد. از سويي ديگر، بازديدكنندگان ميتوانند در حاشيه بازديد از منشور، قسمتهاي ديگر موزه ملي ايران را نيز بازديد كنند.
محسني با اشاره به برنامهريزي اين سازمان براي نمايش گروهي اين اثر براي گروههاي مختلف گفت: بسياري از اعضاي انجمنهاي غيردولتي و مسوولان نهادها و دستگاههاي دولتي درخواست بازديد گروهي از اين اثر را كردهاند. به گفته وي، قرار است در روزهاي آينده اعضاي هيات دولت براي بازديد از اين اثر به موزه ملي ايران باستان بروند. اعضاي كميسيونها و كميتههاي مختلف مجلس نيز به صورت جداگانه در روزهاي آتي براي بازديد از اين اثر به اين موزه خواهند رفت.محسني همچنين به اين پرسش كه آيا منشور از تهران براي نمايش به شهرهاي ديگر ايران انتقال مييابد، پاسخ منفي داد. وي گفت: منشور در مدت 4 ماه نمايش در ايران از محل تعيين شده در موزه ملي ايران تكان نميخورد.در چند روز گذشته برخي از مسوولان رسمي و غيررسمي برخي از استانهاي كشور در گفتگو با برخي رسانهها ابراز تمايل كرده بودند كه منشور كوروش در شهرهايشان به نمايش درآيد.
سامانه واگو از منشور کوروش خبر ميدهد
مدير اجرايي سامانه اطلاعرساني واگو ميگويد : اين سامانه امکاني را فراهم کرده است تا مخاطبان از طريق تلفن همه اطلاعات مورد نياز درباره منشور کوروش را دريافت کنند.
مهدي جانبخش گفت : علاقمندان براي دريافت عکس و اطلاعات مربوط به منشور ازطريق فکس ميتوانند با شماره 6467 _ 021 تماس برقرار کرده و پس از اتصال به شبکه واگو ، کد 890701 را وارد و اطلاعات مورد نظر را استخراج کنند.
جانبخش افزود : کد 890702 هم ترجمه دقيق متن منشور را از طريق فکس ارسال کرده و کد 890707 نيز توضيحاتي درباره منشور کوروش وسلسله هخامنشي در اختيار قرارخواهد داد.
وي با بيان اينکه کد 890706 نيز به نظر کارشناسان در خصوص منشور تعلق دارد ، گفت : ورود منشور کوروش به ايران حرکتي يکتاست و از همين رو به فکر افتاديم تا شيوه نو و يگانهاي را براي اطلاع رساني در خصوص اين ميراث ارزشمند ايجاد کنيم.
مدير اجرايي سامانه اطلاعرساني واگو گفت : کد 890704 نيز دريافت محتواي جملات و متن ترجمه شده منشور به صورت شفاهي را امکانپذير ميکند و به زودي نيز با همکاري موزه ملي اين کدها درکارتهاي مخصوص منتشرشده و دراختيار بازديد کنندگان منشور قرار ميگيرد.
جانبخش گفت : سامانه گوياي واگو در بهمن ماه سال 1387 با هدف گسترش فرهنگ سفر و فن آوريهاي مربوط به آن و ساير زيرشاخههايي که در آنها شبکه گسترده سفر به عنوان يک شالوده اصلي مطرح ميشود، تاسيس شده است.
مدير اجرايي واگو افزود: ايده اصلي اين سامانه گردآوري و فراهم ساختن محيطي کاملا علمي و تخصصي به منظور ارائه راهنماييها. راهکارها، تربيت متخصصين، معرفي فعالان جديد و برتر در زمينه هاي ياد شده است.
به گفته اين مقام مسؤول هسته مرکزي اين سامانه را ايرج ميلاني، يکي از متخصصين نام آشناي کشور تشکيل داده و تجربيات سالها فعاليت ايشان به اين شبکه هويتي مستقل و منحصر به فرد بخشيده است.
علاقمندان براي دريافت اطلاعات سفر ميتوانند به آدرس http://www.vagoo.ir مراجعه کنند.
243
ایرانی ها مالک معنوی منشور
رئيس کل موزه ملي ايران با اشاره به اين مهم که منشور کوروش در عراق کنوني کشف شدهاست، گفت : ايرانيها مالک معنوي منشور کوروش هستند.
به گزارش روابط عمومي موزه ملي ايران آزاده اردکاني رئيس کل موزه ملي ايران در ديدار با تهيهکنندگان و برنامهسازان شبکه تهران با بيان اين مطلب گفت : به دليل عدم اطلاع رساني مناسب به اشتباه اين باور در حافظه برخي وجود دارد که منشور را ازايران به تاراج بردهاند و اين درحالي است که اين استوانه گلي ارزشمند توسط هرمزد رسام همکار موزه بريتانيا در عراق کنوني کشف شده است .
وي با اشاره به نمايش دو تکيه منسوب به منشور کوروش گفت : اين اقدام براي نخستين بار صورت ميگيرد و دو تکه ياد شده به منشورمتعلق نيستند اما نکتههاي مبهم استوانه موجود را پر ميکند و اهميت آنها دراين نکته مهم است که منشور يکتايي نيست.
رئيس کل موزه ملي ايران با اشاره به ظريب امنيت بالاي موزه ملي گفت : امنيت منشور به صورت الکترونيکي و همچنين باحضورفيزيکي ماموران موزه کاملا تامين شده و همين عامل سبب شد تا نمايندههاي موزه بريتانيا با آسودگي خاطر به کشورشان بازگردند.
آزاده اردکاني گفت : نوروز امسال برگزاري نمايشگاه شکوه ايران آمار بازديد کنندگان موزه را شکست اما امروز مفتخريم که روزانه 3 هزار نفربراي بازديد به موزه مراجعه ميکنند و اين آماردرروزهاي تعطيل به 4 هزار و4 هزار و 500 نفرافزايش مييابد.
وي اشتياق مردم براي بازديد ازموزه را بي سابقه خواند و افزود : امانت منشور فتح الباب تعاملات بعدي ايران با موزه بريتانيا خواهد بود.
218
حالا بگذریم قرار شده بود که منشور در نقاط مختلف به نمایش گذاشته بشه که چون به موزه ملی امانت داده شده این عمل انجام پذیر نیست دیگه اینکه متن منشر دوباره ثبت معنوی شدو منشور رکورد شکست و...
http://www.nationalmuseumofiran.ir/UploadedFiles/Fa/News/2/File2745.jpg
در ذیل می توانید نخستين نشست تخصصي مرتبط به منشور کوروش با موضوع نمادهاي هويتي ايرانيان از کوروش تا اردشير بابکان بخوانید.
نخستين نشست تخصصي مرتبط به منشور کوروش با موضوع " نمادهاي هويتي ايرانيان از کوروش تا اردشير بابکان " صبح امروز در سالن نشستهاي تخصصي موزه ملي ايران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي موزه ملي ايران پس از ارائه مقدمهاي پيرامون موضوع اين نشست، توسط داريوش اکبرزاده؛ مسوول بخش کتيبههاي موزه ملي ايران، رييس شوراي ايران شناسان قاره اروپا در اين سخنراني به آن دسته از عناصر فرهنگي تمدن ايراني اشاره کرد که از روزگار هخامنشي تا دوره ساساني به گونهاي پيوسته ديده ميشوند.
کارلو چرهتي عناصر هنري، سياسي و جغرافياي مشترک بين دو پادشاهي هخامنشي و ساساني و وجوه مقدس بين آنها اشاره کرد.
وي محوطههاي تاريخي ساساني هخامنشي را محوطههايي پادشاهي و داراي جنبههاي تقدس توصيف کرد که از دوره هخامنشي تا دوره ساسانيان به ما رسيدهاند.
چرهتي به محوطههاي ساساني و هخامنشي مانند نقش رستم و طاق بستان ساساني و نيز اشتراکات موجود بين آنها اشاره کرد که در حقيقت يک نزديکي را به بيننده القا ميکنند.
رايزن فرهنگي سفارت ايتاليا؛ ساسانيان را پيرو سياستي دانست که در دوره هخامنشي اين سياست طرحريزي شده و حامل پيام سياسي مشخصي بوده است.
وي با اشاره به پيام سياسي ياد شده در فرمان شاهي کوروش و نيز رعايت همين ساختار در فرمان نوشته شده به دستور داريوش در بيستون بيان داشت: کوروش در فرمان خود با مشروعيت سازي و استعانت از مردوک، پيروزي خود را شرح ميدهد و دقيقاً داريوش نيز به تبعيت از کوروش در کتيبه بيستون واژه دروغ و ناراستي را بکار نميبرد.
رييس مرکز ايرانشناسي قاره اروپا با اشاره به ادامه همين ساختار در بناهاي ساساني و اتصال آن به دوره هخامنشي تاکيد کرد: در نوشتههاي مربوط به دوره ساسانيان به ويژه در نوشته نرسي در پاي کولي همين ساختار حفظ شده و ميبينيم که داريوش حريف خود بهرام را ناراست ميشمارد.
عضو مؤسسه شرقشناسي ايتاليا ادامه داد: در حقيقت از زمان کوروش تا ساسانيان شاهد نوعي مشروعيتسازي براي شاه هستيم که قدرت را در دست گرفته و حريف خود، شاه شکست خورده را نماينده دروغ ميشمردند.
چرهتي اين سياست و دروغ پنداري شاه مغلوب را سياستي دانست که از زمان کوروش به داريوش رسيد و پس از آن ساسانيان اين اصل را از روزگار هخامنشيان گرفته و ادامه دادند.
وي با اشاره به تائيد اين موضوع در تاريخ طبري و منابع اسلامي اضافه کرد: اگر دقيق بررسي کنيم ميبينيم که حتي در داستانهاي شاهنامه نيز به اين موضوع اشاره شده است.
چرهتي بر اين موضوع تاکيد کرد که ساسانيان با استفاده از ساختار فرهنگسازي و ابزار خداي بالا، اورمزد و مردوک، شاه مغلوب را نماينده دروغ ميپنداشتند.
اين ايرانشناس در پاسخ به پرسش خبرنگار ميراث آريا، نقش رستم و نقش رجب را دو محوطه تاريخي و منقوش ساساني برشمرد که هر دو از نظر زمين شناسي داراي سه وجه اشتراکي آب و نيز آتش و کوه هستند و در آئينهاي مذهبي آن زمان، آب داراي وجهي مقدس بوده است.
در زیر نیز بخشی از دومین نشست تخصصی(گفتم بد نیست بخونید)
فرمان کوروش مهمترين سند براي درک آيين شهرياري است می توانید بخوانید
دومين نشست تخصصي مرتبط به منشور کوروش با موضوع" آيين شهرياري از کوروش تا اردشير بابکان" در سالن نشستهاي تخصصي موزه ملي ايران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي موزه ملي ايران مسئول کتيبههاي موزه در اين نشست با اشاره به پيشينه پژوهشي آيين شهرياري در ايران و کتابهايي چون؛ آيين شهرياري نوشته علي قلي اعتماد مقدم و آيين شهرياري ترجمه فريدون بدرهاي با طرح اين پرسش که اگر قرار بود کوروش نوشتهاي از ساخت يک کاخ يا سرکوب يک شورش را بر جا بگذارد آيا اين شجرهنامه را از خود شاهي بر جاي ميگذاشت؟
داريوش اکبرزاده؛ دليل ارائه چنين شجرهنامهاي را نشان دادن خون شاهي، مستحق بودن و نوعي مشروعيت سازي براي پادشاه دانست و افزود: به نظر ميرسد کوروش با بهرهگيري از اين تبارنامه قصد ايجاد نوعي مشروعيتسازي بوده است.
وي با اشاره به سنگ نوشتههاي داريوش بزرگ اظهار داشت: در تمامي اين سنگ نوشتههاي داريوش جز مواردي خاص، اين نوع شجرهنامه تکرار نميشود که البته دليلي هم وجود نداشته است.
اين مقام مسوول به خط چهارم ستون يک از کتيبه بيستون اشاره کرد و گفت: در آغاز اين کتيبه تبارنامه همراه با شرح به قدرت رسيدن شاه با هدف مشروعيت بخشيدن به قدرت داريوش آورده شده که البته در کتيبههاي ديگر داريوش جز در يک مورد ديگر که کتيبه کوچکي است نيامده است.
اکبرزاده به کتيبه کوچکي از داريوش و ارائه فهرستي از شورشيان در کنار آن کتيبه در بيستون اشاره کرد که در آن داريوش با برشمردن شجرهنامه خود مانند کوروش، بار ديگر، برتري و استحقاق خود را بيان ميکند و هر گونه مشروعي از شورشيان بر ميدارد.
اين دکتراي ايرانشناسي؛ ارائه پيشينه خانوادگي با هدف بيان اعتبار قانوني و موقعيتهاي درباري و اجتماعي را از ويژگيهاي مهم جامعه باستان برشمرد و افزود: در خط 80 تا 86 کتيبه بيستون داريوش ضمن احترام به فرماندهان خود به دليل همکاري آنها با وي به دقت نام پدران آنها را آورده است . داريوش همچنين از شجرهنامه برديا و کمبوجيه با دقت صحبت ميکند اما به نظر ميرسد که وي زيرکانه با حذف تبارنامه گئومات هر گونه مشروعيت او را سلب ميکند.
وي با اشاره به سنگ نوشتههاي متعدد مربوط به خشايارشاه بيان داشت: در اين دوران اعتبارنامهها کوتاهتر شده و کمتر شاهد تبارنامههاي طولاني زمان داريوش و کوروش هستيم.
مسوول کتيبههاي موزه ملي ايران؛ کوروش را ميراثدار آيين شهرياري عنوان کرد که بخشي از اين آيين شهرياري در دوره ساساني اين موضوع نيز قابل اثبات است، در نقش برجستهها و در زير تصاوير شاهان ساساني نيز چون؛ اردشير و شاپور تبارنامه کوتاهتر هستند.
اکبرزاده به سنگ نوشته بسيار مهم و سياسي پايکولي اشاره کرد که در آن نرسي به تقليد از شاهان هخامنشي در مقدمه سنگ نوشته بار ديگر با برشمردن اعتبار و شجره نامه با ناراست خواندن حريف، مشروعيتاش را براي به قدرت رسيدن نشان داده در حالي که در سنگ نوشته کرتير، موبدان موبد دوره ساساني و نيز در سنگ نوشته مهر نرسي فيروزآباد هيچ اثري از اين تبارنامه نميبينيم زيرا آنان به دودمان شاهي تعلق نداشتند، در اين سنگ نوشته ها بيشتر به پستهاي حکومتي آنان اشاره شده است.
وي با بيان اينکه هرچند سنت متون پهلوي متفاوت از سنگ نوشتههاي شاهان است يادآور شد: با اين وجود در بخش دوم کتاب بندهش؛ به شجرهنامه پادشاهان پرداخته شده و در بخش 21 شاهد نوعي سنجش و قياس هستيم که در آن موبدان هم براي خود نوعي تبارنامه ارائه کرده بودند.
اکبرزاده با بيان اينکه آيين شهرياري از راه منابع اسلامي هم قابل شناخت است منابعي چون کتاب طبري به ويژه شاهنامه فردوسي را مهمترين منبع تشخيص و مطالعه تبارنامههاي پادشاهان ساساني در آغاز قدرت دانست.
اين استاد دانشگاه؛ شاهنامه را گنجينه سترگي عنوان کرد که در بخش تاريخي يعني دوره ساساني آن به معرفي شاهان اشاره دارد، شاهان ساساني نيز در شاهنامه به معرفي تبار خود پرداختند از اين دست مي توان به تبار نامه اردشبر بابکان در کارنامه و شاهنامه اشاره کرد
به گفته عضو هيات علمي پژوهشگاه؛ به نظر ميرسد کوروش به عنوان سر سلسله هخامنشيان داراي شجرهنامه طولانيتري است که مشروعيت وي را بهتر نشان داده، چون به نظر ميرسد سرسلسلهها داراي مشکل مشروعيتسازي بودند به همين دليل در دوره خشايارشاه به نسبت کوروش شجرهنامه و تبارنامهها را کوتاهتر ميبينم .
وي همچنين به يکي از خطبههاي مربوط به آيين شهرياري از انوشيروان در تاريخ طبري ياد کرد که در آنجا انوشيروان تبارنامه خود را به صورت کامل برشمرده است.
اکبرزاده با اشاره به آشوب و فروپاشي ساسانيان در شاهنامه اشاره کرد که حتي پادشاهان اين دوره که چند روز يا چند ماه بر تخت نشستند داراي آيين خطابه و برشماري تبارنامه خود بودند.
مسوول کتيبههاي موزه ملي ايران؛ فرمان کوروش را کهنترين و مهمترين سند براي درک آيين شهرياري و بر تختنشيني با بيان تبارنامه از سوي شاه دانست که تا به روزگار ساسانيان ادامه داشته است.
وي اين آيين را يک آيين ايراني دانست که در روزگاران بسيار کهن ريشه داشته است.
تور رايگان، امكان بازديد از نخستين كتيبه حقوق بشر
به گزارش فارس، با توجه به باقي ماندن حدود 70 روز از بازديد منشور كوروش در موزه ملي ايران، معاونت گردشگري در نظر دارد با برپايي تور رايگان، امكان بازديد از نخستين كتيبه حقوق بشر را براي عموم شهروندان تهراني ايجاد كند.
بنا بر اين تصميم وسيله نقليه مزين به تصوير منشور كوروش، به منظور جابه جايي علاقه مندان بازديد از اين اثر تاريخي در نظر گرفته شده است كه روزانه از ميدان انقلاب به عنوان مقصد و مبداء اين تور، از ساعت 9 صبح تا 18، در حركت خواهد بود.
شهروندان تهراني ميتوانند علاوه بر مبداء ذكر شده در طول مسير نيز، حدفاصل ميدان انقلاب، ميدان فردوسي لغايت خيابان سي تير ( محل موزه ملي ايران ) از اتوبوس در نظر گرفته شده با ظرفيت حدود 50 نفر استفاده كرده و در قالب توري رايگان بازديد از منشور كوروش و ساير آثار تاريخي بخش ايران باستان موزه ملي ايران را تجربه كنند.
تور بازديد از منشور كوروش، از اواسط هفته جاري، به مدت 2 ماه برپا خواهد بود و عموم مردم ميتوانند بدون پرداخت هزينه رفت و آمد و بليت ورودي، فرصت محدود باقيمانده حضور كتيبه حقوق بشر در كشور را غنيمت شمارند.
استوانه گلي منشوركوروش به عنوان كهن ترين سند گراميداشت حقوق بشر ايرانيان در سال 1879 ميلادي توسط هيات باستان شناسي بريتانيايي در بابل كشف و نخستين بار طي مدت زمان جشن هاي 2500 ساله پهلوي به مدت 10 روز به كشور بازگشت.
اين كتيبه كه توسط كوروش به منظور رعايت احوال بابليان از سوي سپاه فاتح ايران نگاشته شده است؛ در شهريور ماه امسال به كشور وارد و در مدت 4 ماه به موزه ملي ايران امانت داده شد.
نخستين تور گردشگري منشور کوروش برگزار شد
به گزارش ميراث آريا، معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري کشور فرصتي فراهم آورده است تا در روزهاي باقيمانده از نمايش منشور کوروش در موزه ملي ايران، عموم مردم از اين اثر ارزشمند بازديد کنند.
اين تور همه روزه از ساعت 9 تا 17 برگزار مي شود و علاقه مندان براي شرکت در آن مي توانند در ساعات ياد شده به ميدان انقلاب و ميدان فردوسي مراجعه کنند.
همچنين وسايل نقليه در نظر گرفته شده در حد فاصل ميدان انقلاب، فردوسي تا خيابان سي ام تير محل موزه ملي ايران به طور رايگان پذيراي علاقه مندان به بازديد منشور کوروش خواهند بود.
ركوردشكني منشور كوروش در تهران
منشور كوروش روزانه بيش از 2500 نفر را به موزه ملي ايران باستان كشاند تا ركوردي جديد در بازديد از اين موزه كهنسال كشورمان رقم خورد.
حسن محسني، سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در هفتمين روز از نمايش منشور كوروش در ايران با اعلام اين خبر به جامجم گفت: از نخستين روز نمايش اين منشور در موزه ملي ايران باستان گروههاي مختلفي براي بازديد از اين منشور اعلام آمادگي كردهاند كه با توجه به فضاي اندك نمايش اين منشور كه تنها ميتواند گروههاي 20 تا 25 نفري را در هر نوبت بازديد علاقهمندان پذيرا باشد، به طور ميانگين روزانه نزديك به 2500 نفر از اين منشور بازديد كردهاند.
بليت بازديد از منشور كوروش در موزه ايران باستان 1000 تومان است و در اين ميان به كساني كه كارت منزلت، كارت دانشجويي و كارت دانشآموزي دارند، تخفيف ويژه تعلق ميگيرد. از سويي ديگر، بازديدكنندگان ميتوانند در حاشيه بازديد از منشور، قسمتهاي ديگر موزه ملي ايران را نيز بازديد كنند.
محسني با اشاره به برنامهريزي اين سازمان براي نمايش گروهي اين اثر براي گروههاي مختلف گفت: بسياري از اعضاي انجمنهاي غيردولتي و مسوولان نهادها و دستگاههاي دولتي درخواست بازديد گروهي از اين اثر را كردهاند. به گفته وي، قرار است در روزهاي آينده اعضاي هيات دولت براي بازديد از اين اثر به موزه ملي ايران باستان بروند. اعضاي كميسيونها و كميتههاي مختلف مجلس نيز به صورت جداگانه در روزهاي آتي براي بازديد از اين اثر به اين موزه خواهند رفت.محسني همچنين به اين پرسش كه آيا منشور از تهران براي نمايش به شهرهاي ديگر ايران انتقال مييابد، پاسخ منفي داد. وي گفت: منشور در مدت 4 ماه نمايش در ايران از محل تعيين شده در موزه ملي ايران تكان نميخورد.در چند روز گذشته برخي از مسوولان رسمي و غيررسمي برخي از استانهاي كشور در گفتگو با برخي رسانهها ابراز تمايل كرده بودند كه منشور كوروش در شهرهايشان به نمايش درآيد.
سامانه واگو از منشور کوروش خبر ميدهد
مدير اجرايي سامانه اطلاعرساني واگو ميگويد : اين سامانه امکاني را فراهم کرده است تا مخاطبان از طريق تلفن همه اطلاعات مورد نياز درباره منشور کوروش را دريافت کنند.
مهدي جانبخش گفت : علاقمندان براي دريافت عکس و اطلاعات مربوط به منشور ازطريق فکس ميتوانند با شماره 6467 _ 021 تماس برقرار کرده و پس از اتصال به شبکه واگو ، کد 890701 را وارد و اطلاعات مورد نظر را استخراج کنند.
جانبخش افزود : کد 890702 هم ترجمه دقيق متن منشور را از طريق فکس ارسال کرده و کد 890707 نيز توضيحاتي درباره منشور کوروش وسلسله هخامنشي در اختيار قرارخواهد داد.
وي با بيان اينکه کد 890706 نيز به نظر کارشناسان در خصوص منشور تعلق دارد ، گفت : ورود منشور کوروش به ايران حرکتي يکتاست و از همين رو به فکر افتاديم تا شيوه نو و يگانهاي را براي اطلاع رساني در خصوص اين ميراث ارزشمند ايجاد کنيم.
مدير اجرايي سامانه اطلاعرساني واگو گفت : کد 890704 نيز دريافت محتواي جملات و متن ترجمه شده منشور به صورت شفاهي را امکانپذير ميکند و به زودي نيز با همکاري موزه ملي اين کدها درکارتهاي مخصوص منتشرشده و دراختيار بازديد کنندگان منشور قرار ميگيرد.
جانبخش گفت : سامانه گوياي واگو در بهمن ماه سال 1387 با هدف گسترش فرهنگ سفر و فن آوريهاي مربوط به آن و ساير زيرشاخههايي که در آنها شبکه گسترده سفر به عنوان يک شالوده اصلي مطرح ميشود، تاسيس شده است.
مدير اجرايي واگو افزود: ايده اصلي اين سامانه گردآوري و فراهم ساختن محيطي کاملا علمي و تخصصي به منظور ارائه راهنماييها. راهکارها، تربيت متخصصين، معرفي فعالان جديد و برتر در زمينه هاي ياد شده است.
به گفته اين مقام مسؤول هسته مرکزي اين سامانه را ايرج ميلاني، يکي از متخصصين نام آشناي کشور تشکيل داده و تجربيات سالها فعاليت ايشان به اين شبکه هويتي مستقل و منحصر به فرد بخشيده است.
علاقمندان براي دريافت اطلاعات سفر ميتوانند به آدرس http://www.vagoo.ir مراجعه کنند.
243
ایرانی ها مالک معنوی منشور
رئيس کل موزه ملي ايران با اشاره به اين مهم که منشور کوروش در عراق کنوني کشف شدهاست، گفت : ايرانيها مالک معنوي منشور کوروش هستند.
به گزارش روابط عمومي موزه ملي ايران آزاده اردکاني رئيس کل موزه ملي ايران در ديدار با تهيهکنندگان و برنامهسازان شبکه تهران با بيان اين مطلب گفت : به دليل عدم اطلاع رساني مناسب به اشتباه اين باور در حافظه برخي وجود دارد که منشور را ازايران به تاراج بردهاند و اين درحالي است که اين استوانه گلي ارزشمند توسط هرمزد رسام همکار موزه بريتانيا در عراق کنوني کشف شده است .
وي با اشاره به نمايش دو تکيه منسوب به منشور کوروش گفت : اين اقدام براي نخستين بار صورت ميگيرد و دو تکه ياد شده به منشورمتعلق نيستند اما نکتههاي مبهم استوانه موجود را پر ميکند و اهميت آنها دراين نکته مهم است که منشور يکتايي نيست.
رئيس کل موزه ملي ايران با اشاره به ظريب امنيت بالاي موزه ملي گفت : امنيت منشور به صورت الکترونيکي و همچنين باحضورفيزيکي ماموران موزه کاملا تامين شده و همين عامل سبب شد تا نمايندههاي موزه بريتانيا با آسودگي خاطر به کشورشان بازگردند.
آزاده اردکاني گفت : نوروز امسال برگزاري نمايشگاه شکوه ايران آمار بازديد کنندگان موزه را شکست اما امروز مفتخريم که روزانه 3 هزار نفربراي بازديد به موزه مراجعه ميکنند و اين آماردرروزهاي تعطيل به 4 هزار و4 هزار و 500 نفرافزايش مييابد.
وي اشتياق مردم براي بازديد ازموزه را بي سابقه خواند و افزود : امانت منشور فتح الباب تعاملات بعدي ايران با موزه بريتانيا خواهد بود.
218