dverbame
03-17-2010, 10:25 AM
یادگیری الکترونیکی استفاده از فنآوریهای اطلاعات و رایانه برای ایجاد تجربههای یادگیری است، بر اساس این تعریف یادگیری الکترونیکی دربرگیرنده طیف متنوعی از ابزارهای فنآوری اطلاعات است و با توجه به رشد کمی و کیفی و افزایش قابلیتهای اینترنت در سالهای اخیر، امروزه این نوع یادگیری تقریبا با یادگیری از طریق اینترنت شناخته میشود.
پیدایش ادبیات آموزش الکترونیکی در ایران به سالهای 79 و 80 بازمیگردد که در این دوره بیشتر مراکز تحقیقاتی نظیر مرکز تحقیقات مخابرات و اساتید علاقهمند به این موضوع سلسله فعالیتهای پژوهشی را بهمنظور گسترش بیشتر فنآوری در آموزش آغاز کردند.
*پیدایش ادبیات آموزش الکترونیکی در ایران
شواهد نشان میدهد که در حدود سال 82 آموزش الکترونیکی حداقل در بین مدیران دولتی، دانشجویان و دانشگاهیان رویکردی شناخته شده بود و صحبت درباره آن به روزنامهها و سمینارها کشیده شد که در این میان نقش تکفا یا طرح کاربری فنآوری اطلاعات با برگزاری دو همایش آموزش الکترونیکی در خردادماه 82 و دیماه 83 انکارناپذیر بود.
*دانشگاه تهران، آغازگر روند ایجاد دانشگاه مجازی
شاید بتوان گفت که دانشگاه تهران با ارائه 10 درس خود بهصورت الکترونیکی در سال 81 آغازگر روند ایجاد دانشگاههای مجازی بود و در سال 83 دانشگاه علم و صنعت در ادامه این مسیر دوره آموزش مجازی خود را برگزار و زمینه را برای شکلگیری دانشگاههای مجازی در کشور فراهم کرد، بهطوری که در حال حاضر دانشگاههای متعددی برخی از دورههای خود را بهصورت الکترونیکی ارائه میکنند.
اگرچه سازمانهای متعدد نیز از یادگیری الکترونیکی استفاده میکنند اما رشدی که یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها داشته است به مراتب بیش از رشد آن در کاربردهای سازمانی است؛ در حالی که بازار جهانی یادگیری الکترونیکی در این زمینه گستردهتر است و به طور کلی در دنیا به استفاده یادگیری الکترونیکی در سازمانها بیشتر توجه میشود.
*اهداف سازمانها برای استفاده از یادگیری الکترونیکی
سازمانها به دلایل متفاوتی از یادگیری الکترونیکی استفاده میکنند؛ بهطور کلی میتوان به کاهش هزینه، معرفی سریع محصولات و خدمات جدید به بازار، پیادهسازی سریع سیستمهای اطلاعاتی و فرایندهای تجاری جدید، استفاده کارآمد از کارکنان تازه استخدام شده در سازمان، یکپارچه کردن کارمندان در سطح ملی و جهانی و ایجاد فرهنگ کاری قدرتمند اشاره کرد.
همچنین، کمبود سختافزار، توجه نکردن به مساله فرهنگسازی، عدم آمادگی کاربران، عدم آمادگی ساختار واحد آموزش، وجود نداشتن محتوای خام مناسب را می توان از دیگر اهداف کلی سازمانهای برای استفاده از یادگیری الکترونیکی نام برد.
*مشکلات یادگیری الکترونیکی در ایران
به عقیده کارشناسان باید گفت که یادگیری الکترونیکی در ایران همراه با مشکلاتی بود و معمولا کارشناسان نرمافزار و رایانه به این حوزه وارد شدهاند و از سویی نقش طراحان آموزشی کمرنگ است؛ موضوع مهمتر اینکه برخی از اساتید با یادگیری الکترونیکی آشنایی ندارند و میتوان گفت که فرهنگ یادگیری الکترونیکی نسبت به سالهای گذشته پیشرفت داشته ولی هنوز در سطح جامعه جا نیفتاده است و پهنای باند نیز در این رابطه مشکل اساسی است.
پیدایش ادبیات آموزش الکترونیکی در ایران به سالهای 79 و 80 بازمیگردد که در این دوره بیشتر مراکز تحقیقاتی نظیر مرکز تحقیقات مخابرات و اساتید علاقهمند به این موضوع سلسله فعالیتهای پژوهشی را بهمنظور گسترش بیشتر فنآوری در آموزش آغاز کردند.
*پیدایش ادبیات آموزش الکترونیکی در ایران
شواهد نشان میدهد که در حدود سال 82 آموزش الکترونیکی حداقل در بین مدیران دولتی، دانشجویان و دانشگاهیان رویکردی شناخته شده بود و صحبت درباره آن به روزنامهها و سمینارها کشیده شد که در این میان نقش تکفا یا طرح کاربری فنآوری اطلاعات با برگزاری دو همایش آموزش الکترونیکی در خردادماه 82 و دیماه 83 انکارناپذیر بود.
*دانشگاه تهران، آغازگر روند ایجاد دانشگاه مجازی
شاید بتوان گفت که دانشگاه تهران با ارائه 10 درس خود بهصورت الکترونیکی در سال 81 آغازگر روند ایجاد دانشگاههای مجازی بود و در سال 83 دانشگاه علم و صنعت در ادامه این مسیر دوره آموزش مجازی خود را برگزار و زمینه را برای شکلگیری دانشگاههای مجازی در کشور فراهم کرد، بهطوری که در حال حاضر دانشگاههای متعددی برخی از دورههای خود را بهصورت الکترونیکی ارائه میکنند.
اگرچه سازمانهای متعدد نیز از یادگیری الکترونیکی استفاده میکنند اما رشدی که یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها داشته است به مراتب بیش از رشد آن در کاربردهای سازمانی است؛ در حالی که بازار جهانی یادگیری الکترونیکی در این زمینه گستردهتر است و به طور کلی در دنیا به استفاده یادگیری الکترونیکی در سازمانها بیشتر توجه میشود.
*اهداف سازمانها برای استفاده از یادگیری الکترونیکی
سازمانها به دلایل متفاوتی از یادگیری الکترونیکی استفاده میکنند؛ بهطور کلی میتوان به کاهش هزینه، معرفی سریع محصولات و خدمات جدید به بازار، پیادهسازی سریع سیستمهای اطلاعاتی و فرایندهای تجاری جدید، استفاده کارآمد از کارکنان تازه استخدام شده در سازمان، یکپارچه کردن کارمندان در سطح ملی و جهانی و ایجاد فرهنگ کاری قدرتمند اشاره کرد.
همچنین، کمبود سختافزار، توجه نکردن به مساله فرهنگسازی، عدم آمادگی کاربران، عدم آمادگی ساختار واحد آموزش، وجود نداشتن محتوای خام مناسب را می توان از دیگر اهداف کلی سازمانهای برای استفاده از یادگیری الکترونیکی نام برد.
*مشکلات یادگیری الکترونیکی در ایران
به عقیده کارشناسان باید گفت که یادگیری الکترونیکی در ایران همراه با مشکلاتی بود و معمولا کارشناسان نرمافزار و رایانه به این حوزه وارد شدهاند و از سویی نقش طراحان آموزشی کمرنگ است؛ موضوع مهمتر اینکه برخی از اساتید با یادگیری الکترونیکی آشنایی ندارند و میتوان گفت که فرهنگ یادگیری الکترونیکی نسبت به سالهای گذشته پیشرفت داشته ولی هنوز در سطح جامعه جا نیفتاده است و پهنای باند نیز در این رابطه مشکل اساسی است.