PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دسر ها



afsanah82
03-16-2010, 10:15 AM
حلواي هويج
مواد لازم:
آرد = 1پپمانه
روغن = به ميزان لازم
شكر = 2-3 پيمانه
هويج = حدود 3 كيلو
زعفران حل شده در آب = 1استكان
گلاب = 3 قاشق غذاخوري
خلال پسته و نارگيل = مقداري
طرز تهيه:
هويج رابه قطعه هاي كوچكتر خرد كرده بامقداري آب روي حرارت متوسط ميگذاريم تا بپزد. سپس شكر را هم به آن اضافه ميكنيم تا كاملا جذب هويج شود. بعد از خنك شدن هويج پخته شده را كه هنوز حدود 1 ليوان آب دارد را با مخلوط كن خوب ميزنيم تا كاملا له شده و به شكل پوره درآيد.
آرد راروي حرارت ملايم خوب تفت ميدهيم تا بو بگيرد و رنگش تيره شود. سپس آنقدري روغن مايع به آن اضافه ميكنيم تا خميري شود. بعد هويج ميكس شده را كم كم به آن اضافه ميكنيم و مرتب هم ميزنيم تا ته نگيرد. و زعفران حل شده و گلاب را هم اضافه ميكنيم و مدام هم ميزنيم تا آنجا كه غلظت مورد نظر به دست آيد. هرچه ميزان هويج شما نسبت به آردتان بيشتر باشد حلواي خوشمزه تري خواهيد داشت. در نهايت حلوا را در ظرف هاي مورد نظرتان چيده و روي آن را با با خلال پسته و نارگيل تزيين كنيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:17 AM
مواد لازم:
آرد گندم سفید سه لیوان
شکر دو لیوان
روغن یک لیوان
زعفران ساییده حل شده پنج قاشق غذا خوری
آب سه لیوان
گلاب یک فنجان

طرز تهیه:
روغن را در ظرفی می ریزیم ( ظرف نباید تفلون باشد) آرد را به روغن اضافه کرده و در حرارت ملایم مرتب هم میزنیم تا آرد کاملن سرخ شود.
وقتی آرد خوب سرخ شد و رنگ آن طلایی و بوی آرد سرخ شده بلند شد, موقع اضافه کردن شربت حلواست که از قبل آماده کردیم. (آرد بعد از سرخ شدن به شکل زیر در می آید و به روغن می افتد.)

شربت را به آرامی به آرد اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم تا شربت به خورد آرد برود و آرد گلوله- گلوله نشود. سپس حلوا را در ظرف کشیده و آنرا تزئین میکنیم.

برای تهیه حلوای موز,همین حلوا را در سینی پهن می کنیم بعد از اینکه کمی سرد شد موز را در وسط حلوا قرار داده و آنرا مثل رولت میپیچیم و در یخچال به مدت یک ساعت می گذاریم تا کاملن خودش را بگیرد و سپس با چاقو آن را مثل رولت برش میدهیم.

طرز تهیه شربت حلوا
شکر را با آب مخلوط کرده و می گذاریم بجوشد و سپس زعفران و گلاب را به آن اضافه میکنیم. شربت حلوا نباید غلیظ شود چون حلوا سفت می شود اگر خیلی هم رقیق باشد حلوا خمیر می شود. پس در درست کردن شربت دقت کنید.

پ.ن: برای اینکه حلوای خوبی داشته باشیم آرد حتمن باید خوب سرخ شود . شاید کمی سخت باشد چون آرد وقتی در روغن ریخته میشود سنگین میشود و همزدن آن مشکل و چون باید با حرارت ملایم سرخ شود (در حرارت تند آرد می سوزد و تلخ میشود) برای همین وقت و حوصله زیادی میبرد. بعضیها برای اینکه آرد سبک شود و راحتتر هم بخورد, ابتدا آرد را بدون روغن کمی تفت میدهند که این کار باعث تیرگی و بد طعمی حلوا میشود. اگر حلوای خوشمزه می خواهید کمی زحمت را تحمل کنید ولی مطمئنن از خوردن این حلوا لذت میبرید.

برای اینکه حلوای مجلسی شما قشنگتر و شیکتر بشود بهتر است حلوا را قالب زده و شکل دهید و میتوانید از چند رنگ حلوا استفاده کنید. حلوای کاکائو- زعفرانی روشن و زعفرانی تیره.
برای درست کردن حلوای کاکائو, وقتی شیره حلوا آماده شد مقداری از شیره را با یک قاشق غذاخوری کاکائو و دو قاشق غذاخوری پودر قند مخلوط کرده و سپس قسمتی از حلوا را پس از ریختن شیره با کاکائو مخلوط کنید هم خوشمزه میشود و هم خوشظاهر.

afsanah82
03-16-2010, 10:19 AM
مواد لازم

۱ - شیرگاوی ۲.۵ گیلاس
۲ - بوره به اندازه ی دلخواه شما
۳ - پسته
۴ - نیم قاشق چای خوری هیل
۵ - ناشایسته ۲.۵ قاشق

طرز تهیه

دو گیلاس شیر را در در بین دیک انداخته و بالای حرارت بگذارید.
بوره به اندازه ی که شیرین میخواهید بالای شیر علاوه نموده بگذارید شیر به جوش بیاید.
دونیم قاشق کلان نشایسته را در بین نیم گیلاس باقی مانده ی شیر حل نماید . و بالای شیر به جوش آمده علاوه نماید . مواظب باشید زیر دیگ شیر نسوزد ! آهسته اهسته شیر را شور دهید تا بسته شود .

همین که به جوش آمد فرنی را از حرارت دور نموده بعد از ۲ دقیقه در بین ظرف مورد نظر انداخته از جایش حرکت ندهید. بعد از آن که فرنی کاملا سرد گردید . پسته پودر شده و هیل را به
روی آن به هر شکل که میخواهید پاش دهید .

afsanah82
03-16-2010, 10:20 AM
اين نوع حلوا از جمله حلواهاي سنتي مناطق سردسيري شمالي كشور و در واقع منطقه َآذربايجان است و به دليل وجود زنجبيل در مواد آن، بسيار مقوي و گرم است، در نتيجه مصرف آن در ايام ماه رمضان توصيه ميشود زيرا نه تنها باعث افزايش قند خون شده بلكه تقويتكننده معده و ضدنفخ است.

به عبارت ديگر زنجبيل براي سيستم گوارشي بدن بسيار مفيد شناخته شده است. لازم به ذكر است، در اين حلوا برخلاف حلواهاي رايج، به جاي زعفران، از زنجبيل استفاده ميشود.

مواد لازم براي 6 نفر:
- 50 گرم روغن جامد
- 100 گرم كره
- 2 پيمانه آرد گندم
- 2 پيمانه پودر قند
- يك قاشق غذاخوري سرپر پودر زنجبيل

طرز تهيه:
ابتدا روغن و كره را در قابلمهاي كه بهتر است تفلون و نچسب باشد بريزيد و روي شعله ملايم اجاقگاز قرار دهيد تا روغن و كره آب شود. سپس آرد را كمكم به مخلوط روغن اضافه كرده و مرتب هم بزنيد تا خوب سرخ شود.

نكته: براي اطمينان از كافيبودن ميزان سرخشدن آرد، چند قاشق آب داخل يك نعلبكي بريزيد و به وسيله قاشق مرباخوري كمي از خمير آرد سرخشده را در داخل آب قرار دهيد. اگر به محض قرارگرفتن خمير در آب حبابهايي از كنار آن خارج شد و صداهايي به گوش رسيد، اين نشانه كافيبودن ميزان سرخشدن آرد است. بعد از سرخشدن آرد، ظرف را از روي شعله اجاقگاز برداشته و در كناري قرار دهيد.

حالا پودر قند را به آن اضافه كرده و با قاشق خوب هم بزنيد تا خمير آردي شيرين شود. در پايان زنجبيل را هم اضافه كنيد و دوباره مواد را با هم خوب مخلوط كنيد. پس از اينكه آرد، روغن، خاكقند و زنجبيل بهطور كامل با هم مخلوط شدند و خمير حلوا به صورت يكدست آماده شد، آن را داخل بشقاب گرد بزرگي ريخته و سطح آن را با ضربات قاشق صاف كنيد تا قطري يكسان در همهجا پيدا كند، در ضمن به اين ترتيب مواد خمير، كاملا به هم چسبيده و فشرده ميشود (اين كار را با دست نيز ميتوانيد انجام دهيد).

سپس بشقاب حلوا را كناري بگذاريد تا سرد شود. پس از سردشدن آن را توسط چاقوي بزرگي به مربعها يا مستطيلهاي تقريبا هماندازه بريده و هريك از برشها را به صورت جداگانه سرو كنيد. البته براي تزئين روي اين حلوا، از مخلوط هل و خاكقند استفاده ميشود. سپس مقداري از خاكقند و 3 عدد هل كوبيدهشده را با هم مخلوط كرده و در پايان روي حلوا بريزيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:21 AM
يكي از مقويترين دسرهاي سنتي كه در اغلب سفرههاي افطار پيدا ميشود، حلواست.

با توجه به اينكه در پخت حلوا از چند ماده مغذي و پرانرژي مانند آرد گندم، گلاب، زعفران و شكر استفاده ميشود، خوردن اين مخلوط آنهم هنگام افطار يا بعد از شام، براي روزهداران بسيار مفيد خواهد بود.
تنها مشكل موجود، روش سخت و زمانگير پخت آن است كه آن هم در مايكروفر آسان ميشود. زمان پخت حلوا در مايكروفر 15دقيقه است.

مواد لازم براي 6 نفر:
- آرد گندم سفيد يا آرد سنگك يك ليوان
- روغن مايع، نصف ليوان
- آب، نصف ليوان
- شكر، نصف ليوان
- گلاب، يكچهارم ليوان
- زعفران آب شده، يكچهارم ليوان (يكچهارم ليوان آب جوشيده+يك قاشق چايخوري پودر زعفران)

طرز تهيه:
ابتدا شيره حلوا را درست كنيد. براي اين منظور آب، شكر، گلاب و زعفران آبشده را در ظرف پيركسي بريزيد و داخل مايكروفر قرار دهيد. مايكروفر را روي حداكثر قدرت و مدتزمان 3 دقيقه روشن كنيد.
پس از اينكه 3 دقيقه تمام شد، شيره را خارج كرده و كناري بگذاريد. سپس آرد الك شده را داخل ظرف پيركس ديگري بريزيد و بدون اضافه كردن روغن، داخل مايكروفر قرار دهيد.
مايكروفر را با همان حداكثر قدرت و زمان 2 دقيقه روشن كنيد تا آرد سرخ شود. حالا ظرف پيركس را خارج كرده و مقدار روغن مورد نياز را به آرد سرخ شده اضافه كنيد و خوب هم بزنيد. پس از آن، دوباره مخلوط آرد و روغن را داخل مايكروفر قرار دهيد. در اين هنگام مايكروفر را روي حداكثر قدرت آن و زمان 10 دقيقه تنظيم كرده و روشن كنيد.
پس از گذشت 2 دقيقه از اين زمان، دگمه stop را بزنيد و ظرف را خارج كنيد و مواد داخل آن را هم بزنيد و دوباره به داخل مايكروفر برگردانيد.
2 دقيقه بعد، باز همين عمل را تكرار كنيد؛ حالا ديگر مايكروفر زمان 6 دقيقه را نشان ميدهد. از اين به بعد هر يك دقيقه يك بار بايد ظرف را خارج كرده و مخلوط را هم بزنيد. تا كل 10 دقيقه به اتمام برسد. بعد از طي اين مدت، ظرف را خارج كرده، شيره را كمكم به مواد بيفزاييد و خوب مخلوط كنيد.
بعد از اينكه شيره را به مخلوط آرد گندم اضافه كرديد، آن را به ظرف مورد نظر منتقل كرده و با خلال بادام و پسته تزئين كنيد.

توضيح: رنگ روشن حلواي تصوير، به علت استفاده از آرد گندم سفيد است.

afsanah82
03-16-2010, 10:23 AM
رنگينك يكي ديگر از خوشمزهترين شيرينيهاي رمضاني است و در ميان ساكنان شهرهاي جنوبي كشور – بهخصوص استانهاي فارس، خوزستان و كرمان – علاقهمندان زيادي دارد.

در ضمن اين شيريني براي مهمانيهاي رسمي، افطاري بسيار مناسبي است.

مواد لازم براي 5 نفر:
- آرد گندم 500گرم
- روغن 300گرم
- خاك قند 130 گرم
- رطب يا خرماي سياه 500 گرم
- پسته چرخكرده، يك قاشق سوپخوري
- هل كوبيده، نصف قاشق مرباخوري
- پودر دارچين، يك قاشق سوپخوري سرپر
- مغز گردو 130 گرم

طرز تهيه:
1 – تابه نچسبي آماده كنيد و روغن را داخل آن بريزيد و روي شعله متوسط اجاق گاز قرار دهيد تا داغ شود. آرد را پس از الك كردن داخل روغن بريزيد و سپس حرارت اجاق گاز را كم كنيد و مرتب آن را هم بزنيد تا آرد كاملا سرخ شود و تغيير رنگ پيدا كند.
2 – وقتي كه آرد طلايي رنگ شد، تابه را از روي شعله اجاق گاز برداريد و كناري بگذاريد تا كمي سرد شود.
نكته: شما ميتوانيد مقدار روغن ذكر شده در مواد لازم را با تركيب نصف كره و نصف روغن مايع فراهم كنيد؛ به اين ترتيب با افزودن كره به شيريني، عطر خوشايندي در آن ايجاد ميشود.

3 – پس از سرد شدن آرد سرخ شده در روغن، خاك قند و دارچين و هل كوبيده را به آرد سرخ شده اضافه كرده و خوب با هم مخلوط كنيد.
4 – خرماها را بشوييد و به وسيله چاقو در هر كدام شكافي ايجاد كرده و هسته آنها را خارج كنيد، سپس در سبدي بگذاريد تا آب حاصل از شستوشوي آنها خشك شود. يادتان نرود كه داخل هر يك از خرماها، يك تكه مغز گردو بگذاريد.
نكته: در صورت نداشتن وقت كافي ميتوانيد از خرماهايي استفاده كنيد كه به صورت آماده (با مغز گردو در داخل آنها) عرضه ميشوند.

5 – نصف مقدار آرد سرخ شده را در ظرف مسطحي بريزيد و با پشت قاشق سطح روي آن را صاف كنيد، سپس خرماها را روي آن بچينيد و كمي دارچين روي آن بپاشيد.
6 – حالا با بقيه آرد سرخ شده روي خرماها را به طور كامل بپوشانيد و باز با فشار پشت قاشق، سطح آن را صاف كنيد تا لايهها به هم بچسبند. سپس كمي خاك قند و دارچين روي آن بپاشيد. پسته چرخ كرده را نيز روي آن بريزيد و در پايان با يك چاقوي شيريني آن را به صورت لوزي يا چهارگوشهاي مساوي ببريد و در ظرف مورد نظر براي سرو بچينيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:24 AM
شيربرنج يا فرني از جمله رايجترين دسرهاست كه معمولا در ماهرمضان هم سر هر سفره افطاري ديده ميشود



خوردن هر دوي اين دسرها به جهت دارا بودن شير (منبع غني از كلسيم) و برنج (سرشار از ويتامينهاي b) و همچنين طعمدهندههاي مقوي و آرامبخش اعصاب مانند هل و گلاب، مفيد است.

مواد لازم براي پخت شيربرنج:

- شير 3 پيمانه
- برنج يك پيمانه يا 200 گرم
- گلاب نصف پيمانه

طرز تهيه:

برنج را از پيش به مدت چند ساعت خيس كنيد، سپس آب برنج را خالي كرده و به همراه 2 پيمانه آب يا يك پيمانه آب و يك پيمانه شير داخل قابلمهاي بريزيد و روي شعله اجاق گاز قرار دهيد تا كمي پخته و نرم شود، سپس شير را به آن اضافه كنيد و همچنان روي شعله ملايم اجاق گاز قرار دهيد و مرتب هم بزنيد تا كاملا پخته و غليظ شود.

براي اين منظور معمولا 15 الي 20 دقيقه زمان كافي است.

حالا گلاب را به آن اضافه كنيد.

بعد از گذشت يكي دو دقيقه، قابلمه را از روي اجاق گاز برداريد و شيربرنج را در ظرف مورد نظر بكشيد و پس از تزئين روي آن با دارچين، با مربا يا عسل، شكر يا شيره ميل كنيد.

نكته: بعضيها شكر را – مانند فرني – به همراه شير و گلاب در مراحل پخت به شيربرنج اضافه ميكنند.

مواد لازم براي پخت فرني:

- آرد برنج الكشده 3 قاشق سوپخوري
- شير 2 ليوان
- گلاب 2 قاشق سوپخوري
- شكر 4 يا 5 قاشق سوپخوري

طرز تهيه:

آرد برنج را پس از خيس كردن در آب سرد، به همراه شير و گلاب و شكر روي شعله اجاق گاز قرار دهيد و مرتب مواد را هم بزنيد تا مايه به غلظت مورد نظر برسد.

سپس آن را از روي شعله برداريد و در ظرف مورد نظر ريخته و با دارچين تزئين كنيد.

نكته: اگر ميخواهيد فرني را با شيره يا مرباي گل يا هر ماده شيرين ديگري مانند اينها ميل كنيد، شكر را از مواد لازم حذف كنيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:24 AM
پاناكوتا دسري خوشمزه است كه به صورت لايه لايه از خامه و ژله درست ميشود و در هر فصل از سال ميتوان از ژله و ميوههاي مربوط به همان فصل در آن استفاده كرد.
در نتيجه حالا كه در فصل پاييز هستيم، بهترين انتخاب ژله انار و همچنين دانههاي ميوه انار است. به اين صورت، دسر هم ظاهري خوشرنگ و لعاب و هم طعم و مزهاي دلپذير خواهد داشت.

مواد لازم براي 8 نفر:
- پودر ژله انار 100 گرم يا يك بسته
- انار يك عدد درشت (دان كنيد)
- خامه 300 گرم
- شير 160 ميلي ليتر يا دو سوم پيمانه
- شكر 55 گرم يا يك چهارم پيمانه
- پودر ژلاتين 2 قاشق چاي خوري
- وانيل يك چهارم قاشق چايخوري

طرز تهيه:

ابتدا كف و ديوارههاي قالب مناسب دسر را با مقدار كمي روغن مايع چرب كنيد. اگر ميزان روغن براي چرب كردن قالب زياد بود، اضافي آن را با دستمال كاغذي پاك كنيد (اين كار براي برگرداندن دسر به صورت قالبي انجام ميشود).
حالا در كاسه بلوري نصف ميزان پودر ژله را ابتدا در نصف پيمانه آبجوش حل كرده، سپس نصف پيمانه آب سرد به آن اضافه كنيد؛ پس از اينكه پودر به طور كامل در آب حل شد، نيمي از دانههاي انار را در داخل مايه ژله بريزيد و سپس كل مايه را به قالب دسر منتقل كنيد.
قالب را به مدت 2 تا 3 ساعت در يخچال قرار دهيد تا ژله ببندد. نيم ساعت قبل از پايان اين مدت، شروع به درست كردن مايه خامهاي كنيد.
براي اين منظور شير و خامه را در ظرفي فلزي بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا با هم مخلوط شوند. شكر و پودر ژلاتين را نيز به آن اضافه كنيد و آن قدر هم بزنيد تا شكر و ژلاتين در مواد حل شود ولي مراقب باشيد مايه نجوشد.
بعد وانيل را به آنها افزوده و دوباره مخلوط كنيد. حالا مايه را از يك صافي فلزي عبور دهيد تا دانههاي ژلاتيني كه حل نشده، روي صافي باقيمانده و مايهاي صاف و يكنواخت حاصل شود.
پس مايه را كنار بگذاريد تا سرد شود. پس از آن، ژله را از يخچال بيرون آوريد و مايه خامهاي را روي آن بريزيد و دوباره به يخچال برگردانيد و مدت 3 ساعت در آن قرار دهيد تا خامه سفت شود. پس از اين مدت دوباره با بقيه پودر ژله مايه ژلهاي آماده كنيد و بعد از ريختن باقيمانده دانههاي انار، سطح خامهاي را با ژله بپوشانيد و آن را دوباره در يخچال قرار دهيد تا ژله رويي ببندد.
در پايان، قالب را در ظرف مورد نظر برگردانيد. براي اين منظور ابتدا دستتان را با آب سرد خيس كنيد، سپس به دور ديواره قالب بكشيد و قالب را برگردانيد.
نكته: اگر هنگام برگرداندن قالب دسر به طور كامل برنگشت، روي آن را با تكههاي ژله چسبيده به كف قالب تزئين كنيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:25 AM
پوره خرما و پسته به جهت داشتن جو، شير، خرما و پسته سرشار از مواد مغذي مختلف و بهخصوص فيبر است
به همين علت، خوردن آن به عنوان صبحانه، وعده غذايي كاملي براي يك روز پرمشغله به حساب ميآيد. البته ميتوان آن را به صورت دسر نيز پس از صرف غذا مصرف كرد.

مواد لازم براي 4 نفر:

- 250 گرم يا 2 پيمانه خرماي تازه
- 225 گرم يا 2 پيمانه جو نيمكوب
- 475 ميليليتر يا 2 پيمانه شير كمچرب
- 50 گرم يا يكدوم پيمانه مغز پسته خام (خرد شود)
- نوك قاشق چايخوري نمك

طرز تهيه:

1 - ابتدا خرماها را با چاقو به 2 نيم كرده و هستههاي آنها را جدا كنيد. سپس آنها را در كاسهاي حاوي آب جوشيده بريزيد و 30دقيقه صبر كنيد تا نرم شوند.
توجه داشته باشيد آب بايد روي خرماها را دربر بگيرد. حالا پس از كنار گذاشتن 6 قاشق سوپخوري از همين آب، بقيه آب خرماها را خالي كنيد.
2 – پوست خرماها را بكنيد و آنها را با همان مقدار آب كنار گذاشته شده [6 قاشق سوپخوري] در غذاساز يا مخلوطكن بريزيد و خرماها را به پورهاي نرم تبديل كنيد.
3 – قابلمهاي كوچك آماده كنيد، جوي نيمكوب را همراه شير و يكچهارم پيمانه آب و نمك در آن بريزيد، قابلمه را روي شعله زياد اجاق گاز بگذاريد تا جوش بيايد.
سپس حرارت را كم كنيد و براي مدت 4 تا 5 دقيقه مرتب هم بزنيد تا اين مخلوط پخته و كرممانند شود.
4 – در پايان اين مخلوط كرمي شكل را در كاسهاي بريزيد و پس از ريختن پوره خرما روي آن، سطح غذا را با پسته خرد شده تزئين كنيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:25 AM
فصل پاييز با كدو حلوايي همراه است. اين محصول كه ظاهر و رنگ و لعاب خوبي دارد، براي پخت بسياري از دسرها و همچنين غذاها مورد استفاده قرار ميگيرد.
اين دسر نيز از جمله اينهاست. آن را پخته و نوش جان كنيد.

مواد لازم:

- كدو حلوايي متوسط، يك عدد
- كره، 100 گرم
- شكر، يك پيمانه
- خامه، 100 گرم
- گردوي آسياب شده، 100 گرم

طرز تهيه:

ابتدا كدو حلوايي را بشوييد و با چاقو نصف كنيد. سپس تخم داخل هر نيمه را خالي كرده و فضاي داخل آن را خوب تميز كنيد. حالا هر كدام از نيمهها را با چاقو پوست كنده و به قطعات كوچك برش دهيد.
پيش از انجام مرحله بعد، فر اجاق گاز را روشن و آن را روي 180 درجه سانتيگراد تنظيم كنيد تا گرم شود.
سپس كره را به قطعات مساوي برش داده و دو قطعه از آنها را در يك ظرف پيركس – كه پيش از اين آماده كرده بوديد – قرار دهيد. سپس سطح آنها را با قطعات كدو بپوشانيد.
حالا روي كدوها مقداري شكر پاشيده و پس از آن، قطعه ديگري از كره را روي كدوهاي شكري بگذاريد و مجددا لايه ديگري از كدو را روي آن بچينيد و سپس مقداري شكر بپاشيد.
اين مراحل را به همين صورت تا زماني تكرار كنيد كه مواد شامل كره، شكر و كدو تمام بشود، سپس پيركس را در طبقه وسط فر – كه از قبل گرم شده است – قرار دهيد و بگذاريد به مدت يك تا يك ساعت و نيم بپزد.
پس از پختن كدو، ظرف را از داخل فر خارج كنيد و ابتدا خامه و سپس گردوي آسياب شده را روي آن بريزد.
با توجه به اينكه اين دسر را گرم ميل ميكنند، آن را در زمان لازم از فر بيرون آورده و از مهمانانتان پذيرايي كنيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:27 AM
نكيك غذاي لذيذي است كه ميتوانيد صبحها به جاي نان و كره مربا آن را ميل كنيد يا عصرها كه دور هم جمع شدهايد به عنوان عصرانهاي لذيذ از خوردن آن لذت ببريد.
براي پخت پنكيك روشهاي زيادي وجود دارد. روشي كه ميخوانيد بسيار ساده است اما با يكي دو افزودني طعم آن متفاوت ميشود.
براي آماده شدن مواد اوليه آن بايد 10 دقيقه زمان صرف كنيد. پختش هم حدود 20 دقيقه وقت لازم دارد.

مواد لازم:

تخم مرغ: يك عدد (همزده شده)
روغن كانولا: 30 ميليگرم
باترميلك: 235 ميليگرم
جوششيرين: 5 گرم
نمك: اندكي
آردگندم: 70 گرم

طرز تهيه:

تخممرغ، باترميلك و روغن كانولا را در يك كاسه مخلوط كنيد. جوش شيرين، نمك و آرد را هم به آن اضافه كنيد و هم بزنيد تا خوب مخلوط شوند و خميري يك دست درست شود.
ته يك ماهيتابه اندكي روغن بريزيد و بگذاريد روي شعله ملايم داغ شود. براي هر پنكيك به اندازه يك چهارم فنجان خمير كافي است. خميرها را يكي يكي در روغن سرخ كنيد. دو طرف آن كه به رنگ قهوهاي روشن در آمد پنكيك شما آماده است.

afsanah82
03-16-2010, 10:28 AM
تهيه ماست و خيار به نظر سادهترين كار در دنيا ميآيد. اما قرار است ما به شما ترفندهايي ياد دهيم كه همين كار ساده به لذيذترين خوردني در وعده غذايي شما تبديل شود.
در هر منطقه از ايران ماست و خيار را با شيوههاي خاص خودشان درست ميكنند. در برخي نقاط به آن گردو و كشمش اضافه ميكنند، در برخي نقاط ديگر تنها خيار ميريزند.

براي درست كردن ماست و خيار ويژه ما كافي اين كارها را انجام دهيد:

مواد لازم:

خيار : سه عدد متوسط
ماست: 200 گرم
پياز سفيد: يك عدد متوسط (به جاي پياز سفيد در فصلش ميتوانيد از پيازچه استفاده كنيد)
سير : يك حبه
آويشن : يك قاشق چايخوري (پودر شده)
نعنا خشك: يك قاشق چايخوري
گل محمدي: يك دوم قاشق چايخوري (پودر شده)
نمك: به مقدار لازم
فلفل سياه: به مقدار لازم

دستور كار:

نكته مهم در تهيه اين ماست ريز كردن نگيني مواد اوليه آن است. خيليها خيار و پياز را رنده ميكنند اما طعمي كه ماست و خيار با مواد اوليه نگيني ميگيرد، چيز ديگري است.

براي نگيني كردن خيار كافي است سه برش در طول آن و سه برش در عرض آن بزنيد و آن را روي تخته قرار دهيد. آنگاه از ارتفاع آن را به قسمتهاي كوچك تقسيم كنيد.
البته كه نگيني ريز كردن خيار و پياز كمي وقتگير است و رنده كردن دواي درد زندگي ماشيني امروز. اما براي لذت بردن از غذا، بهتر است كمي حوصله داشته باشيد و وقت بگذاريد.
سير را بسيار ريز خرد كنيد. ماست را در ظرف آن بريزيد. بهترين نوع ماستي كه ميتوانيد به كار ببريد تركيبي از ماست ترش و ماست خامهاي است. تركيب 50 - 50.
آويشن، نعنا و گل محمدي را هم به آن اضافه كنيد. خيارهاي نگيني، پياز و سير هم يادتان نرود. فلفلي كه به كار ميبريد بهتر است دانه فلفل سياه باشد تا آن را در فلفلدانهاي آسيابي در همان لحظه روي ماست آسياب كنيد

afsanah82
03-16-2010, 10:29 AM
اگرچه همه ما ميتوانيم به راحتي با مراجعه به سوپر محله، پودر ژله دلخواه را تهيه كرده و براساس دستورالعمل روي جعبه، آن را درست كنيم
ولي حتما شما هم قبول داريد كه ژلهاي كه با استفاده از خود ميوه و همچنين آب آن تهيه ميشود، هم طعم و مزه طبيعيتري دارد و هم خاصيت آن بيشتر است.

مواد لازم براي تهيه ژله براي 4 نفر:

ـ يك عدد انار (دان شود)
ـ 3 قاشق سوپخوري پودر ژلاتين
ـ 3 پيمانه آب انار

طرز تهيه:

كاسه بلوري بزرگي آماده كنيد و يك پيمانه آب انار داخل آن بريزيد؛ سپس كتري را روي شعله اجاق گاز قرار دهيد و بگذاريد تا آب آن به جوش آيد. ظرف حاوي آب انار را روي كتري بگذاريد و بعد از آن يك قاشق سوپخوري پودر ژلاتين را به آن اضافه كنيد و همانطور كه روي كتري قرار دارد، با چنگال به آرامي هم بزنيد تا پودر ژلاتين در آب انار حل شود.
پس از آن، يك پيمانه ديگر آب انار در كاسه بريزيد و دوباره يك قاشق پودر ژلاتين به آن بيفزاييد. حالا با چنگال مواد را هم بزنيد تا ژلاتين حل شود. اين كار را يك بار ديگر تكرار كنيد تا در واقع آب انار و پودر ژلاتين تمام شود.
نكته: همه اين مراحل را روي كتري انجام دهيد. در واقع كتري در اينجا نقش حمام بن ماري را دارد.
پس از پايان مرحله حل شدن پودر ژلاتين در آب انار، ظرف را از روي كتري برداشته و در دماي محيط قرار دهيد تا كمكم از حرارت بيفتد؛ در ضمن گاهي هم به وسيله چنگال محلول را هم بزنيد تا كمي غليظ شود.
نكته: هرگز آب انار و پودر ژلاتين را يكباره با هم مخلوط نكنيد زيرا در اين صورت، پودر ژلاتين گلولهگلوله ميشود.
پس از آماده شدن محلول، قالب را ـ كه بهتر است آلومينيومي باشد ـ آماده كنيد و مواد ژله را داخل قالب بريزيد؛ سپس دانههاي انار را به آن اضافه كنيد.
نكته: براي اينكه هنگام برگرداندن ژله اين كار به راحتي انجام شود، ابتدا قالب را خيس كرده سپس 10دقيقه آن را داخل فريزر قرار دهيد. پس از آن قالب را از فريزر خارج كرده و بلافاصله مواد ژله را در آن ريخته و پس از آن دانههاي انار را اضافه كنيد. در پايان، قالب را به مدت 4 تا 5 ساعت در يخچال قرار دهيد تا كاملا ببندد. حالا براي برگرداندن ژله كافي است قالب را به مدت30 ثانيه داخل ظرفي حاوي آب جوش قرار دهيد؛ سپس آن را بيرون آورده و روي ظرفي تخت برگردانيد؛ به اين صورت ژله به راحتي برميگردد.
نكته: در تهيه اين ژله به جاي گرفتن آب انار به صورت دستي، از آب انارهاي آماده و طبيعي كارخانهاي نيز ميتوانيد استفاده كنيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:30 AM
اين دسر ژلهاي را ميتوان با استفاده از يكي از انواع ميوههاي موجود در هر فصل و آب آن تهيه كرد.
به عنوان مثال، ميوه انتخابي در فصل پاييز ميتواند انار باشد. دانههاي انار فرم زيبايي را در اين دسر ژلهاي شفاف ايجاد ميكنند.

مواد لازم:

* آب انار، 3 ليوان
* ميوه انار، يك عدد متوسط
* آرد سيبزميني، 100 گرم
* شكر، 100 تا 200 گرم

توضيح: ميزان شكر مورد نياز، بستگي به ترشي يا شيريني انار آبگيري شده دارد.

طرز تهيه:

1 ـ ابتدا آب انار را صاف كرده و كنار بگذاريد. انار را نيز دان كرده و در كاسه كوچكي بريزيد.
2 ـ كاسه بزرگي آماده كنيد و آرد سيبزميني را در آن بريزيد؛ سپس كمكم مقدار 2 ليوان آب سرد را به آن اضافه كنيد و مرتب هم بزنيد تا گلوله گلوله نشود. حالا اين خمير را از داخل صافي فلزي عبور داده و پس از آن روي حرارت ملايم اجاق گاز قرار دهيد و مرتب هم بزنيد تا خمير بپزد. معمولا مدت زمان لازم جهت پخت اين خمير حدود 20دقيقه است.
3 ـ بعد از اين مرحله ـ همينطور كه كاسه حاوي خمير روي اجاق گاز قرار دارد ـ آب انار را اضافه كرده و به همزدن ادامه دهيد. پس از اينكه مواد خوب با هم مخلوط شد، شكر را اضافه كنيد. حالا زمان چشيدن است.
در صورت ترش بودن، مقداري شكر به آن اضافه كنيد. سپس همزدن را تا زماني ادامه دهيد كه مخلوط به لحاظ غلظت شبيه به فرني شود. زمان لازم براي هم زدن حدود نيم ساعت است.
پس از طي اين مدت، شعله اجاق گاز را خاموش كنيد. حالا دسر آماده است. كافي است آن را در ظرف موردنظر بريزيد و دانههاي انار را به آن اضافه كنيد. سپس ظرف را داخل يخچال بگذاريد تا ببندد. معمولا براي اين منظور 3ساعت زمان نياز است.

afsanah82
03-16-2010, 10:31 AM
كاچي ازجمله دسرهاي سنتي ايراني است كه در بعضي از مناطق جنوبي كشور و همچنين آذربايجان، آن را در روزهاي عاشورا و تاسوعا به عنوان نذري ميپزند.
اين دسر گرم و پرانرژي در روزهاي سرد زمستاني كه عزيزانتان به خوردن مواد مقوي و شيرين نياز بيشتري دارند، بسيار مناسب است.

مواد لازم:

- آرد برنج، يك قاشق سوپخوري
- آرد گندم، يك پيمانه
- كره، 100 گرم
- شكر، 2 پيمانه
- گلاب، يك استكان چايخوري كوچك
- زعفران ساييدهشده، يك قاشق مرباخوري
- آب، 3 پيمانه

طرز تهيه:

1 - ابتدا در يك قابلمه استيل آب و شكر ريخته و روي حرارت ملايم اجاقگاز قرار دهيد و مرتب هم بزنيد تا شكر در آب حل شود، سپس زعفران را اضافه كنيد و بعد از گذشت چند دقيقه، گلاب را بيفزاييد. بعد از اينكه شيره حالت قوام يافته پيدا كرد، شعله اجاقگاز را خاموش كنيد.
نكته1: شيره قوام يافته بايد مانند شيره مربا غليظ و كشدار شود.
نكته2: گلاب را در مرحله پاياني قوامآمدن شيره اضافه كنيد تا عطر آن از بين نرود.
2 - كره را در يك قابلمه متوسط ريخته و روي حرارت ملايم اجاقگاز قرار دهيد. پس از اينكه كره آب شد، آرد گندم را بيفزاييد و مرتب هم بزنيد تا آرد تغييررنگ پيدا كرده و طلايي متمايل به قهوهاي شود.
حالا نوبت به اضافهكردن آرد برنج است. پس از اينكه آرد برنج را نيز افزوديد، مخلوط آردي را روي حرارت ملايم اجاقگاز آنقدر هم بزنيد تا مخلوط سرخ شود.
نكته: براي اينكه از كافيبودن ميزان سرخشدن اين مخلوط آردي مطمئن شويد، با يك قاشق چايخوري كمي از آرد سرخشده را داخل آب بريزيد؛ اگر حباب از آن خارج شد، به معناي سرخشدن آرد است.
3 - پس از آمادهشدن آرد، شيره را به آن اضافه كنيد و مرتب آن را روي شعله ملايم اجاقگاز هم بزنيد. اين مدت زمان حداقل يكربع به طول ميانجامد.
4 - در اين مرحله بايد كاچي را دم كنيد. بنابراين قابلمه را روي شعلهپخشكن قرار داده و روي در آن دمكني بگذاريد. حالا اجازه بدهيد تا حدود نيم ساعت الي 45دقيقه كاچي دم بكشد. بعد از اين مدت آن را در ظرف موردنظر بريزيد و سرو كنيد.
نكته: غلظت كاچي بايد مانند فرني نه خيلي سفت و نه خيلي شل باشد.

afsanah82
03-16-2010, 10:31 AM
قرار نيست از مايكروفر و قدرت آن هميشه براي پخت سريع انواع و اقسام غذاها استفاده شود.
گاهي اوقات ممكن است مهماني غيرمنتظره - فقط به صرف عصرانه – به خانه ما بيايد و نه در يخچال آشپزخانه ما ميوه خوب و مناسبي پيدا شود و نه اينكه زمان كافي براي خريد ميوه يا شيريني داشته باشيم. بنابراين تنها راه باقيمانده استفاده از تكنولوژي براي درستكردن يك دسر ميوهاي خوشمزه – آن هم در مدت زمان كوتاه– است.
در اين دسر به ميوههاي سالم و بدون لك نياز نيست؛ پس اگر در يخچالتان از ميوههاي عيد فقط تعدادي كيوي لهشده و سيب لكهدار و نرم باقي مانده است، اين دسر را انتخاب كنيد.
براي آمادهكردن و پخت اين دسر جمعا نيمساعت زمان لازم است؛ پس بهمحض اينكه مهمانانتان به شما خبر آمدنشان را دادند، دست به كار شويد؛ تا آنها به خانه شما برسند، دسر شما هم آماده خواهد شد.
البته لازم به توضيح است كه مقدار مواد زير، براي حدود 2 فنجان از اين دسر مناسب است؛ اگر تعداد مهمانانتان از 2 نفر بيشتر باشد، بايد مقدار مواد را بههمان نسبت، افزايش دهيد.

مواد لازم براي 2 نفر:

- 4 عدد كيوي
- 2 عدد سيب (پوستكنده و ريز خرد كنيد)
- يك قاشق چايخوري آب ليموترش
- نصف پيمانه آب
- 2 پيمانه شكر
- 2 پيمانه عسل
- رنگ سبز خوراكي (درصورت تمايل)

طرز تهيه:

1 – كيويها را پوست كنده و خرد كنيد. كاسهاي بلوري آماده كرده و شكر، عسل و آب را در آن ريخته و روي حداكثر قدرت به مدت 5دقيقه حرارت دهيد تا شكر و عسل آب شود. در اين مدت در ظرف را بگذاريد.
2 – كيوي و سيب خردشده را همراه آب ليموترش به مواد اضافه كنيد و به مدت 10 دقيقه بدون در با همان حداكثر قدرت حرارت دهيد.
در طول اين مدت، هرچندوقت يكبار در مايكروفر را باز كرده و مواد را هم بزنيد تا پخته شده و حالت مارمالاد به خود بگيرد.
نكته: درصورت لزوم 3 تا 4 دقيقه ديگر نيز مدت پخت را افزايش دهيد.
3 – در پايان اگر احساس كرديد كه لازم است دسر حالت يكنواختتري پيدا كند، آن را در دستگاه غذاساز ريخته يا با گوشتكوب برقي، صاف و يكنواخت كنيد.
فقط تا فاصله آمدن مهمانان آن را به فريزر منتقل كنيد تا سردشده و هنگام آمدن مهمانها با دسري داغ از آنها پذيرايي نكنيد.
نكته: اين دسر به خاطر وجود كيوي سبزرنگ است. اگر ميخواهيد اين سبزي پررنگتر شود، ميتوانيد در مراحل پاياني پخت، كمي رنگ خوراكي سبز نيز به آن بيفزاييد.

afsanah82
03-16-2010, 10:32 AM
كنگر ماست اگرچه در يك تقسيمبندي كلي (مانند براني اسفناج) جزء اردورها و كنار غذاها مورد استفاده قرار ميگيرد ولي اين تركيب غذايي مقوي در مقام مقايسه از براني اسفناج غليظتر و سنگينتر بوده و ميتوان آن را با نان – بهخصوص نان سنگك– بهعنوان شامي سبك در شبهاي بهاري و تابستاني نيز به حساب آورد.

مواد لازم:

- كنگر پاكشده، نيم كيلوگرم
- ماست، 5/2 پيمانه
- سير، يك بوته
- نمك و فلفل به ميزان لازم
- آب، نصف پيمانه

طرز تهيه:

1 – ابتدا كنگرها را شسته و بهصورت نوارهاي درشت به طول 5 سانتيمتر يا 2 بند انگشت خرد كنيد.
2 – حبههاي سير را با پوست از هم جدا كرده و در ظرفي حاوي آب سرد بريزيد و بگذاريد چند ساعتي خيس بخورد؛ به اين ترتيب، پوست آنها به راحتي جدا ميشود. پس از اين مدت، پوست آنها را كنده و بهصورت ريز رنده كنيد.
3 – در يك تابه گود مقداري روغن بريزيد و روي شعله اجاقگاز قرار دهيد تا داغ شود؛ سپس كنگرهاي خردشده را به آن اضافه كنيد و داخل روغن تفت دهيد. پس از اينكه كنگرها سرخ شد، سيرهاي رندهشده را همراه نمك و فلفل به آن اضافه كنيد و به تفتدادن ادامه دهيد. براي سرخشدن سير حدود 3 تا 5 دقيقه زمان كافي است.
4 – در مرحله بعد، آب را در تابه بريزيد و در آن را بگذاريد و اجازه بدهيد تا كنگرها روي حرارت كم بپزند. سپس در تابه را برداريد تا آب اضافي باقيمانده بخار شود. حالا ماست را اضافه كرده و بگذاريد بر اثر حرارت بهاصطلاح يك قل بزند. پس از آن، بلافاصله اجاق را خاموش كنيد و وقتي كه براني كمي سرد شد، آن را سرو كنيد.

afsanah82
03-16-2010, 10:33 AM
يكي از پرطرفدارترين عصرانههاي فصل بهار، باقالاي پخته همراه سركه يا آبليمو و كمي نمك و گلپر است.
البته با باقالاي پخته تركيبهاي خوشمزه ديگري هم ميتوان درست كرد كه خاصيت بيشتري هم داشته باشد؛ بنابراين امسال براي تنوع هم كه شده باقالا پخته را با روش جديد درست كنيد.

مواد لازم براي 4 نفر:

- 400 گرم باقالاي تازه ريز با پوست دوم
- 15 گرم يا يك قاشق سوپخوري كره مارگارين
- 4 تا 5 عدد پيازچه بزرگ حلقهحلقه شده
- يك قاشق سوپخوري گشنيز تازه خردشده
- يك قاشق سوپخوري نعناي تازه خردشده
- نصف قاشق چايخوري پودر زيره
- يك قاشق سوپخوري روغن زيتون
- نمك به مقدار لازم

طرز تهيه:

1. باقالاها را از پوست دوم جدا كرده، در قابلمهاي حاوي محلول آب و كمي نمك بپزيد. در اين فاصله پيازچهها را نيز پاك كرده، پس از شستن، آنها را حلقهحلقه كنيد.
2. باقالاها را پس از اطمينان از پختهشدن، داخل سبدي آبكشي كرده، كمي صبر كنيد تا سرد شود، سپس پوست آنها را جدا كنيد.
نكته: مرحله پوستكندن باقالا را ميتوانيد قبل از پخت آن انجام دهيد. براي اين كار كافي است مقداري نمك روي باقالاي خام با پوست بريزيد و چند دقيقه صبر كنيد سپس با ايجاد شكافي كوچك در پوست باقالا با ناخن دست، مغز هركدام بهراحتي خارج ميشود. پس از آن، مرحله پخت باقالا را در آب و نمك انجام دهيد.
3. تابه كوچكي آماده كنيد و پس از ريختن كره در آن، تابه را روي شعله اجاقگاز قرار دهيد تا آب شود، سپس پيازچههاي حلقهحلقهشده را در كره بريزيد و مقداري تفت دهيد. براي اين كار 2 تا 3 دقيقه زمان كافي است.
پس از آن، باقالاي سبز و سپس گشنيز و نعناي تازه را همراه پودر زيره و كمي نمك اضافه كنيد و مقدار كمي حرارت دهيد. در پايان روغن زيتون را افزوده، بعد از ريختن در ظرف موردنظر، بههمان صورت داغ سرو كنيد.

ارزش غذايي هر پرس:

انرژي پروتيين چر بي كربو هيدرات فيبر قند كلسيم
122 كيلو كالري 7/7 گرم 5/4گرم 11/3گرم 6/2 گرم 1/5 گرم 60 ميلي گرم

afsanah82
03-16-2010, 10:34 AM
اگر طبق سالهاي قبل نذر داريد كه براي مراسم سوگواري روزهاي آينده حلوا بپزيد و ميخواهيد مواد لازم آن را بخريد، دست نگهداريد. امسال كمي ابتكار به خرج دهيد و پختن حلوايي متفاوت را امتحان كنيد.
مطمئن باشيد اين حلوا نيز مانند حلواي سالهاي پيش، خوشمزه خواهد شد. اين حلوا به لحاظ طعم و مزه به سوهان شباهت دارد. اين تفاوت مزه هم فقط به خاطر استفاده از مقداري شير خشك پرچرب در تركيب مواد آن است كه در زير به تفصيل به روش پخت آن خواهيم پرداخت:

مواد لازم:

- آرد؛ يك پيمانه
- شيرخشك پرچرب؛ يك پيمانه
- روغن؛ يك پيمانه
- شكر؛ يك پيمانه
- زعفران ساييدهشده به مقدار لازم
- گلاب؛ نصف پيمانه

روش پخت:

1 – ابتدا شيره حلوا را درست كنيد. براي اينكار يك پيمانه آب جوش را در كاسهاي بريزيد و شكر، زعفران و گلاب را به آن اضافه كنيد و آنقدر با قاشق هم بزنيد تا مايعي يكدست حاصل شود. اين كار را ميتوانيد روي شعله اجاقگاز انجام دهيد تا مواد با سرعت بيشتري در آب حل شوند.
2 – تابه نچسبي آماده كرده، روغن را در آن بريزيد و روي شعله اجاقگاز قرار دهيد تا داغ شود، سپس آرد و شيرخشك را همزمان اضافه كنيد و روي شعله ملايم مدام هم بزنيد تا مخلوط آرد و شيرخشك در روغن تفت داده شود و تغييررنگ پيدا كند.
نكته: براي آنكه از كافيبودن مقدار سرخشدن مخلوط آرد و شير خشك مطمئن شويد، كمي از مخلوط آردي سرخشده را داخل نعلبكي بريزيد و مقداري شيره به آن اضافه كنيد و مرتب هم بزنيد. اگر از رنگ حاصل راضي بوديد، زمان اضافهكردن شيره به مخلوط آردي رسيده است. در غير اين صورت، سرخكردن آرد و شير خشك را ادامه دهيد.
3 – وقتي زمان ريختن شيره رسيد، آن را كمكم در تابه بريزيد و مدام هم بزنيد تا حلوا حالت سفت به خود بگيرد و به اصطلاح روغن بيندازد.
نكته يك: از شير خشك بچه استفاده نكنيد زيرا حلواي شما بيمزه خواهد شد.
نكته 2: كافي ميت (Coffee mate) نيز براي اينكار مناسب نيست چون گلولهگلوله ميشود و حلوا ظاهر نامناسبي پيدا ميكند.

afsanah82
03-16-2010, 10:35 AM
مواد لازم :

آرد سفيد 1000 گرم
شكر 750 گرم
روغن 750 گرم
زعفران 2.3 گرم
آب 4 فنجان
گلاب 0.5 فنجان

طرز تهيه :

روغن را در ظرفي كه بهتر است باديه مانند باشد ميريزيم روي آتش مي گذاريم تا داغ شود بعد آرد را ميريزيم و حرارت را ملايم ميكنيم و مرتب بهم ميزنيم تا آرد كاملا سرخ شود و رنگ آن برگردد ( نكته مهم براي خوب شدن حلوا سرخ شدن آرد است يعني بايد آرد بحدي سرخ شود كه رنگ آن خرمائي و عطر آن بلند شود در غير اينصورت حلوا خوب روغن نمي اندازد و خوش طعم نمي شود ) و سپس شكر را با آب مخلوط ميكنيم و مي جوشانيم تا شكر آب شود , آنگاه گلاب و زعفران سائيده را در شربت ميريزيم و آرد سرخ شده را زمين مي گذاريم و شربت را داخل آرد ميريزيم و خوب بهم ميزنيم تا شربت كاملا جذب حلوا بشود و حلوا روغن بياندازد ، در صورتيكه مايه كمي شل بود يكي دو دقيقه حلوا را روي آتش مي گذاريم ( بعد از ريختن شربت حلوا را نبايد زياد روي آتش گذاشت زيرا شربت آن مي سوزد و حلوا زياد خشك و سفت مي شود ) بعد حلوا را در ديس مي كشيم و كمي خلال پسته و بادام روي آن مي پاشيم . بايد لارد سرخ شده كمي سرد شود و شربت را با آن مخلوط كرد .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:36 AM
مواد لازم :

آرد سفيد 1.5 فنجان
آب 2 فنجان
شكر 1.5 فنجان
آب ليموترش 1 قاشق سوپخوري
هل 1 قاشق سوپخوري
گلاب 1 قاشق سوپخوري
عسل 1 قاشق سوپخوري

طرز تهيه :

رودستار يا نوعي مايه خمير خشك را با كمي آب گرم مخلوط ميكنيم و ميگذاريم بماند تا كاملا حل شود بعد داخل 1.5 پيمانه آب ميريزيم و آرد را اضافه ميكنيم و خوب هم ميزنيم تا كاملا مخلوط شود بعد در حدود نيمساعت در جاي كمي گرم ميگذاريم بماند بعد ، روغن مايع فراوان را داغ ميکنيم و بعد مايه را در قيف مخصوص ريخته خطوطي دايره وار بطوريکه بکديگر را قطع کند در روغن داغ شده مي پذيم . (در صورتيکه زولبيا خوب پف نکرد جوش شيرين را با مايه مخلوط ميکنيم ) به همين طريق زولبيا را آماده ميکنيم و دو طرف آنرا سرخ نموده بلافاصله در شربت زولبيا که از مخلوط جوشيده شده و غليظ شده شكر ، آبليمو ، هل ، گلاب ، يك فنجان آب و عسل است مياندازيم .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:37 AM
مواد لازم :

بادام 200 گرم
آرد برنج 2 قاشق سوپخوري
شكر 2 قاشق سوپخوري

طرز تهيه :

اين دسر يا غذا معمولا براي بچه ها و مريضهائيكه مبتلا به ناراحتي معده هستند مصرف ميشود .
روي بادام را آبجوش ميريزيم و پوست آنرا فروي ميكنيم ( ممكن است از بادام پوست گرفته آماده استفاده كنيم در اينصورت 150 گرم كافي است ) بعد آنرا چرخ ميكنيم و در پارچه نازكي ميريزيم و 2 تا 3 ليوان آب روي آن ميريزيم و شيره بادام را خوب ميگيريم بطوريكه آب كاملا سفيد و كمي غليظ شود و بشكل شير در بيايد و بعد آرد برنج را درآن حل ميكنيم و شكر را نيز اضافه مي نمائيم و در ظرف لعابي ميريزيم و روي حرارت ملايم قرار ميدهيم و مرتب بهم ميزنيم تا جوش آمده كمي غليظ شود و بعد از روي آتش بر ميداريم در ظرف ميكشيم و بعد از سرد شدن صرف ميكنيم چون حريره براي مريض است شكر آن قدر كمتر باشد يهتر است و تا حديكه قابل خوردن باشد ميشود شكر آنرا كم يا زياد نمود .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:38 AM
مواد لازم :

آرد برنج 100 گرم
نشاسته 150 گرم
شكر 500 گرم
گلاب 0.5 فنجان
شير هموژنيزه 5 فنجان
آب 1 ليتر

طرز تهيه :

نشاسته را در 4 پيمانه آب سرد حل ميكنيم و از صافي رد ميكنيم ، بعد آرد برنج را در شير حل ميكنيم و از صافي رد ميكنيم و نشاسته حل شده و آرد برنج حل شده در شير را با هم مخلوط ميكنيم و در ظرف لعابي تميزي ميريزيم و روي حرارت ملايم مي گذاريم و مرتب بهم ميزنيم تا مايه جوش آيد و غليظ شود ، بعد شكر تميز را داخل مايه ميريزيم گلاب را اضافه ميكنيم ، بايد مايه خيلي به آهستگي بجوشد و مرتب بهم زده شود تا ته نگيرد وقتي مايه كاملا غليظ شد بطوريكه خط قاشق روي مايه محو نگرديد يخ در بهشت آماده است ، مايه را در ديس مستطيل گودي ميريزيم و ظرف را تكان مي دهيم تا روي مايه خوب صاف شود , بعد مي گذاريم يخ در بهشت كاملا سرد شود بعد بصورت لوزي ميبريم و كمي پسته چرخ كرده روي آنها مي پاشيم .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:39 AM
مواد لازم :

نشاسته 200 گرم
شكر 400 گرم
آب 1.5 ليتر
گلاب 0.5 فنجان
روغن 100 گرم
خلال بادام 100 گرم

طرز تهيه :

نشاسته را در 6 تا 7 پيمانه آب سرد حل و از صافي رد ميكنيم و در ظرف لعابي تميزي مي ريزيم و ظرف را روي حرارت ملايم مي گذاريم و مرتب بهم مي زنيم تا مايه جوش آيد و كمي غليظ شود ، بعد شكر و گلاب را اضافه ميكنيم و خلال بادام را ميشوئيم و داخل مي ريزيم سپس روغن را داغ و به مايه اضافه ميكنيم و مسقطي را بهم ميزنيم تا تمام مواد مخلوط و غليظ شود , مايه را در پياله هاي كوچك بلوري ميريزيم و روي آنرا با كمي پسته چرخ كرده تزيين ميكنيم .
ممكن است به جاي 100 گرم روغن 150 گرم كره را بدون داغ كردن و جرم گرفتن مصرف نمود .
ممكن است نشاسته كمي ترش باشد در اينصورت بايد مقداري آب سرد روي نشاسته ريخت و مخلوط نمود بعد از رسوب شدن نشاسته آب آنرا خالي كرد و بعد آب منظور شده را با آن مخلوط نمود .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:39 AM
مواد لازم :

نشاسته 200 گرم
شكر 400 گرم
آب 1.5 ليتر
گلاب 0.5 فنجان
روغن 100 گرم
هل 50 گرم

طرز تهيه :

نشاسته را در 6 تا 7 پيمانه آب سرد حل و از صافي رد ميكنيم و در ظرف لعابي تميزي مي ريزيم و ظرف را روي حرارت ملايم مي گذاريم و مرتب بهم مي زنيم تا مايه جوش آيد بعد شكر و گلاب را اضافه ميكنيم و دانه هاي هل را را ميشوئيم و داخل مي ريزيم سپس روغن را داغ و به مايه اضافه ميكنيم و مسقطي را بهم ميزنيم تا تمام مواد مخلوط و غليظ شود , بايد آنقدر بجوشد تا غليظ شود ، بطوريكه خط قاشق روي مايه محو نشود ، بعد در ديس ميريزيم و بعد از سرد شدن بصورت لوزي مي بريم و ممكن است در اين مايه 100 گرم خلال بادام بود داده بريزيم .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:40 AM
مواد لازم :

آرد سفيد 500 گرم
روغن 500 گرم
شكر 1000 گرم
زعفران 4.7 گرم
آب 12 فنجان
گلاب 0.5 فنجان

طرز تهيه :

مانند حلوا آرد را سرخ ميكنيم و شكر را با 10 تا 12 ليوان آب مي جوشانيم تا شكر آب شود ، شربت را از صافي رد ميكنيم و زعفران حل شده در آب جوش را با شربت مخلوط ميكنيم و حرارت آرد سرخ شده را ملايم ميكنيم و بعد شربت آماده شده را بتدريج داخل آرد سرخ شده مي ريزيم و مرتب بهم ميزنيم تا ارد كاملا صاف شود ، بعد كاچي را ميگذاريم آهسته بجوشد و به روغن بيافتد در صورتيكه مايه كمي غليظ شود مختصري آب به آن اضافه ميكنيم ( توضيح آنكه آرد كاچي را بايد كمي كمتر از حلوا سرخ كرد و كافي است كه رنگ آن طلائي شود و نيز كاچي را با آرد برنج هم ميتوان تهيه نمود و كافي است كه بجاي آرد گندم آرد برنج مصرف كنيم ) .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:42 AM
مواد لازم :

برنج 200 گرم
شير هموژنيزه 2 ليتر
گلاب 0.5 فنجان
خامه 150 گرم

طرز تهيه :

براي اينكه شير برنج خوشمزه تر شود ممكن است 150 گرم خامه مصرف كنيم .
برنج را بدقت تميز ميكنيم و خوب مي شوئيم ، ممكن است برنج را با مقداري آب دو ساعت خيس كنيم تا زودتر بپزد ، بعد برنج را خالي مي نمائيم و برنج را با دوليوان آب ميگذاريم كمي بپزد و نرم شود بعد شير را اضافه و حرارت را ملايم ميكنيم تا شير برنج آهسته بجوشد و كاملا پخته و غليظ شود بعد گلاب را اضافه ميكنيم و بعد از دو تا سه جوش در صورت مصرف خامه آنرا در شير برنج مي ريزيم و بلافاصله از روي آتش برميداريم و در ظرفهاي يك نفره يا ديس مي كشيم و با شكر يا شيره يا انواع مربا مصرف ميكنيم .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:43 AM
مواد لازم :

برنج 1000 گرم
شكر 2125 گرم
روغن 150 گرم
زعفران 6 گرم
گلاب 1 فنجان
خلال بادام 150 گرم
خلال پسته 50 گرم
دارچين 3 قاشق سوپخوري

طرز تهيه :

برنج را پيمانه ميكنيم و از 6 تا 7 برابر برنج آب در نظر ميگيريم ( مقدار آب شله زرد بستگي به نوع برنج دارد چون برنج از لحاظ نوع با هم متفاوت است يعني از برنج ها براي پختن به آب كمتر احتياج دارد برخي بيشتر ) بعد برنج را با دقت با آب مي شوئيم تا آب برنج كاملا زلال بشود بعد 6 برابر برنج آب روي برنج ميريزيم و برنج را روي آتش ميگذاريم تا جوش بيايد ، گاهي كف برنج را مي گيريم ، وقتي مغز برنج كاملا نرم شد شكر را بدقت تميز ميكنيم و داخل برنج مي ريزيم و بهم ميزنيم تا شله زرد كاملا جا بيافتد ، در صورتيكه شله زرد سفت بود يك تا دو پيمانه ديگر آب گرم اضافه ميكنيم بعد زعفران را در كمي آب جوش حل مي نمائيم و داخل شله زرد ميريزيم سپس روغن را داغ و صاف ميكنيم و به شله زرد اضافه ميكنيم آنگاه كمي از بادام را كنار مي گذاريم و بقيه بادام را مي شوئيم و داخل شله زرد ميريزيم و گلاب را نيز اضافه ميكنيم و شله زرد را بهم ميزنيم تا تمام مواد خوب با هم مخلوط شوند بعد در شله زرد را مي بنديم و در صورت داشتن فر شله زرد را مي گذاريم كف فر با حرارت ملايم نيم ساعت بماند و در صورتيكه روي آتش شله زرد را آماده كرديم ممكن است كمي آتش روي ظرف شله زرد بريزيم و با اين عمل شله زرد بهتر جا مي افتد و آب نمياندازد و بعد ديگ را زمين ميگذاريم و بهم ميزنيم و شله زرد را در ظرف ميكشيم و روي آنرا با دارچين و خلال بادام و پسته تزيين مي كنيم .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:44 AM
مواد لازم :

آرد برنج 1000 گرم
شكر 750 گرم
روغن 750 گرم
زعفران 2.3 گرم
آب 4 فنجان
گلاب 0.5 فنجان

طرز تهيه :

روغن را در ظرفي كه بهتر است باديه مانند باشد ميريزيم روي آتش مي گذاريم تا داغ شود بعد آرد را ميريزيم و حرارت را ملايم ميكنيم و مرتب بهم ميزنيم تا آرد برنج كاملا سرخ شود و رنگ آن برگردد ( نكته مهم براي خوب شدن حلوا سرخ شدن آرد است يعني بايد آرد بحدي سرخ شود كه رنگ آن خرمائي و عطر آن بلند شود در غير اينصورت حلوا خوب روغن نمي اندازد و خوش طعم نمي شود ) و سپس شكر را با آب مخلوط ميكنيم و مي جوشانيم تا شكر آب شود , آنگاه گلاب و زعفران سائيده را در شربت ميريزيم و آرد سرخ شده را زمين مي گذاريم و شربت را داخل آرد ميريزيم و خوب بهم ميزنيم تا شربت كاملا جذب حلوا بشود و حلوا روغن بياندازد ، در صورتيكه مايه كمي شل بود يكي دو دقيقه حلوا را روي آتش مي گذاريم ( بعد از ريختن شربت حلوا را نبايد زياد روي آتش گذاشت زيرا شربت آن مي سوزد و حلوا زياد خشك و سفت مي شود ) بعد حلوا را در ديس مي كشيم و كمي خلال پسته و بادام روي آن مي پاشيم . بايد لارد سرخ شده كمي سرد شود و شربت را با آن مخلوط كرد .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:45 AM
مواد لازم :

شير هموژنيزه 0.5 ليتر
شكر 1 فنجان
آب 2 فنجان
زرده تخم مرغ 3 عدد
بستني 1 فنجان
كارامل 3 قاشق مرباخوري

طرز تهيه :

در مايه شير و تخم مرغ بستني ساده مي توان 2 تا 3 قاشق شربت كارامل بريزيم و مخلوط كنيم بعد بگذاريم تا بسته شود . مي توانيد وقتي بستني بسته شد , آن را در ظرفي بريزيد و رويش را شربت كارامل خيلي غليظ بدهيم . در اين صورت در مايه شير بايد 2 قاشق شكر كمتر ريخت .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:45 AM
مواد لازم :

شير هموژنيزه 0.5 ليتر
شكر 1 فنجان
آب 2 فنجان
بستني 3 فنجان
سيب 6 فنجان

طرز تهيه :

سر سيبها را به اندازه يك پنج ريالي بر مي داريم و آن را بادقت به طوري كه سيب ها سوراخ نشوند , خالي مي كنيم . به حدي كه ديواره سيب به قطر يك سانتي متر باقي بماند .بعد سيب ها را پوست مي كنيم و در ظرف مناسبي مي گذاريم . يك پيمانه شكر و 2 پيمانه آب روي سيبها مي ريزيم و ظرف سيب را روي اتش مي گذاريم تا جوش بيايد . گاهي كف روي آن مي گيريم و سيب ها را پشت و رو مي كنيم تا سيب ها پخته شوند ولي له نشوند . بعد سيب ها را در صافي مي ريزيم تا آب آنها كاملا گرفته شود . صبر مي كنيم تا سيب ها سرد شوند . سيب ها را در ظرف مي چينيم . داخل سيب ها را با هر بستني كه ميل داريد پر كنيد . مي توانيد روي سيب هاي پر شده با بستني را با خامه تزيين كنيد .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:46 AM
مواد لازم :

شير هموژنيزه 0.5 ليتر
شكر 4 قاشق سوپخوري
زرده تخم مرغ 4 عدد
وانيل 0.5 قاشق مرباخوري
كاكائو 1 فنجان

طرز تهيه :

براي تهيه بستني كاكائويي , داخل شير بستني ساده ,يك قاشق سوپخوري كاكائو يا ... مي ريزيم و شير را مي جوشانيم . مايه را در ظرفي از جنس روي ميريزيم و بعد از سرد شدن در يخچال , در قسمت جايخي مي گذاريم . وقتي بستني كمي بسته شد , آن را به هم مي زنيم و دوباره در يخچال مي گذاريم . اين عمل را دو سه بار تكرار مي كنيم تا بستني يخ نزند ولي بسته شود . ممكن است بستني را كه در ظرف ريختيم چند دانه از همان نوع ميوه كه آب آن را مصرف كرده ايم كنار ظرف بگذاريم . كمي هم خامه روي بستني مي دهيم . بدون شير فقط با آب ميوه نيز مي توان بستني تهيه كرد .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:47 AM
مواد لازم :

شير هموژنيزه 0.5 ليتر
شكر 4 قاشق سوپخوري
زرده تخم مرغ 4 عدد
وانيل 0.5 قاشق مرباخوري
آب ميوه 1 فنجان

طرز تهيه :

شير را با شكر و وانيل مي جوشانيم و با آبميوه مخلوط مي كنيم . مايه را در ظرفي از جنس روي ميريزيم و بعد از سرد شدن در يخچال , در قسمت جايخي مي گذاريم . وقتي بستني كمي بسته شد , آن را به هم مي زنيم و دوباره در يخچال مي گذاريم . اين عمل را دو سه بار تكرار مي كنيم تا بستني يخ نزند ولي بسته شود . ممكن است بستني را كه در ظرف ريختيم چند دانه از همان نوع ميوه كه آب آن را مصرف كرده ايم كنار ظرف بگذاريم . كمي هم خامه روي بستني مي دهيم . بدون شير فقط با آب ميوه نيز مي توان بستني تهيه كرد .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:47 AM
مواد لازم :

شير هموژنيزه 0.5 ليتر
شكر 4 قاشق سوپخوري
زرده تخم مرغ 4 عدد
وانيل 0.5 قاشق مرباخوري

طرز تهيه :

شكر , وانيل و زرده تخم مرغ را مخلوط مي كنيم و مي زنيم تا كاملا سفيد و سفت شود . بعد شير را مي جوشانيم و داغ داغ بازرده تخم مرغ مخلوط مي كنيم . مايه را در ظرفي از جنس روي ميريزيم و بعد از سرد شدن در يخچال , در قسمت جايخي مي گذاريم . وقتي بستني كمي بسته شد , آن را به هم مي زنيم و دوباره در يخچال مي گذاريم . اين عمل را دو سه بار تكرار مي كنيم تا بستني يخ نزند ولي بسته شود .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين دسر براي 4 تا 6 نفر کافيست

afsanah82
03-16-2010, 10:48 AM
مواد لازم :
شربت قند 1.5 فنجان
پوست ليمو ترش 100 گرم
آناناس كنسرو شيرين 200 گرم
كمپوت هلو 200 گرم
زرد آلو پخته 200 گرم
بستني 250 گرم
مربا 100 گرم

طرز تهيه :

اين ککتل ميوه بسيار لذيذ و در فصل تابستان بسيار مطبوعست و براي سرو کردن آن از ليوانهاي پايه بلند بستني خوري استفاده مي کنيم .
در هر ليوان مقداري شربت پرتقال يا شربت قند معطر شده با رنده پوست ليموترش مي ريزيم و با مقداري کمپوت خرد شده از قبيل کمپوت آناناس ، هلو ، زرد آلو داخل ظرف را پر مي کنيم و مقداري بستني از هر نوع که دوست داريم روي آن قرار مي دهيم . و در صورت امکان يک حلقه مرباي پرتقال يا کمپوت آناناس روي ان قرار ميدهيم .

afsanah82
03-16-2010, 10:49 AM
مواد لازم :

ژله 3 بسته
خامه 400 گرم
گلابي 0.5 فنجان
سيب 0.5 فنجان
هلو 0.5 فنجان
آناناس كنسرو شيرين 0.5 فنجان
ژلاتين 200 گرم
خاك قند 5 قاشق سوپخوري
وانيل 0.5 قاشق مرباخوري

طرز تهيه :

براي تهيه اين ژله به دو قالب کوچک و بزرگي که داخل هم بيفتد و اطراف قالب کوچکتر 2 تا 3 سانتي متر با قالب بزرگتر فاصله داشته باشد احتياج داريم .
ژله را در 3 پيمانه آب جوش حل مي کنيم و 3 پيمانه آب سرد بآن مخلوط کرده و مايه را در قالب بزرگتر مي ريزيم قالب کوچکتر را در داخل ان قرار مي دهيم و داخل قالب کوچک تر را با وزنه يا يخ پر مي کنيم بنحوي که قالب بهيچوجه بالا نايستد و قالب را در يخچال مي گذاريم تا ژله کاملا بسته شود بعد ژلاتين را در کمي آب جوش حل مي کنيم و با خامه و خاکه قند مخلوط مي نمائيم و ميوه هاي آماده شده را در آن مي ريزيم وقتي ژله کاملا بسته شد از يخچال خارج مي کنيم وزنه ها را از داخل قالب بيرون مي اوريم و قالب کوچکتر را با آب نيم گرم پر مي کنيم و بلافاصله قالب را از ژله جدا کرده خارج مي نمائيم
با اين عمل قالب ژله اي داريم که ميان آن خالي است و خلوط خامه و خاک قند و ژلاتين و ميوه هاي خرد شده را داخل آن مي ريزيم و پر مي کنيم دوباره در يخچال مي گذاريم تا خامه نيز کاملا بسته شود بعد قالب را يک لحظه در آب نيم گرم قرار مي دهيم و طرف مناسبي را روي دهانه قالب قرار داده و ژله را در آن برمي گردانيم و اطراف ژله را با انواع کمپوت و خامه فرم گرفته در قبف زينت مي دهيم .