Mohamad
06-12-2014, 02:07 PM
رینگهای آلیاژی و فولادی هر دو نوع مزایا و معایبی دارند و برای انواع خاصی از رانندگی مناسبند؛ اما به طور کلی اگر زیبایی و فرمانگیری مطلوب شما است، رینگ آلیاژی را مورد استفاده قرار دهید و اگر استحکام، اطمینان و اقتصادی بودن را در نظر دارید، رینگ فولادی زیر خودرو ببندید.آلیاژ آلومینیوم/ نیکل بسیار سبکتر از فولاد است و برای فرمانگیری و شتاب بیشتر مناسبتر است. قطعات آلیاژی راحتتر خم میشوند و در صورت خم شدن بیش از حد میشکنند. هر چه نسبت نیکل بیشتر باشد، آلیاژ سنگینتر است و سادهتر میشکند. رینگهای آلیاژی را میتوان پولیش و رنگ زد و البته در مقابل خوردگی با آب شور و پاککنندههای اسیدی آسیبپذیرند. تنوع و امکان سفارشی ساخته شدن رینگهای آلیاژی برای یک خودروی خاص بیشتر از نوع فولادی است.
رینگهای خودرو را از لحاظ جنس به سه دسته کلی میتوان تقسیم کرد: فولادی، آلیاژی و فیبرکربن. رینگهای فولادی – قدیمیترین نوع رینگهای مورد استفاده در صنایع اتومبیلسازی- نسبتاً سنگین و محکم هستند و تولید آنها نیز ارزان تمام میشود اما ظاهر جالبی ندارند و فاقد هواکشهای خنککننده ترمز هستند. رینگهای آلیاژی که از لحاظ جنس آلیاژ در انواع گوناگونی موجودند (مانند رینگهای mag که آلیاژ منیزیم دارند) ظاهر زیباتری دارند، معمولاً پرهدار و اکثراً بسیار سبک هستند اما انواع بسیار سنگینی نیز دارند، قیمتشان بالاتر است، امکان خنکسازی ترمز را فراهم میآورند و انواع بسیار سبک آنها مستعد شکستن و خرد شدن هستند. رینگهای فیبرکربن که هنوز تولید آنها در مراحل اولیه و تعدادشان بسیار کم است، سبک و محکم هستند، زیر بار زیاد میتوانند تغییرشکل دهند و امکان فرمانگیری روانتری را ایجاد میکنند.
چگونه يك رينگ مناسب انتخاب كنيم
وقتي اسم تيونينگ به ميان ميآيد اولين سوال اين است كه از كجا شروع كنيم و اصولاً چه كارهايي بايد روي خودرو انجام دهيم. در جريان تيونينگ خودرو تعويض رينگ يكي از اولين ايدههايي است كه به ذهن ميرسد. البته هرگز نبايد اين دم دستي بودن را به معني بياهميت بودن آن دانست. رينگ يكي از مهمترين قسمتهاي ظاهري خودرو است. گاهي تنها تعويض رينگهاي يك خودرو ميتواند چهره آن را به طور كامل دگرگون كرده و از دل آن خودرو جديدي بيرون بياورد. همين مساله سبب ميشود تا تيونرهاي صاحبنام جهان تاكيد زيادي روی رينگهاي خودرو داشته باشند. برخي از آنها مانند منصوري، راش و گمبالا براي خود رينگهايي با طرحهاي اختصاصي زده و حتي براي يك خودرو رينگ اختصاصي طراحي ميكنند. اين مساله نشانگر اهميت زياد رينگ در فرآيند تيونينگ خودرو است. بسياري از باديكيتهاي زيبا بدون رينگ مناسب خود نميتوانند جلوهاي را كه از آنها انتظار ميرود داشته باشند.در هنگام انتخاب رينگ بايد نكات متعددي مورد نظر قرار بگيرند. اولين مساله ماهيت خودرو است. اينكه خودرو در چه سبك و كلاسي قرار دارد بسيار مهم است. هر رينگي را تنها به دليل زيبايي خودش نميتوان زير هر خودرويي انداخت. بايد هماهنگي رينگ را با كل مجموعه بدنه خودرو ارزيابي كرد. اينكه خودرو مثلاً عضلاني است يا لوكس در انتخاب طرح رينگها بسيار اهميت دارد. بعضي رينگها خصلت طراحي اتومبيل را سركوب ميكنند و در مقابل برخي ديگر آن را تقويت ميكنند. بايد ديد شما از نتيجه نهايي تيونينگ خود چه انتظاري داريد. وضعيت كاسه چرخ و ترمزها نيز مورد ديگري است كه بايد به آن توجه شود. رينگ نبايد اين بخش را تحت فشار قرار دهد. اندازه رينگ به خصوص پهناي آن نيز بسيار اهميت دارد. چرا كه نبايد بيش از اندازه از لبه سپر خودرو بيرون بزند. بادي كيتهاي زيادي نيستند كه با بيرون زدن رينگ و لاستيك از لبه گلگير همچنان زيبايي خود را حفظ ميكنند. وزن رينگ نيز يكي از موارد مهم است. وزن زياد رينگ ميتواند به آسيب رساندن به جلوبندي خودرو منجر شود. به همين دليل بايد رينگ وزن مناسبي داشته باشد. اگر قصد استفاده از رينگهاي بزرگ را داريد بهتر است به سراغ رينگهاي آلياژ آلومينيوم برويد. از آن بهتر رينگهايي هستند كه از آلياژ منيزيم ساخته شدهاند. اين رينگها بسيار سبك هستند. لبههاي رينگ نيز اهميت زيادي دارند.تكنولوژي استفاده شده در ساخت لبه رينگ در كاركرد آينده آن نقش بسيار زيادي دارد. رينگهايي كه لبههاي نازك دارند چندان براي استفاده در شرايط ضربه مناسب نيستند. اين رينگ در سايزهاي كوچك بهتر خودش را نشان ميدهد. بلند شدن بازوهاي چهارگانه آن چندان نتيجه خوبي نخواهد داشت. بهتر است آن را در اندازههاي كمتر از 17 اينچ مورد استفاده قرار دهيد. اين رينگ روي خودروهايي مانند فولكس واگن گلف و پرايد خيلي خوب جواب ميدهد.وزن بسيار كمي دارد و ماهيت طراحي آن اسپرت است. طراحي اين رينگ به گونهاي است كه نقطه ديد را به سوي خودش ميكشاند. به همين دليل بهتر است آن را به همراه باديكيتهاي كامل مورد استفاده قرار دهيد تا توازن ديد در كل خودرو حفظ شود. در صورتي كه اين رينگ روي بدنههاي تيره قرار گيرد جلوه بيشتري خواهد داشت اما طوقه كرومي آن با رنگ مشكي چندان همخواني ندارد و با رنگهاي روشن تركيب بندي بهتري دارد. اين مدل رينگ يكي از سادهترين رينگهايي است كه ميتوان براي تيونينگ كردن خودروها به كار برد.رنگ تيره آن سبب ميشود تا خنثي بوده و با تمامي بدنهها همخواني داشته باشد.طراحي ساده آن نيز به همه جور بدنهاي ميآيد. به اين ترتيب براي خودروهايي مانند ريو يا پژو بدون اينكه نياز به تغييري در بدنه خودرو باشد مناسب است.وزن بسيار كمي هم دارد. اين يك رينگ كاملاً عضلاني است.براي خودروهاي عضلاني آمريكايي بسيار مناسب است. حتي فكر اينكه اين رينگ را زير يك خودرو سوپراسپرت نصب كنيد را هم از سر بيرون كنيد. بازوهاي اين خودرو به هر فورد و شورولتي روحي دوباره ميبخشند. بدنه تمام كرومي آن در صورتي كه جلا خورده باشد چشمها را خيره كرده و ابهت خودرو را دوچندان ميكند. اين يك رينگ مناسب براي خودروهاي شاسيبلند است. بازوهاي ششگانه آن داراي طراحي مدرني هستند و در عين حال سادگي در طراحي آنها مورد توجه قرار گرفته است. رينگهاي شلوغ و با بازوهاي زياد چندان روي خودروهاي شاسيبلند نتيجه نهايي خوبي نخواهند داشت. به دليل اندازه بزرگ رينگهاي خودروهاي شاسيبلند بهتر است از رينگ منيزمي استفاده شود. اين طراحي اكنون كمتر توليد ميشود اما اگر بازار را جستوجو كنيد حتماً پيدا خواهيد كرد. اين رينگها مناسب خودروهاي عضلاني هستند. چه براي بدنههاي تيره و چه روشن استفاده ميشوند. به دليل داشتن عمق مناسب به راحتي انواع كاسه چرخها و ترمزها را پوشش ميدهند. بيرونزدگي بازوهاي رينگ جلوه عضلاني آن و خودرو را به خوبي تقويت ميكند. طراحي اين رينگ به گونهاي است كه خودروهاي معمولي را به نوعي به ظاهر عضلاني تبديل ميكند. به دليل داشتن حاشيه كرومي با بدنههاي روشن و رنگهاي متاليك هماهنگي بيشتري ايجاد ميكند. اين رينگ مناسب خودروهاي شركتكننده در رالي هم هست. به دليل سوراخي كه در وسط رينگ قرار دارد به راحتي ميتوان به پلوس خودرو دسترسی داشت. يكي از سادهترين انواع رينگ است كه ميتواند براي تيونينگ خودرو استفاده شود. بازوهاي دوبل طراحي كلاسيكي دارند و خود رنگ بودن رينگها در كنار مات بودن آن موجب ميشود تا خودرو با رنگ هاي مختلف بدنه هماهنگ شوند. با اين حال براي خودروهاي سدان كلاس متوسط جواب بهتري ميدهد و در خودروهاي كوچك توصيه نميشود. يك رينگ اسپرت تمام عيار است. هم براي خودروهاي ريس ميتوان از آن استفاده كرد و هم رالي. البته براي تيونينگ مصارف شهري نيز قابل توجه است. طراحي و رنگآميزي آن به صورتي است كه خودش را بسيار زياد نشان ميدهد. به همين دليل ميتوان از آن براي مصارف ويژه استفاده كرد. مثلاً وقتي كه ميخواهيم تاكيد زيادي روي رينگ و چرخ خودرو داشته باشيم. يك رينگ بسيار زيبا براي كلاس لاكچري يا همان خودروهاي لوكس. براي تيونينگ خودروهايي كه فاصله محور بلندي دارند مانند بامو سري هفت يا مرسدسبنزsكلاس بسيار مناسب است. در استفاده از اين رينگ به دليل رنگي بودن قسمت مياني بايد رنگ بدنه خودرو به دقت انتخاب شود. به بيان بهتر بايد آن را كاملاً با خودرو ست كرد.به رنگ مشكي نميآيد. يك رينگ بينظير براي خودروهايي كه ميخواهيم در عين اسپرت بودن وقار و شكوه آنها نيز افزايش پيدا كند. به دليل داشتن رنگ مياني طلايي، نقاط حاشيهاي رينگ نيز به خوبي به چشم ميآيند. از اين رينگ بهتر است در اندازههاي 18 اينچ و بالاتر استفاده شود تا به خوبي خودش را نشان دهد. بهترين رنگ بدنه براي ست كردن با اين رينگ رنگ سياه است. يك رينگ لوكس ديگر كه براي خودروهاي سدان و كوپه مناسب است. بيرون رينگ كرومي و داخل آن سفيد است به همين دليل در هنگام چرخش منظره بسيار زيبايي به وجود ميآورد. هر قدر اندازه رينگ بزرگتر باشد جلوه آن نيز چه در حالت سكون و چه در حالت حركت بيشتر است. اين رينگ براي خودروهايي مانند بي ام و و آئودي سفيد بسيار مناسب است. اين طراحي و رنگ بيشتر از هر خودرو ديگري به پورشه ميآيد و اصولاً سري برومباخر براي خودرو پورشه طراحي شده است. با اين حال ميتوان از آن براي خودروهاي ديگر نيز استفاده كرد. بنيان طراحي آن يك طراحي كلاسيك است. با اين حال رنگآميزي مدرن از آن يك رينگ بسيار شكيل و در عين حال با اصالت ساخته است كه به هر خودرويي جان ميبخشد. طراحي اين رينگ شلوغ است و به همين دليل به بادي كيتهايي كه كار زيادي روي آنها انجام شده است بيشتر ميآيد. اين رينگ را ميتوان با هر رنگي مورد استفاده قرار داد. طراحي آن براي خودروهاي سدان مناسبتر است. با اين حال استفاده از آن براي خودروهاي كوپه نيز مشكلي از نظر تركيببندي نهايي تيونينگ ايجاد نميكند. اين رينگ داراي بدنه آلومينيومي و سبك است براي همين ميتوان از آن براي اندازههاي بزرگ نيز استفاده كرد. البته بايد توجه داشت كه به دليل نازك بودن بازوهاي رينگ محفظه داخلي كاسه چرخ به خوبي نمايان است. خودروهايي كه ترمزهاي بزرگي دارند براي بستن اين رينگ بهتر هستند چرا كه خود اين تركيب جلوه چرخها را بيشتر ميكند.
رینگهای خودرو را از لحاظ جنس به سه دسته کلی میتوان تقسیم کرد: فولادی، آلیاژی و فیبرکربن. رینگهای فولادی – قدیمیترین نوع رینگهای مورد استفاده در صنایع اتومبیلسازی- نسبتاً سنگین و محکم هستند و تولید آنها نیز ارزان تمام میشود اما ظاهر جالبی ندارند و فاقد هواکشهای خنککننده ترمز هستند. رینگهای آلیاژی که از لحاظ جنس آلیاژ در انواع گوناگونی موجودند (مانند رینگهای mag که آلیاژ منیزیم دارند) ظاهر زیباتری دارند، معمولاً پرهدار و اکثراً بسیار سبک هستند اما انواع بسیار سنگینی نیز دارند، قیمتشان بالاتر است، امکان خنکسازی ترمز را فراهم میآورند و انواع بسیار سبک آنها مستعد شکستن و خرد شدن هستند. رینگهای فیبرکربن که هنوز تولید آنها در مراحل اولیه و تعدادشان بسیار کم است، سبک و محکم هستند، زیر بار زیاد میتوانند تغییرشکل دهند و امکان فرمانگیری روانتری را ایجاد میکنند.
چگونه يك رينگ مناسب انتخاب كنيم
وقتي اسم تيونينگ به ميان ميآيد اولين سوال اين است كه از كجا شروع كنيم و اصولاً چه كارهايي بايد روي خودرو انجام دهيم. در جريان تيونينگ خودرو تعويض رينگ يكي از اولين ايدههايي است كه به ذهن ميرسد. البته هرگز نبايد اين دم دستي بودن را به معني بياهميت بودن آن دانست. رينگ يكي از مهمترين قسمتهاي ظاهري خودرو است. گاهي تنها تعويض رينگهاي يك خودرو ميتواند چهره آن را به طور كامل دگرگون كرده و از دل آن خودرو جديدي بيرون بياورد. همين مساله سبب ميشود تا تيونرهاي صاحبنام جهان تاكيد زيادي روی رينگهاي خودرو داشته باشند. برخي از آنها مانند منصوري، راش و گمبالا براي خود رينگهايي با طرحهاي اختصاصي زده و حتي براي يك خودرو رينگ اختصاصي طراحي ميكنند. اين مساله نشانگر اهميت زياد رينگ در فرآيند تيونينگ خودرو است. بسياري از باديكيتهاي زيبا بدون رينگ مناسب خود نميتوانند جلوهاي را كه از آنها انتظار ميرود داشته باشند.در هنگام انتخاب رينگ بايد نكات متعددي مورد نظر قرار بگيرند. اولين مساله ماهيت خودرو است. اينكه خودرو در چه سبك و كلاسي قرار دارد بسيار مهم است. هر رينگي را تنها به دليل زيبايي خودش نميتوان زير هر خودرويي انداخت. بايد هماهنگي رينگ را با كل مجموعه بدنه خودرو ارزيابي كرد. اينكه خودرو مثلاً عضلاني است يا لوكس در انتخاب طرح رينگها بسيار اهميت دارد. بعضي رينگها خصلت طراحي اتومبيل را سركوب ميكنند و در مقابل برخي ديگر آن را تقويت ميكنند. بايد ديد شما از نتيجه نهايي تيونينگ خود چه انتظاري داريد. وضعيت كاسه چرخ و ترمزها نيز مورد ديگري است كه بايد به آن توجه شود. رينگ نبايد اين بخش را تحت فشار قرار دهد. اندازه رينگ به خصوص پهناي آن نيز بسيار اهميت دارد. چرا كه نبايد بيش از اندازه از لبه سپر خودرو بيرون بزند. بادي كيتهاي زيادي نيستند كه با بيرون زدن رينگ و لاستيك از لبه گلگير همچنان زيبايي خود را حفظ ميكنند. وزن رينگ نيز يكي از موارد مهم است. وزن زياد رينگ ميتواند به آسيب رساندن به جلوبندي خودرو منجر شود. به همين دليل بايد رينگ وزن مناسبي داشته باشد. اگر قصد استفاده از رينگهاي بزرگ را داريد بهتر است به سراغ رينگهاي آلياژ آلومينيوم برويد. از آن بهتر رينگهايي هستند كه از آلياژ منيزيم ساخته شدهاند. اين رينگها بسيار سبك هستند. لبههاي رينگ نيز اهميت زيادي دارند.تكنولوژي استفاده شده در ساخت لبه رينگ در كاركرد آينده آن نقش بسيار زيادي دارد. رينگهايي كه لبههاي نازك دارند چندان براي استفاده در شرايط ضربه مناسب نيستند. اين رينگ در سايزهاي كوچك بهتر خودش را نشان ميدهد. بلند شدن بازوهاي چهارگانه آن چندان نتيجه خوبي نخواهد داشت. بهتر است آن را در اندازههاي كمتر از 17 اينچ مورد استفاده قرار دهيد. اين رينگ روي خودروهايي مانند فولكس واگن گلف و پرايد خيلي خوب جواب ميدهد.وزن بسيار كمي دارد و ماهيت طراحي آن اسپرت است. طراحي اين رينگ به گونهاي است كه نقطه ديد را به سوي خودش ميكشاند. به همين دليل بهتر است آن را به همراه باديكيتهاي كامل مورد استفاده قرار دهيد تا توازن ديد در كل خودرو حفظ شود. در صورتي كه اين رينگ روي بدنههاي تيره قرار گيرد جلوه بيشتري خواهد داشت اما طوقه كرومي آن با رنگ مشكي چندان همخواني ندارد و با رنگهاي روشن تركيب بندي بهتري دارد. اين مدل رينگ يكي از سادهترين رينگهايي است كه ميتوان براي تيونينگ كردن خودروها به كار برد.رنگ تيره آن سبب ميشود تا خنثي بوده و با تمامي بدنهها همخواني داشته باشد.طراحي ساده آن نيز به همه جور بدنهاي ميآيد. به اين ترتيب براي خودروهايي مانند ريو يا پژو بدون اينكه نياز به تغييري در بدنه خودرو باشد مناسب است.وزن بسيار كمي هم دارد. اين يك رينگ كاملاً عضلاني است.براي خودروهاي عضلاني آمريكايي بسيار مناسب است. حتي فكر اينكه اين رينگ را زير يك خودرو سوپراسپرت نصب كنيد را هم از سر بيرون كنيد. بازوهاي اين خودرو به هر فورد و شورولتي روحي دوباره ميبخشند. بدنه تمام كرومي آن در صورتي كه جلا خورده باشد چشمها را خيره كرده و ابهت خودرو را دوچندان ميكند. اين يك رينگ مناسب براي خودروهاي شاسيبلند است. بازوهاي ششگانه آن داراي طراحي مدرني هستند و در عين حال سادگي در طراحي آنها مورد توجه قرار گرفته است. رينگهاي شلوغ و با بازوهاي زياد چندان روي خودروهاي شاسيبلند نتيجه نهايي خوبي نخواهند داشت. به دليل اندازه بزرگ رينگهاي خودروهاي شاسيبلند بهتر است از رينگ منيزمي استفاده شود. اين طراحي اكنون كمتر توليد ميشود اما اگر بازار را جستوجو كنيد حتماً پيدا خواهيد كرد. اين رينگها مناسب خودروهاي عضلاني هستند. چه براي بدنههاي تيره و چه روشن استفاده ميشوند. به دليل داشتن عمق مناسب به راحتي انواع كاسه چرخها و ترمزها را پوشش ميدهند. بيرونزدگي بازوهاي رينگ جلوه عضلاني آن و خودرو را به خوبي تقويت ميكند. طراحي اين رينگ به گونهاي است كه خودروهاي معمولي را به نوعي به ظاهر عضلاني تبديل ميكند. به دليل داشتن حاشيه كرومي با بدنههاي روشن و رنگهاي متاليك هماهنگي بيشتري ايجاد ميكند. اين رينگ مناسب خودروهاي شركتكننده در رالي هم هست. به دليل سوراخي كه در وسط رينگ قرار دارد به راحتي ميتوان به پلوس خودرو دسترسی داشت. يكي از سادهترين انواع رينگ است كه ميتواند براي تيونينگ خودرو استفاده شود. بازوهاي دوبل طراحي كلاسيكي دارند و خود رنگ بودن رينگها در كنار مات بودن آن موجب ميشود تا خودرو با رنگ هاي مختلف بدنه هماهنگ شوند. با اين حال براي خودروهاي سدان كلاس متوسط جواب بهتري ميدهد و در خودروهاي كوچك توصيه نميشود. يك رينگ اسپرت تمام عيار است. هم براي خودروهاي ريس ميتوان از آن استفاده كرد و هم رالي. البته براي تيونينگ مصارف شهري نيز قابل توجه است. طراحي و رنگآميزي آن به صورتي است كه خودش را بسيار زياد نشان ميدهد. به همين دليل ميتوان از آن براي مصارف ويژه استفاده كرد. مثلاً وقتي كه ميخواهيم تاكيد زيادي روي رينگ و چرخ خودرو داشته باشيم. يك رينگ بسيار زيبا براي كلاس لاكچري يا همان خودروهاي لوكس. براي تيونينگ خودروهايي كه فاصله محور بلندي دارند مانند بامو سري هفت يا مرسدسبنزsكلاس بسيار مناسب است. در استفاده از اين رينگ به دليل رنگي بودن قسمت مياني بايد رنگ بدنه خودرو به دقت انتخاب شود. به بيان بهتر بايد آن را كاملاً با خودرو ست كرد.به رنگ مشكي نميآيد. يك رينگ بينظير براي خودروهايي كه ميخواهيم در عين اسپرت بودن وقار و شكوه آنها نيز افزايش پيدا كند. به دليل داشتن رنگ مياني طلايي، نقاط حاشيهاي رينگ نيز به خوبي به چشم ميآيند. از اين رينگ بهتر است در اندازههاي 18 اينچ و بالاتر استفاده شود تا به خوبي خودش را نشان دهد. بهترين رنگ بدنه براي ست كردن با اين رينگ رنگ سياه است. يك رينگ لوكس ديگر كه براي خودروهاي سدان و كوپه مناسب است. بيرون رينگ كرومي و داخل آن سفيد است به همين دليل در هنگام چرخش منظره بسيار زيبايي به وجود ميآورد. هر قدر اندازه رينگ بزرگتر باشد جلوه آن نيز چه در حالت سكون و چه در حالت حركت بيشتر است. اين رينگ براي خودروهايي مانند بي ام و و آئودي سفيد بسيار مناسب است. اين طراحي و رنگ بيشتر از هر خودرو ديگري به پورشه ميآيد و اصولاً سري برومباخر براي خودرو پورشه طراحي شده است. با اين حال ميتوان از آن براي خودروهاي ديگر نيز استفاده كرد. بنيان طراحي آن يك طراحي كلاسيك است. با اين حال رنگآميزي مدرن از آن يك رينگ بسيار شكيل و در عين حال با اصالت ساخته است كه به هر خودرويي جان ميبخشد. طراحي اين رينگ شلوغ است و به همين دليل به بادي كيتهايي كه كار زيادي روي آنها انجام شده است بيشتر ميآيد. اين رينگ را ميتوان با هر رنگي مورد استفاده قرار داد. طراحي آن براي خودروهاي سدان مناسبتر است. با اين حال استفاده از آن براي خودروهاي كوپه نيز مشكلي از نظر تركيببندي نهايي تيونينگ ايجاد نميكند. اين رينگ داراي بدنه آلومينيومي و سبك است براي همين ميتوان از آن براي اندازههاي بزرگ نيز استفاده كرد. البته بايد توجه داشت كه به دليل نازك بودن بازوهاي رينگ محفظه داخلي كاسه چرخ به خوبي نمايان است. خودروهايي كه ترمزهاي بزرگي دارند براي بستن اين رينگ بهتر هستند چرا كه خود اين تركيب جلوه چرخها را بيشتر ميكند.