PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کالبد شکافی iPad Air



mehraboOon
11-06-2013, 12:57 PM
کالبد شکافی iPad Air

زمانی که اپل آیپد ایر را معرفی کرد بیش از هر چیز سبکی و باریکی آن نظرها را به خود جلب کرد، اپل آن را سبک ترین تبلت دنیا در کلاس خودش نامید و که در ضمن باریکی، هنوز استحکامش را حفظ کرده.


نارنجی: زمانی که اپل آیپد ایر را معرفی کرد بیش از هر چیز سبکی و باریکی آن نظرها را به خود جلب کرد، اپل آن را سبک ترین تبلت دنیا در کلاس خودش نامید و که در ضمن باریکی، هنوز استحکامش را حفظ کرده.

اما امروز فروش جهانی آیپد ایر شروع شد تا ببینیم آیا پیش بینی تیم کوک برای رقم خوردن "کریسمس آیپد" درست از کار در خواهد آمد یا نه. پیش از آن، iFixit فرصتی فراهم کرده تا به درون این تبلت نگاهی بیندازیم.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215613_565.jpg


آیپد ایر ۲۰٪ باریک تر، ۲۸٪ سبک تر، و ۲۴٪ کم حجم تر از آیپد نسل ۴ شده. مشخصات اصلی آن عبارت هستند از:

• نمایشگر ۹.۷ اینچی با نسبت ۴:۳، رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ و تراکم ۲۶۴ پیکسل در اینچ

• پردازنده دو هسته ای A7 با معماری ۶۴ بیتی

• کمک پردازنده حرکتی M7

• دوربین ۵ مگاپیکسلی iSight با قابلیت فیلمبرداری 1080p در عقب؛ دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی 720p برای چت ویدیوی در جلو

• میکروفون دوتایی و بلندگوی استریو

• وای فای 802.11n با آنتن دو تایی مایمو (MIMO)

• حافظه ۱۶، ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215614_438.jpg


طراحی جعبه دستگاه کوچک تر شده و عکس روی آن، باریکی ایپد ایر را به رخ می کشد. نکته مهم این است که دستگاهی چنین باریک، باید در عین حال محکم بوده و قطعات داخل آن نیز کاملا سر جای خود ثابت شده باشند. بنابراین با یک کالبدشکافی آسان طرف نیستیم. آماده دریایی از چسب باشید!


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215615_579.jpg


در پایین دستگاه بلندگوهای استریوی دو تایی و پورت لایتنینگ را مشاهده می کنیم.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215616_776.jpg


لبه سمت چپ دستگاه (از منظر جلو) کاملا یکپارچه است ولی در لبه سمت راست به ترتیب از بالا به پایین قفل چرخش صفحه، دکمه های دو تایی تغییر شدت صدا -و خیلی پایین تر که در عکس نیست، محل قرار گیری سیم کارت- قرار دارد.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215617_651.jpg


در لبه بالایی دکمه Power و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون قرار دارد. همچنین در اینجا شاهد دو میکروفون (دو سوراخ خطی بخش وسط) هستیم که برای انتقال صدا با کیفیت بهتر به کار گرفته شده اند.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215618_596.jpg


چسب دور شیشه ای که روی نمایشگر قرار دارد با استفاده از بالش های گرمایشی شل می شود و سپس با هواکش های پلاستیکی و پیک های گیتار جداسازی کامل آن میسر خواهد شد.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215619_631.jpg


باز کردن آیپد ایر از گذاشتن قرار ملاقات با یک خون آشام در شب هالووین هم سخت تر است. هر چه نباشد کاهش لبه های دو طرف باعث شده مساحت قابل چسباندن کمتر شود و حتما اپل از چسب قوی تری استفاده کرده.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215620_696.jpg


و سر انجام، بفرمایید داخل.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215621_178.jpg


تقریبا کالبدشکافی همه آیپدها شبیه هم است. بعد از جدا کردن شیشه رویی که دیجیتایزر لمسی هم داخل آن تعبیه شده، به خود نمایشگر می رسیم که با پیچ سر جای اش ثابت شده. البته نوارهای چسبی برای اتصال محکم تر LCD به شیشه رویی هم از یاد نرود.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215622_755.jpg

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215623_995.jpg


این هم از نمایشگر که با یک چرخش از جای خود خارج شده و بورد اصلی و باتری را نمایان می سازد.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215624_735.jpg


باتری نسل قبل آیپد سه سلول جدا داشت و حالا آیپد ایر به لطف کم مصرف شدن نمایشگر و چیپ ها، به باتری کوچکتر دو سلولی رضایت داده.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215625_375.jpg


این باتری لیتیوم-یون با ولتاژ ۳.۷۳ و ظرفیت ۸۸۲۷ میلی آمپر ساعت، در چین مونتاژ شده.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215626_882.jpg


یکی از ویژگی های آیپد که تعمیرپذیری آن را در سطح مناسبی نگه داشته، جدا بودن پنل نمایشی از شیشه رویی است. اپل ادعا می کند ضخامت پنل LCD نسبت به نسل قبل ۲۰٪ کاهش یافته.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215627_225.jpg


راستی، پنل ساخت ال جی است.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215628_783.jpg

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215629_191.jpg


با جدا کردن کابل دیجیتایزر از بورد دستگاه، دیگر شیشه جلویی به بدنه اتصالی نخواهد داشت. داخل آیپد ایر خیلی آشنا است. عین این است که اپل یک آیپد مینی را بزرگ کرده باشد.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215630_582.jpg


حالا با کمرویی شیشه را کنار می گذاریم.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215631_356.jpg


قبل از آن که سراغ بقیه بخش ها برویم نگاهی هم به دکمه Home بیندازیم که خیلی ها از عدم میزبانی Touch ID توسط آن ناراضی هستند.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215632_470.jpg


اپل به رغم ساخت نمونه های آیپد ایر و آیپد مینی با تاچ آی دی از خیر عرضه آنها گذشت. عدم تامین تاچ آی دی کافی، قیمت تمام شده بالاتر، یا دلیلی دیگر؟ به هر صورت آیپد ایر تاچ آی دی ندارد.

حالا برویم به سراغ جدا سازی باتری که آن هم به بدنه چسبانده شده.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215633_575.jpg


برای دومین بار، بالش گرمایشی استفاده می شود تا عملیات چسب زدایی سریع تر پیش رود.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215634_177.jpg

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215635_669.jpg


تادا! این هم از نیروگاه انرژی آیپد ایر که از بدنه جدا می شود. البته هنوز نه کاملا. عشق اپل به پیچ ها (عکس زیر) تمامی ندارد، گریه کالبدشکافان نیز!


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215636_568.jpg


قبل از ادامه جداسازی باتری، ابتدا به خارج کردن محفظه سیم کارت می پردازیم.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215637_923.jpg


روزگاری میکرو سیم جای خود را به نانو سیم داد و کسی چه می داند، شاید سال آینده با پیکو سیم روبرو شویم.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215638_584.jpg

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215639_599.jpg

از این قطعه کوچک گذر کرده، بر می گردیم به سراغ باز کردن آن پیچ آخر از باتری و جداسازی بورد اصلی از بدنه.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215640_740.jpg


بورد اصلی را در آورده کنار می گذاریم تا برای حمله آخر به باتری حاضر شویم.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215641_343.jpg


بوردهای داخلی محصولات اپل همیشه زیبا بوده اند. تابلوهایی تیره با نقاطی طلایی. چه بد که بعد از تماشای این اثر هنری، باید برویم سراغ خالی کرد دق دلی مان سر باتری.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215642_130.jpg


اپل با ساختن آیپدی به این باریکی باز هم فیل (نه آن فیل!) را از سوراخ سوزن عبور داده ولی بیایید واقع بین باشیم، این تنفر بر انگیز ترین باتری آیپد برای تعمیرکاران خواهد بود.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215643_972.jpg


جدا کردن باتری آنقدر سخت است که بدون از شکل انداختن سلول های ذخیره انرژی میسر نیست.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215644_781.jpg


خلاصه که امیدواریم حتی یک در هزار هم باتری آیپد ایر شما دچار مشکل نشود، چون روزهای خوبی برای تعمیرش در پیش نخواهید داشت.

خب، نوبتی هم باشد می رسیم به خود برد دستگاه که صفحه های گرمایشی از روی آن جدا شده.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215645_367.jpg

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215646_794.jpg


چیپ A7 ظاهر متفاوتی از چیپ به کار رفته در آیفون 5s دارد ولی تا جایی که می دانیم فقط فرکانس آن بالتر از چیپ آیفون جدید است.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215647_282.jpg


چیپی که با کادر سبز مشخص شده M7 است و کادر نارنجی، رم ۱ گیگابایتی ساخت الپیدا را نشان می دهد. کادر زرد هم حافظه ۱۶ گیگابایتی ساخت توشیبا است.

اما برسیم به پورت لایتنینگ که خیلی راحت جدا می شود.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215648_620.jpg


سپس آنتن های وای فای که آنها هم در پایین دستگاه قرار گرفته اند، بیرون می آیند.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215649_427.jpg


نوبت به دوربین جلو که می رسد، کار سختی در پیش نیست. همان طور که در عکس زیر می بینید خیلی راحت می شود آن را خارج کرد.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215650_996.jpg


هدفون های دوتایی بالای دستگاه را که به یاد دارید؟ با آنها خداحافظی کنید. (بخش سفید انتهای کابل زیر.)


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215651_438.jpg


حالا آنتن های سلولار را جدا می کنیم و راه برای خارج ساختن دوربین عقب هموار می شود.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215652_387.jpg

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215653_605.jpg


با کارتک مخصوص ماژول دوربین در می آید. ماژولی که احتمالا طبق معمول ساخت سونی است.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215654_514.jpg

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215655_509.jpg

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215656_537.jpg

و سر انجام به انتهای مسیر و عکس دسته جمعی می رسیم. لازم هم نیست کسی بگوید سیب، یکی آن وسط داریم.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215657_365.jpg


• امتیار تعمیرپذیری آیپد ایر ۲ از ۱۰ است (۱۰ آسان ترین)

نکات مثبت و منفی:

+ بعد از باز کردن شیشه رویی، جدا کردن نمایشگر بسیار آسان است. بنابراین خراب شدن LCD چندان نگران کننده نیست.

+ باتری به بورد اصلی دستگاه اتصال پیچیده ای ندارد، لااقل اینقدر برای اش اعتبار قائل هستیم!

- مثل همه مدل های قبلی آیپد، شیشه رویی به بدنه چسب شده که احتمال شکسته شدن آن حین باز کردن برای تعمیر را زیاد می کند.

- همه جا مقادیر کم و زیادی چسب به کار رفته که باعث می شود بگوییم: باتری آیپد ایر، بد قلق ترین باتری آیپدها تا به امروز است.

- LCD با یک باریکه نوار چسبناک به شیشه جلویی وصل شده تا اتصال شان کاملا محکم و نزدیک باشد. عدم اطلاع از این مورد، موقع جداسازی شیشه می تواند باعث دردسر شود.

- تا زمانی که LCD را باز نکنید امکان دسترسی به اتصالی که شیشه رویی (دیجیتایزر) را به بورد دستگاه وصل کرده، وجود ندارد.


http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/8/13/215658_320.jpg


این هم از کالبدشکافی آیپد ایر. اگر کیفیت ساخت محصولات اپل خوب نبود، این امتیاز ۲ از ۱۰ جای نگرانی خیلی خیلی بیشتری داشت. ولی الآن هم برای خریدارانی که بدون گارانتی آیپد ایر را می خرند، تنها آرزو می کنیم مجبور به تعویض باتری نشوند!