s.rozekabood
10-16-2013, 08:33 PM
وی با بیان اینکه خودروسازان و قطعهسازان به طرق مختلف تحریم دور را میزنند و مشکل اصلی ما تحریم نیست، تصریح میکند: مشکلات داخلی خودروسازان و قطعهسازان در حدی است که در خوشبینانهترین حالت امسال 600 هزار دستگاه و نه 900 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.
در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید 900 هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری خبر داده که برخی کارشناسان این موضوع را غیرممکن و برخی نیز آن را مشروط به شرایطی میدانند.
محمدرضا نعمتزاده اخیرا در جلسه شورای گفتوگو اظهار کرده که امسال 900 هزار دستگاه خودروی سواری تولید خواهد شد.
این اظهارات در حالی است که در شش ماهه نخست امسال مجموعا حدود 292 هزار دستگاه خودرو تولید شده و تحقق برنامه وزیر مشروط به تولید 600 هزار دستگاه خودرو در شش ماهه دوم امسال است.
با این حال یک فعال صنعت خودرو این موضوع را غیر ممکن دانسته و میگوید: در سال 90 که انواع و اقسام مشکلات داخلی و خارجی وجود نداشت در شش ماه دوم سال حدود 800 هزار دستگاه خودرو تولید شد حال چگونه خودروسازان میتوانند در شش ماه دوم امسال 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنند؟
وی با بیان اینکه خودروسازان و قطعهسازان به طرق مختلف تحریم دور را میزنند و مشکل اصلی ما تحریم نیست، تصریح میکند: مشکلات داخلی خودروسازان و قطعهسازان در حدی است که در خوشبینانهترین حالت امسال 600 هزار دستگاه و نه 900 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.
البته در این میان یک عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران تولید 900 هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری را ممکن اما مشروط به شرایطی میداند.
محمدرضا نجفیمنش در این باره میگوید: در صورت لغو تمام مقررات دست و پاگیر داخلی و همچنین حل مشکل نقدینگی خودروسازان، میتوان به تولید 900 هزار دستگاه خودرو در سال جاری امیدوار بود.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در اولین اقدام برای لغو بخشنامه سال 90 بانک مرکزی درباره عدم ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی دارای معوقات بانکی اقدام کند، خاطرنشان میکند: هماکنون در شرایطی که نه قطعهسازان و نه خودروسازان موفق به دریافت ارز مبادلهای نمیشوند مبنای قیمتگذاری خودروها همین ارز است بنابراین باید نرخ ارز آزاد مبنای قیمتگذاری خودروها قرار بگیرد.
نجفیمنش ادامه میدهد: همچنین با توجه به بحران شدید نقدینگی خودروسازان، تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی مصوب اردیبهشت ماه سال گذشته باید به آنها پرداخت شود تا این شرکتها بتوانند مطالبات قطعهسازان را ظرف یک ماه پرداخت کنند.
وی تصریح میکند: همچنین باید شرایط برای فعال شدن واحدهای لیزینگ خودرو ایجاد شود تا بازار خودرو از رکود فعلی خارج و فروش به روال عادی خود بازگردد.
در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید 900 هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری خبر داده که برخی کارشناسان این موضوع را غیرممکن و برخی نیز آن را مشروط به شرایطی میدانند.
محمدرضا نعمتزاده اخیرا در جلسه شورای گفتوگو اظهار کرده که امسال 900 هزار دستگاه خودروی سواری تولید خواهد شد.
این اظهارات در حالی است که در شش ماهه نخست امسال مجموعا حدود 292 هزار دستگاه خودرو تولید شده و تحقق برنامه وزیر مشروط به تولید 600 هزار دستگاه خودرو در شش ماهه دوم امسال است.
با این حال یک فعال صنعت خودرو این موضوع را غیر ممکن دانسته و میگوید: در سال 90 که انواع و اقسام مشکلات داخلی و خارجی وجود نداشت در شش ماه دوم سال حدود 800 هزار دستگاه خودرو تولید شد حال چگونه خودروسازان میتوانند در شش ماه دوم امسال 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنند؟
وی با بیان اینکه خودروسازان و قطعهسازان به طرق مختلف تحریم دور را میزنند و مشکل اصلی ما تحریم نیست، تصریح میکند: مشکلات داخلی خودروسازان و قطعهسازان در حدی است که در خوشبینانهترین حالت امسال 600 هزار دستگاه و نه 900 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.
البته در این میان یک عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران تولید 900 هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری را ممکن اما مشروط به شرایطی میداند.
محمدرضا نجفیمنش در این باره میگوید: در صورت لغو تمام مقررات دست و پاگیر داخلی و همچنین حل مشکل نقدینگی خودروسازان، میتوان به تولید 900 هزار دستگاه خودرو در سال جاری امیدوار بود.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در اولین اقدام برای لغو بخشنامه سال 90 بانک مرکزی درباره عدم ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی دارای معوقات بانکی اقدام کند، خاطرنشان میکند: هماکنون در شرایطی که نه قطعهسازان و نه خودروسازان موفق به دریافت ارز مبادلهای نمیشوند مبنای قیمتگذاری خودروها همین ارز است بنابراین باید نرخ ارز آزاد مبنای قیمتگذاری خودروها قرار بگیرد.
نجفیمنش ادامه میدهد: همچنین با توجه به بحران شدید نقدینگی خودروسازان، تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی مصوب اردیبهشت ماه سال گذشته باید به آنها پرداخت شود تا این شرکتها بتوانند مطالبات قطعهسازان را ظرف یک ماه پرداخت کنند.
وی تصریح میکند: همچنین باید شرایط برای فعال شدن واحدهای لیزینگ خودرو ایجاد شود تا بازار خودرو از رکود فعلی خارج و فروش به روال عادی خود بازگردد.