mehraboOon
09-03-2013, 01:33 AM
BMW سری 3؛ ریسک پرخطر غول آلمانی
خودروهای استیشن عموما شکل و شمایل زیبایی ندارند؛ به همین دلیل گزینه وسوسه کننده ای برای رانندگان جوان و مدگرا به شمار نمی آیند اما شرکت ب ام و با طراحی دو محصول جدید «سری 3 استیشن» و «سری 3 گرن توریسمو» می خواهد باورهای سنتی صنعت خودروسازی را به باد فراموشی بسپارد
روزنامه هفت صبح: خودروهای استیشن عموما شکل و شمایل زیبایی ندارند؛ به همین دلیل گزینه وسوسه کننده ای برای رانندگان جوان و مدگرا به شمار نمی آیند اما شرکت ب ام و با طراحی دو محصول جدید «سری 3 استیشن» و «سری 3 گرن توریسمو» می خواهد باورهای سنتی صنعت خودروسازی را به باد فراموشی بسپارد
با بررسی و مقایسه بازار خودروی قاره اروپا و آمریکا به یک نتیجه روشن می رسیم. این دو بازار نه تنها از جهات گوناگونی دارای تفاوت های ساختاری و فرهنگی هستند بلکه در بسیاری از مواقع درست در نقطه مقابل یکدیگر قرار می گیرند. برای مثال بازار ایالات متحده مهد خودروهای «هیبریدی» بوده اما اروپایی ها با تنفر به این طیف از محصولات نگاه کرده و محصولات دیزلی را برتر می دانند. از سوی دیگر بازار آمریکا را باید خواستگاه اصلی خودروهای شاسی بلند (SUV) دانست در شرایطی که اهالی قاره سبز اقبال بیشتری به خودروهای استیشن دارند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178818_939.jpg
به همین جهت بازار خودروهای استیشن در اروپا یکی از بازارهای هدف برای تمام خودروسازان صاحب سبک بوده و برندهای بسیاری برای کسب موفقیت بیشتر در این بازار دندان طمع تیز کرده اند. شرکت ب ام و پاییز سال گذشته نسل جدید سری 3 را در ساختمان موزه مرکزی ب ام و یا همان «BMW WELT» واقع در شهر مونیخ رونمایی کرد.
حال زمان آن رسیده تا نسخه های استیشن (Touring) و گرن توریسمو (Gran Turismo) سری 3 نیز روانه بازارهای جهانی شد. نسخه هایی که با شکل و شمایلی جذاب و توانایی های مطلوب دینامیکی آمده اند تا خط بطلانی بکشند بر باورهای سنتی افرادی که خودروهای استیشن را خسته کننده می دانند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178819_330.jpg
نقد طراحی
بی تردید مهمترین و تاثیرگذارترین المان و عنصر در هر خودروی جدید طراحی خارجی و چهره ظاهری آن است. تجربه نشان داده است که خودروی زیبا، خوب فروش می رود اما خودرویی با چهره نه چندان زیبا هر اندازه که در مباحث دینامیکی و حرکتی سرآمد باشد، باز هم دربازار ناموفق است.
طراحی خارجی و داخلی نسل جدید سری 3 که نسل ششم این خودرو محسوب می شود از هر نظر نسبت به نسل پیشین متمایز شده است. در نگاه اول سری 3 جدید را محصولی تلفیقی از مدل اسپورت ب ام و یعنی Z4 و سدان خانوادگی این کمپانی یعنی نسل جدید سری 5 خواهید یافت. نمای جلوی این خودرو و به خصوص شکل هندسی چرا غ های جلو به نحوی طراحی شده اند که گویی طراحان در طول پروسه طراحی نیم نگاهی نیز به نمای جلوی Z4 داشته اند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178820_646.jpg
چراغ های کشیده جلو به همراه جلوپنجره جدید ب ام و (که چند سالی می شود از حالت دوگانه عمودی به دوگانه افقی یا اصطلاحا کلیوی شکل تغییر حالت داده اند)، نمای جلوی سری 3 جدید را به یک چهره مدرن و خشن تمام عیار تبدیل کرده است که به راحتی دل هر ناظری را می رباید اما در نمای عقب اوضاع اندکی متفاوت است. اگر از علاقمندان برند «ب ام و» باشید احتمالا با دیدن نخستین تصاویر نسل جدید سری 3 از شباهت بی اندازه نمای عقب این خودرو با نمای عقب نسل جدید سری 5 (که در بازار کشورمان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است) شگفت زده خواهید شد، به طوری که شاید با اندکی چاشنی طنز بتوان اینگونه بیان کرد که طراحان ب ام و نمای عقب سری 5 را در محصول جدید خود «Copy Paste» کرده اند!
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178821_448.jpg
اما با این حال گرافیک مدرن و جذاب چراغ های L شکل عقب، می تواند چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب هر بیننده ای را محو نورپردازی زیبای این قسمت کند، ضمن آن که مهمترین مشخصه نسل نو سری 3 استیشن افزایش 35 لیتری حجم بار خودرو نسبت به نسل قبلی است که با این حساب ظرفیت قسمت بار خودرو به 495 لیتر رسیده است. علاوه بر این، نسل نو سری 3 به ترتیب 47 و 97 میلیمتر پهن تر و طویل ت راز مدل پیشین آن شده تا هنگام جابجایی اشیای بزرگتر، سربلند از آزمون خارج شود.
نسل نوین پیشرانه های کم مصرف
برای گونه های مختلف نسل جدید سری 3، طیف گسترده ای از پیشرانه های کاملا جدید در نظر گرفته شده است که هر کدام مجهز به آخرین فناوری های نوین کاهش آلایندگی هستند. مهندسان ب ام و در طراحی و پردازش پیشرانه های به کار رفته در نسل جدید سری 3 استراتژی مشخصی را پیش گرفته اند که آن چیزی جز «قدرت خروجی بیشتر، مصرف سوخت کمتر» نیست. نتیجه این استراتژی نیز در تمام نسخه های جدید سری 3 به راحتی قابل مشاهده است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178822_535.jpg
شناخته شده ترین محصول سری 3 یعنی مدل 328i با پیبشرانه دو لیتری توئین توربو یکی از امیدهای اصلی خودروساز باواریایی جهت کسب سهم عمده ای از بازار سدان های اسپورت است. پیشرانه چهار سیلندر و کاملا جدید این خودروف توانایی تولید 2345 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور را داتراست که به لطف این ارقام می تواند نسخه سدان سری 3 جدید را در عرض 5.89 ثانیه و نسخه استیشن آن را در مدت شش ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 10 کیلومتر بر ساعت برساند.
بنا بر اعلام شرکت ب ام و مصرف سوخت نسل نو این خودرو نیز نسبت به مدل پیشین آن کاهش یافته و این پیشرانه توئین توربو در هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش تنها 6.9 لیتر بنزین را بابت دستمزد خود طلب می کند. نسخه پرقدرت تر سری 3 یعنی مدل 335i نیز از یک پیشرانه جدید شش سیلندر به حجم سه لیتر بهره می گیرد. این پیشرانه نیز قدرت خروجی 306 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می دهد که به همراه گشتاور 400 نیوتن متری و شتاب صفر تا 100، 5.5 ثانیه ای، سطح نوینی از رفتارهای حرکتی را به معرض نمایش می گذارد اما در کنار این دو مدل، شرکت ب ام و چهار نسخه دیزلی از نسل جدید سری 3 را نیز معرفی کرده است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178823_818.jpg
نسخه های 318d، 316d و 320d به ترتیب با قدرت های تولیدی 116، 143 و 184 اسب بخار در اختیار مشتریان علاقمند به خودروهای دیزلی قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید شرکت ب ام و اعلام کرده که میانگین مصرف سوخت پیشرانه های دیزلی جدید به کار رفته در نسل نو سری 3 نسب به نسل پیشین تا 20 درصد کاهش یافته است.
البته شرکت ب ام و برای مشتریانی که خواهان نسخه دیزلی قدرتمندتری هستند پیشنهاد ویژه ای دارد؛ مدل 330d تورینگ با پیشرانه شش سیلندر سه لیتری که توانایی تولید 258 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور را داراست سطح نوینی از توانایی های حرکتی یک خودرو استیشن را به معرض نمایش می گذارد.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178825_344.jpg
این پیشرانه می تواند نسخه 330d را ظرف مدت 5.6ثانیه از حاتلت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. سقف سرعت این مدل نیز به صورت الکترونیکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
- نسل ششم ب ام و سری 3 در سه سطح تجهیزاتی متفاوت به علاوه نوع خاص M-Package یعنی در چهار تیپ مختلف عرضه خواهد شد. علاوه بر گونه «M-Package» که بازار هدف مبتنی بر جذب جوانان اهل سرعت دارد، مشتریان سری 3 می توانند با توجه به شرایط سنی و سطح نیازها و انتظارات خود، خودروی مطلوب را انتخاب کنند.
- همانگونه که از نام تیپ های مختلف عرضه شده سری 3 پیداست تفاوت ها و تمایزهای عمده این سه تیپ در فاکتورها و جنبه های لوکس بودن که مناسب مشتریان کت و شلوار پوش بوده یا جوان پسند بودن و در نهایت مدرن و مجلل تر بودن است. از عمده ترین تفاوت های این سه تیپ می توان به طراحی دکوراتیو داخلی خودرو اشاره کرد که در تیپ «لوکس لاین» پوشش چرم طبیعی در صندلی ها به کار رفته است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178824_533.jpg
- تیپ «اسپورت لاین» دارای رینگ های 18 اینچی، آینه های جانبی به رنگ مشکی مات به همراه صندلی ها و نشان دهنده های مشکی و قرمز رنگ است که فضای اسپورت و مهیجی را در داخل کابین ایجاد می کند. شرکت ب ام و اعلام کرده که قیمت پایه این محصول از 38 هزار دلار آغاز خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ریسک پرهزینه این خودروساز آلمانی نتیجه خواهد داد یا خیر؟
خودروهای استیشن عموما شکل و شمایل زیبایی ندارند؛ به همین دلیل گزینه وسوسه کننده ای برای رانندگان جوان و مدگرا به شمار نمی آیند اما شرکت ب ام و با طراحی دو محصول جدید «سری 3 استیشن» و «سری 3 گرن توریسمو» می خواهد باورهای سنتی صنعت خودروسازی را به باد فراموشی بسپارد
روزنامه هفت صبح: خودروهای استیشن عموما شکل و شمایل زیبایی ندارند؛ به همین دلیل گزینه وسوسه کننده ای برای رانندگان جوان و مدگرا به شمار نمی آیند اما شرکت ب ام و با طراحی دو محصول جدید «سری 3 استیشن» و «سری 3 گرن توریسمو» می خواهد باورهای سنتی صنعت خودروسازی را به باد فراموشی بسپارد
با بررسی و مقایسه بازار خودروی قاره اروپا و آمریکا به یک نتیجه روشن می رسیم. این دو بازار نه تنها از جهات گوناگونی دارای تفاوت های ساختاری و فرهنگی هستند بلکه در بسیاری از مواقع درست در نقطه مقابل یکدیگر قرار می گیرند. برای مثال بازار ایالات متحده مهد خودروهای «هیبریدی» بوده اما اروپایی ها با تنفر به این طیف از محصولات نگاه کرده و محصولات دیزلی را برتر می دانند. از سوی دیگر بازار آمریکا را باید خواستگاه اصلی خودروهای شاسی بلند (SUV) دانست در شرایطی که اهالی قاره سبز اقبال بیشتری به خودروهای استیشن دارند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178818_939.jpg
به همین جهت بازار خودروهای استیشن در اروپا یکی از بازارهای هدف برای تمام خودروسازان صاحب سبک بوده و برندهای بسیاری برای کسب موفقیت بیشتر در این بازار دندان طمع تیز کرده اند. شرکت ب ام و پاییز سال گذشته نسل جدید سری 3 را در ساختمان موزه مرکزی ب ام و یا همان «BMW WELT» واقع در شهر مونیخ رونمایی کرد.
حال زمان آن رسیده تا نسخه های استیشن (Touring) و گرن توریسمو (Gran Turismo) سری 3 نیز روانه بازارهای جهانی شد. نسخه هایی که با شکل و شمایلی جذاب و توانایی های مطلوب دینامیکی آمده اند تا خط بطلانی بکشند بر باورهای سنتی افرادی که خودروهای استیشن را خسته کننده می دانند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178819_330.jpg
نقد طراحی
بی تردید مهمترین و تاثیرگذارترین المان و عنصر در هر خودروی جدید طراحی خارجی و چهره ظاهری آن است. تجربه نشان داده است که خودروی زیبا، خوب فروش می رود اما خودرویی با چهره نه چندان زیبا هر اندازه که در مباحث دینامیکی و حرکتی سرآمد باشد، باز هم دربازار ناموفق است.
طراحی خارجی و داخلی نسل جدید سری 3 که نسل ششم این خودرو محسوب می شود از هر نظر نسبت به نسل پیشین متمایز شده است. در نگاه اول سری 3 جدید را محصولی تلفیقی از مدل اسپورت ب ام و یعنی Z4 و سدان خانوادگی این کمپانی یعنی نسل جدید سری 5 خواهید یافت. نمای جلوی این خودرو و به خصوص شکل هندسی چرا غ های جلو به نحوی طراحی شده اند که گویی طراحان در طول پروسه طراحی نیم نگاهی نیز به نمای جلوی Z4 داشته اند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178820_646.jpg
چراغ های کشیده جلو به همراه جلوپنجره جدید ب ام و (که چند سالی می شود از حالت دوگانه عمودی به دوگانه افقی یا اصطلاحا کلیوی شکل تغییر حالت داده اند)، نمای جلوی سری 3 جدید را به یک چهره مدرن و خشن تمام عیار تبدیل کرده است که به راحتی دل هر ناظری را می رباید اما در نمای عقب اوضاع اندکی متفاوت است. اگر از علاقمندان برند «ب ام و» باشید احتمالا با دیدن نخستین تصاویر نسل جدید سری 3 از شباهت بی اندازه نمای عقب این خودرو با نمای عقب نسل جدید سری 5 (که در بازار کشورمان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است) شگفت زده خواهید شد، به طوری که شاید با اندکی چاشنی طنز بتوان اینگونه بیان کرد که طراحان ب ام و نمای عقب سری 5 را در محصول جدید خود «Copy Paste» کرده اند!
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178821_448.jpg
اما با این حال گرافیک مدرن و جذاب چراغ های L شکل عقب، می تواند چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب هر بیننده ای را محو نورپردازی زیبای این قسمت کند، ضمن آن که مهمترین مشخصه نسل نو سری 3 استیشن افزایش 35 لیتری حجم بار خودرو نسبت به نسل قبلی است که با این حساب ظرفیت قسمت بار خودرو به 495 لیتر رسیده است. علاوه بر این، نسل نو سری 3 به ترتیب 47 و 97 میلیمتر پهن تر و طویل ت راز مدل پیشین آن شده تا هنگام جابجایی اشیای بزرگتر، سربلند از آزمون خارج شود.
نسل نوین پیشرانه های کم مصرف
برای گونه های مختلف نسل جدید سری 3، طیف گسترده ای از پیشرانه های کاملا جدید در نظر گرفته شده است که هر کدام مجهز به آخرین فناوری های نوین کاهش آلایندگی هستند. مهندسان ب ام و در طراحی و پردازش پیشرانه های به کار رفته در نسل جدید سری 3 استراتژی مشخصی را پیش گرفته اند که آن چیزی جز «قدرت خروجی بیشتر، مصرف سوخت کمتر» نیست. نتیجه این استراتژی نیز در تمام نسخه های جدید سری 3 به راحتی قابل مشاهده است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178822_535.jpg
شناخته شده ترین محصول سری 3 یعنی مدل 328i با پیبشرانه دو لیتری توئین توربو یکی از امیدهای اصلی خودروساز باواریایی جهت کسب سهم عمده ای از بازار سدان های اسپورت است. پیشرانه چهار سیلندر و کاملا جدید این خودروف توانایی تولید 2345 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور را داتراست که به لطف این ارقام می تواند نسخه سدان سری 3 جدید را در عرض 5.89 ثانیه و نسخه استیشن آن را در مدت شش ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 10 کیلومتر بر ساعت برساند.
بنا بر اعلام شرکت ب ام و مصرف سوخت نسل نو این خودرو نیز نسبت به مدل پیشین آن کاهش یافته و این پیشرانه توئین توربو در هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش تنها 6.9 لیتر بنزین را بابت دستمزد خود طلب می کند. نسخه پرقدرت تر سری 3 یعنی مدل 335i نیز از یک پیشرانه جدید شش سیلندر به حجم سه لیتر بهره می گیرد. این پیشرانه نیز قدرت خروجی 306 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می دهد که به همراه گشتاور 400 نیوتن متری و شتاب صفر تا 100، 5.5 ثانیه ای، سطح نوینی از رفتارهای حرکتی را به معرض نمایش می گذارد اما در کنار این دو مدل، شرکت ب ام و چهار نسخه دیزلی از نسل جدید سری 3 را نیز معرفی کرده است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178823_818.jpg
نسخه های 318d، 316d و 320d به ترتیب با قدرت های تولیدی 116، 143 و 184 اسب بخار در اختیار مشتریان علاقمند به خودروهای دیزلی قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید شرکت ب ام و اعلام کرده که میانگین مصرف سوخت پیشرانه های دیزلی جدید به کار رفته در نسل نو سری 3 نسب به نسل پیشین تا 20 درصد کاهش یافته است.
البته شرکت ب ام و برای مشتریانی که خواهان نسخه دیزلی قدرتمندتری هستند پیشنهاد ویژه ای دارد؛ مدل 330d تورینگ با پیشرانه شش سیلندر سه لیتری که توانایی تولید 258 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور را داراست سطح نوینی از توانایی های حرکتی یک خودرو استیشن را به معرض نمایش می گذارد.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178825_344.jpg
این پیشرانه می تواند نسخه 330d را ظرف مدت 5.6ثانیه از حاتلت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. سقف سرعت این مدل نیز به صورت الکترونیکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
- نسل ششم ب ام و سری 3 در سه سطح تجهیزاتی متفاوت به علاوه نوع خاص M-Package یعنی در چهار تیپ مختلف عرضه خواهد شد. علاوه بر گونه «M-Package» که بازار هدف مبتنی بر جذب جوانان اهل سرعت دارد، مشتریان سری 3 می توانند با توجه به شرایط سنی و سطح نیازها و انتظارات خود، خودروی مطلوب را انتخاب کنند.
- همانگونه که از نام تیپ های مختلف عرضه شده سری 3 پیداست تفاوت ها و تمایزهای عمده این سه تیپ در فاکتورها و جنبه های لوکس بودن که مناسب مشتریان کت و شلوار پوش بوده یا جوان پسند بودن و در نهایت مدرن و مجلل تر بودن است. از عمده ترین تفاوت های این سه تیپ می توان به طراحی دکوراتیو داخلی خودرو اشاره کرد که در تیپ «لوکس لاین» پوشش چرم طبیعی در صندلی ها به کار رفته است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/4/11/178824_533.jpg
- تیپ «اسپورت لاین» دارای رینگ های 18 اینچی، آینه های جانبی به رنگ مشکی مات به همراه صندلی ها و نشان دهنده های مشکی و قرمز رنگ است که فضای اسپورت و مهیجی را در داخل کابین ایجاد می کند. شرکت ب ام و اعلام کرده که قیمت پایه این محصول از 38 هزار دلار آغاز خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ریسک پرهزینه این خودروساز آلمانی نتیجه خواهد داد یا خیر؟