PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : هیونداي آزرا، تویوتا آریون یا کیا کادنزا؟



mehraboOon
07-30-2013, 12:17 AM
نبرد شرقی

هیونداي آزرا، تویوتا آریون یا کیا کادنزا؟

در کشور ما به دلیل تقاضای بالای اتومبیل​های لوکس و نیمه لوکس هر روز قیمت آن​ها رو به افزایش است. برای شناخت این خودروها و آشنایی با امکانات و قدرتشان، سه دستگاه از آن​ها را با یکدیگر مقایسه کرده و قابلیت​هایشان را به چالش کشیده​ایم ...











مجله تخت گاز: در بازار آشفته این روزهای کشور، خرید خودروهای چند صد میلیونی ریسک بالایی است. در کشور ما به دلیل تقاضای بالای اتومبیل​های لوکس و نیمه لوکس هر روز قیمت آن​ها رو به افزایش است ولی در این بین، اگر کمی از کلاس فوق لوکس خودرو صرف نظر کنیم، چند کلاس خودرويي هستند که همواره مشتریان خود را داشته و دارند. سدان​های نیمه لوکس و بزرگ، بی​تردید جزو این گروه خودروها محسوب مي​شوند. حال برای شناخت این خودروها و آشنایی با امکانات و قدرتشان، سه دستگاه از آن​ها را با یکدیگر مقایسه کرده و قابلیت​هایشان را به چالش کشیده​ایم ...


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135771_141.jpg


رتبه سوم ؛ کیا کادنزا


در سال 2010، وقتی که قرار شد کیا، مدل اپیروس خود را پس از 8 سال تولید بازنشسته کند، کادنزا را معرفی کرد. کادنزا از نظر امکانات و تجهيزات لوکس چیزی کم از اپیروس نداشت و با به​کارگیری آخرين پيشرفت​هاي دنیای خودرو، در مقايسه با اپيروس، رانندگی لذت​بخش​تري را به ارمغان می​آورد. این خودرو توسط پیتر شرایر، طراح سابق آئودی طراحی شده و جلو پنجره ببری شکل که از سال 2009 بخشي از اصول طراحی کیا شد، در آن به چشم مي​خورد. کیا براي این خودرو با توجه با مصارف مختلف، پیشرانه​هایی از 200 تا 290 اسب بخار را در نظر گرفته و برای تمامی این موتورها از یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده کرده است.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135759_351.jpg


طراحی خارجی

همان‌گونه که ذکر شد، طراحی خارجی این خودرو توسط پیتر شرایر صورت گرفته است، سرطراح سابق کمپانی آئودی که در کارنامه خود، طراحی نسل اول آئودی TT را نيز دارد. طراحی کادنزا تا حد زیادی از کرایسلر سبرینگ تقلید شده با این تفاوت که در این مدل، خطوط حجیم​تر زیبایی خودرو را دو چندان کرده و استفاده از چراغ​های نئون، خودرو را متمایز از ساير رقیبانش نشان مي​دهد. اما از نیم​رخ، خودرو، بر خلاف نسل جدید اپتیما که از تمامی زوایا بی نظیر است، چندان زيبا به نظر نمی‌رسد. این خودرو در طراحی نقايص بسياری دارد که شايد یکی از دلایل استقبال نسبتا کم از آن ( در مقایسه با گرنجور ) در بازار کشور هم همين باشد.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135760_824.jpg


سواری و عملکرد موتور

پس از روشن کردن خودرو و آغاز حرکت با فشردن پدال گاز، پیشرانه تمام توان خود را جهت رضایت راننده در اختيار او قرار مي​دهد که نسبت به اپیروس پیشرفت محسوسي داشته و آسان​تر اوج می گیرد. اما در دورهای میانی، فشردن پدال گاز کمی خودرو را با شوک مواجه می​کند و موتور پس از مکثی کوتاه دور بر می​دارد. هر چند که گیرباکس خودرو بسيار مناسب طراحی شده و در هر لحظه آمادگی معکوس کردن دنده و تزريق توان موتور به چرخ​ها را دارد؛ همین امر نيز تا حد قابل توجهي موجب می​شود که خودرو راحت​تر در دنده سنگین دور بردارد.

اما سواری کادنزا آن چیزی نیست که کیا ادعا مي​کند، این خودرو به عنوان یک سدان نیمه​لوکس ساخته شده در حالي​که سیستم تعلیق آن بیشتر شبیه به یک سدان اسپرت عمل می کند! پس از این​که سرعت خودرو رفته رفته بالا رفت، آرامش بیشتری در کابین حکم فرما می​شود و لرزش و صدا به حداقل می​رسد ولی وقتی نیاز باشد که خودرو را به صورت اضطراری متوقف کنيد، سیستم ترمز عملکرد مناسبي از خود نشان نمي​دهد و فشار زیادی به کابین و سرنشینان وارد خواهد کرد که دلیل آن​را می توان تقسیم نادرست وزن در این خودرو دانست.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135761_342.jpg


طراحی داخلی

در داخل خودرو ، تا جای ممکن سعی شده فضايي لوکس ترسيم شود اما کیفیت پايين ساخت ادوات داخلی خودرو، کمی سبب گله خريداران می​شود. در مرکز جلو داشبورد خودرو، یک پنل عریض جای گرفته که سعی شده تمامی تجهیزات بر روی آن به صورت منظم نصب شوند و تا حد زیادی در دسترس راننده باشند ولی این پنل تمام قسمت میانی را اشغال کرده و تا حدی فضاي دروني خودرو را خسته کننده می​کنند. اما در هر صورت داخل خودرو برتر از طراحي خارجي آن است و اگر امکانات داخلی و راحتی برایتان ملاک باشد و به طرح بيرونی چندان اهمیت ندهید، کادنزا گزینه خوبی براي شما خواهد بود.



رتبه دوم؛ هیونداي آزرا


آزرا ( گرنجور ) اصیل​ترین خودرو در بین دو رقیب دیگر بود، چرا که از سال 1986، کمپانی هیونداي، میتسوبیشی دبونایر را با نام گرنجور مونتاژ می​کرد. پس از آن، در سال 1992 نسل دوم این خودرو توسط هیونداي مونتاژ شد تا اینکه در سال 1998، نسل سوم گرنجور، به طور کلی توسط هیونداي طراحی و ساخته شد، نسل بعدی هم که هيونداي آن​را در سال 2005 روانه بازار کرد، به کشورمان نيز راه يافت و با استقبال خوبی هم مواجه شد. این خودرو دارای پیشرانه​ای قدرتمند بود که در سال 2011، با ارائه مدل فیس لیفت و به​کارگیری گیرباکس 6 سرعته، بازده آن به حداکثر رسید. و سرانجام نسل جدید گرنجور با طرحی بی​نظیر در سال 2012 معرفی و راهي بازار شد.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135762_942.jpg


طراحی خارجی

برتری طراحی خارجی این خودرو، نسبت به دو هماورد دیگر کاملا محسوس است. در طراحی این خودرو، از فرم کلي نسل جدید سوناتا استفاده شده و آشکارا می توان تقلید از بنز سی​ال​اس را در آن مشاهده کرد و ترکیب همه اين​ها با فرم نسل قبلي آزرا، خودرویی زیبا پديد آورده​است.

در نماي جلو با به کارگیری چراغ​های هالوژنی و استفاده از نئون در کنار آن​ها، یکی از زیباترین طرح​هاي هيونداي به​وجود آمده است. و علاوه بر این​ها، خطوط روی بدنه و کاپوت، تا حد زیادی طراحی خودرو را به سوي محصولات اروپایی سوق مي​دهد. در پشت این خودرو، مانند نسل قبلی، چراغ​ها از بالای محل پلاک به هم متصل شده​اند و در بالای آن​ها، با به​وجود آمدن یک برآمدگی، یک اسپویلر زیبا در عقب ماشین جای گرفته است.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135763_315.jpg


سواری و عملکرد موتور

این خودرو از نظر سواری و عملکرد موتور تا حدی شبیه کادنزا عمل می​کند با این تفاوت که این خودرو مملو از آپشن​هاي مختلف است و تا حد زيادي سواری را راحت و آسوده​تر می​کند. سیستم تعلیق این خودرو بی​نظیر طراحی شده به طوری که سواری نرم آن نسبت به دو رقیب دیگر، کاملا محسوس است. گرچه دور برداشتن موتور نسبت به کادنزا کمی ضعیف​تر بود اما ضعف مشهودي هم از خود نشان نداد.

وقتی پدال را تا انتها فشار می​دهید، گیرباکس در صورت نیاز به بهترین نحو معکوس کشیده و با تمام قوا سعی می​کند که خواسته شما را برآورده کند. اما نکته مثبت این خودرو ایمنی است که آن​را نسبت به دو رقیبش متمایز می​کند. در این خودرو نقاط کور به حداقل رسیده و ترمز با عملکردی فوق العاده ایمنی خودرو را تضمین می​کند.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135767_907.jpg


طراحی داخلی

طراحی داخلی این مدل با نسل قبلي به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. داخل خودرو همانند نسل جدید سوناتا تزیین شده​است. ولی با این تفاوت که در این خودرو، قابليت​ها و امکانات لوکس به عنوان ملاک اول طراحان در نظر گرفته​شده و تا حدودی از نظر کیفیت می​تواند با جنسیس سدان رقابت کند.

استفاده از دریچه​هاي کولر کشیده و عمودی، نصب مانیتور، و امکانات لوکس، کمی آب و تاب یک خودروی تجملي را به آن داده که با این قیمت، خودروی دیگری نمی​تواند این آپشن​ها را در اختیارتان قراردهد. علاوه بر این​ها، طراحی زیبا و راحت صندلی​ها نسبت به دو رقیب دیگر، امتیاز مثبتي برای این خودرو محسوب می​شود.



رتبه نخست؛ تویوتا آریون


تویوتا مدل آریون خود را، بر پایه طراحی کمری ساخته است. این خودرو در اصل مخصوص بازار خاورمیانه و استرالیا طراحي شد که مردم آن به خودروهای بزرگ و سنگین علاقه دارند. در این خودرو، استفاده از آپشن​ها نسبت به دیگر رقبا بسیار ناچیز است که مي​توان یکی از دلایل استقبال کم​ از نسل قدیم و جدید این خودرو در ایران را همين دانست. اما موتور قدرتمند و پر توان تویوتا، رقابت ميان این خودرو و دو رقیب دیگر در بخش‌های فنی را عملا بی معنی می​کند.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135765_147.jpg


طراحی خارجی

طراحی نسل قبلی، تا حدی زیباتر و آرام تر از نسل جدید است. در عقب این نسل، تویوتا تا جای ممکن سعی داشته چهره خودرو را تهاجمی نشان دهد ولي همین امر موجب شده تا نجابت و اصالت نسل قبل را نداشته باشد. ولی جلوی خودرو تا حد زیادی شبیه لکسوس شده و نماي لوکس​تري نسبت به نسل قبلي در جلوی خودرو به چشم می​خورد. نکته​ لازم به ذکر در مورد اين خودرو این است که در طراحی آن از هیچ خودرویی ( به جز نسل قبل همین مدل ) تقلید نشده و همين نکته خود یک امتیاز مثبت برای آريون محسوب مي​شود. اما چیزی که در این مدل کمی از نماي لوکس خودرو کاسته، سپر ها و اسپویلر اسپرت است که تا حد زیادی خودرو را به یک اسپرت شهری شبیه می​کند تا یک سدان نیمه لوکس! البته این سپرها و اسپویلر به صورت یک آپشن بر روی خودرو نصب مي​شود.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135766_143.jpg


سواری و عملکرد موتور

سواری آریون، به هیچ وجه با رقبایش قابل مقایسه نیست. با نشستن در پشت فرمان خودرو و فشردن دکمه استارت، پیشرانه 5/3 لیتری بی سر و صدای آن روشن می​شود. ترمز دستی در سمت راست پدال ترمز، با فشردن پدال مخصوص خلاص می​شده و گیرباکس به راحتی در حالت D قرار می​گیرد، سواری با این خودرو کاملا به خودتان بستگی دارد، اگر با خودرو آرام و نرم برخورد کنید، سواری لوکس و کم​نقصي به شما ارائه می​دهد ولی در صورتی که گاز کمی بیش از حد نیاز فشرده شود، آریون برگ برنده را رو می​کند.

شتاب خودرو به طزر وحشت​آوري بالاست به طوری که در اولین فشار به گاز، کاملا متعجب خواهيد شد که چنين خودرويي با حرکت اولیه​اي نرم و آرام چگونه چنین شتابی را در اختیارتان قرار می​دهد! در شتاب​های ناگهانی، تمرکز و هماهنگي خودرو بي نقص است، کمترین مکثی ندارد و تا جایی که بتواند نیاز راننده به شتاب​گيري را بر طرف می​کند. ( البته این خودرو نیاز مرا بیش از حد انتظارم فراهم کرد، چرا که از نظر قدرت ، رقبا هیچ حرفی برای گفتن در مقابل آن ندارند! ) یکی از نقاط قوت این خودرو پدال​های تعویض دنده از پشت فرمان هستند، که بسیار دقیق عمل می​کنند و در طول رانندگی نیم ساعته ما با اين خودرو، کوچکترین ایرادی از خود نشان ندادند.

هندلینگ خودرو عالی نیست ولی نقص خاصی هم ندارد اما یکی از مسائلي که حين رانندگی ما را آزرد، نرمي بیش از اندازه فرمان بود، چرا که گاهي اوقات، چاله​ها و ناهمواري​هاي خیابان فرمان را از دستمان به اصطلاح می​قاپيد. ترمز خودرو هم بدون هیچ نقصی عمل کرد و حتی در سراشیبی هم ضعفي از خود نشان نداد. در مجموع سواری آريون نسبت به دو رقیب دیگر لذت بخش​تر است و در رقابت​های خیابانی، راننده را سربلند می​کند.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135768_456.jpg


طراحی داخلی

طراحی داخلی خودرو نسبت به نسل قبلی، تغيير چنداني به خود نديده؛ در پشت آمپرهای خودرو، طراحی کمی پسرفت داشته و نسبت به نسل قبلی خسته کننده​تر به نظر مي​رسد. اما در جلو داشبورد، رنگ و بوی طراحی نسل قبل به چشم می​خورد و همه چیز طبق نظم خاصی چیده شده ولي در قياس با ساير رقبا، امکانات لوکس مشاهده نمي​شود.

یکی از نقايص داخلی این خودرو، کم بود جای اضافی برای قرار دادن دسته کلید و موبایل است که استفاده از موبایل را در حين رانندگی کمي سخت می​کند. کیفیت خوب ادوات داخلی، نسبت به دو رقیب دیگر، کاملا محسوس است و با این​که امکانات خیلی زیاد نیست، فضاي داخلي چيزي کم از سايرين ندارد.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135769_368.jpg
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135770_546.jpg