mehraboOon
07-30-2013, 12:17 AM
نبرد شرقی
هیونداي آزرا، تویوتا آریون یا کیا کادنزا؟
در کشور ما به دلیل تقاضای بالای اتومبیلهای لوکس و نیمه لوکس هر روز قیمت آنها رو به افزایش است. برای شناخت این خودروها و آشنایی با امکانات و قدرتشان، سه دستگاه از آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و قابلیتهایشان را به چالش کشیدهایم ...
مجله تخت گاز: در بازار آشفته این روزهای کشور، خرید خودروهای چند صد میلیونی ریسک بالایی است. در کشور ما به دلیل تقاضای بالای اتومبیلهای لوکس و نیمه لوکس هر روز قیمت آنها رو به افزایش است ولی در این بین، اگر کمی از کلاس فوق لوکس خودرو صرف نظر کنیم، چند کلاس خودرويي هستند که همواره مشتریان خود را داشته و دارند. سدانهای نیمه لوکس و بزرگ، بیتردید جزو این گروه خودروها محسوب ميشوند. حال برای شناخت این خودروها و آشنایی با امکانات و قدرتشان، سه دستگاه از آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و قابلیتهایشان را به چالش کشیدهایم ...
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135771_141.jpg
رتبه سوم ؛ کیا کادنزا
در سال 2010، وقتی که قرار شد کیا، مدل اپیروس خود را پس از 8 سال تولید بازنشسته کند، کادنزا را معرفی کرد. کادنزا از نظر امکانات و تجهيزات لوکس چیزی کم از اپیروس نداشت و با بهکارگیری آخرين پيشرفتهاي دنیای خودرو، در مقايسه با اپيروس، رانندگی لذتبخشتري را به ارمغان میآورد. این خودرو توسط پیتر شرایر، طراح سابق آئودی طراحی شده و جلو پنجره ببری شکل که از سال 2009 بخشي از اصول طراحی کیا شد، در آن به چشم ميخورد. کیا براي این خودرو با توجه با مصارف مختلف، پیشرانههایی از 200 تا 290 اسب بخار را در نظر گرفته و برای تمامی این موتورها از یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده کرده است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135759_351.jpg
طراحی خارجی
همانگونه که ذکر شد، طراحی خارجی این خودرو توسط پیتر شرایر صورت گرفته است، سرطراح سابق کمپانی آئودی که در کارنامه خود، طراحی نسل اول آئودی TT را نيز دارد. طراحی کادنزا تا حد زیادی از کرایسلر سبرینگ تقلید شده با این تفاوت که در این مدل، خطوط حجیمتر زیبایی خودرو را دو چندان کرده و استفاده از چراغهای نئون، خودرو را متمایز از ساير رقیبانش نشان ميدهد. اما از نیمرخ، خودرو، بر خلاف نسل جدید اپتیما که از تمامی زوایا بی نظیر است، چندان زيبا به نظر نمیرسد. این خودرو در طراحی نقايص بسياری دارد که شايد یکی از دلایل استقبال نسبتا کم از آن ( در مقایسه با گرنجور ) در بازار کشور هم همين باشد.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135760_824.jpg
سواری و عملکرد موتور
پس از روشن کردن خودرو و آغاز حرکت با فشردن پدال گاز، پیشرانه تمام توان خود را جهت رضایت راننده در اختيار او قرار ميدهد که نسبت به اپیروس پیشرفت محسوسي داشته و آسانتر اوج می گیرد. اما در دورهای میانی، فشردن پدال گاز کمی خودرو را با شوک مواجه میکند و موتور پس از مکثی کوتاه دور بر میدارد. هر چند که گیرباکس خودرو بسيار مناسب طراحی شده و در هر لحظه آمادگی معکوس کردن دنده و تزريق توان موتور به چرخها را دارد؛ همین امر نيز تا حد قابل توجهي موجب میشود که خودرو راحتتر در دنده سنگین دور بردارد.
اما سواری کادنزا آن چیزی نیست که کیا ادعا ميکند، این خودرو به عنوان یک سدان نیمهلوکس ساخته شده در حاليکه سیستم تعلیق آن بیشتر شبیه به یک سدان اسپرت عمل می کند! پس از اینکه سرعت خودرو رفته رفته بالا رفت، آرامش بیشتری در کابین حکم فرما میشود و لرزش و صدا به حداقل میرسد ولی وقتی نیاز باشد که خودرو را به صورت اضطراری متوقف کنيد، سیستم ترمز عملکرد مناسبي از خود نشان نميدهد و فشار زیادی به کابین و سرنشینان وارد خواهد کرد که دلیل آنرا می توان تقسیم نادرست وزن در این خودرو دانست.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135761_342.jpg
طراحی داخلی
در داخل خودرو ، تا جای ممکن سعی شده فضايي لوکس ترسيم شود اما کیفیت پايين ساخت ادوات داخلی خودرو، کمی سبب گله خريداران میشود. در مرکز جلو داشبورد خودرو، یک پنل عریض جای گرفته که سعی شده تمامی تجهیزات بر روی آن به صورت منظم نصب شوند و تا حد زیادی در دسترس راننده باشند ولی این پنل تمام قسمت میانی را اشغال کرده و تا حدی فضاي دروني خودرو را خسته کننده میکنند. اما در هر صورت داخل خودرو برتر از طراحي خارجي آن است و اگر امکانات داخلی و راحتی برایتان ملاک باشد و به طرح بيرونی چندان اهمیت ندهید، کادنزا گزینه خوبی براي شما خواهد بود.
رتبه دوم؛ هیونداي آزرا
آزرا ( گرنجور ) اصیلترین خودرو در بین دو رقیب دیگر بود، چرا که از سال 1986، کمپانی هیونداي، میتسوبیشی دبونایر را با نام گرنجور مونتاژ میکرد. پس از آن، در سال 1992 نسل دوم این خودرو توسط هیونداي مونتاژ شد تا اینکه در سال 1998، نسل سوم گرنجور، به طور کلی توسط هیونداي طراحی و ساخته شد، نسل بعدی هم که هيونداي آنرا در سال 2005 روانه بازار کرد، به کشورمان نيز راه يافت و با استقبال خوبی هم مواجه شد. این خودرو دارای پیشرانهای قدرتمند بود که در سال 2011، با ارائه مدل فیس لیفت و بهکارگیری گیرباکس 6 سرعته، بازده آن به حداکثر رسید. و سرانجام نسل جدید گرنجور با طرحی بینظیر در سال 2012 معرفی و راهي بازار شد.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135762_942.jpg
طراحی خارجی
برتری طراحی خارجی این خودرو، نسبت به دو هماورد دیگر کاملا محسوس است. در طراحی این خودرو، از فرم کلي نسل جدید سوناتا استفاده شده و آشکارا می توان تقلید از بنز سیالاس را در آن مشاهده کرد و ترکیب همه اينها با فرم نسل قبلي آزرا، خودرویی زیبا پديد آوردهاست.
در نماي جلو با به کارگیری چراغهای هالوژنی و استفاده از نئون در کنار آنها، یکی از زیباترین طرحهاي هيونداي بهوجود آمده است. و علاوه بر اینها، خطوط روی بدنه و کاپوت، تا حد زیادی طراحی خودرو را به سوي محصولات اروپایی سوق ميدهد. در پشت این خودرو، مانند نسل قبلی، چراغها از بالای محل پلاک به هم متصل شدهاند و در بالای آنها، با بهوجود آمدن یک برآمدگی، یک اسپویلر زیبا در عقب ماشین جای گرفته است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135763_315.jpg
سواری و عملکرد موتور
این خودرو از نظر سواری و عملکرد موتور تا حدی شبیه کادنزا عمل میکند با این تفاوت که این خودرو مملو از آپشنهاي مختلف است و تا حد زيادي سواری را راحت و آسودهتر میکند. سیستم تعلیق این خودرو بینظیر طراحی شده به طوری که سواری نرم آن نسبت به دو رقیب دیگر، کاملا محسوس است. گرچه دور برداشتن موتور نسبت به کادنزا کمی ضعیفتر بود اما ضعف مشهودي هم از خود نشان نداد.
وقتی پدال را تا انتها فشار میدهید، گیرباکس در صورت نیاز به بهترین نحو معکوس کشیده و با تمام قوا سعی میکند که خواسته شما را برآورده کند. اما نکته مثبت این خودرو ایمنی است که آنرا نسبت به دو رقیبش متمایز میکند. در این خودرو نقاط کور به حداقل رسیده و ترمز با عملکردی فوق العاده ایمنی خودرو را تضمین میکند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135767_907.jpg
طراحی داخلی
طراحی داخلی این مدل با نسل قبلي به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. داخل خودرو همانند نسل جدید سوناتا تزیین شدهاست. ولی با این تفاوت که در این خودرو، قابليتها و امکانات لوکس به عنوان ملاک اول طراحان در نظر گرفتهشده و تا حدودی از نظر کیفیت میتواند با جنسیس سدان رقابت کند.
استفاده از دریچههاي کولر کشیده و عمودی، نصب مانیتور، و امکانات لوکس، کمی آب و تاب یک خودروی تجملي را به آن داده که با این قیمت، خودروی دیگری نمیتواند این آپشنها را در اختیارتان قراردهد. علاوه بر اینها، طراحی زیبا و راحت صندلیها نسبت به دو رقیب دیگر، امتیاز مثبتي برای این خودرو محسوب میشود.
رتبه نخست؛ تویوتا آریون
تویوتا مدل آریون خود را، بر پایه طراحی کمری ساخته است. این خودرو در اصل مخصوص بازار خاورمیانه و استرالیا طراحي شد که مردم آن به خودروهای بزرگ و سنگین علاقه دارند. در این خودرو، استفاده از آپشنها نسبت به دیگر رقبا بسیار ناچیز است که ميتوان یکی از دلایل استقبال کم از نسل قدیم و جدید این خودرو در ایران را همين دانست. اما موتور قدرتمند و پر توان تویوتا، رقابت ميان این خودرو و دو رقیب دیگر در بخشهای فنی را عملا بی معنی میکند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135765_147.jpg
طراحی خارجی
طراحی نسل قبلی، تا حدی زیباتر و آرام تر از نسل جدید است. در عقب این نسل، تویوتا تا جای ممکن سعی داشته چهره خودرو را تهاجمی نشان دهد ولي همین امر موجب شده تا نجابت و اصالت نسل قبل را نداشته باشد. ولی جلوی خودرو تا حد زیادی شبیه لکسوس شده و نماي لوکستري نسبت به نسل قبلي در جلوی خودرو به چشم میخورد. نکته لازم به ذکر در مورد اين خودرو این است که در طراحی آن از هیچ خودرویی ( به جز نسل قبل همین مدل ) تقلید نشده و همين نکته خود یک امتیاز مثبت برای آريون محسوب ميشود. اما چیزی که در این مدل کمی از نماي لوکس خودرو کاسته، سپر ها و اسپویلر اسپرت است که تا حد زیادی خودرو را به یک اسپرت شهری شبیه میکند تا یک سدان نیمه لوکس! البته این سپرها و اسپویلر به صورت یک آپشن بر روی خودرو نصب ميشود.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135766_143.jpg
سواری و عملکرد موتور
سواری آریون، به هیچ وجه با رقبایش قابل مقایسه نیست. با نشستن در پشت فرمان خودرو و فشردن دکمه استارت، پیشرانه 5/3 لیتری بی سر و صدای آن روشن میشود. ترمز دستی در سمت راست پدال ترمز، با فشردن پدال مخصوص خلاص میشده و گیرباکس به راحتی در حالت D قرار میگیرد، سواری با این خودرو کاملا به خودتان بستگی دارد، اگر با خودرو آرام و نرم برخورد کنید، سواری لوکس و کمنقصي به شما ارائه میدهد ولی در صورتی که گاز کمی بیش از حد نیاز فشرده شود، آریون برگ برنده را رو میکند.
شتاب خودرو به طزر وحشتآوري بالاست به طوری که در اولین فشار به گاز، کاملا متعجب خواهيد شد که چنين خودرويي با حرکت اولیهاي نرم و آرام چگونه چنین شتابی را در اختیارتان قرار میدهد! در شتابهای ناگهانی، تمرکز و هماهنگي خودرو بي نقص است، کمترین مکثی ندارد و تا جایی که بتواند نیاز راننده به شتابگيري را بر طرف میکند. ( البته این خودرو نیاز مرا بیش از حد انتظارم فراهم کرد، چرا که از نظر قدرت ، رقبا هیچ حرفی برای گفتن در مقابل آن ندارند! ) یکی از نقاط قوت این خودرو پدالهای تعویض دنده از پشت فرمان هستند، که بسیار دقیق عمل میکنند و در طول رانندگی نیم ساعته ما با اين خودرو، کوچکترین ایرادی از خود نشان ندادند.
هندلینگ خودرو عالی نیست ولی نقص خاصی هم ندارد اما یکی از مسائلي که حين رانندگی ما را آزرد، نرمي بیش از اندازه فرمان بود، چرا که گاهي اوقات، چالهها و ناهمواريهاي خیابان فرمان را از دستمان به اصطلاح میقاپيد. ترمز خودرو هم بدون هیچ نقصی عمل کرد و حتی در سراشیبی هم ضعفي از خود نشان نداد. در مجموع سواری آريون نسبت به دو رقیب دیگر لذت بخشتر است و در رقابتهای خیابانی، راننده را سربلند میکند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135768_456.jpg
طراحی داخلی
طراحی داخلی خودرو نسبت به نسل قبلی، تغيير چنداني به خود نديده؛ در پشت آمپرهای خودرو، طراحی کمی پسرفت داشته و نسبت به نسل قبلی خسته کنندهتر به نظر ميرسد. اما در جلو داشبورد، رنگ و بوی طراحی نسل قبل به چشم میخورد و همه چیز طبق نظم خاصی چیده شده ولي در قياس با ساير رقبا، امکانات لوکس مشاهده نميشود.
یکی از نقايص داخلی این خودرو، کم بود جای اضافی برای قرار دادن دسته کلید و موبایل است که استفاده از موبایل را در حين رانندگی کمي سخت میکند. کیفیت خوب ادوات داخلی، نسبت به دو رقیب دیگر، کاملا محسوس است و با اینکه امکانات خیلی زیاد نیست، فضاي داخلي چيزي کم از سايرين ندارد.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135769_368.jpg
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135770_546.jpg
هیونداي آزرا، تویوتا آریون یا کیا کادنزا؟
در کشور ما به دلیل تقاضای بالای اتومبیلهای لوکس و نیمه لوکس هر روز قیمت آنها رو به افزایش است. برای شناخت این خودروها و آشنایی با امکانات و قدرتشان، سه دستگاه از آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و قابلیتهایشان را به چالش کشیدهایم ...
مجله تخت گاز: در بازار آشفته این روزهای کشور، خرید خودروهای چند صد میلیونی ریسک بالایی است. در کشور ما به دلیل تقاضای بالای اتومبیلهای لوکس و نیمه لوکس هر روز قیمت آنها رو به افزایش است ولی در این بین، اگر کمی از کلاس فوق لوکس خودرو صرف نظر کنیم، چند کلاس خودرويي هستند که همواره مشتریان خود را داشته و دارند. سدانهای نیمه لوکس و بزرگ، بیتردید جزو این گروه خودروها محسوب ميشوند. حال برای شناخت این خودروها و آشنایی با امکانات و قدرتشان، سه دستگاه از آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و قابلیتهایشان را به چالش کشیدهایم ...
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135771_141.jpg
رتبه سوم ؛ کیا کادنزا
در سال 2010، وقتی که قرار شد کیا، مدل اپیروس خود را پس از 8 سال تولید بازنشسته کند، کادنزا را معرفی کرد. کادنزا از نظر امکانات و تجهيزات لوکس چیزی کم از اپیروس نداشت و با بهکارگیری آخرين پيشرفتهاي دنیای خودرو، در مقايسه با اپيروس، رانندگی لذتبخشتري را به ارمغان میآورد. این خودرو توسط پیتر شرایر، طراح سابق آئودی طراحی شده و جلو پنجره ببری شکل که از سال 2009 بخشي از اصول طراحی کیا شد، در آن به چشم ميخورد. کیا براي این خودرو با توجه با مصارف مختلف، پیشرانههایی از 200 تا 290 اسب بخار را در نظر گرفته و برای تمامی این موتورها از یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده کرده است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135759_351.jpg
طراحی خارجی
همانگونه که ذکر شد، طراحی خارجی این خودرو توسط پیتر شرایر صورت گرفته است، سرطراح سابق کمپانی آئودی که در کارنامه خود، طراحی نسل اول آئودی TT را نيز دارد. طراحی کادنزا تا حد زیادی از کرایسلر سبرینگ تقلید شده با این تفاوت که در این مدل، خطوط حجیمتر زیبایی خودرو را دو چندان کرده و استفاده از چراغهای نئون، خودرو را متمایز از ساير رقیبانش نشان ميدهد. اما از نیمرخ، خودرو، بر خلاف نسل جدید اپتیما که از تمامی زوایا بی نظیر است، چندان زيبا به نظر نمیرسد. این خودرو در طراحی نقايص بسياری دارد که شايد یکی از دلایل استقبال نسبتا کم از آن ( در مقایسه با گرنجور ) در بازار کشور هم همين باشد.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135760_824.jpg
سواری و عملکرد موتور
پس از روشن کردن خودرو و آغاز حرکت با فشردن پدال گاز، پیشرانه تمام توان خود را جهت رضایت راننده در اختيار او قرار ميدهد که نسبت به اپیروس پیشرفت محسوسي داشته و آسانتر اوج می گیرد. اما در دورهای میانی، فشردن پدال گاز کمی خودرو را با شوک مواجه میکند و موتور پس از مکثی کوتاه دور بر میدارد. هر چند که گیرباکس خودرو بسيار مناسب طراحی شده و در هر لحظه آمادگی معکوس کردن دنده و تزريق توان موتور به چرخها را دارد؛ همین امر نيز تا حد قابل توجهي موجب میشود که خودرو راحتتر در دنده سنگین دور بردارد.
اما سواری کادنزا آن چیزی نیست که کیا ادعا ميکند، این خودرو به عنوان یک سدان نیمهلوکس ساخته شده در حاليکه سیستم تعلیق آن بیشتر شبیه به یک سدان اسپرت عمل می کند! پس از اینکه سرعت خودرو رفته رفته بالا رفت، آرامش بیشتری در کابین حکم فرما میشود و لرزش و صدا به حداقل میرسد ولی وقتی نیاز باشد که خودرو را به صورت اضطراری متوقف کنيد، سیستم ترمز عملکرد مناسبي از خود نشان نميدهد و فشار زیادی به کابین و سرنشینان وارد خواهد کرد که دلیل آنرا می توان تقسیم نادرست وزن در این خودرو دانست.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135761_342.jpg
طراحی داخلی
در داخل خودرو ، تا جای ممکن سعی شده فضايي لوکس ترسيم شود اما کیفیت پايين ساخت ادوات داخلی خودرو، کمی سبب گله خريداران میشود. در مرکز جلو داشبورد خودرو، یک پنل عریض جای گرفته که سعی شده تمامی تجهیزات بر روی آن به صورت منظم نصب شوند و تا حد زیادی در دسترس راننده باشند ولی این پنل تمام قسمت میانی را اشغال کرده و تا حدی فضاي دروني خودرو را خسته کننده میکنند. اما در هر صورت داخل خودرو برتر از طراحي خارجي آن است و اگر امکانات داخلی و راحتی برایتان ملاک باشد و به طرح بيرونی چندان اهمیت ندهید، کادنزا گزینه خوبی براي شما خواهد بود.
رتبه دوم؛ هیونداي آزرا
آزرا ( گرنجور ) اصیلترین خودرو در بین دو رقیب دیگر بود، چرا که از سال 1986، کمپانی هیونداي، میتسوبیشی دبونایر را با نام گرنجور مونتاژ میکرد. پس از آن، در سال 1992 نسل دوم این خودرو توسط هیونداي مونتاژ شد تا اینکه در سال 1998، نسل سوم گرنجور، به طور کلی توسط هیونداي طراحی و ساخته شد، نسل بعدی هم که هيونداي آنرا در سال 2005 روانه بازار کرد، به کشورمان نيز راه يافت و با استقبال خوبی هم مواجه شد. این خودرو دارای پیشرانهای قدرتمند بود که در سال 2011، با ارائه مدل فیس لیفت و بهکارگیری گیرباکس 6 سرعته، بازده آن به حداکثر رسید. و سرانجام نسل جدید گرنجور با طرحی بینظیر در سال 2012 معرفی و راهي بازار شد.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135762_942.jpg
طراحی خارجی
برتری طراحی خارجی این خودرو، نسبت به دو هماورد دیگر کاملا محسوس است. در طراحی این خودرو، از فرم کلي نسل جدید سوناتا استفاده شده و آشکارا می توان تقلید از بنز سیالاس را در آن مشاهده کرد و ترکیب همه اينها با فرم نسل قبلي آزرا، خودرویی زیبا پديد آوردهاست.
در نماي جلو با به کارگیری چراغهای هالوژنی و استفاده از نئون در کنار آنها، یکی از زیباترین طرحهاي هيونداي بهوجود آمده است. و علاوه بر اینها، خطوط روی بدنه و کاپوت، تا حد زیادی طراحی خودرو را به سوي محصولات اروپایی سوق ميدهد. در پشت این خودرو، مانند نسل قبلی، چراغها از بالای محل پلاک به هم متصل شدهاند و در بالای آنها، با بهوجود آمدن یک برآمدگی، یک اسپویلر زیبا در عقب ماشین جای گرفته است.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135763_315.jpg
سواری و عملکرد موتور
این خودرو از نظر سواری و عملکرد موتور تا حدی شبیه کادنزا عمل میکند با این تفاوت که این خودرو مملو از آپشنهاي مختلف است و تا حد زيادي سواری را راحت و آسودهتر میکند. سیستم تعلیق این خودرو بینظیر طراحی شده به طوری که سواری نرم آن نسبت به دو رقیب دیگر، کاملا محسوس است. گرچه دور برداشتن موتور نسبت به کادنزا کمی ضعیفتر بود اما ضعف مشهودي هم از خود نشان نداد.
وقتی پدال را تا انتها فشار میدهید، گیرباکس در صورت نیاز به بهترین نحو معکوس کشیده و با تمام قوا سعی میکند که خواسته شما را برآورده کند. اما نکته مثبت این خودرو ایمنی است که آنرا نسبت به دو رقیبش متمایز میکند. در این خودرو نقاط کور به حداقل رسیده و ترمز با عملکردی فوق العاده ایمنی خودرو را تضمین میکند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135767_907.jpg
طراحی داخلی
طراحی داخلی این مدل با نسل قبلي به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. داخل خودرو همانند نسل جدید سوناتا تزیین شدهاست. ولی با این تفاوت که در این خودرو، قابليتها و امکانات لوکس به عنوان ملاک اول طراحان در نظر گرفتهشده و تا حدودی از نظر کیفیت میتواند با جنسیس سدان رقابت کند.
استفاده از دریچههاي کولر کشیده و عمودی، نصب مانیتور، و امکانات لوکس، کمی آب و تاب یک خودروی تجملي را به آن داده که با این قیمت، خودروی دیگری نمیتواند این آپشنها را در اختیارتان قراردهد. علاوه بر اینها، طراحی زیبا و راحت صندلیها نسبت به دو رقیب دیگر، امتیاز مثبتي برای این خودرو محسوب میشود.
رتبه نخست؛ تویوتا آریون
تویوتا مدل آریون خود را، بر پایه طراحی کمری ساخته است. این خودرو در اصل مخصوص بازار خاورمیانه و استرالیا طراحي شد که مردم آن به خودروهای بزرگ و سنگین علاقه دارند. در این خودرو، استفاده از آپشنها نسبت به دیگر رقبا بسیار ناچیز است که ميتوان یکی از دلایل استقبال کم از نسل قدیم و جدید این خودرو در ایران را همين دانست. اما موتور قدرتمند و پر توان تویوتا، رقابت ميان این خودرو و دو رقیب دیگر در بخشهای فنی را عملا بی معنی میکند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135765_147.jpg
طراحی خارجی
طراحی نسل قبلی، تا حدی زیباتر و آرام تر از نسل جدید است. در عقب این نسل، تویوتا تا جای ممکن سعی داشته چهره خودرو را تهاجمی نشان دهد ولي همین امر موجب شده تا نجابت و اصالت نسل قبل را نداشته باشد. ولی جلوی خودرو تا حد زیادی شبیه لکسوس شده و نماي لوکستري نسبت به نسل قبلي در جلوی خودرو به چشم میخورد. نکته لازم به ذکر در مورد اين خودرو این است که در طراحی آن از هیچ خودرویی ( به جز نسل قبل همین مدل ) تقلید نشده و همين نکته خود یک امتیاز مثبت برای آريون محسوب ميشود. اما چیزی که در این مدل کمی از نماي لوکس خودرو کاسته، سپر ها و اسپویلر اسپرت است که تا حد زیادی خودرو را به یک اسپرت شهری شبیه میکند تا یک سدان نیمه لوکس! البته این سپرها و اسپویلر به صورت یک آپشن بر روی خودرو نصب ميشود.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135766_143.jpg
سواری و عملکرد موتور
سواری آریون، به هیچ وجه با رقبایش قابل مقایسه نیست. با نشستن در پشت فرمان خودرو و فشردن دکمه استارت، پیشرانه 5/3 لیتری بی سر و صدای آن روشن میشود. ترمز دستی در سمت راست پدال ترمز، با فشردن پدال مخصوص خلاص میشده و گیرباکس به راحتی در حالت D قرار میگیرد، سواری با این خودرو کاملا به خودتان بستگی دارد، اگر با خودرو آرام و نرم برخورد کنید، سواری لوکس و کمنقصي به شما ارائه میدهد ولی در صورتی که گاز کمی بیش از حد نیاز فشرده شود، آریون برگ برنده را رو میکند.
شتاب خودرو به طزر وحشتآوري بالاست به طوری که در اولین فشار به گاز، کاملا متعجب خواهيد شد که چنين خودرويي با حرکت اولیهاي نرم و آرام چگونه چنین شتابی را در اختیارتان قرار میدهد! در شتابهای ناگهانی، تمرکز و هماهنگي خودرو بي نقص است، کمترین مکثی ندارد و تا جایی که بتواند نیاز راننده به شتابگيري را بر طرف میکند. ( البته این خودرو نیاز مرا بیش از حد انتظارم فراهم کرد، چرا که از نظر قدرت ، رقبا هیچ حرفی برای گفتن در مقابل آن ندارند! ) یکی از نقاط قوت این خودرو پدالهای تعویض دنده از پشت فرمان هستند، که بسیار دقیق عمل میکنند و در طول رانندگی نیم ساعته ما با اين خودرو، کوچکترین ایرادی از خود نشان ندادند.
هندلینگ خودرو عالی نیست ولی نقص خاصی هم ندارد اما یکی از مسائلي که حين رانندگی ما را آزرد، نرمي بیش از اندازه فرمان بود، چرا که گاهي اوقات، چالهها و ناهمواريهاي خیابان فرمان را از دستمان به اصطلاح میقاپيد. ترمز خودرو هم بدون هیچ نقصی عمل کرد و حتی در سراشیبی هم ضعفي از خود نشان نداد. در مجموع سواری آريون نسبت به دو رقیب دیگر لذت بخشتر است و در رقابتهای خیابانی، راننده را سربلند میکند.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135768_456.jpg
طراحی داخلی
طراحی داخلی خودرو نسبت به نسل قبلی، تغيير چنداني به خود نديده؛ در پشت آمپرهای خودرو، طراحی کمی پسرفت داشته و نسبت به نسل قبلی خسته کنندهتر به نظر ميرسد. اما در جلو داشبورد، رنگ و بوی طراحی نسل قبل به چشم میخورد و همه چیز طبق نظم خاصی چیده شده ولي در قياس با ساير رقبا، امکانات لوکس مشاهده نميشود.
یکی از نقايص داخلی این خودرو، کم بود جای اضافی برای قرار دادن دسته کلید و موبایل است که استفاده از موبایل را در حين رانندگی کمي سخت میکند. کیفیت خوب ادوات داخلی، نسبت به دو رقیب دیگر، کاملا محسوس است و با اینکه امکانات خیلی زیاد نیست، فضاي داخلي چيزي کم از سايرين ندارد.
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135769_368.jpg
http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/10/11/135770_546.jpg