PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سالروز ولادت پیامبر ایرانی (زرتشت) مبارک



R A H A
03-26-2013, 12:29 AM
http://www.sheekh-3arb.net/3atter/dividing_files/image324.gifhttp://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/35244378721936311407.gifhttp://www.sheekh-3arb.net/3atter/dividing_files/image324.gif


http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/69188230828996237074.gif

ششم فروردین سالروز ولادت پیامبر ایرانی (زرتشت) به همگان خصوصا هموطنان زرتشتی مبارک و فرخنده باد.

http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/69188230828996237074.gif

http://www.picofa.org/images/vejpjlup0n9wslr3l1j.jpg

R A H A
03-26-2013, 12:58 AM
http://www.picofa.org/images/zvv8cbb402d37z4w17o2.jpg




زادروز زرتشت پیامبر باستانی و پیام آور کردار نیک، پندار نیک و گفتارنیک. پژوهشگران زمان زرتشت را سده ششم تا هشتم پیش از میلاد میدانند.تاریخ تولد وی را اخیرا خرداد روز از ماه فروردین یعنی ششم فروردین نوشته اند، اما در این باره هیچ سند تاریخی یا سنت دیرین وجود ندارد. متن پهلوی گزیده های زاداسپرم روز زایش زرتشت را آخرین روز زمستان و شب اول بهار میداند.

زَرتُشت ، زردشت،زردهُشت یا زراتُشت(در اوستازَرَثوشْتَرَ به تعبیری به معنی «دارنده روشنایی زرین رنگ» و به تعبیری دیگر «دارنده شتر زردفام» و سرانجان به معنای «ستاره زرین») نام پیامبرایرانی و بنیادگذار دین زرتشتی گری یا مزداپرستی و سراینده گاهان (کهن ترین بخش اوستا) است. بعضی پژوهشگران بر این باورند که زرتشت در روز ششم فروردین زاده شده ولی درباره تاریخ زایش او دیدگاههای فراوانی وجود دارد.برآوردها از ششصد تا چندین هزار سال پیش از میلاد تفاوت دارند. تولد زرتشت را در شمال غربی ایران در نزدیکی دریاچه چیچست (ارومیه) در روستای انبی دانسته اند. پس از اعلام پیامبری در سن ۳۰ سالگی، زندگی بر زرتشت در منطقه شمال غربی ایران سخت شد و او ناچار به کوچ به شمال شرقی ایران آن روزگاریعنی منطقه بلخ شد. در آنجا زرتشت از پشتیبانی گشتاسب شاه برخوردار شد وتوانست دین خود را گسترش دهد. زرتشت در سن ۷۷ سالگی در روز پنجم دی ماه درنیایشگاه بلخ بدست یکی از تورانیان به نام توربراتور کشته شد.

تبار و خانواده زرتشت
نام خانوادگی زرتشت اسپنتمان بود. مادر او دُغدو و پدر وی پوروشسب نام داشتند.پوروشَسْب اِسپَنْتْمان مردی دانشور و درستکار بود. دغدو دخترفریهیم رَوا از خاندان نژادگان (اشراف) و دینور بود. حاصل ازدواج پوروشسب و دغدو پنج پسر بود و زرتشت سومین آنهاست. زرتشت از همسر خود به نام هوویشش فرزند داشت. نام سه پسر ایشان ایسَت واسْتَرَه، اورْوْتَتْ نَرَه،هْوَرْچیثْزَه و نام سه دخترشان فرینی، ثریتی و پوروچیستا بود. یکی از هفت شاگرد اصلی زرتشت به نام مَیدیوماه پسرعموی پیامبر بود.

پدر زردشت پروشاسپه ( دارنده ی اسب پیر ) و مادرش دوغدو و جد پدریش ( پیترگتراسپه )نام داشت. زردشت چهار برادر داشت. او سه بار ازدواج نموده بود و زن سومین او که در بخدی ( بلخ ) به عقد او درآمده بود ، دختر ( فره شه و شتره )برادر جاماسپ ( وزیر گشتاسپ .اسب تیز رو) بنام ( هودوی ) بود. زردشت سه پسر و سه دختر داشت که هر یک وظایفی بس عمده بردوش داشتند. به عبارت دیگرپسر ارشد او روحانی ، پسر دوم جنگجو و پسر سوم شبان بوده است. زمان زندگانی زردشت به یقین معلوم نیست ولی به موجب روایات کتب زردشتی وی درحدود( سال ۶۶۰ ق. م ) بدنیا آمده ، در سن ۲۳ سالگی منزوی شده و در سن سی سالگی ( ۶۳۰ ) مدعی راهنمایی گردیده و در سن ۷۷ سالگی هنگام هجوم ارچاسپتورانی در آتشکدهء بلخ بدست توربراتور (براترکرش) تورانی کشته شده است.اما محققان در مورد تاریخ تولد او متفق الرای نبوده ، برخی تولد او را (درحدود ۵۸۸ ق. م) گفته اند.

--
از فیثاغورث،ارسطو،افلاطون گرفته تاهگل ونیچه ،برخی اندیشه های خود را از فلسفه ژرف و سرشار او گرفته اند؛نیچه اندیشه ایی در گفتار زرتشت می بیند که جهش خرد تا به آستان زمین است،اندیشه ایی که نظاره گر به سوی خیال های آسمانی و اثیری نیست بلکه بااصالت خاک و زندگی انسان هاست،زرتشت از دانش و بینش چنان ژرفی برخوردار بود که جهان شرق تا غرب همه جا اوراحکیم خوانده اند.

نیچه- فیلسوف آلمانی
زردشت بزرگترین پیامبر هوشمند و تیزهوشی است که پایه های گسترده اندیشه سازنده ومردمیش تاکنون برای باختر استوارترین ستون زندگی بوده است. اندیشه زردشت آموزشهای بزرگی برای نیک زندگی کردن، نیک در پیوند بودن، نیک رفتار داشتن ونیک سخن گفتن و بالاتر از همه، چگونه ارج و ارزش نهی به دیگران است. اوهیچگاه در هیچ سخنش از به کاربردن پی درپی «راستی و درستی خودداری نکرده وپیوسته همه مردم را بدین سو خوانده است. در سخن زردشت، شکوهی یافت میشودکه در کمتر سخنی میتوان یافت.

پرفسورهرتسفیلد
پشتکار و کوششهای خستگی ناپذیر، از فروزه های درخشان ایرانیان می باشد که برپایه راستی ودرستی استوار شده است که همه آنها پرتوی از آیین شکوهمند و پرفروغ زردشت است.

پروفسور میه
فروزه های ایرانیان باستان ستایش آمیزند. ولی باید دانست که انگیزه آنها ، آموزشهای نیک خواهانه و مردمی زردشت میباشد. زردشت از منشی والا برخوردار بود که توانست بر دل مردم رخنه نماید وآنهارا به سوی خود و آفریدگار مهربان و نیک خواهش بکشاند .

گوته
دانشمندبلند آوازه آلمانی، سخت فریفته گفتار و سروده های زرتشت بود و اورا مردی بسیار بزرگ و نوشته هایش را شکوهمند بازنمود کرده است. گوته، زرتشت راخردمندی به شمار می آورد که جهان خرد کمتر همانند اورا به خود دیده است. اودر همه جا از کسی نام می برد که هماره دراندیشه خوشبختی و آسایش مردم بوده است و جز راستی و پاکدلی سخن نگفته است .

پرفسور جان هینلز
دین زرتشت را باید نخستین دین آزادی انسانها و حقوق بشر در جهان خواند .

پرفسور هانری ماسه - رنه گروسه
زرتشت اولین شخصی است که پایه های یکتا پرستی را در جهان بنیان نهاد .

دکتر هاگ
زرتشتیان مقام زن و مرد را برابر دانسته اند . رسومات دینی زنان و مردان برابر است . مراسم تدفین مردگان برای زن و مرد فرقی ندارد .

خانم فرانسیس پاورکاب
من شگفت دارم از این که اگر زرتشت در هزاران سال پیش از میلاد در شرایطی که هیچ قانونی برای بشریت وجود نداشت ظهور نمی کرد و چنین آموزه هایی را برای ما به جای نمی گذاشت که پس از هزاران سال بدون کوچکترین ناهمگونی باشرایط امروز که همچنان پایه های انسانیت بشر را شکل میدهد. اگر وی نیامده بود به راستی امروزه جامعه بشریت چه حالی داشت و در چه شکلی زندگی میکرد .

--

آیین زرتشتی به عنوان كهن ترین دین آسیا

زرتشت نخستین آموزگاری است که راستی و آرامش را برای ما به ارمغان آورده است ،هنگامی که از زرتشت سخن می گوییم نه به آن دلیل که اورا به عنوان نخستین پیامبر جهان ستوده اند به آن می بالیم بلکه ما از زرتشت به عنوان بخش بزرگی از
فرهنگ ایران یاد می کنیم .

این اندیشه را می ستاییم؛چرا که خرد ، شادی وراستی بنیان آن را پی میریزد و اندیشه وگفتار وکردار نیک را در قالب اخلاقی که منشا دینی نداشته بلکه فراتر ومقدم بر آن است به ما شناسانده است . نیکی را آن گونه تعریف می کند که کل جهان هستی و همه جانداران رافرا گیرد نه نیکی که خود خواهانه ویا تنها مختص انسان باشد وآن گاه که از خرد یاد می کند آن خردمندی را می ستاید که سراسر گیتی رافرا گیرد و سود رساند. زرتشت دارای چهره جهانی وشناخته شده است دانشمندان یونانی در پیشگاهش شاگرد وار زانو زده اند بیشتراندیشمندان و فیلسوفان داخلی و خارجی از زرتشت و اندیشه وی یاد کرده اند،آنها زرتشت را مردی سترگ ویگانه ای بی مانند در تاریخ اندیشه گیتی و راستگویی بالا مرتبه وبی مانند و پیام آوری خردمند یافته اند که همه پرسش های مربوط به آیین زندگانی و خوشبختی انسان را نیک پاسخ می گوید.

ولتر و دیدرو که مجذوب اندیشه زرتشت شدند به واسطه اندوخته های خود همواره دربرابر کلیسای پاپ ،ادعایی داشته وسخن گو بوده اند ،سهروردی اندیشمند سده هفتم نیز به عنوان پیام آورحکمت ایران باستان در حکمت الاشراق از زرتشت باعنوان حکیم فاضل نام می برد و خود را زنده کننده حکمت ایران باستان معرفی کرده است ؛و نمونه های بسیار دیگر که ما در این جا برای به درازا کشیده نشدن کلام ناگزیریم آن ها را کوتاه کنیم .

نیز برای ما جای خوشحالی است که ریچارداشتراوس یکی از سمفونی های خود را به نام زرتشت ساخته ویا اپرای زرتشت ساخته ژان فیلیپ رامو در کهن ترین تئاتر جهان در سوئداجرا شود و یا سال ۸۲خورشیدی(۲۰۰۳میلادی) به عنوان سه هزارمین سالگرد فرهنگ زرتشتی ازسوی یونسکو اعلام گردد همراه با ده ها کتاب که توسط نویسندگان در رابطه با زرتشت واندیشه وی نوشته شده است

آیین زرتشت به عنوان كهن ترین دین آسیا،و به جهت اصالت ژرف، تأثیرات كلانی را بر ادیان پس از خود، به ویژه ادیان سامی برجای گذارده است.

نمونه چنین تأثیری كه ابعاد آن از دیرباز بر پژوهندگان تاریخ ادیان آشكار بوده، اندیشه «معاد و رستاخیز» است. زرتشت به عنوان نواندیشی پیشرو، برای نخستین بار و به گونه منسجم و پیراسته، اندیشه «رستاخیز» رابه جهان ادیان عرضه داشت و چنین آموزش داد كه در زمانی خاص، با چیرگی قاطع نیروی نیكی و راستی بر دروغ و بدی، تمام مردگان با تنی مادی برخواهند خاست و انسانها، پس از فرجامین داوری (گذر از رودی آتشناك) درسعادت و خوشی و شادكامی، در زمینی كه ملكوت خداوند بر آن مستقر شده،جاودانه خواهند زیست.

در چنین مقطعی، گذرایی زمان به پایان رسیده،چارچوب تاریخ فروشكسته و همچون زمان سرآغاز، جهانِ نیك، از هر گونه بدی عاری خواهد شد. این آموزه بدیع زرتشت كه اندیشه ای استوار و بنیادین درآیین وی است، در پی چیرگی سیاسی - تمدنی دودمانهای ایرانی (هخامنشیان،اشكانیان، ساسانیان) بر خاورمیانه، تأثیرات عمده ای را بر آیین های اقوام سامی منطقه باقی گذاشته است.