sorna
05-30-2012, 11:52 PM
http://narenji.ir/sites/default/files/articleimage/71/12/screen-shot-2012-05-29-at-11-25-19.png?1338362989
درست است که NFC هنوز بر روی بسیاری از مدل های تلفن های همراه عرضه نشده و تعداد محدودی به این تکنولوژی مجهز هستند. اما این باعث نمی شود که حرکت رو به جلوی پرداخت های موبایلی متوقف شده و منتظر همه گیر شدن تکنولوژی خاصی بماند. نتایج تحقیقات موسسه گارتنر می گویند که در سال جاری میلادی تراکنش های پرداخت موبایلی دنیا با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، بالغ بر 171.5 میلیارد دلار خواهند شد. این مبلغ توسط 212.2 میلیون کاربر استفاده کننده از این سرویس ها پرداخت خواهد گردید، که نشان دهنده رشد ۳۲ درصدی در تعداد کاربران پرداخت موبایلی نسبت به ۲۰۱۱ است.
گارتنر عقیده دارد که آنچه موجب این رشد شده، علاوه بر افزایش تعداد اسمارت فون ها، افزایش تراکنش ها و امکان خرید های موبایلی از طریق اس ام اس و سرویس های تحت وب ویژه موبایل است. در آمار ارائه شده توسط این موسسه پیش بینی شده که تا سال ۲۰۱۶ میزان تراکنش ها و تبادل مالی موبایلی بالغ بر 617 میلیارد دلار خواهد شد.
Sandy Shen مدیر تحقیقات گارتنر می گوید که هم اکنون SMS تکنولوژی غالب برای دسترسی کاربران به پرداخت اینترنتی در بازارهای درحال توسعه است. در حالی که در بازارهای تکامل یافته و جا افتاده، بیشتر تراکنش ها بر اساس پرتال های اینترنت موبایل انجام می گیرد. در آمریکای شمالی طی سال ۲۰۱۲ بیش از ۸۰ درصد پرداخت های موبایلی از طریق درگاه Web/WAP اینترنتی صورت خواهد گرفت. در حالی که در اروپای غربی این میزان به ۸۸ درصد خواهد رسید.
البته نمی توان گفت تکنولوژی NFC که به دارنده موبایل اجازه می دهد تنها با حرکت دادن تلفنش در برابر دستگاه پرداخت، خریدش را انجام دهد، به کلی در ماجرای پرداخت موبایلی نقشی ندارد و غایب است. اما گارتنر پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۱۵ نمی توان حضور پر رنگ و ایفای نقش مهمی را برای این تکنولوژی متصور بود. هرچند که با علاقه روزافزون شرکت های تولید کننده اسمارت فون به این تکنولوژی و حضور غول هایی چون مسترکارت و ویزا در این میان ، می تواند به کلی معادلات فعلی را به نفع NFC بر هم بزند.
البته گارتنر اعتقاد دارد که روی آوردن به NFC و همه گیر شدن آن، بیش از اینکه وابسته به شرکت های موبایل ساز باشد، به کاربران بستگی دارد و آنها بازیگر اصلی میدان هستند: «لازمه به کار گرفتن پرداخت NFC، تغییر در عادات کاربر است که این امر همکاری نزدیک و مشارکت همه گروه های درگیر در این تکنولوژی را می طلبد، از بانک ها گرفته تا اپراتورهای موبایل، تولید کنندگان تلفن همراه و فروشندگان کالا».
Sandy Shen در این باره می گوید: «NFC وارد این بازار خواهد شد، اما چندان برای پرداخت مورد استفاده نخواهد بود. بلکه به جای پرداخت قیمت کالا، حضور اصلی این تکنولوژی در خرید از تراکت های تبلیغاتی، آگهی ها و شاید رزرو بلیط خدمات مختلف باشد».
درست است که NFC هنوز بر روی بسیاری از مدل های تلفن های همراه عرضه نشده و تعداد محدودی به این تکنولوژی مجهز هستند. اما این باعث نمی شود که حرکت رو به جلوی پرداخت های موبایلی متوقف شده و منتظر همه گیر شدن تکنولوژی خاصی بماند. نتایج تحقیقات موسسه گارتنر می گویند که در سال جاری میلادی تراکنش های پرداخت موبایلی دنیا با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، بالغ بر 171.5 میلیارد دلار خواهند شد. این مبلغ توسط 212.2 میلیون کاربر استفاده کننده از این سرویس ها پرداخت خواهد گردید، که نشان دهنده رشد ۳۲ درصدی در تعداد کاربران پرداخت موبایلی نسبت به ۲۰۱۱ است.
گارتنر عقیده دارد که آنچه موجب این رشد شده، علاوه بر افزایش تعداد اسمارت فون ها، افزایش تراکنش ها و امکان خرید های موبایلی از طریق اس ام اس و سرویس های تحت وب ویژه موبایل است. در آمار ارائه شده توسط این موسسه پیش بینی شده که تا سال ۲۰۱۶ میزان تراکنش ها و تبادل مالی موبایلی بالغ بر 617 میلیارد دلار خواهد شد.
Sandy Shen مدیر تحقیقات گارتنر می گوید که هم اکنون SMS تکنولوژی غالب برای دسترسی کاربران به پرداخت اینترنتی در بازارهای درحال توسعه است. در حالی که در بازارهای تکامل یافته و جا افتاده، بیشتر تراکنش ها بر اساس پرتال های اینترنت موبایل انجام می گیرد. در آمریکای شمالی طی سال ۲۰۱۲ بیش از ۸۰ درصد پرداخت های موبایلی از طریق درگاه Web/WAP اینترنتی صورت خواهد گرفت. در حالی که در اروپای غربی این میزان به ۸۸ درصد خواهد رسید.
البته نمی توان گفت تکنولوژی NFC که به دارنده موبایل اجازه می دهد تنها با حرکت دادن تلفنش در برابر دستگاه پرداخت، خریدش را انجام دهد، به کلی در ماجرای پرداخت موبایلی نقشی ندارد و غایب است. اما گارتنر پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۱۵ نمی توان حضور پر رنگ و ایفای نقش مهمی را برای این تکنولوژی متصور بود. هرچند که با علاقه روزافزون شرکت های تولید کننده اسمارت فون به این تکنولوژی و حضور غول هایی چون مسترکارت و ویزا در این میان ، می تواند به کلی معادلات فعلی را به نفع NFC بر هم بزند.
البته گارتنر اعتقاد دارد که روی آوردن به NFC و همه گیر شدن آن، بیش از اینکه وابسته به شرکت های موبایل ساز باشد، به کاربران بستگی دارد و آنها بازیگر اصلی میدان هستند: «لازمه به کار گرفتن پرداخت NFC، تغییر در عادات کاربر است که این امر همکاری نزدیک و مشارکت همه گروه های درگیر در این تکنولوژی را می طلبد، از بانک ها گرفته تا اپراتورهای موبایل، تولید کنندگان تلفن همراه و فروشندگان کالا».
Sandy Shen در این باره می گوید: «NFC وارد این بازار خواهد شد، اما چندان برای پرداخت مورد استفاده نخواهد بود. بلکه به جای پرداخت قیمت کالا، حضور اصلی این تکنولوژی در خرید از تراکت های تبلیغاتی، آگهی ها و شاید رزرو بلیط خدمات مختلف باشد».