توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:07 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/48573141124447628818.gif
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/91569465810145083079.jpg
خشونت خانوادگى از منظر قرآن
چکیده
در اين نوشتار خشونت خانوادگى به عنوان يكى از بحرانهاى خانوادگى به بحث و بررسى گذاشته شده است. نويسنده پس از آنكه خشونت خانوادگى در ايران را گزارش مىكند. از تعريف خشونت و پيشينه آن، خشونت خانوادگى دريك خانواده هستهاى، خشونت گرايان و قربانيان و نيز انواع خشونت همچون خشونت جسمى، روحى و روانى و مالى با توجه به آيات وحى سخن مى گويد.
حسادت، باورهاى ناروا، مشكلات اقتصادى، بيمارى، بدآموزى، بدگمانى،كبر و خودبينى، حب دنيا، شهوت، خستگى، از عوامل اصلى خشونت در آيات وحى معرفى شده اند.
والدين در مديريت خشم بايد نيكو رفتارى كنند. روحيه اعضاى خانواده زا بشناسند، از قربانى خشونت حمايت كنند و با خشونتگر برخورد كنند و ايجاد مهر و محبت در ميان اعضاى خانواده نمايند.
تغيير وضعيت جسمى، سكوت، گوش دادن به سخنان خشونتگرا، توجه به آثار خشونت و وضو گرفتن از راههاى كنترل خشم شناخته مى شود. از سويى ديگر حكومتها با وضع برخى قوانين و مقررات مى توانند در راستاى كنترال خشم قدم بردارند
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:08 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
بحران در نهاد خانواده
نهاد خانواده در چند دهه گذشته به شدت گرفتار بحران شده است. خانوادههاى بسيارى در آمريكا و اروپا سالها دست به گريبان بحران هستند. طلاق، مشكلات روحى و روانى افراد خانواده، بد رفتارى افراد خانواده با يكديگر، ازدواج گريزى، زندگى مجرّدى، افزايش سن ازدواج، خشونت، بى وفايى به زندگى زناشويى و... در شمار بحران هايى است كه بنيان خانواده را تهديد جدى مىكند تا آن جا كه پاپ بنديكت شانزدهم رهبر جديد كاتوليكهاى جهان درباره بحران خانواده هشدار مى دهد:
«ژان پل دوم در بسيارى از مناسبتها به بحران خانواده و سهم اين بحران در ضرر جدى به تمدن ما اشاره كرده بود، من نيز به نوبه خود نسبت به بحرانى كه خانواده اين عصر در آن گرفتار شده هشدار مى دهم.»1
بحران خانواده به عنوان يكى از دستاوردهاى زندگى صنعتى به سرعت از مرز آمريكا و اروپا گذشت و خانواده آسيايى و آفريقايى را گرفتار خود ساخت. در آغاز خانواده آسيايى و آفريقايى مقاومت و پايدارى بسيارى در برابر اين طوفان از خود نشان داد امّا شدت اين طوفان به اندازهاى شديد و سهمگين بود كه شمارى از خانوادهها تاب تحمّل خويش را از دست دادند و گرفتار بحران شدند.
موج بحران در كوتاهترين زمان از شرق آسيا به غرب آسيا رسيد و خانواده ايرانى خسارت سنگينى ديد. طلاق در خانواده ايرانى رو به فزونى نهاد، اعضاى خانواده گرفتار مشكلات عظيم و نگرانىهاى بسيار شدند، جوانان از ازدواج گريزان گشتند و روابط آزاد دختر و پسر كه چندى است در ميان بخش عمده اى از خانوادهها رسوخ كرده است، انگيزه تشكيل خانواده را از دختران و پسران ستانده است.
بر اساس آمار و اطلاعات موجود طلاق در سنوات گذشته سير صعودى يافته است. ميزان طلاق در فروردين 82 نسبت به مدت مشابه سال قبل 20% رشد يافته است و اين ميزان در شهر تهران نسبت به ديگر شهرهاى كشور رشد بيشترى نشان مى دهد تا آن جا كه بر اساس آمار 25% ازدواجها در اين شهر به جدايى مى انجامد.2 و اين در حالى است كه در گذشته نه چندان دور طلاق امرى ناپسند شناخته مى شد و زن و شوهر خويشتن دارى و وفادارى بيشترى از خويش نسبت به حفظ كانون خانواده نشان مى دادند.
آمار و ارقام ياد شده تنها نشان از شكل قانونى و رسمى طلاق دارد در صورتى كه شكل ديگرى از طلاق كه در جامعه ايرانى به وفور ديده مى شود و از آن به طلاق عاطفى ياد مى كنند، همچون طلاق رسمى رو به افزايش است.
اين شكل از طلاق هر چند بنيان خانواده به عنوان يك نهاد اجتماعى را از ميان نمى برد، اما خانواده را چنان بى روح و تهى مىسازد كه عواقب طلاق رسمى را در پى دارد.
بر اساس تحقيقات انجام گرفته در حدود 38% زن و شوهرها در خانواده ايرانى طلاق عاطفى دارند و به سمت خاموشى پيش مى روند3.
اگر اين آمار را به طلاق قانونى و شرعى بيفزائيم بيش از نيمى از خانوادههاى ايرانى به گونه اى مشكل دارند.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:08 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
بحران افزایش سن ازدواج
بحران ديگرى كه در ايران اسلامى كيان خانواده را به مخاطره افكنده است، افزايش سن ازدواج دختران و پسران است. بر اساس برخى آمارها سن ازدواج پسران به 30 سال و دختران به 25 سال رسيده است. اين در حالى است كه در گذشته ميانگين سن ازدواج بسيار كمتر از اين بود.
بحران اعتیاد
بحران اعتياد نيز بحران ديگرى است كه بنيان خانواده ايرانى را به لرزه افكنده است و در موارد بسيارى اين نهاد اجتماعى را به نابودى كشانده است. دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهورى، معتادان كشور را چهار ميليون نفر مىداند و آمار اين ستاد را قطعى مى خواند.
وزارت بهداشت آمار معتادان در سال 1380 را سه ميليون و هفتصد هزار نفر اعلام كرد و مركز جرايم و مواد مخدر سازمان ملل جمعيت معتادان ايران را سه ميليون نفر خواند. از اين تعداد معتاد بر اساس آمار و ارقام موجود در سال 93/1 78-77% معتادان مرد هستند و 9/6 درصد معتادان را زنان تشكيل مىدهند و در ميان معتادان مرد، 41% متأهّل و بقيّه مجرّد هستند.4
بنابراين اگر بر اساس آمار و اطلاعات ياد شده آمار معتادان ايران دست كم سه ميليون نفر باشند و دست كم 40% اين عده مردان متأهّل باشند، در اين صورت حدود يك ميليون و دويست هزار خانواده با بحران اعتياد درگير خواهند بود.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:08 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
بحران خشونت در خانواده
يكى ديگر از بحرانهاى خانوادگى در خانواده ايرانى بحران خشونت خانوادگى است. اين بحران در ساليان گذشته رو به فزونى نهاده است به گونهاى كه 25% قتلها از نوع خانوادگى است.5 و از مجموع قتل هايى كه در اوايل سال 1385 اتفاق افتاده است
60% قتلها از نوع خانوادگى بوده است.6 هر سال 53% زنان خشونت خانوادگى را تجربه مى كنند7 و 66% خانوادههاى ايرانى دست كم يك بار خشونت خانوادگى را تجربه كرده اند.8
خشونت خانوادگى در ميان ديگر بحرانها از اهميت بيشترى برخوردار است و خاستگاه بسيارى از ديگر بحرانها قرار مىگيرد. براى نمونه بحران طلاق، فرار دختران، اعتياد و... ريشه در خشونت خانوادگى دارد.
34% دختران فرارى عامل فرار خويش را خشونت والدين مى دانند و 90% اين گروه مورد سوء استفاده جنسى قرار مى گيرند.9
بنابراين شايسته است در اين نوشتار خشونت خانوادگى را به عنوان يكى از عوامل بحران خانواده به بحث و بررسى نشينيم و انواع خشونت در قرآن و نقش قرآن در كاهش يا زدايش اين بحران را بحث و بررسى كنيم.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:09 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
تعريف خشونت
صاحب نظران بسيارى خشونت را به تعريف نشستهاند. براى نمونه گلز و استراوس در تعريف خشونت مى گويند:
«خشونت رفتارى با قصد و نيت آشكار (يا رفتارى با قصد و نيت پوشيده اما قابل درك) جهت وارد كردن آسيب بدنى به فرد ديگر است. اين تعريف كه تنها خشونت بدنى را مد نظر قرار داده است از نگاه شمارى از صاحب نظران جامع نيست و شايسته است تعريفى جامع براى خشونت آورده شد به اين جهت مگارزى از خشونت به عنوان شكل افراطى رفتار پرخاشگرانه نام مىبرد كه احتمالاً باعث آسيب مشخص به فرد قربانى مى شود.»10
در ماده اول قطعنامه مجمع عمومى سازمان ملل متحد درباره رفع خشونت عليه زنان مى خوانيم:
«اصطلاح خشونت عليه زنان به معناى هر عمل خشونت آميزى مى باشد كه مبتنى بر اختلاف جنسيت بوده و منجر به صدمه يا رنج بدنى، جسمى، روحى براى زنان گردد و يا احتمال منجر شدن به اين آسيبها و رنجها وجود داشته باشد. از جمله تهديد به اين گونه اعمال، زورگويى، محروم سازى خود سرانه آزادى، خواه در محيط عمومى روى بدهد خواه در زندگى خصوصى.»11
خشونت از ديدگاه روانشناسى يعنى ناتوانى در كنترل خشم و در كلى ترين مفهوم آن، حالتى است كه فرد از نظر جسمى و روانى در حد تعادل قرار ندارد. بنابراين تعادل عامل اصلى ضد خشونت و عامل سلامت است.
در نگاه گروهى ديگر خشم واكنشى هيجانى به منظور برقرارى تعادل است و از قوه همواستازيس انسان نشأت مى گيرد. بر اين اساس خشم نه مخرب خواهد بود و نه سازنده.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:09 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
پيشينه خشونت خانوادگى
خشونت خانوادگى عمرى به درازى خانواده دارد. در اولين خانواده بشرى خشونت خانوادگى به اشكال مختلف آن بروز و ظهور پيدا كرد. در اين خانواده كه آدم و حوا به عنوان والدين شناخته مى شوند و هابيل و قابيل به عنوان فرزندان، خشونت ميان فرزندان رخ مىدهد و قابيل، هابيل را مى كشد:
«فطوّعت له نفسه قتل اخيه فقتله فاصبح من الخاسرين» (مائده/ 30)
«نفس سركش كم كم او را به كشتن برادرش ترغيب كرد. او را كشت و از زيانكاران شد.»
بر اساس آيات وحى خشونت خانوادگى در ديگر خانواده ها نيز ادامه يافت و برخى اعضاى خانواده خشونت گرا و شمارى ديگر قربانى خشونت شدند. در خانواده يعقوب عليه السلام شمارى از فرزندان خشونت گرا هستند و بر برادر كوچك خويش خشونت مى كنند. اين گروه كه در آغاز از بدترين شكل خشونت عليه برادر خويش سخن مى گفتند، در نهايت با پيشنهاد يكى ديگر از برادران به افكندن يوسف در چاه رضايت دادند و برادر خويش را به چاه افكندند:
«اقتلوا يوسف او اطرحوه ارضاً يخل لكم وجه ابيكم و تكونوا من بعده قوماً صالحين. قال قائل منهم لا تقتلوا يوسف و القوه فى غيابت الجبّ يلتقطه بعض السّيارة إن كنتم فاعلين»(يوسف/ 10-9)
«يوسف را بكشيد يا او را به سرزمين دور دستى بيفكنيد تا توجه پدر فقط به شما باشد و بعد از آن (از گناه خود توبه مى كنيد؛ و) افراد صالحى خواهيد بود!» يكى از آنها گفت: يوسف را نكشيد! و اگر مى خواهيد كارى انجام دهيد، او را در نهانگاه چاه بيفكنيد، تا بعضى از قافله ها او را بگيرند.»
در قصه موسى عليه السلام نيز شكل خفيفترى از خشونت ديده مى شود. حضرت موسى عليه السلام وقتى از ميعادگاه بازگشت و امت خويش را گوساله پرست ديد بر برادر خود خشم گرفت و سر او را با عصبانيت به سوى خويش كشاند:
«و لمّا رجع موسى إلى قومه غضبان اسفاً قال بئسما خلفتمونى من بعدى أعجلتم امر ربّكم و ألقى الالواح و اخذ براس اخيه يجرّه إليه قال ابن امّ إنّ القوم استضعفونى و كادوا يقتلوننى فلا تُشمت بى الاعداء و لاتجعلنى مع القوم الظّالمين» (اعراف/ 150)
«و هنگامى كه موسى خشمگين و اندوهناك به سوى قوم خود بازگشت، گفت: پس از من بد جانشينانى برايم بوديد (و آيين مرا ضايع كرديد) آيا در مورد فرمان پروردگارتان (و تمديد مدت ميعاد او) عجله نموديد و (زود قضاوت كرديد؟!) سپس الواح را افكند و سر برادر خود را گرفت (و با عصبانيت) به سوى خود كشيد؛ او گفت: فرزند مادرم اين گروه مرا در فشار گذاردند و ناتوان كردند، و نزديك بود مرا بكشند؛ پس كارى نكن كه دشمنان مرا شماتت كنند! و مرا با گروه ستمكاران قرار مده!»
در خانواده حضرت ابراهيم عليه السلام وقتى هاجر بچه دار شد ساره بر ايشان خشونت كرد و خواهان هجرت او شد.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:10 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
خشونت گرايان و قربانيان خشونت
خشونت بسته به نوع خانواده صورتهاى گوناگونى مى يابد. هر چه خانواده بزرگتر باشد و از افراد بيشترى تشكيل شده باشد، خشونت گرايان و قربانيان خشونت تنوع بيشترى مى يابند. براى نمونه در يك خانواده گسترده افراد خشونت گرا بسيار بيشتر از ديگر اشكال خانواده است چنان كه قربانى خشونت در اين نوع خانواده از ديگر انواع خانواده بيشتر است.
در خانواده گسترده پدربزرگ، مادر بزرگ، پدر، مادر، عمو، زن عمو، پسرعمو و دختر عمو و... يا خشونت گرا هستند يا قربانى خشونت. بنابراين وجود افراد بيشتر در يك خانواده تنوع خشونت خانوادگى را بيشتر مى كند. امّا در يك خانواده هسته اى كه از يك پدر و مادر و يك يا چند فرزند تشكيل مى شود خشونت گرا و قربانى خشونت تنوع چندانى نخواهد داشت.
در اين خانواده خشونت گاه ميان والدين رخ مى دهد و گاه ميان والدين و فرزندان و در مواردى ميان فرزندان.
در شكل اول، مردان بيشترين ميزان خشونت را بر همسران خويش دارند و از جهت كميّت در خور مقايسه با زنان نيستند، اما در خشونت منجر به قتل، زنان از مردان پيشى گرفتهاند؛ به گونهاى كه زنان متهم به قتل همسر 6% زندانيان زن در استان گلستان را تشكيل مىدهند و مردان متهم به قتل همسر 2% كل زندانيان هستند. در ميان زندانيان زن استان خوزستان نيز 9% متهم به قتل همسر هستند و اين رقم در مورد مردان زندانى از 5% بالاتر نمى رود و در استان تهران نيز 21% زندانيان زن متهم به قتل همسر هستند و اين در حالى است كه در 18% زندانيان مرد متهم به همسركشى هستند.12
اين در حالى است كه در گذشته همسركشى جرمى مردانه قلمداد مى شد و زنان، ناتوان از همسركشى نشان داده مىشدند. براى نمونه تا چندى پيش در آمريكا هر روز ده زن توسط همسران خود كشته مى شدند و 74% اين تعداد زنانى بودند كه همسران خود را ترك كرده و درخواست طلاق داده بودند يا از خشونت همسر خويش شكايت داشتند.
چنان كه در روسيه نيز ساليانه 14000 زن توسط همسران يا يكى از افراد خانواده خود كشته مى شدند. به گونهاى كه در سال 1995 نيمى از زنان كشته شده توسط شوهران خود به قتل رسيده بودند. و در فرانسه هر ماه شش زن قربانى خشونت خانوادگى مىشوند.13
در شكل دوم نيز پدران بيشترين خشونت را بر فرزندان دارند و خشونت ايشان بسيار سختتر و شديدتر از مادران است تا آن جا كه پدران بيشترين قتل خانوادگى را در ميان اعضاى خانواده مرتكب مى شوند. تحقيقات نشان مى دهد كه پدران با 48/5% درصد بيشترين خشونت را بر عليه فرزندان دارند و مادران با 28/3% درصد پس از پدران قرار دارند و ديگر اعضاى خانواده مانند: برادر، خواهر، پدربزرگ، مادر بزرگ نيز از ديگر كودك آزاران هستند. دختران در ميان فرزندان بيشتر از پسران قربانى خشونت مى شوند تا آن كه بر اساس آمارها 70% فرزند كشى ها، دختركشى و 30% بقيه پسر كشى است.14
قتل دختران بيشتر از نوع قتلهاى ناموسى است و قتل پسران بيشتر از جنون خشونت گرا نشأت مى گيرد. بر اساس تخمينه اى سالانه سازمان ملل متحد سالانه به طور متوسط بين 133 تا 275 ميليون كودك در جهان قربانى خشونت خانوادگى مى شوند15و بر اساس برخى گزارشها 90% كودكانى كه قربانى خشونت مى شوند در محيط خانواده خشونت مى بينند.
و در شكل سوم فرزندان بزرگتر و به خصوص پسران بيشتر از ديگر اعضاى خانواده خشونت به خرج مى دهند. اين گروه گاه بر خواهر و برادر خود خشونت مى كنند و گاه والدين خويش را قربانى خشونت مى سازند و تحقيقات انجام گرفته حكايت از آن دارد كه خشونت پسران از دختران بيشتر است.16
در آيات وحى هر سه شكل ياد شده وجود دارد. برخى آيات از خشونت ميان والدين حكايت دارد، شمارى ديگر از خشونت ميان والدين و فرزندان مىگويد و تعدادى نيز از خشونت فرزندان بر يكديگر و بر والدين.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:10 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
خشونت والدين بر يكديگر
در آيات وحى هر دو شكل خشونت والدين بر يكديگر وجود دارد. در خانواده نوح و لوط عليهما السلام زن خانواده خشونت مىكند و در خانواده فرعون مرد خانواده خشونت گرا است. در خانواده لوط و نوح عليهما السلام نوع خشونت روحى و روانى است و همسر نوح عليه السلام با مجنون خواندن آن حضرت و همسر لوط عليه السلام با خبر دادن آمدن مهمانان لوط به قوم لوط همسران خويش را آزار مى دهند و در خانواده فرعون خشونت، جسمى و روحى و روانى است و آسيه همسر فرعون قربانى هر دو شكل خشونت مى شود و در عصر جاهلى برخى مردان بر زنان خانواده خويش خشونت داشتند به اين اميد كه ارث ايشان را در اختيار گيرند و قسمتى از مال ايشان را تصاحب كنند:
«ضرب اللَّه مثلاً للّذين كفروا أمرأت نوح و امرأت لوط كانتا تحت عبدين من عبادنا صالحين فخانتاهما فلم يغنيا عنهما من اللَّه شيئاً» (تحريم/ 10)
«خداوند براى كسانى كه كافر شده اند به همسر نوح و همسر لوط مثل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو پيامبر سودى به حالشان نداشت.»
«اذ قالت ربّ ابن لى عندك بيتاً فى الجنّة و نجّنى من فرعون و عمله و نجّنى من القوم الظالمين» (تحريم/ 11)
«در آن هنگام كه گفت: پروردگارا خانهاى براى من نزد خودت در بهشت ساز، و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهايى بخش!»
فخر رازى در تفسير آيه نخست مى نويسد:
«فامرأة نوح قالت قومه انّه لمجنون و امرأه لوط كانت تدل على نزول ضيف ابراهيم»17
همو در تفسير آيه دوم مى گويد:
«فرعون همسر خويش را از آن جهت كه ايمان آورده بود شكنجه بسيار مى داد. از ابوهريره روايت شده كه فرعون او را به چهار ميخ كشيد و روبروى آفتاب قرار داد و سنگى عظيم بر وى قرار داده بود.»18
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:11 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
خشونت والدين بر فرزندان
اين شكل از خشونت در عصر جاهلى رواج بسيار داشت و والدين و به خصوص مرد خانواده بيشترين خشونت را عليه فرزندان خويش داشت.
فقر و تهيدستى عرب جاهلى وجدان و عواطف او را نسبت به فرزندان از ميان مى برد و او كه خويشتن را روزى دهنده فرزندان مى پنداشت و فرزند را عامل فقر و نادارى مى شناخت با كشتن فرزندان گناهى عظيم انجام مى داد:
«و لا تقتلوا اولادكم خشية إملاق نحن نرزقهم و ايّاكم و إنّ قتلهم كان خطأ كبيرا» (اسراء/ 31)
«و فرزندانتان را از ترس فقر نكشيد! ما آنها و شما را روزى مى دهيم؛ مسلماً كشتن آنها گناه بزرگى است.»
در عصر جاهلى پدران، خشونت اقتصادى بر دختران خويش داشتند و ايشان را سهمى از ارث نمى دادند فخر رازى در تفسير آيه شريفه «يوصيكم اللَّه فى اولادكم للذّكر مثل حظّ الانثيين» (نساء /11) مى نويسد:
«اعلم ان اهل الجاهليه كانوا يتوارثون بشيئين: احدهما: النسب و الآخر العهد، اما النسب فهم ما كانوا يورثون الصغار و لا الاناث»19
«بدان كه عرب در جاهليت با دو عامل از همديگر ارث مىبردند: يكى نسب و ديگر پيمان. امّا در نسب كودكان و زنان را ارث نمى دادند.»
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:12 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
خشونت فرزندان بر والدين
نشانههايى از وجود اين نوع خشونت نيز در آيات وحى ديده مى شود. براى نمونه در قصه نوح عليه السلام فرزند آن حضرت بر پدر خشونت روحى و روانى دارد، به پند و اندرز پدر وقعى نمى نهد و آن گاه كه حضرت نوح عليه السلام به او مى گويد:
«اركب معنا» او در پاسخ پدر مى گويد: «سآوى الى جبل يعصمنى من الماء» (هود/ 43) و در قصه يعقوبعليه السلام نيز فرزندان پدر را گمراه مى خوانند و با افكندن حضرت يوسفعليه السلام به چاه بر پدر خويش خشونت مى كنند؛ به گونهاى كه آن حضرت بينايى خويش را از دست مى دهد و فرزندان نگران حال پدر مى شوند:
«و ابيضّت عيناه من الحزن فهو كظيم. قالوا تاللَّه تفتئوا تذكر يوسف حتى تكون حرضاً او تكون من الهالكين» (يوسف/ 85-84)
«و چشمان او از اندوه سفيد شد، اما خشم خود را فرو مى برد (و هرگز كفران نمى كرد) گفتند: «به خدا تو آن قدر ياد يوسف مى كنى تا در آستانه مرگ قرارگيرى، يا هلاك گردى!»
«إنّ ابانا لفى ضلالٍ مبين» (يوسف/ 8)
«مسلماً پدر ما در گمراهى آشكارى است.»
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:13 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
خشونت فرزندان بر والدين
نشانههايى از وجود اين نوع خشونت نيز در آيات وحى ديده مى شود. براى نمونه در قصه نوح عليه السلام فرزند آن حضرت بر پدر خشونت روحى و روانى دارد، به پند و اندرز پدر وقعى نمى نهد و آن گاه كه حضرت نوح عليه السلام به او مى گويد:
«اركب معنا» او در پاسخ پدر مى گويد: «سآوى الى جبل يعصمنى من الماء» (هود/ 43) و در قصه يعقوبعليه السلام نيز فرزندان پدر را گمراه مى خوانند و با افكندن حضرت يوسفعليه السلام به چاه بر پدر خويش خشونت مى كنند؛ به گونهاى كه آن حضرت بينايى خويش را از دست مى دهد و فرزندان نگران حال پدر مى شوند:
«و ابيضّت عيناه من الحزن فهو كظيم. قالوا تاللَّه تفتئوا تذكر يوسف حتى تكون حرضاً او تكون من الهالكين» (يوسف/ 85-84)
«و چشمان او از اندوه سفيد شد، اما خشم خود را فرو مى برد (و هرگز كفران نمى كرد) گفتند: «به خدا تو آن قدر ياد يوسف مى كنى تا در آستانه مرگ قرارگيرى، يا هلاك گردى!»
«إنّ ابانا لفى ضلالٍ مبين» (يوسف/ 8)
«مسلماً پدر ما در گمراهى آشكارى است.»
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:13 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
خشونت فرزندان بر يكديگر
اين شكل از خشونت چنان كه پيش از اين گفته آمد، در داستان آدم عليه السلام و يوسفعليه السلام رخ داده است. در داستان آدم عليه السلام، هابيل قربانى خشونت شد و برادرش قابيل بر او خشونت كرد:
«فطّوعت له نفسه قتل اخيه فقتله فاصبح من الخاسرين» (مائده/ 30)
«نفس سركش، كم كم او را به كشتن برادرش ترغيب كرد؛ (سرانجام) او را كشت؛ و از زيانكاران شد.»
و در داستان يوسفعليه السلام نيز گروهى از برادران بر يوسف عليه السلام خشونت مى كنند و او را پس از اذيّت و آزار به چاه مى افكنند:
«فلمّا ذهبوا به و اجمعوا أن يجعلوه فى غيابت الجُبّ» (يوسف/ 15)
«هنگامى كه او را با خود بردند و تصميم گرفتند وى را در مخفى گاه چاه قرار دهند.»
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:13 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
انواع خشونت
خشونت خانوادگى شكلهاى متفاوتى دارد.
الف: خشونت جسمى
در اين خشونت جسم قربانى آسيب مى بيند. خشونت جسمى خود به دو نوع تقسيم مى شود:
الف: خشونتى كه به مرگ خشونت ديده مى انجامد.
ب: خشونتى كه قربانى خشونت را مجروح و يا مصدوم مى سازد و يا خشونت ديده احساس درد مى كند، هر چند اين درد خفيف باشد.
نظر داشت آيات وحى نشان از وقوع خشونت خانوادگى آن هم از نوع جسمى آن در خانواده آدم عليه السلام، يوسف عليه السلام و... دارد. در خانواده آدم عليه السلام قابيل بر برادر خود خشونت جسمى داشت و اين خشونت به قتل هابيل انجاميد. در خانواده فرعون نيز، آسيه همسر فرعون قربانى خشونت جسمى همسر خود شد تا آن جا كه آسيه از شدت خشونتهاى فرعون آرزوى شهادت داشت: «و نجّنى من فرعون»
خشونت خانوادگى در عصر جاهلى نيز به شديدترين شكل آن وجود داشت و عرب جاهلى بر زن و فرزندان خود خشونت مى كرد: «و لا تقتلوا اولادكم خشية املاق» (اسراء/ 31)
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
M.A.H.S.A
05-29-2012, 09:13 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
ب: خشونت روحى و روانى
در اين شكل، قربانى خشونت از جهت روح و روان اذيت و آزار مى شود. بر اساس اين نوع از خشونت اگر همسر و فرزندان از ديدار آشنايان و اقوام بازداشته شوند و يا ارتباطات ايشان محدود گردد، ايشان قربانى خشونت روحى و روانى شده اند.
خشونت روحى و روانى نيز در شمارى از آيات قرآن آمده است. براى نمونه در خانواده نوح عليه السلام و يوسف عليه السلام، حضرت نوحعليه السلام و يوسف عليه السلام قربانى خشونت روحى و روانى گشتند. برادران يوسف عليه السلام وقتى در مصر توقيف شدند و يوسف عليه السلام پيمانه را از بار برادرش بنيامين بيرون آورد، آنها غافل از آن كه مخاطب ايشان يوسف عليه السلام است، بنيامين را مانند يوسف دزد خواندند و با اين سخن يوسف عليه السلام را بسيار آزار دادند، اما يوسف عليه السلام ناراحتى خود را پنهان داشت:
«قالوا إن يسرقفقد سرق اخله منقبل فأسرّها يوسف فى نفسه و لم يبدها لهم» (يوسف/77)
«برادران گفتند: «اگر او دزدى كند، (جاى تعجب نيست) برادرش (يوسف) نيز قبل از او دزدى كرد! يوسف (سخت ناراحت شد و) اين (ناراحتى) را در درون خود پنهان داشت، و براى آنها آشكار نكرد.»
در خانواده ابراهيم عليه السلام نيز ابراهيم و هاجر قربانى خشونت روحى و روانى ساره قرار گرفتند و به خواست ساره ابراهيم عليه السلام هاجر را در سرزمينى بى آب و علف ساكن ساخت.20
«ربّنا انّى أسكنت من ذريّتى بوادٍ غير ذى زرعٍ عند بيتك المحرّم» (ابراهيم/ 37)
«پروردگارا من بعضى از فرزندانم را در سرزمين بى آب و علفى در كنار خانهاى كه حرم توست ساكن ساختم.»
در خانواده لوط و نوح عليهما السلام نيز خشونت روحى و روانى وجود داشت و آن دو پيامبر الهى قربانى خشونت روحى و روانى همسران خويش بودند.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/82266521094948839872.gif
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.