توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نقدی بر تفسیرهای روشنفکرانه از قرآن و حدیث
M.A.H.S.A
05-12-2012, 09:31 PM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/48887037561285365340.gifhttp://zibasaz.persiangig.com/pic/bism/7.gifhttp://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/48887037561285365340.gif
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
نقدی بر تفسیرهای روشنفکرانه از قرآن و حدیث
اندیشه حوزه: ضابطه تفسیر و تأویل صحیح از قرآن کریم چیست و برداشتهای روشنفکرانه از قرآن و نیز حدیث چگونه تحلیل می شود؟ نگاه خودِ قرآن به این گونه برداشتها چیست؟
استاد: یکی از آسیب پذیرترین مسائل اجتماعی، بحثهایی است که در رابطه با دین است. چه دیروز و چه امروز افرادی که دارای اهداف خاصی هستند و در همان حال وانمود می کنند که در محدوده دین حرکت می کنند، بناچار می خواهند از خودِ دین برای شیوه و رفتارشان سندی ارائه دهند، از این رو، همان گونه که خود قرآن از روز اول این مسأله را پیش بینی کرده که فرموده است: «هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هُنَّ اُمّ الکتاب و آخر متشابهات فامّا الذین فی قلوبهم زیغٌ فیتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة و ابتغاء تأویله» (آل عمران /7).
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
.
M.A.H.S.A
05-12-2012, 09:31 PM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
البتّه این جا قرآن به عنوان نمونه مطرح شده که مورد سوء برداشت از آیات متشابه قرار می گیرد و گرنه تمام اصول و فروع مبانی دینی، قطعا دارای متشابهاتی است. کسانی که در این اندیشه اند که در محدوده دین به انحرافات فکری خود جامه مشروعیت بپوشانند، طبعا به سراغ متشابهات می روند و لذا در احادیث هست که همان گونه که قرآن آیات محکم و متشابه دارد، احادیث ما نیز محکم و متشابه دارد. حتی مسائل عقلی دین و فرعی در فقه نیز محکم و متشابه دارد. البتّه آگاهان و کسانی که مقیدند درست حرکت کنند متوجه این نکته هستند که محکمات پایه دین است و متشابهات کم است و اکثریّت با محکمات است و متشابهات به صورت نادر، گاه در گوشه و کنار پیدا می شوند. لذا اهل انحراف و کسانی که در دلشان زیغ هست می کوشند تا این متشابهات را از لابلای انبوه دلایل محکم پیدا کنند. اندیشمندان و کسانی که می خواهند درست حرکت کنند معیار را همان محکمات قرار می دهند و متشابهات را براساس آنها تبیین و تفسیر می کنند، ولی آنان که دارای انحرافند به متشابهات بسنده می کنند تا بتوانند بدین وسیله به اهداف خود برسند. پس این گونه برداشتهای سوء چیز تازه ای نیست و از روز اول خود قرآن آن را پیش بینی کرده است. البتّه شیوه برداشتها به شرایط زمان بستگی دارد و در هر زمان به گونه ای است.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
.
M.A.H.S.A
05-12-2012, 09:31 PM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
ما امروزه در اوج این ناهمگونی در رفتار با قرآن به وسیله افرادی که اصطلاحا به آنها روشنفکر میگویند قرار داریم. این که گفتم «اصطلاحا به آنان روشنفکری میگویند»، چون در واقع اینها روشنفکر نیستند. اینها اساسا مانع رشد و پیشرفت فکرند. در واقع میخواهند راه فهم را ببندند. پس اینها روشنفکر نیستند؛ ضد روشنفکریاند. روشنفکری یعنی با یک بینش آزاد به سراغ تمام مسائل دینی رفتن، چه فروع و چه اصول. حتی خود قرآن بر این جهت خیلی تأکید دارد و میفرماید: «و انزلنا الیک الذکّر لتبیّن للناس ما نُزّل الیهم و لعلّهم یتفکّرون» (نحل /44) میگویند قرآن را به سوی تو فرود آوردیم، تا برای مردم آنچه را به سوی ایشان نازل شده است توضیح میدهی و امید که آنان بیندیشند.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
.
M.A.H.S.A
05-12-2012, 09:31 PM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
پس اندیشیدن حتی روی بیانات شخص پیامبر مطلوب شرع است. البتّه اندیشیدن به معنای درست فهمیدن است. هدف این باشد که شخص فرمایش پیامبر را که تلقّی میکند، بفهمد و سعی کند به روح و جان کلام ایشان پی ببرد، نه این که کوشش کند راه مفری برای این که خودش را از این دستور حضرت نجات دهد، پیدا کند.
پس روشنفکری یعنی با یک فکر آزاد و روشن به سراغ مطالب رفتن و اساسا در این آیه شریفه که: «یؤت الحکمة من یشاء و من یؤت الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا» ما «حکمت» را به «بینش» معنی کردهایم. «اِن اللّه علیمٌ حکیمٌ» علم «دانش» است و حکمت «بینش» است و اگر بینش در کنار دانش نباشد، علم شاید گمراهکننده باشد؛ چون ممکن است انسان دانشی داشته باشد، ولی کاربرد آن را نداند. در این صورت او بینش ندارد. خداوند تأکید دارد که انسان در کنار دانش، بینش هم داشته باشد. درست است که مسائل را حتی از خود شخص پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرامیگیری، امّا این دانش است. میگوید بینش هم داشته باش. مسأله بصیرت در دین از مسائل اساسی است. پس ما اساسا بر روشنفکری به این معنی تأکید داریم و از باب «برعکس نهند نام زنگی کافور» این یک نوع طعنه است که ما به افرادی که برداشت سوء از دین دارند روشنفکر میگوییم و گرنه در حقیقت ما اینها را روشنفکر نمیدانیم، چون کارشان عقبگرد است، کاری را انجام میدهند که هزاران سال پیش کسانی که در مقابله با دین حرکت میکردند، انجام میدادند.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
M.A.H.S.A
05-12-2012, 09:32 PM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
بنابراین، این که انسان درباره مفاهیم دینی اعمال رأی کند، معنایش این است که از راه و روش و شیوهای که محدوده فهم دین را مشخص میکند، حرکت نکند و این در اصطلاح، تفسیر به رأی نامیده میشود.
اندیشه حوزه: در واقع شما با این بیان ضابطه تفسیر صحیح را از تفسیرها و برداشتهای انحرافی مشخص میفرمایید؟
استاد: بله. همین مطلب را خود پیامبر نیز پیشبینی فرمودهاند کسی که با تکیه به رأی خود قرآن را تفسیر کند، این تفسیر به رأی است. اعمال نظر شخصی در فهم مسائل دینی نه تنها مطلوب شرع نیست، بلکه مطلوب عقلا هم نیست؛ زیرا در علم فقه و دینشناسی، مثل سایر رشتههای علوم انسانی و حتی علوم تجربی، جایی برای کاربرد ویژگیها و ادراک شخصی نیست. البتّه در سایر علوم حامیان ایستادهاند و از دستبرد به آن جلوگیری میکنند، ولی چون دین دایره بسیار وسیعی دارد، متأسفانه کسانی نیستند که از آنها هراسی باشد؛ لذا در باز است و هر کس به هر گونه یغما میکند. علتش این است که افراد زیادی در جامعه هستند که مثل همین به اصطلاح روشنفکران نمیخواهند کاملاً زیربار دین بروند و این افراد پشتوانه اینها قرار میگیرند. افرادی که میخواهند از زیر بار تکالیف دینی ـ که احساس میکنند دارای نوعی مشقت است ـ فرار کنند، مجال میدهند که عدهای به نام روشنفکر و کسانی که حقیقت دین را درست فهمیدهاند!! حرفهای مطلوب آنها را ارائه دهند و مورد حسن استقبال آنها قرار میگیرند. این کار مخصوصا در زمان ما که پشتوانه خارجی هم دارند، قدری شدیدتر و پیچیدهتر است.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/04686516879369736070.gif
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.