PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بیوگرافی شیطان....



elahe
05-12-2012, 01:05 PM
شیطان، نخستین کسى بود که بعضى کارها را مرتکب شد و پیش از او کسى آنها را انجام نداده بود. و آنها از این قرارند:



– اولین کسى که قیاس نمود و خود را از حضرت آدم علیه السلامبرتر و بالاتر دانست و گفت :

من از آتشم و او از خاک در حالى که آتش از خاک بالاتر است .(۱)

- اولین کسى که در پیشگاه با عظمت الهى تکبر نمود و به دستور خالق خود عمل نکرد.(۲)

- اولین کسى که که معصیت و نافرمانى خدا را کرد و آشکارا با او مخالفت نمود.(۳)

- اولین کسى که به دروغ گفت : خدا گفته از این درخت نخورید، چون درخت جاوید است

و اگر کسى از آن بخورد تا ابد زنده مى ماند و با خدا شریک مى شود.(۴)

- اولین کسى که که قسم به دروغ خورد و گفت : من شما را نصیحت مى کنم .(۵)

- اولین کسى است که صورت هاى مجسمه و بت را ساخت

- اولین کسى که نماز خواند و یک رکعت آن چهار هزار سال طول کشید.(۶)

- اولین کسى که که غنا و آواز خواند، همان زمانى که آدم علیه السلام از درخت نهى شده خورد.(۷)

- اولین کسى که نوحه خواند و گریست ؛ چون او را به زمین فرستادند،

به یاد بهشت و نعمتهاى آن نوحه و گریه کرد.

- اولین کسى که لواط کرد آنگاه که به میان قوم لوط آمد.(۸)

- اولین کسى که دستور ساختن منجنیقرا داد تا حضرت ابراهیم علیه السلام را با آن در آتش اندازند.

- اولین کسى که دستور ساختن نوره را در زمان حضرت سلیمان داد،

براى این که موهاى اضافى پاى بلقیس پادشاه سبا را از بین ببرند.(۸)


- اولین کسى که دستور ساختن شیشه را داد تا حضرت سلیمان علیه السلام آن را روى خندق گذارد و بلقیس را آزمایش کند.(۹)

- اولین کسى که عبادت و بندگى او، فرشتگان را به تعجب در آورد!

- اولین کسى که به خداى خود اعتراض کرد.(۱۰)

- اولین کسى که شبیه شدن به دیگران را مطرح و مردم را به آن تشویق کرد.(۱۱)

- اولین کسى که که سحر و جادو کرد و آن دو را به مردم یاد داد.(۱۲)

- اولین کسى که براى زیبایی، زلف گذاشت .(۱۳)

- اولین کسى که شبیه شدن به دیگران را مطرح و مردم را به آن تشویق کرد.

- اولین کسى که نقاشى کرد و چهره کشید.(۱۴)

- اولین کسى که آتش حسدش شعله ور شد.(۱۵)

- اولین کسى که به ناحق مخاصمه و جدال کرد.

- اولین کسى که خداى تعالى به او لعنت نمود( و از ناراحتى فریاد کشید.(۱۶)

- اولین کسى که به خدا کفر ورزید.(۱۷)

- اولین کسى که گریه دروغی نمود.(۱۸)

- اولین کسى که عبادت و خلقت خود را ستود.

- اولین کسى که صورت هاى مجسمه و بت را ساخت .(۱۹)

—————————————–
پی نوشت ها:
۱-اعراف (۷)، آیه ۱۲٫
۲-تفسیر قمى ، ص ۳۲، بحار، ج ۶۰، ص ۲۷۴؛ المیزان ، ج ۸، ص ۵۹٫
۳- حجر(۱۵)، آیه ۳۱٫
۴- طه (۲۰)، آیه ۲۰٫
۵- اعراف (۷)، آیه ۲۱٫
۶- نهج البلاغه ، خطبه قاصعه .
۷- تفسیر عیاشى ، ج ۱، ص ۴، بحار، ج ۶۰، ص ۱۹۹، ۲۱۹٫
۸-علل الشرایع ، ج ۲، ص ۲۳۳، بحار، ج ۹۳، ص ۳۰۶٫
۹- بحار، ج ۱۴، ص ۱۱۲٫
۱۰- سوره نمل ، آیه ۴۴٫
۱۱- کتاب سلیم بن قیس .
۱۲- بقره (۲)، آیه ۱۰۲٫
۱۳- کتاب ابلیس ، ص ۱۶۴ و ۱۶۵٫
۱۴- مکاسب ، شیخ انصارى ، مکاسب محرمه .
۱۵- در المنثور، ج ۱، ص ۵۱؛ خصال ، ج ۱، ص ۵۰؛ بحار، ج ۶۰، ص ۲۲۲ و ۲۸۱٫
۱۶- ص (۳۸)، آیه ۷۸٫
۱۷- ص (۳۸)، آیه ۷۴٫
۱۸- تفسیر عیاشى ، ج ۱، ص ۴۰؛ خصال ؛ ج ۱، ص ۵۰؛ بحار، ج ۶۰؛ ص ۱۹۹، ۲۱۹٫
۱۹- مائده (۵)، آیه ۸۹٫

elahe
05-12-2012, 01:05 PM
در قرآن کریم براى شیطان که همان ابلیس است اوصافى ذکر شده که به خوبى این موجود وسوسه گرو مکار را معرفى مى کند ما اینک با توجه به آیاتى که در این زمینه وجود دارد بعضى از مشخصات شیطان را ذکر مى کنیم و براى هر کدام شاهدى از قرآن مى آوریم:

۱ ـ شیطان دشمن آدم و فرزندان اوست:

ان الشیطان للانسان عدو مبین (یوسف /۵)

همانا شیطان براى انسان دشمنى آشکار است.

۲ ـ شیطان اغواگر و گمراه کننده است:

قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین(ص /۸۲)

شیطان گفت: به عزت تو قسم که همه آنها را اغوا خواهم کرد.

۳ ـ یعدهم و یمنیهم وما یعدهم الشیطان الاغرورا (نساء /۱۲۰)

به آنها وعده مى دهد و آنها را به آرزو وادار مى کند و شیطان به آنها جز غرور وعده نمى دهد.

۴ ـ شیطان کارهاى زشت را در نظر انسان خوب جلوه مى دهد:

و زین لهم الشیطان اعمالهم فصدهم عن السبیل (نمل /۲۴)

و شیطان اعمال آنها را در نظرشان زینت داد پس آنها را از راه حق باز داشت.

۵ ـ شیطان امر به فحشاء و گناه مى کند:

الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء (بقره /۲۶۸)

شیطان به شما وعده فقر مى دهد و شما را به فحشاء امر مى کند.

۶ ـ هر چند که شیطان حیله گر و مکار است ولى کید او ضعیف است:

ان کید الشیطان کان ضعیفا (نساء /۷۶)

همانا کید و حیله شیطان ضعیف است.

۷ ـ شیطان باعث فراموشى مى شود:

فانى نسیت الحوت و ما انسانیه الا الشیطان (کهف/۶۳)

من ماهى را فراموش کردم و آن را از یاد من نبرد مگر شیطان.

فانساه الشیطان ذکر ربه (یوسف / ۴۲)

شیطان ذکر خدا را از یاد او برد.

۸ ـ شیطان ذریه دارد و زاد و ولد مى کند:

افتتخذونه و ذریته اولیاء من دونى و هم لکم عدوّ (کهف /۵۰)

آیا او (شیطان) و ذریّه او را اولیاء خود قرار مى دهید در حالى که آنها براى شما دشمن هستند.

۹ ـ گاهى شیطان با تیرهاى آسمانى (شهابها) هدف قرار مى گیرد:

ولقد زینا السماء الدنیا بمصابیح و جعلناها رجوماً للشیاطین (ملک /۵)

همانا آسمان نزدیک را به وسیله چراغها زینت دادیم و آنها را تیرهایى براى شیاطین کردیم.

آنچه بر شمردیم تنها نمونه هایى بود از مشخصات و ویژگیهاى شیطان که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است.

elahe
05-12-2012, 01:05 PM
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ

در روايات ديگرى وارد شده كه : شيطان به مرگ طبيعى از دنيا نمى رود، بلكه او را مى كشند و در آخرالزمان كشته مى شود.

حال چه كسى او را مى كشد، اختلاف است . بعضى از روايات مى گويند: امام زمان (عج ) وقتى ظهور كند آن ملعون را مى كشد.

امام صادق عليه السلام فرمودند: وقتى قائم ما قيام كند، مى آيد در مسجد كوفه شيطان هم مى آيد و به زانو در مقابل آن حضرت قرار مى گيرد

و مى گويد: واى از اين روز سختى كه در كمين من است . در اين موقع امام زمان (عج ) موهاى جلوى پيشانى او را مى گيرد و آن ملعون را گردن مى زند

در بعضى از روايات وارد شده كه حضرت رسول كشنده شيطان است . امام صادق عليه السلام فرمود:

((شيطان در زمان رجعت روى صخره بيت المقدس به دست حضرت رسول صلى الله عليه و آله كشته و ذبح مى شود)).


نيز عبدالكريم خثعمى مى گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود:

((وقتى شيطان گفت : خدايا! مرا مهلت ده تا روز قيامت ، قبول نكرد و در جواب آن ملعون فرمود: تو را مهلت مى دهم تا وقت معلوم عليه السلام .

و مراد از آن وقت ، هنگام رجعت اميرالمؤمنين عليه السلام به دنيا است )).


عبدالكريم گويد: از حضرت پرسيدند: آيا براى آن حضرت رجعتى است ؟ فرمود: بلى ، هيچ امامى نيست ، مگر آن كه در قوت رجعت آن امام ،

مؤمن و كافر اهل زمانش با او برمى گردند. تا مؤمنان را بر كافران غالب و پيروز گردانند.


وقتى اميرالمؤمنين عليه السلام با اصحاب خود رجوع نمايد، شيطان هم با لشكرش حاضر شوند و وعده گاه جنگ آنها در زمين ((روحا)) كه از زمين فرات و در نزديكى كوفه است ، مى باشد.


پس اين دو لشكر مى جنگند، به طورى كه تا آن زمان چنان كشتارى انجام نشده باشد. آن گاه امام صادق عليه السلام فرمود:

گويا اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام را مى بينم كه به پشت برگشته اند و از شدت و سختى جنگ صد قدم به عقب رفته اند و گويا آنها را

نگاه مى كنيم كه پاهاى بعضى از آنها در آب فرات رفته است .


در اين هنگام ملائكه خشم الهى از پشت آب ها فرو مى آيند و جنگ به حضرت رسول صلى الله عليه و آله واگذار مى شود.

آن حضرت در جلوى لشكر و حربه از نور در دست مبارك ايشان است ؛ چون شيطان نگاهش به آن حضرت بيفتد، پشت كرده و بگريزد.

ياران او وقتى كه فرار او را مى بينند مى گويند: كجا مى روى و حال آن كه بر آنها غالبى ، در جواب گويد: من مى بينم آن چه را شما نمى بينيد.

من از خداوند عالميان مى ترسم

در اين هنگام ، حضرت رسول صلى الله عليه و آله به او حمله مى كند و ضربتى بين دو كتف او مى زند كه به همان ضربه نابود مى شود

و لشكرش نيز هلاك خواهند شد. بعد از آن ، خداوند عالميان پرستش مى شود؛ در حالى كه براى او هيچ شريكى در روى زمين باقى نمى ماند

و عبادات همه خالصانه است . آن گاه اميرالمؤمنين عليه السلام در زمين چهل و چهار هزار سال پادشاهى مى كند. و عمرها طولانى مى گردد

به طورى كه از هر انسانى هزار اولاد به وجود مى آيد

elahe
05-12-2012, 01:06 PM
شیطان تا چه زمانی زنده خواهد ماند ؟

این که تا چه زمان شیطان زنده خواهد ماند ؟کی میرد؟ به دست چه کسی کشته می شود ؟روایاتی وارد شده واحتمالاتی داده اند که از این قراراند :
1-مهلت او تا روز قیامت است این احتمال درست نیست
2-تا روز آخر دنیا همان روزی که خورشید و ماه وستارگان تاریک می شوند و کوه ها مانند پشم شده ،روان می گردد ودریا ها مانند آتش خروشان شعله ور می شوند وتمام جن وانس و ملاوکه می میرند .
3- مهلت او میان نفخه اول ودوم است نفخه اول وقتی است که اسرافیل در صور می دمد وهمه موجودات جهان یک مرتبه از بین میرود نفخه دوم آن وقتی است که اسرافیل در صور می دمد و همه خلایق دو مرتبه زنده می شوند. مهلت شیطان در میان این دو نفخه تمام می شود
4- تا زمان ظهور حضرت مهدی (عج)وبه دست آن حضرت کشته میشود .
5-تا زمان رجعت از زمان حضرت مهدی (عج) شروع میشود ،پیامبر و امامان معصوم علیه السلام دوباره رجوع می کنند وبه دنیا بر می گردند و آن وقت شیطان می میرد .ومدت معلومی که قران بیان می کند – همان رجعت است که عزرائیل جان او را می گیرد وبه زندگی اش خاتمه می دهد .
وارد شده که در زمان رجعت ،خداوند به «ملک الموت»می فرماید :جان ابلیس را قبض کن که عمر او به سر آمده وسختی تلخی مستی جان کندن را که برای اولین وآخرین افراد چشاندی به او تنها بچشان .
ونیز می فرماید : « ای ملک الموت » اول وارد دوزخ شو وهفتاد زبانیه با هفتاد زنجیر وهفتاد کاسه از آب لظی (همان آبهای جهنمی سوزان است ) با هفتادهزار از سگ های جهنمی را بردار وبا سخت ترین شکلی جان او را بگیر .عزرائیل هم با صورتی که اگر اهل زمین او را با آن صورت ببینند ،از ترس و وحشت تمام آنان قالب تهی می کنند و می میرند و به همان شکلی که مامور است نازل می شود .شیطان وقتی اورا با آن هیبت مشاهده می کند به مشرق فرار می کند ، عزرائیل را همان جا می بیند ! به طرف مغرب می گریزد ، او را حاضر می بیند ،به دریا می رود ، باز او را همان جا مشاهده می کند در این زمان «ملک الموت» بر او بانگ می زند که : ای ملعون ! بایست،باز فرار می کند وی آید برسر قبر آدم علیه السلام ومی گوید : ای آدم !من به واسطه تو رانده شدم و طوق لعنت بر گردنم افتاد. عزرائیل بهآ« سگهای جهنمی و ملائکه غلاظ و شداد دستور میدهد که بر او حمله کنند . سگ ها بر او حمله می کنند و اطراف او را می گیر ند . ملائکه با گرزهای آتشین بر مغز او می کوبند تا جان خبیث وپلید او را بگیرند و به زندگی پر از مکر ، فریب و کبر او پایان دهند.

elahe
05-12-2012, 01:06 PM
آیا شیطان راه برگشت و توبه دارد؟

آیا شیطان راه برگشت و توبه دارد؟از چند جهت می توان گفت: برای شیطان راه توبه و برگشت وجود ندارد.

1 – قرآن مجید اعمالی را قابل توبه می داند که از روی نادانی انجام گیرد:

«انما التوبة علی الله للذین یعملون السوء بجهالة؛ پذیرش توبه بر خدا است نسبت به کسانی که از روی جهالت کار زشت انجام می دهند».(1)

در جای دیگر فرمود: «پروردگارتان رحمت بر بندگان را بر خود نوشته است که هر کس از روی نادانی کار زشتی انجام دهد، سپس توبه نماید و خود را اصلاح کند، او توبه پذیر و مهربان است».(2)

منظور از جهالت، ندانستن نیست، بلکه عمل زشتی است که از روی طغیانگری و عناد سر نزده باشد، بلکه از روی هوی و هوس انجام شده باشد.

در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که مقصود از جهالت ، گناهی است که بندة خدا آن را انجام می دهد که گرچه از حکم آن آگاه می باشد،

ولی آن گاه که تصمیم می گیرد عمل خلافی انجام می دهد، در واقع جاهل است. آن گاه حضرت به آیه ای که مربوط به حضرت یوسف (ع) است استدلال

می کند.(3) قرآن مجید از یوسف یاد می کند که وی به برادرانش گفت: آیا به خاطر دارید ستمی که بر یوسف و برادرش روا داشتید،

در حالی که همگی نادان بودید؟(4) نادانی به معنای ناآگاهی آنان از زشتی ظلم نبود، بلکه همگی آن را می دانستند،

ولی این علم در بازداری آنان مؤثر نبود، گویی نسبت به زشتی کار خود به کلی ناآگاه بودند.

خودخواهی و هوی و هوس مانند حسادت میان آنان و زشتی عمل پردة ضخیمی پدید آورده بود.

بر این اساس شیطان که از روی طغیان و تمرد نافرمانی خدا را کرد، راه توبه را روی خود بسته است.

شیطان از خدا می خواهد به او مهلت دهد تا دیگران را گمراه کند، نه این که به جبران گذشته بپردازد.

«از آیات قرآن استفاده می شود که شیطان بعد از انجام آن گناه و ایستادگی و لجاجت در برابر پروردگار سعادت و نجات خود را در جهان دیگر به کلی به خطر انداخت، بنابراین ، گناهان شیطان به حدی است که قابلیت توبه را از او سلب کرده و توبة او قابل پذیرش نیست و جایگاه ابدی او جهنم خواهد بود».(5)

2 – یکی از شرایط توبه، جبران گذشته و اصلاح آن است و این امر برای شیطان قابل اجرا نیست،

زیرا گناه او علاوه بر نافرمانی خدا، گمراهی بسیاری از مردم بوده است. کسی که دیگری را گمراه کرده، اگر بخواهد توبه کند و توبه اش پذیرفته شود،

باید همه آن ها را هدایت نماید. چگونه می تواند شیطان، افرادی را که در طول قرن های متمادی به هر طریق گمراه کرده، هدایت کند؟!

پی نوشت ها :

1 – نساء (4) آیه 17.

2 – انعام (6) آیه 54.

3 – بحارالانوار، ج6، ص 32.

4 – یوسف (12) آیه 89.

5 – تفسیر نمونه، ج6، ص 112 – 105، با تلخیص

elahe
05-12-2012, 01:07 PM
ازدواج شيطان

راجع به ازدواج ابليس كه چه موقع بوده ، و با چه كسى ازدواج نموده و همسر او چگونه پيدا شده و دختر چه كسى است ؟ دو قول نقل شده :

مجمع البحرين در لغت شيطان مى نويسد: وقتى خداوند متعال ، اراده كرد كه براى ابليس همسر و نسلى قرار دهد غضب را بر وى مستولى ساخت

و از غضب او تكه آتشى پيدا شد، از آن آتش براى او همسرى آفريد.

در نقل ديگرى آمده : ابليس - كه اسم اولى او عزازيل است - از همان اوان جوانى ، در ميان قوم خود مشغول عبادت و بندگى خداوند بود تا بزرگ شد

و موقع ازدواج او رسيد. وقتى تصميم به ازدواج گرفت ، با دختر (روحا) به اسم (لهبا) كه آن هم از طايفه جن بود، ازدواج نمود.

بعد از آن كه ايشان با هم ازدواج كردند، فرزندان زيادى از آن ملعون به وجود آمد كه از شمارش ‍ به طورى كه زمين از آنها پر شد.

همه آنها مشغول عبادت شدن و مدتى طولانى ، خدا را ستايش نمودند. در ميان ايشان عبادت و بندگى خود ابليس ‍ از همه آنان بيشتر بود.

از همين جهت ، بعد از آن كه خداوند اختلاف و خون ريزى را در ميان طايفه جن و نسناس (طايفه اى به جاى انسان فعلى بودند) ديد،

هر دو طايفه را هلاك كرد، و از ميان آن طايفه فقط ابليس را نگاه داشت . بعدا فرشتگان او را به آسمان بردند.

آن ملعون هم ، در آسمان اول مدتى در ميان ملائكه ، خدا را عبادت كرد بعد به آسمان دوم و سوم تا آسمان هفتم پيش رفت

و با ملائكه هر آسمان خدا را ستايش كرد تا وقتى كه خداوند آدم عليه السلام را خلق فرمود، و دستور سجده داد او هم سرپيچى كرد و رانده شد.


پس زن و فرزندان او هم جزء هلاك شدگان هستند. او بدون زن و فرزند به آسمان رفته و آن جا هم كه احتياج به زن نداشت ، بعد از بيرون آمدن از بهشت هم ، زنى براى او به وجود نيامد.

elahe
05-12-2012, 01:07 PM
به روایت افسانه‌ها روزی شیطان همه جا جار زد كه قصد دارد از كار خود دست بكشد و وسایلش را با تخفیف مناسب به فروش بگذارد. او ابزارهای خود را به شكل چشمگیری به نمایش گذاشت. این وسایل شامل خودپرستی، شهوت، نفرت، خشم، آز، حسادت، قدرت‌طلبی و دیگر شرارت‌ها بود. ولی در میان آنها یكی كه بسیار كهنه و مستعمل به نظر می‌رسید، بهای گرانی داشت و شیطان حاضر نبود آن را ارزان بفروشد.
كسی از او پرسید: «این وسیله چیست؟»

شیطان پاسخ داد: «این نومیدی و افسردگی‌ست.»

آن مرد با حیرت گفت: «چرا این قدر گران است؟»

شیطان با همان لبخند مرموزش پاسخ داد: «چون این مؤثرترین وسیلة من است. هرگاه سایر ابزارم بی‌اثر می‌شوند، فقط با این وسیله می‌توانم در قلب انسان‌ها رخنه كنم و كاری را به انجام برسانم. اگر فقط موفق شوم كسی را به احساس نومیدی، دلسردی و اندوه وا دارم، می‌توانم با او هر آنچه می‌خواهم بكنم. من این وسیله را در مورد تمامی انسان‌ها به كار برده‌ام. به همین دلیل این قدر كهنه است.

راست گفته‌اند كه شیطان دو ترفند اساسی دارد كه یكی از آنها نومید كردن ماست. به این طریق دست كم مدتی نمی‌توانیم برای دیگران خدمتی انجام دهیم و مفید باشیم. ترفند شیطانی دیگر تردید افكندن در وجود ماست، تا رشتة ایمانمان كه ما را به خدا متصل می‌كند، گسسته شود.

پس مراقب باشید كه فریب این دو ترفند را نخورید!

برگزیده از كتاب ''یكصد حكایت فرزانگی در پناه او ?نور، شادمانی و عشق''

elahe
05-12-2012, 01:08 PM
امروز ظهر شیطان را دیدم! نشسته بر بساط صبحانه و آرام لقمه برمیداشت... گفتم: ظهر شده، هنوز بساط کار خود را پهن نکرده ای؟ بنی آدم نصف روز خود را بی تو گذرانده اند... شیطان گفت: خود را بازنشسته کرده ام. پیش از موعد! گفتم: به راه عدل و انصاف بازگشته ای یا سنگ بندگی خدا به سینه می زنی؟ گفت: من دیگر آن شیطان توانای سابق نیستم. دیدم انسانها، آنچه را من شبانه به ده ها وسوسه پنهانی انجام میدادم، روزانه به صدها دسیسه آشکارا انجام میدهند. اینان را به شیطان چه نیاز ............!!!!!!!

elahe
05-12-2012, 01:08 PM
امروز ظهر شیطان را دیدم! نشسته بر بساط صبحانه و آرام لقمه برمیداشت... گفتم: ظهر شده، هنوز بساط کار خود را پهن نکرده ای؟ بنی آدم نصف روز خود را بی تو گذرانده اند... شیطان گفت: خود را بازنشسته کرده ام. پیش از موعد! گفتم: به راه عدل و انصاف بازگشته ای یا سنگ بندگی خدا به سینه می زنی؟ گفت: من دیگر آن شیطان توانای سابق نیستم. دیدم انسانها، آنچه را من شبانه به ده ها وسوسه پنهانی انجام میدادم، روزانه به صدها دسیسه آشکارا انجام میدهند. اینان را به شیطان چه نیاز ............!!!!!!!

elahe
05-12-2012, 01:09 PM
نیازهاى مادى شیطان :

همین طور که شیطان حاجات معنوى خود را از خداوند متعال طلب کرد یعنى همان حاجاتى که به عبادات خود از خدا خواست

تا آدم علیه السلام و اولادش را به انحراف بکشد - حاجات مادى خود را هم از خدا خوستار شد، و آنها را هم خداوند بزرگ به او تا روز موعود عنایت فرمود.

ابو امامه از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل مى کند که آن حضرت فرمود: بعد از آن که شیطان رانده درگاه الهى شد و او را به روى زمین فرستادند.

عرض کرد: پروردگار! مرا به سوى زمین فرستادى ، از درگاه خود راندى و از نعمت هاى بهشت محروم نمودى . من در دنیا احتیاجاتى دارم که بتوانم زندگى کنم .

آنها را براى ادامه زندگى ام برایم آماده و مهیا نما که در مضیقه نباشم . خطاب شد: حاجات تو چیست ؟ عرض کرد: خدایا! من محتاج خانه و منزلم ،

به من خانه اى عنایت فرما. خطاب شد: خانه تو را حمام ها قرار دادم . (هر کجا حمام است و مردم آن جا رفت و آمد مى کنند خانه شیطان است)

عرض کرد: من محتاج نشستن هستم و جایى براى آن مى خواهم . خطاب شد: جاى نشستن تو بازارها و کوچه ها و در مغازه ها است -



آن جا بنشینى و مردم را به گناه ، کم فروشى ، رشوه ، ربا، غش در معامله ، به ناموس مردم نگاه کردن ، دروغ گفتن ، خیانت کردن ، کلاه سر مردم گذاشتن

و غیره بکشانى . در حدیثى هم آمده که : بازار محل عیش و لذت بردن شیطان است .

عرض کرد: خدایا! من غذا مى خواهم . غذاى من از کجا تاءمین شود؟ خطاب شد:

غذاى تو را در سفره اى قرار دادم که بر سر آن « بسم الله» گفته نشود. (و صاحبان آن سفره مثل حیوانات گرسنه و حریص ، بدون آن که نام خدا ببرد،

به آن حمله مى کنن)

عرض کرد: الها! من احتیاج به آب و آشامیدنى دارم ، آن را من از کجا به دست آورم ؟ خطاب شد:

نوشیدنى هاى تو شراب و هر چیز مست کننده است . (از قبیل فقاع که نوع از آب جو مى باشد، جرس و بنگ که به وسیله قلیان مى کشند).

قابل توجه قلیون کش های عزیز

عرض کرد: براى من اذان گویى قرار ده . گفته شد: اذان تو وسایل موسیقى و مؤ ذن تو کسانى هستند که با این آلات مى نوازند و آنها را به کار مى گیرند.

عرض کرد: براى من قرآنى قرار بده که در آن نگاه کنم . خطاب شد: قرآن تو شعر است (وقتى محزون شدى و دلت گرفت ، شعر بخوان).

عرض کرد: براى من کتابى قرار ده که در آن نگاه کنم . خطاب شد: کتاب تو « وشم » ( خال کوبى هایى که بعضى ها روى بازو و جاهاى دیگر بدن مى کنند) است .

عرض کرد: براى من حدیثى قرار ده . فرمود: حدیث تو دروغ و دروغ گفتن است کسانى که دروغ مى گویند، حدیث تو را گویند.

عرض کرد: براى من دام و وسیله ، شکار قرار بده ، خطاب شد: زنان را وسیله صید کردن و به دام انداختن مردم قرار دادم . (1)
__________
1- المحجه البیضاء، ج 5، ص 62.

elahe
05-12-2012, 01:10 PM
اولین نوحه ورقص شیطان:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اول کسی که نوحه سرایی کرد و به رقص و آواز پرداخت، ابلیس بود. ابلیس وقتی به آدم علیه السلام سجده نکرد و از درگاه الهی رانده شد، به نوحه سرایی و آه و فغان پرداخت و وقتی آدم علیه السلام را با حیله و نیرنگ، تشویق به خوردن از درخت ممنوعه نمود و باعث اخراج وی از بهشت گردید، به ساز، آواز، رقص، پایکوبی و ترانه سرایی پرداخت.

در بعضی از روایات گفته میشود اولین بار شیطان هنگام مرگ حضرت آدم (ع) به رقص وپایکوبی پرداخت

elahe
05-12-2012, 01:10 PM
جایگاه شیطان

همان طور كه انسان به جايي نياز دارد- چه در دنيا و چه در عالم برزخ و قيامت- شيطان ها هم به مكان احتياج دارند. جاي هر كدام از نظر پستي و بلندي فرق دارد، براي هركدام جايگاه مخصوصي است. وقتي انسان مرد وارد عالم برزخ مي شود. اگر از نيكان و پاكان باشد جايگاه او در «وادي السلام» نجف و در كنار پيامبران و امامان معصوم و اولياء الله عليه السلام مي باشد، اگر از بدان و نا پاكان بوده جايگاهش در چاه هاي وادي برهوت، كه در سرزمين يمن قرار دارد، مي باشد.

بعد از عالم برزخ و داخل شدن در عالم قيامت، جايگاه پاكان در «اعلا عليين » كه در آسمان هفتم قرار دارد آماده مي باشد و آن جا براي كفار و مجرمان و اهل نفاق آماده شده است. و همان «سجين» جايگاه شيطان و پيروان او هم خواهد بود.

ابن عباس پيش كعب الاحبار آمد و گفت: از قول خداوند كه مي فرمايد:

«ان كتاب الفجار لفي سجين» برايم بگو.در جواب گفت: وقتي روح خبيث «فجار» را از بدن كثيفشان بيرون مي كشند او را به آسمان مي برند. آسمان ها او را نمي پذيرند، و به زمين بر مي گردانند آن هم نمي پذيرد، ناچار آن روح خبيث را مي برند تا هفت طبقه زمين. همان جايي كه جايگاه شيطان و طرف داران او است. شكنجه اي كه در «سجين» براي شياطين آماده شده از هر عذاب و شكنجه اي سخت تر است. پناه بر خدا .