PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آیا واقعاً پراید امن تر از زانتیاست؟!



sorna
05-09-2012, 03:41 PM
هفت صبح: سال هاست پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی کشور در خیابان های شهر حرف اول را می زند. پراید که از سال 72 از کره وارد کشورمان شد مدت هاست خودروی پا به سن گذاشته ای محسوب می شود اما مسوولین سایپا هرازگاهی با دست بردن در طراحی آن، با تنفس مصنوعی به ادامه حیات آن کمک می کنند. دیروز سه خبر مهم پیرامون این خودرو منتشر شد.

اولین خبر از زبان سردار احمدی مقدم نقل شد. فرمانده ناجا در سومین همایش ایمنی و ترافیک ضمن انتقاد از برخی مجوزها برای ادامه تولید خودروهای ناایمن گفته: «اگرچه ممکن است خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و باید بگوییم ناایمن ترین خودروی کشور محسوب می شود.» به نظر می رسد روی صحبت احمدی مقدم با مسوولین سازمان ملی استاندارد باشد که این خودروی بی کیفیت را تایید می کنند تا تولید آن ادامه پیدا کند. اما از سوی دیگر دیروز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه براساس ارزیابی های شرکت بازرسی و کیفیت ایران در رده خودروهای زیر 10 میلیون تومانی ام وی ام چینی سه سیلندر از پراید وضعیت بهتری دارد.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/2/20/80055_507.jpg


چند ساعت بعد در نقطه دیگری از شهر مجتبی استاد رحیمی، معاون تضمین کیفیت شرکت پارس خودرو در یک نشست خبری در پاسخ به اظهارات سردار احمدی مقدم گفت: «برای سنجش کیفیت خودروها یک حداقل قابل قبول وجود دارد که پراید از آن حداقل ها بالاتر است و از نظر کیفیت در رده «خوب» قرار دارد.» به هر حال از مسوولین راهنمایی و رانندگی اصرار که پراید خودروی خوبی نیست و از مسوولین سایپا انکار. با این وضعیت مردم بیش از پیش سردرگم شده اند که بالاخره پراید خودروی باکیفیت محسوب می شود یا خیر؟ و اگر کیفیت آن تایید نمی شود از چه زمانی قرار است خودروی دیگری در این رده قیمتی جایگزین آن شود؟

پراید بهتر از زانتیاست!

در سال های اخیر بارها مسوولین به دلیل آمار بالای تصادفات از کیفیت و ایمنی پراید ایراد گرفته اند. اوج این ماجرا خردادماه سال پیش بود که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی به شرکت سایپا اخطار داد ظرف یک ماه باید روی همه خودروهای پراید کیسه هوا نصب کنند. اتفاقی که هیچ وقت عملی نشد و تولید پراید با همان روند قبل ادامه پیدا کرد.

البته دیروز معاون تضمین کیفیت پارس خودرو بار دیگر از کیفیت پراید (X100) دفاع کرد: «خودروی ایکس 100 ازجمله محصولاتی است که طی دو، سه سال اخیر رشد مناسبی از نظر کیفیت داشته و در این مدت 32 درصد بهبود کیفیت در محصولات ایکس 100 تولیدی پارس خودرو اتفاق افتاده است.» او با بیان اینکه باید انتظارات مشتریان را از هر خودرو متناسب با قیمت آن محصول ارزیابی کنیم، گفت: «نمی توان از پراید انتظار شتاب، مهندسی یا راحتی ماکسیما را داشته باشیم ولی اگر از نظر عملکردی مشکلی وجود داشته باشد، باید برطرف شود. پراید استانداردهای کشور را پاس می کند و در حال حاضر حتی بالاتر از استانداردهای داخلی قرار دارد.»

او در ادامه ادعای جالبی هم مطرح کرده که «نباید پراید هشت میلیون تومانی را با تیانای 85 میلیون تومانی مقایسه کرد هرچند پراید از نظر تست کرش، یک و نیم ستاره از زانتیا هم بالاتر است.»

پراید بهتر است یا ام وی ام؟

یکی از خبرهای مهمی که دیروز منتشر شد خبر برتر دانستن کیفیت ام وی ام سه سیلندر از پراید بود. این نکته دقیقا در نقطه مقابل نظر مسوولین شرکت سایپا و پارس خودرو است اما مگر مردم با بودجه کم چاره دیگری جز انتخاب این دو خودرو دارند؟

بیشترین تقاضا برای خرید خودرو در کشورمان باتوجه به وضعیت اقتصادی، قیمت بنزین و سایر مولفه ها، محصولات رده قیمتی زیر 10 میلیون تومان است. در مورد این محصولات هم باید کم و بیش فتیله توقعات را پایین کشید و به حداقل امکانات رفاهی، تجهیزات و توانایی های فنی اکتفا کرد؛ ولی در بین همین خودروها هم هستند مدل هایی که خود را یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبا نشان می دهند و برای عقب نماندن از بازار پرفروش این روزها کیفیت را فدای کمیت نمی کنند. باتوجه به آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده از سازمان بازرسی و کیفیت، اینبار بررسی می کنیم که با کیفیت ترین خودروی ارزان قیمت کشورمان کدام است.
پیداکردن این دوستان کار ساده ای است؛ بین خودروهای صفر کیلومتر که فقط پراید و ام وی ام در دسترس هستند؛ در بازار دست دوم هم انواع پراید هاچ بک و صندوقدار، MVM 110، ماتیز، پژو RD و... انتخاب های اکثر خریداران هستند. در مورد این خودروها هم بد نیست بدانید که براساس آمار انجمن خودروسازان، در سال گذشته تولید MVM 110 سه سیلندر در شرکت خودروسازی مدیران خودرو با افزایش 3/8 درصدی به سه هزار و 227 دستگاه رسید. همچنین تولید انواع پراید نیز در دو شرکت سایپا و پارس خودرو در مجموع با کاهش 0/7 درصدی به 611 هزار و 458 دستگاه رسید. کاهش تولید پراید بیشتر به دلیل افت تولید مدل دوگانه سوز این خودرو بوده است؛ به طوری که تولید پرایدهای دوگانه سوز در پارس خودرو و سایپا به ترتیب بیش از 98 و 76 درصد کاهش یافت.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/2/20/80056_120.jpg


باکیفیت ترین خودرو

باتوجه به بهبود وضعیت کیفی محصولات خانواده پراید رقابت کمی سخت به نظر می رسد. در این رابطه در فروردین ماه، MVM 110 و انواع پراید در این بررسی از نظر کیفی در سطح خوب ارزیابی شده اند و به نسبت گذشته بیشتر توانستند رضایت رانندگان شان را جلب کنند؛ ولی بررسی های شرکت بازرسی و کیفیت ایران این بار حاکی از آن است که در میان خودروهای زیر 10 میلیون تومانی در ایران، خودرو چینی MVM 110 سه سیلندر وضعیت بهتری نسبت به بقیه دوستان دارد.

البته این محصول کوچک در بعضی موارد هم کم آورد ولی در مجموع و برآیند بررسی ها توانست سربلند شود. MVM 110 تنها از نظر صداهای غیرعادی، ترمز و موتور و انتقال قدرت وضعیت بدتری نسبت به انواع پراید داشته و در سایر بخش های فنی برتری با خودرو چینی بوده است.

در مجموع نمره منفی این خودروی کوچک شهری معادل 8/98 بوده در حالی که نمره منفی خودروهای پراید 109 برآورد شده است. این از قرارگرفتن MVM 110 روی سکوی اول! ولی اگر می خواهید بدانید در بین محصولات پراید هم کدام یک از این برادرها وضعیت بهتری نسبت به همتای خود دارند باید گفت که به ترتیب سایپا X131، سایپا X132 و سایپا X131 پارس خودرو باکیفیت ترین های خانواده پراید بوده اند.

پیشینه پراید

پراید خودرویی است که برای اولین بار در سال 1372 وارد بازار خودروی ایران شد و کم کم توانست رکورد تولید پیکان را در کشور بشکند و به سلطه بی چون و چرای این خودروی زحمتکش پایان دهد. این خودرو در سال 1985 توسط کمپانی فورد طراحی شد. بد نیست بدانید طراحی آن برای فورد یک شکست محسوب شد، چراکه در سال 1989 به عنوان ماشینی که کمترین ایمنی را دارد، شناخته شد. این خودرو همزمان در ژاپن، بین سال های 1986 تا 1993 با نام مزدا 121 به فروش می رفت.

بعدها امتیاز تولید آن به کره ای های از همه جا بی خبر رسید. اولین پراید یک هاچ بک «دو در» بود؛ اما انگار کره ای ها با این قضیه مشکل داشتند و هر تغییری که می توانستند به پراید تحمیل کردند. با طراحی صندوق عقب به خودرویی سدان تبدیل شد به انضمام دو در اضافه؛ بعد هم که مدل استیشن و باقی قضایا. بعد از مدتی هم این موش آزمایشگاهی کمپانی های خودروسازی به ژاپن و سایر کشورهای آسیای شرقی فرستاده شد که با اقبال عمومی مردم در این کشورها مواجه نشد و در نهایت کیا موتورز این خودروی جالبش را برای بقا به ایران فرستاد.

پراید در رنگ ها و طرح های مختلف

ابتدا پای پراید در دو مدل هاچ بک و سدان فقط به صورت وارداتی به ایران باز شد. اتفاقا اوج کیفیت پراید در همان روزها بود. در ابتدای ورود به دلیل شتاب بالا و طر احی نسبتا زیبا استقبال خوبی از این خودرو شد و همین باعث شد سال بعد، کارخانه خودروسازی سایپا اقدام به مونتاژ پراید در داخل کشور بکند. رفته رفته تولید کاملا داخلی کیا پراید با تغییرات ظاهری کمی در چراغ ها و سپرها و... آغاز شد و تاکنون تیپ های بسیاری از پراید از مدل های کره ای CD-5 گرفته تا 132 و 111 و 141 ساخته شده است.

خودروسازان چند وقت یک بار با اکراه خاصی امکاناتی مثل ترمز ای بی اس و فرمان هیدرولیک را به پراید اضافه می کنند. البته ترس آنها کاملا بجاست، وقتی با برقی شدن شیشه بالابر قیمت یک خودرو میلیونی افزایش پیدا می کند. تغییرات پیاپی طراحی پراید به خصوص در قسمت صندوق عقب باعث شده بعضی ها به شوخی بگویند، تکنولوژی خودروسازی ما در پشت پراید نهفته است! مدل 131، 132 و 141 را این روزها در دو تیپ SX و SL در خیابان ها می بینیم که تفاوت آنها در داشتن و نداشتن ترمز ای بی اس و از این قبیل امکانات است.