sorna
05-02-2012, 03:59 PM
http://narenji.ir/sites/default/files/articleimage/1/12/tim-cook.jpg?1335886463
تا کنون آمار سه ماهه اول 2012 شرکت هایی چون نوکیا ، گوگل و سامسونگ را مورد بررسی قرار دادیم. حال نوبت به نگاهی همه جانبه به عملکرد اپل می رسد. اشاره دیرهنگام به این آمار، فرصتی است برای مقایسه ارقام مالی اپل با ارقام سایر غولهای تکنولوژیک. در ادامه مطلب با ما باشید تا نگاهی متفاوت به دستاوردهای فصلی و چشم انداز اپل در سال 2012 بیاندازیم.
گزارش مالی اپل در بهار 2012
اپل در فصل مالی اخیر (سه ماهه اول 2012) با فروشی معادل 39.2 میلیارد دلار، به سود خالص 11.6 میلیارد دلار (12.30 دلار به ازای هر سهم) دست یافت. این نتیجه در مقایسه با درآمد 24.7 میلیارد دلاری و سود 6 میلیارد دلاری (6.40 دلار برای هر سهم) در فصل مشابه سال گذشته، جهش خیرهکنندهای را نشان میدهد. اپل این موفقیت را مدیون فروش 35.1 میلیون آیفون و 11.8 میلیون آیپد است که به ترتیب در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، فروششان 88٪ و 151٪ افزایش یافته است. در همین مدت 4 میلیون مک (7٪ افزایش نسبت به پارسال) و 7.7 میلیون آیپاد (15٪ کاهش نسبت به پارسال) فروخته شده.
تیم کوک درباره این پیشرفت شتابان گفته: «خود ما هم از فروش 35 میلیون آیفون و تقریباً 12 میلیون آیپد شگفتزدهایم. آیپد جدید یک شروع فوقالعاده داشته و در طول این سال، شما نوآوریهای دیگری هم خواهید دید که فقط اپل میتواند ارائه کند.» یادمان نرفته که او در گزارش فصل قبل، اشاره کرده بود که اپل چندین محصول عالیِ جدید را در صف تولید دارد.
تاکنون برای تحسین عملکرد یک وسیله یا یک مجموعه، آن را به ساعت سوئیسی تشبیه میکردیم. ولی دیگر عاقلانه نیست که بگوییم اپل مثل ساعتهای سوئیسی کار میکند، چون این کمپانی تحت نظر تیم کوک در هر فصل رکوردها را جابهجا کرده و به واقع مثل ساعتهای اتمی کار میکند! بگذارید اینطور برای شما مثال بزنم. ساخت ورزشگاه فوتبال ومبلی جدید، کمی بیش از 1 میلیارد دلار هزینه در بر داشت. اپل با درآمدی که دارد، میتواند هر دو هفته یک بار، هزینه ساخت یک ورزشگاه ومبلی جدید را تأمین کند (یعنی 24 ومبلی در هر سال) و با این حال همچنان سالانه 13 میلیارد دلار سود کند. این 13 میلیارد دلار، معادل کل ارزش سهام نوکیا در حال حاضر است!
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/Webmley.jpg حقایق شگفت انگیز!
گزارش مالی اپل به تنهایی تحسین بر انگیز است. ولی اگر مشاهده این ارقام برای شما عادی شده، شاید بد نباشد که آنها را با دستاوردهای سایر کمپانیها در مدت زمان مشابه مقایسه کنیم:
۱- اپل بزرگترین کمپانی دنیا از لحاظ ارزش جاری بازار است. و میزان فروش آن که با رشد مستمر (در مقیاس سالانه) همراه بوده نیز به طرز شگفتآوری بالا است. شاید عکس زیر به تنهایی گویای بزرگی این شرکت در مقایسه با رقبایش باشد.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/Apple-vs-the-others.jpg
۲- درآمد اپل در سه ماه اول 2012 معادل 39.2 میلیارد دلار بوده، یعنی فقط 3 میلیارد دلار کمتر از مجموع درآمد مایکروسافت (17.41)، آمازون (13.18)، گوگل (10.65) و فیسبوک (1.06)!
۳- رشد درآمد اپل دو برابر سریعتر از رشد درآمد آمازون و گوگل بوده. و سود خالص آن نیز، در مقایسه با فصل اول سال 2011، 94٪ رشد کرده است. سود خالص اپل در این فصل، بیشتر از کل درآمد فصلی گوگل بوده است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apples-revenue-grew-about-twice-as-fast-as-amazon-and-google.jpg
۴- سود روزانه اپل 125 میلیون دلار است.
۵- حاشیه سود عملیاتی اپل که در درجه اول یک کمپانی سختافزاری است، از حاشیه سود عملیاتی مایکروسافت که یک کمپانی نرمافزاری است، و حاشیه سود عملیاتی گوگل که یک کمپانی اینترنتی است، فراتر رفته. و این شگفتآور است چراکه دو کمپانی دیگر، با مسایل زنجیره تولید و توزیع روبرو نیستند. و با این حال اپل از آنها برتر است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apple-has-better-margins-than-microsoft-and-google.jpg
۶- اپل در این فصل، تقریباً همان تعداد آیفون را فروخته که در فصل منتهی به کریسمس (که حجم تقاضا در آن غولآسا است) فروخته بود. در فصل آخر 2011، اپل هر هفته به طور میانگین 2.2 میلیون آیفون فروخته بود. و در فصل اول 2012 به طور میانگین کمی بیش از 2 میلیون آیفون.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apple-now-makes-two-thirds-of-its-revenue-from-international-sales.jpg
۷- اپل هم اکنون 110 میلیارد دلار نقدینگی در دست دارد. این یعنی 35 میلیارد دلار بیش از رقمی که فیسبوک در زمان مذاکره برای خرید اینستاگرام، روی خودش قیمتگذاری کرده بود.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apple-now-has-110-billion-in-cash.jpg
۸- رقم فوق تقریباً معادل مجموع ارزش سهام دو رقیب اپل، یعنی آمازون و ریم است؛ شاید همین هم ریم را عصبانی کرده و واداشته تا جلوی یکی از فروشگاههای اپل در استرالیا تظاهرات ضد اپلی برگزار کند!
۹- اپل فقط در 6 ماه گذشته رقم 29 میلیارد دلار به دارایی نقدی خود افزوده که این معادل ارزش کل سهام کمپانی Dell است.
۱۰- در امریکای شمالی، رشد درآمد اپل از فروشگاه آیتونز، دو برابر سریعتر از رشد درآمد فروش محتواهای رسانهای آمازون بوده؛ 35٪ رشد برای اپل و 17٪ درصد رشد برای آمازون.
۱۱- در حقیقت، اپل فقط از فروش آیفون، 10 میلیارد دلار بیشتر از فروش خالص آمازون کسب درآمد کرده. اگر این هم مایه سرافکندگی جف بزوس نیست، باید بدانید که در فصل اخیر، درآمد روزانه اپل معادل کل درآمد فصلی آمازون بوده است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apples-revenue-from-itunes-is-growing-at-double-the-rate-of-amazons-media-revenue.jpg
۱۲- حاشیه سود خالص اپل در فصل اخیر، به طرز خیرهکنندهای افزایش یافته و به حدود 47٪ رسیده است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apples-gross-profit-margin.jpg
۱۳- اپل اکنون دو سوم درآمدش را از فروش جهانی خود کسب میکند. به ذکر یک نمونه از فروش جهانی اپل بسنده میکنیم. فروش این اَبَر کمپانی در چین، نسبت به فصل مشابه سال قبل، سه برابر افزایش یافته است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/Apple-Store-China.jpg
۱۴- جدای از عشق یا نفرتی که نسبت به اپل دارید، آیا اینها برای تحسین عملکرد یک کمپانی کافی نیست؟
چشمانداز اپل در سال 2012: قلعهای مهآلود
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/Apple-in-Fog.jpg
اپل کمپانی پر حاشیهای است. نه به این دلیل که زیاد خودنمایی و جنجال میکند، بلکه چون مثل قلعهای در مه، همیشه فعالیتهایش را در سکوت و به طور کاملاً محرمانه دنبال میکند و این روش، شایعات و گمانهزنیهای زیادی را حول آن شکل میدهد. در قبال چنین کمپانی مخفیکاری، دو رویکرد خبررسانی را میتوان داشت:
۱- پرداختن به تمام شایعات کوچک و بزرگی که هر روز از راه میرسند و مثل توپ پینگ-پونگ جلوی چشم ما این طرف و آن طرف میروند.
۲- نگاه به ریشهها و سبک کاری دیرینهای که در بنیان این کمپانی ریشه دوانده، و سپس سنجش شایعات بر اساس این معیارها.
من سعی دارم رویکرد دوم را داشته باشم. بر همین اساس هم هست که میتوان گفت سال 2012، برای اپل «سال طراحی» است؛ یا بگذارید اینطور تصحیح کنم: «سال 2012 برای اپل باید سال طراحی باشد!»
حدود 5 ماه قبل، از نویسنده زندگینامه استیو جابز پرسیده شد که در مورد سرنوشت اپلِ بعد از استیو جابز چه فکری میکند؟ آیزاکسن در پاسخ گفت که جابز در کارش دو وجه بارز شخصیتی داشته؛ او تاجرپیشه (Businessman) و طراح (Designer) بوده. در سالهای پس از بازگشتش به اپل، دو نفر با او در این دو ویژگی شریک بودند: تیم کوک شریک جابز در کارهای تجاری بود، و جانی آیو شریک او در طراحی محصولات.
باید اذعان کرد که در دو سال گذشته، یعنی پس از معرفی آیفون 4 و آیپد 2، جانی آیو که بیاغراق برترین طراح دنیا در حوزه کاری خودش است، به درون مه خزیده. سال 2011 از لحاظ طراحی محصولات جدید، برای اپل سال بسیار آرامی بود. به همین دلیل سال 2012 از این منظر خیلی تعیینکننده است. گرچه عملکرد مالی کمپانی، نشان از کمنقص بودن کار تیم کوک به عنوان مدیر اجرایی شرکت دارد، ولی نباید فراموش کرد که اپل بعد از استیو جابز، هنوز طراحی جدیدی برای محصولاتش ارائه نکرده. و این چرا آن قدر مهم است؟ زیرا طراحی، از ابتدا تاکنون وجه تمایز اصلی اپل در برابر رقبایش بوده و حالا مدتی است که به حاشیه رانده شده.
هنوز یادمان نرفته که حدود سه هفته قبل، (بر اثر اشتباه مترجمان در برگردان متن یک مصاحبه از زبان فرانسوی به انگلیسی) به سرعت شایعهای در اینترنت پیچید مبنی بر اینکه فیلیپ استارک (طراح نامدار فرانسوی) در حال کار بر روی یک محصول انقلابی برای اپل است. خبری که باعث جهش قیمت سهام اپل و جلب دوباره نگاهها به سمت این کمپانی شد. خیلی زود مشخص شد که استارک مشغول کار بر روی همان قایق تفریحی است که جابز در سالهای پایانی عمرش وقت زیادی را روی آن میگذاشت، و خبری از محصول مشترک با اپل نیست. ولی در همین فاصله کوتاه میان انتشار و سپس تکذیب خبر، عده زیادی آن را باور و منتشر کردند. چرا چنین خبری آنقدر خریدار پیدا کرد؟ دقیقاً به همین خاطر که: طراحان اپل مدتها است در خارج از پوشش رادار آدمهای کنجکاوی مثل من و شما هستند. در عمل مدتها است که کار بزرگی از بخش طراحی اپل ندیدهایم و این گرچه کمی دلسردکننده است، ولی احتمالاً آرامش قبل از طوفان است.
همه ما میدانیم که طراحی و مواد به کار رفته در محصولات اپل، چنان خوب و بادوام هستند که تا مدتها دل کاربران را نخواهند زد. این نوع طراحی و انتخاب متریال به اپل امکان میدهد که برای مدت بیشتری خط تولید محصولات خود را با حداقل تغییرات -و حداقل شکایت از طرف کاربران مُدپرست- بر پا نگه دارد و هزینههای ساخت یا نوسازی خطوط تولید را در بازههای زمانی بلندمدتتری تقسیم کند. اما جانی آیو باید دیر یا زود این خلاء طراحی را پر کند، زیرا او نماد یک وجه از شخصیت جابز است: «جابزِ طراح» وجهی که عدم تقویت آن میتواند به قیمت از دست رفتن پیشتازی اپل در حوزههایی که در آنها قدرتمند است تمام شود. اگر اپل امتیاز خود را از این منظر از دست بدهد، جز اکوسیستم بسته و مطمئن و خدمات یکپارچه، دیگر چه فرقی با رقبایش خواهد داشت؟ مطمئناً آیو نیز خود به خوبی از این مهم اطلاع دارد. وقتی نتیجه کار او و گروهش را ببینیم، احتمالاً پاسخ به این پرسش که: «واقعاً جای استیو جابز در اپل خالی نیست؟» راحتتر میشود. باید دید آیو بدون نظارت جابز، همان نتایج کاری بینظیر خود را تکرار خواهد کرد یا خیر.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/tim-cook-jony-ive.jpg
از جملاتِ مؤکد تیم کوک در پایان جلسه معرفی آیپد جدید، یعنی آنجایی که گفت: «برای امسال، کار اپل تازه آغاز شده و باید منتظر محصولات شگفتانگیز دیگری باشید» این طور بر میآید که طراحان اپل، سخت مشغول طراحی قابهای زیبایی هستند که قرار است سختافزار و نرمافزار یکپارچه محصولات جدید اپل را میزبانی کنند. با خوشبینی باید گفت که اگر چنین نبود، تیم کوک این گونه با اطمینان سخن نمیگفت. طراحی جدید برای آیفون بعدی به نظر قطعی میرسد. زیرا بهبود سختافزار و نرمافزار، حربهای نیست که بشود برای دو سال متوالی روی آن حساب کرد. در این بین، به احتمال زیاد طراحی مکها (آیمک، مکبوک و مک بوک ایر) هم دستخوش تحول میشود. شایعات عرضه iTV در اواخر سال میلادی هم کاملاً جدی است و شاید محصول بزرگ اپل برای کریسمس، همین iTV مرموز باشد.
زیر نظر جانی آیو (مدیر ارشد طراحی)، فیل شیلر (مدیر ارشد بازاریابی جهانی)، اسکات فرستال (مدیر ارشد بخش توسعه iOS)، ادی کیو (مدیر ارشد نرمافزارها و خدمات اینترنتی)، باب منسفیلد (مدیر ارشد بخش سختافزار)، و جف ویلیامز (مدیر ارشد عملیاتها) که همگی به طور مستقیم به تیم کوک ( محبوبترین مدیرعامل دنیا) گزارش میدهند، اتفاقات هیجانانگیزی در راه است. برای سهامداران اپل، خوابیدن در باد موفقیتهای ده سال گذشته پذیرفتنی نیست. اگر اینطور بود، هیئتمدیره اپل تضمین اعطای 300 میلیون دلار سهام نقد در انتهای بازه ده ساله 2011-2021 را به تیم کوک نمیداد. آنها بهتر از من و شما میدانند که در دنیای امروز، اگر پیشرفت نکنی، در جا نزدهای، بلکه پسرفت کردهای. و این را هم به خوبی میدانند که اپل هنوز که هنوز است قلههای زیادی برای فتح کردن بر سر راه دارد. پس هرگز جاهطلبی خود را کنار نخواهد گذاشت.
اگر اپل در سال 2012 با طراحیهای جدیدش، همچنان دیوانهوار به سمت فتح قلههای جدید بتازد، به احتمال زیاد ظرف دو سال آینده اولین کمپانی 1 تریلیون دلاری دنیا خواهد شد. باید دید که آیا یک بار دیگر، طراحی برتر به کمک مهندسین نرمافزار و سختافزار میآید تا با هم اپل را به این قله باورنکردنی برسانند و رقبا را هم به تکاپو بیاندازند، یا خیر. فعلاً که رقیبان در حال نیش و کنایه زدن هستند، اما اپل با اینکه جلوی یکی از فروشگاههایش در استرالیا تظاهرات بر پا میشود، با تکیه بر فروش عالی و محبوبیت برندش به سکوت محض فرو رفته. ژاپنیها ضربالمثلی دارند: «قلعهٔ در مه، باابهتتر است.» و اپل همیشه سعی کرده مهآلود باشد تا ابهت بیشتری پیدا کند. ماههای باقی مانده از سال 2012، برای این شرکت بسیار تعیینکنندهاند. زیرا اپل آنقدر اوج گرفته که اگر مراقب نباشد و سقوط کند، راه درازی تا فرودست دارد. و مدیران اپل که نماینده و معتمد صاحبان سهام هستند، به هیچ وجه از این خطر غافل نیستند. راستی شما برای ماههای باقیمانده از سال 2012 چه چیزی را پیشبینی میکنید؟
تا کنون آمار سه ماهه اول 2012 شرکت هایی چون نوکیا ، گوگل و سامسونگ را مورد بررسی قرار دادیم. حال نوبت به نگاهی همه جانبه به عملکرد اپل می رسد. اشاره دیرهنگام به این آمار، فرصتی است برای مقایسه ارقام مالی اپل با ارقام سایر غولهای تکنولوژیک. در ادامه مطلب با ما باشید تا نگاهی متفاوت به دستاوردهای فصلی و چشم انداز اپل در سال 2012 بیاندازیم.
گزارش مالی اپل در بهار 2012
اپل در فصل مالی اخیر (سه ماهه اول 2012) با فروشی معادل 39.2 میلیارد دلار، به سود خالص 11.6 میلیارد دلار (12.30 دلار به ازای هر سهم) دست یافت. این نتیجه در مقایسه با درآمد 24.7 میلیارد دلاری و سود 6 میلیارد دلاری (6.40 دلار برای هر سهم) در فصل مشابه سال گذشته، جهش خیرهکنندهای را نشان میدهد. اپل این موفقیت را مدیون فروش 35.1 میلیون آیفون و 11.8 میلیون آیپد است که به ترتیب در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، فروششان 88٪ و 151٪ افزایش یافته است. در همین مدت 4 میلیون مک (7٪ افزایش نسبت به پارسال) و 7.7 میلیون آیپاد (15٪ کاهش نسبت به پارسال) فروخته شده.
تیم کوک درباره این پیشرفت شتابان گفته: «خود ما هم از فروش 35 میلیون آیفون و تقریباً 12 میلیون آیپد شگفتزدهایم. آیپد جدید یک شروع فوقالعاده داشته و در طول این سال، شما نوآوریهای دیگری هم خواهید دید که فقط اپل میتواند ارائه کند.» یادمان نرفته که او در گزارش فصل قبل، اشاره کرده بود که اپل چندین محصول عالیِ جدید را در صف تولید دارد.
تاکنون برای تحسین عملکرد یک وسیله یا یک مجموعه، آن را به ساعت سوئیسی تشبیه میکردیم. ولی دیگر عاقلانه نیست که بگوییم اپل مثل ساعتهای سوئیسی کار میکند، چون این کمپانی تحت نظر تیم کوک در هر فصل رکوردها را جابهجا کرده و به واقع مثل ساعتهای اتمی کار میکند! بگذارید اینطور برای شما مثال بزنم. ساخت ورزشگاه فوتبال ومبلی جدید، کمی بیش از 1 میلیارد دلار هزینه در بر داشت. اپل با درآمدی که دارد، میتواند هر دو هفته یک بار، هزینه ساخت یک ورزشگاه ومبلی جدید را تأمین کند (یعنی 24 ومبلی در هر سال) و با این حال همچنان سالانه 13 میلیارد دلار سود کند. این 13 میلیارد دلار، معادل کل ارزش سهام نوکیا در حال حاضر است!
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/Webmley.jpg حقایق شگفت انگیز!
گزارش مالی اپل به تنهایی تحسین بر انگیز است. ولی اگر مشاهده این ارقام برای شما عادی شده، شاید بد نباشد که آنها را با دستاوردهای سایر کمپانیها در مدت زمان مشابه مقایسه کنیم:
۱- اپل بزرگترین کمپانی دنیا از لحاظ ارزش جاری بازار است. و میزان فروش آن که با رشد مستمر (در مقیاس سالانه) همراه بوده نیز به طرز شگفتآوری بالا است. شاید عکس زیر به تنهایی گویای بزرگی این شرکت در مقایسه با رقبایش باشد.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/Apple-vs-the-others.jpg
۲- درآمد اپل در سه ماه اول 2012 معادل 39.2 میلیارد دلار بوده، یعنی فقط 3 میلیارد دلار کمتر از مجموع درآمد مایکروسافت (17.41)، آمازون (13.18)، گوگل (10.65) و فیسبوک (1.06)!
۳- رشد درآمد اپل دو برابر سریعتر از رشد درآمد آمازون و گوگل بوده. و سود خالص آن نیز، در مقایسه با فصل اول سال 2011، 94٪ رشد کرده است. سود خالص اپل در این فصل، بیشتر از کل درآمد فصلی گوگل بوده است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apples-revenue-grew-about-twice-as-fast-as-amazon-and-google.jpg
۴- سود روزانه اپل 125 میلیون دلار است.
۵- حاشیه سود عملیاتی اپل که در درجه اول یک کمپانی سختافزاری است، از حاشیه سود عملیاتی مایکروسافت که یک کمپانی نرمافزاری است، و حاشیه سود عملیاتی گوگل که یک کمپانی اینترنتی است، فراتر رفته. و این شگفتآور است چراکه دو کمپانی دیگر، با مسایل زنجیره تولید و توزیع روبرو نیستند. و با این حال اپل از آنها برتر است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apple-has-better-margins-than-microsoft-and-google.jpg
۶- اپل در این فصل، تقریباً همان تعداد آیفون را فروخته که در فصل منتهی به کریسمس (که حجم تقاضا در آن غولآسا است) فروخته بود. در فصل آخر 2011، اپل هر هفته به طور میانگین 2.2 میلیون آیفون فروخته بود. و در فصل اول 2012 به طور میانگین کمی بیش از 2 میلیون آیفون.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apple-now-makes-two-thirds-of-its-revenue-from-international-sales.jpg
۷- اپل هم اکنون 110 میلیارد دلار نقدینگی در دست دارد. این یعنی 35 میلیارد دلار بیش از رقمی که فیسبوک در زمان مذاکره برای خرید اینستاگرام، روی خودش قیمتگذاری کرده بود.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apple-now-has-110-billion-in-cash.jpg
۸- رقم فوق تقریباً معادل مجموع ارزش سهام دو رقیب اپل، یعنی آمازون و ریم است؛ شاید همین هم ریم را عصبانی کرده و واداشته تا جلوی یکی از فروشگاههای اپل در استرالیا تظاهرات ضد اپلی برگزار کند!
۹- اپل فقط در 6 ماه گذشته رقم 29 میلیارد دلار به دارایی نقدی خود افزوده که این معادل ارزش کل سهام کمپانی Dell است.
۱۰- در امریکای شمالی، رشد درآمد اپل از فروشگاه آیتونز، دو برابر سریعتر از رشد درآمد فروش محتواهای رسانهای آمازون بوده؛ 35٪ رشد برای اپل و 17٪ درصد رشد برای آمازون.
۱۱- در حقیقت، اپل فقط از فروش آیفون، 10 میلیارد دلار بیشتر از فروش خالص آمازون کسب درآمد کرده. اگر این هم مایه سرافکندگی جف بزوس نیست، باید بدانید که در فصل اخیر، درآمد روزانه اپل معادل کل درآمد فصلی آمازون بوده است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apples-revenue-from-itunes-is-growing-at-double-the-rate-of-amazons-media-revenue.jpg
۱۲- حاشیه سود خالص اپل در فصل اخیر، به طرز خیرهکنندهای افزایش یافته و به حدود 47٪ رسیده است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/apples-gross-profit-margin.jpg
۱۳- اپل اکنون دو سوم درآمدش را از فروش جهانی خود کسب میکند. به ذکر یک نمونه از فروش جهانی اپل بسنده میکنیم. فروش این اَبَر کمپانی در چین، نسبت به فصل مشابه سال قبل، سه برابر افزایش یافته است.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/Apple-Store-China.jpg
۱۴- جدای از عشق یا نفرتی که نسبت به اپل دارید، آیا اینها برای تحسین عملکرد یک کمپانی کافی نیست؟
چشمانداز اپل در سال 2012: قلعهای مهآلود
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/Apple-in-Fog.jpg
اپل کمپانی پر حاشیهای است. نه به این دلیل که زیاد خودنمایی و جنجال میکند، بلکه چون مثل قلعهای در مه، همیشه فعالیتهایش را در سکوت و به طور کاملاً محرمانه دنبال میکند و این روش، شایعات و گمانهزنیهای زیادی را حول آن شکل میدهد. در قبال چنین کمپانی مخفیکاری، دو رویکرد خبررسانی را میتوان داشت:
۱- پرداختن به تمام شایعات کوچک و بزرگی که هر روز از راه میرسند و مثل توپ پینگ-پونگ جلوی چشم ما این طرف و آن طرف میروند.
۲- نگاه به ریشهها و سبک کاری دیرینهای که در بنیان این کمپانی ریشه دوانده، و سپس سنجش شایعات بر اساس این معیارها.
من سعی دارم رویکرد دوم را داشته باشم. بر همین اساس هم هست که میتوان گفت سال 2012، برای اپل «سال طراحی» است؛ یا بگذارید اینطور تصحیح کنم: «سال 2012 برای اپل باید سال طراحی باشد!»
حدود 5 ماه قبل، از نویسنده زندگینامه استیو جابز پرسیده شد که در مورد سرنوشت اپلِ بعد از استیو جابز چه فکری میکند؟ آیزاکسن در پاسخ گفت که جابز در کارش دو وجه بارز شخصیتی داشته؛ او تاجرپیشه (Businessman) و طراح (Designer) بوده. در سالهای پس از بازگشتش به اپل، دو نفر با او در این دو ویژگی شریک بودند: تیم کوک شریک جابز در کارهای تجاری بود، و جانی آیو شریک او در طراحی محصولات.
باید اذعان کرد که در دو سال گذشته، یعنی پس از معرفی آیفون 4 و آیپد 2، جانی آیو که بیاغراق برترین طراح دنیا در حوزه کاری خودش است، به درون مه خزیده. سال 2011 از لحاظ طراحی محصولات جدید، برای اپل سال بسیار آرامی بود. به همین دلیل سال 2012 از این منظر خیلی تعیینکننده است. گرچه عملکرد مالی کمپانی، نشان از کمنقص بودن کار تیم کوک به عنوان مدیر اجرایی شرکت دارد، ولی نباید فراموش کرد که اپل بعد از استیو جابز، هنوز طراحی جدیدی برای محصولاتش ارائه نکرده. و این چرا آن قدر مهم است؟ زیرا طراحی، از ابتدا تاکنون وجه تمایز اصلی اپل در برابر رقبایش بوده و حالا مدتی است که به حاشیه رانده شده.
هنوز یادمان نرفته که حدود سه هفته قبل، (بر اثر اشتباه مترجمان در برگردان متن یک مصاحبه از زبان فرانسوی به انگلیسی) به سرعت شایعهای در اینترنت پیچید مبنی بر اینکه فیلیپ استارک (طراح نامدار فرانسوی) در حال کار بر روی یک محصول انقلابی برای اپل است. خبری که باعث جهش قیمت سهام اپل و جلب دوباره نگاهها به سمت این کمپانی شد. خیلی زود مشخص شد که استارک مشغول کار بر روی همان قایق تفریحی است که جابز در سالهای پایانی عمرش وقت زیادی را روی آن میگذاشت، و خبری از محصول مشترک با اپل نیست. ولی در همین فاصله کوتاه میان انتشار و سپس تکذیب خبر، عده زیادی آن را باور و منتشر کردند. چرا چنین خبری آنقدر خریدار پیدا کرد؟ دقیقاً به همین خاطر که: طراحان اپل مدتها است در خارج از پوشش رادار آدمهای کنجکاوی مثل من و شما هستند. در عمل مدتها است که کار بزرگی از بخش طراحی اپل ندیدهایم و این گرچه کمی دلسردکننده است، ولی احتمالاً آرامش قبل از طوفان است.
همه ما میدانیم که طراحی و مواد به کار رفته در محصولات اپل، چنان خوب و بادوام هستند که تا مدتها دل کاربران را نخواهند زد. این نوع طراحی و انتخاب متریال به اپل امکان میدهد که برای مدت بیشتری خط تولید محصولات خود را با حداقل تغییرات -و حداقل شکایت از طرف کاربران مُدپرست- بر پا نگه دارد و هزینههای ساخت یا نوسازی خطوط تولید را در بازههای زمانی بلندمدتتری تقسیم کند. اما جانی آیو باید دیر یا زود این خلاء طراحی را پر کند، زیرا او نماد یک وجه از شخصیت جابز است: «جابزِ طراح» وجهی که عدم تقویت آن میتواند به قیمت از دست رفتن پیشتازی اپل در حوزههایی که در آنها قدرتمند است تمام شود. اگر اپل امتیاز خود را از این منظر از دست بدهد، جز اکوسیستم بسته و مطمئن و خدمات یکپارچه، دیگر چه فرقی با رقبایش خواهد داشت؟ مطمئناً آیو نیز خود به خوبی از این مهم اطلاع دارد. وقتی نتیجه کار او و گروهش را ببینیم، احتمالاً پاسخ به این پرسش که: «واقعاً جای استیو جابز در اپل خالی نیست؟» راحتتر میشود. باید دید آیو بدون نظارت جابز، همان نتایج کاری بینظیر خود را تکرار خواهد کرد یا خیر.
http://www.narenji.ir/sites/default/files/images/u2/tim-cook-jony-ive.jpg
از جملاتِ مؤکد تیم کوک در پایان جلسه معرفی آیپد جدید، یعنی آنجایی که گفت: «برای امسال، کار اپل تازه آغاز شده و باید منتظر محصولات شگفتانگیز دیگری باشید» این طور بر میآید که طراحان اپل، سخت مشغول طراحی قابهای زیبایی هستند که قرار است سختافزار و نرمافزار یکپارچه محصولات جدید اپل را میزبانی کنند. با خوشبینی باید گفت که اگر چنین نبود، تیم کوک این گونه با اطمینان سخن نمیگفت. طراحی جدید برای آیفون بعدی به نظر قطعی میرسد. زیرا بهبود سختافزار و نرمافزار، حربهای نیست که بشود برای دو سال متوالی روی آن حساب کرد. در این بین، به احتمال زیاد طراحی مکها (آیمک، مکبوک و مک بوک ایر) هم دستخوش تحول میشود. شایعات عرضه iTV در اواخر سال میلادی هم کاملاً جدی است و شاید محصول بزرگ اپل برای کریسمس، همین iTV مرموز باشد.
زیر نظر جانی آیو (مدیر ارشد طراحی)، فیل شیلر (مدیر ارشد بازاریابی جهانی)، اسکات فرستال (مدیر ارشد بخش توسعه iOS)، ادی کیو (مدیر ارشد نرمافزارها و خدمات اینترنتی)، باب منسفیلد (مدیر ارشد بخش سختافزار)، و جف ویلیامز (مدیر ارشد عملیاتها) که همگی به طور مستقیم به تیم کوک ( محبوبترین مدیرعامل دنیا) گزارش میدهند، اتفاقات هیجانانگیزی در راه است. برای سهامداران اپل، خوابیدن در باد موفقیتهای ده سال گذشته پذیرفتنی نیست. اگر اینطور بود، هیئتمدیره اپل تضمین اعطای 300 میلیون دلار سهام نقد در انتهای بازه ده ساله 2011-2021 را به تیم کوک نمیداد. آنها بهتر از من و شما میدانند که در دنیای امروز، اگر پیشرفت نکنی، در جا نزدهای، بلکه پسرفت کردهای. و این را هم به خوبی میدانند که اپل هنوز که هنوز است قلههای زیادی برای فتح کردن بر سر راه دارد. پس هرگز جاهطلبی خود را کنار نخواهد گذاشت.
اگر اپل در سال 2012 با طراحیهای جدیدش، همچنان دیوانهوار به سمت فتح قلههای جدید بتازد، به احتمال زیاد ظرف دو سال آینده اولین کمپانی 1 تریلیون دلاری دنیا خواهد شد. باید دید که آیا یک بار دیگر، طراحی برتر به کمک مهندسین نرمافزار و سختافزار میآید تا با هم اپل را به این قله باورنکردنی برسانند و رقبا را هم به تکاپو بیاندازند، یا خیر. فعلاً که رقیبان در حال نیش و کنایه زدن هستند، اما اپل با اینکه جلوی یکی از فروشگاههایش در استرالیا تظاهرات بر پا میشود، با تکیه بر فروش عالی و محبوبیت برندش به سکوت محض فرو رفته. ژاپنیها ضربالمثلی دارند: «قلعهٔ در مه، باابهتتر است.» و اپل همیشه سعی کرده مهآلود باشد تا ابهت بیشتری پیدا کند. ماههای باقی مانده از سال 2012، برای این شرکت بسیار تعیینکنندهاند. زیرا اپل آنقدر اوج گرفته که اگر مراقب نباشد و سقوط کند، راه درازی تا فرودست دارد. و مدیران اپل که نماینده و معتمد صاحبان سهام هستند، به هیچ وجه از این خطر غافل نیستند. راستی شما برای ماههای باقیمانده از سال 2012 چه چیزی را پیشبینی میکنید؟