PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نگاهی به افت و خیزهای سیستم عامل سیمبین در سالهای اخیر / پیش بینی فروش قابل توجه گوشی های سیمبین تا پنج سال آینده



sorna
04-28-2012, 04:13 PM
اتفاقات زیادی برای سیستم عامل سیمبیان در ۳ سال گذشته پس از عرضه آن از سوی موسس سیمبیان در ژوئن ۲۰۰۸ رخ داده است به ویژه در سال ۲۰۱۱ که نوکیا دو اطلاعیه درباره آن صادر کرد، چهره سیمبیان را تغییر داد.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات، نوکیا در فوریه ۲۰۱۱ اعلام کرد که روی سیمبیان کار نخواهد کرد و از این پس روی ویندوزفون مایکروسافت تمرکز خواهد کرد و در آوریل ۲۰۱۱ فعالیت‌های نرم‌افزاری سیمبیان را به Accenture برون سپاری کرد.

نوکیا بطور تاریخی بیشترین حجم گوشی‌های با سیستم عامل سیمبیان را به بازار عرضه کرده است هرچند که برند هایی همچون ال‌جی، موتورولا، سامسونگ و سونی اریکسون از سیمبیان دور شده‌اند.

به دلیل قدرت نوکیا در بازار گوشی‌های تلفن همراه، سیمبیان برای سال‌های متمادی در صدر سیستم‌های عامل تلفن همراه قرار داشت و بیشترین قدرت خود را در سال ۲۰۱۰ به دست آورد اما به دلیل افول سهم بازارش، نوکیا به سمت پلتفرم مایکروسافت تغییر رویه داد و پیش‌بینی می‌شود میزان فروش آن طی ۳ سال آینده کاهش یابد.

آخرین نسخه سیمبیان ۳ بطور رسمی در فصل چهارم سال ۲۰۱۰ عرضه شد. در ماه می سال ۲۰۱۱ نسخه به روز شده آن به نام سیمبیان آنا بطور رسمی وارد بازار شد و پس از آن در ماه آگوست سال ۲۰۱۱ سیمبیان Belle عرضه شد.

اینفورما پیش‌بینی کرده است که سیمبیان همچنان طی ۵ سال آینده از فروش خوبی برخوردار باشد و حجم فروش آن به بیش از یکصد میلیون دستگاه گوشی هوشمند برسد.

انتظار می‌رود سهم سیمبیان از فروش گوشی هوشمند از ۳۵ درصد در سال ۲۰۱۰ و ۱۶٫۵ درصد در سال ۲۰۱۱ به کمتر از یک درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یابد.

معرفی سیمبیان Belle که برخی منتقدان آن را مشابه آندروید خواندند، در کاهش تمایل مشتریان به این پلتفرم نقش کاتالیزور را ایفا کرد اما این موضوع از مشکلات گسترده این اکوسیستم نکاست.

هنوز هیچ تبلتی مبتنی بر سیستم عامل سیمبیان به بازار عرضه نشده است و این پلتفرم مشکلاتی را در گذشته برای توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی ایجاد کرده بود.

در میان مدت، سیمبیان پلتفرم مناسبی برای تقویت گوشی‌های ارزان قیمت که بخش متوسط بازار گوشی موبایل را هدف گرفته‌اند، محسوب می‌شود که این امر با استفاده از شبکه توزیع قوی نوکیا در بازارهای درحال توسعه به شدت با استقبال مواجه شد.