PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تعریف بیو مکانیک



Sara12
09-27-2010, 07:18 PM
بيومكانيك محدوده اي از علم است كه در آن دانش و روش هاي مكانيك براي توصيف ساختار و درك عملكرد سيستم هاي زنده، به كار گرفته مي شود.

دانش بيومكانيك در چندين رشته مختلف، شامل: بيولوژي، ارگونومي، مهندسي، فيزيولوژي، پزشكي، فيزيك مكانيك و... مورد استفاده قرار مي گيرد
واژه بيومكانيك نمايانگر مبحث بسيار گسترده اي است و در آن با استفاده از قوانين فيزيك مكانيك پديده هاي فيزيولوژيكي و بيولوژيكي توصيف شده و درك مناسبي از روابط علت و معلولي بدست مي آيد. اين روابط در درك و توصيف حالات هاي پاتولوژيكي از اهميت خاصي برخوردارند.

بيومكانيك از دو واژه بيو و مكانيك تشكيل شده است. واژه "مكانيك" كه بيانگر فيزيك مكانيك است خود داراي زيرمجموعه هايي از قبيل حرارت و سيالات،‌ طراحي جامدات و ساخت وتوليد است كه هريك به نوبه خود يك رشته تخصصي محسوب مي گردند. از طرف ديگر واژه "بيو" نمايانگر علوم زيستي و پزشكي است. زيرمجموعه هاي اين رشته نيز شامل كليه رشته هاي تخصصي پزشكي و علوم مرتبط از قبيل الكتروفيزيولوژي، داروسازي،‌ فيزيوتراپي،‌ كينزيولوژي و غيره است.

در نتيجه، ادغام دانش بيومكانيك، فيزيولوژي و بيولوژي به درك صحيح و توانايي توصيف دقيق تر اين سيستم در حالت هاي نرمال و پاتولوژيك منجر خواهد شد.

مبحث مهندسي ورزش از طرف ديگر، با مسائل طراحي و بهينه سازي ابزار و تجهيزات ورزشي و فضاها و اماكن ورزشي درگير است. تسلط بر اين مبحث نيز مستلزم بهره برداري از پيش زمينه هاي علمي مشابهي خواهد بود.