R A H A
04-14-2012, 01:59 PM
http://zibasazi02.persiangig.com/www.Pichak.net96.jpg
گوهر نیایش
گوهر گرانبهای نیایش تعلیم خاص خداست که به وسیله انبیایعظام (علیهم السلام) به بشر ارزانی داشته است . آن دم کهانسان دست نیایش به سوی پروردگار خویش برمیدارد ، در حقیقتزخمه محبت الهی است تارهای دل را به لرزش واداشته تا با اوعاشقانه سخن گوید . اگر اجازه او نبود ، چه کسی میتوانست زبانبه ستایشش گشاید ؟ کلام حق را در سخن منظوم مولوی نیز درمییابیم :
این طلب درما هم از ایجاد توست رستن از بیداد یا رب داد توست
بیطلب تو این طلبمان دادهای بیشمار و حد عطاها دادهای
به عبارت دیگر ، نیایش و دعا اظهار بندگی در پیشگاه بیهمتایاحدیت است ; قرآن کریم دعا را عبادت و ترک آن را استکبارمیخواند : (و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتیسید خلون جهنم داخرین) (۱)
امام سجاد (ع) در توضیح این معنا میفرماید : «فسمیتدعائک عباده و ترکه استکبارا» (۲)
پس دعای تو عبادت وترک آن استکبار نامیده شد . این مطلب رادر سخن فرزانه به نام ، حافظ میبینیم که دعا کردن راابرازبندگی و اظهار عجز و ناتوانی در مقابل خالق یکتا میداند :در کوی عشق شوکتشاهی نمیخرند ابراز بندگی کن و اظهار چاکریبه عقیده مولوی ، آن بختبرگشتگان جاهلی که دل به سوی خداندارند ، اذن دعا هم نمییابند و بر دل و زبانشان قفل نهاده شدهتا در وقت نیاز زبان به راز و نیاز با حق نگشایند :
جان جاهل زین دعا جز دور نیست ز آنکه یا رب گفتنش دستور نیست
بر دهان و بردلش قفل است و بند تا ننالد با خدا وقت گزند
از جمله فواید نیایش شناخت ذات اقدس باری تعالی است ; تکیهبر قدرت لایزال خداوندی که سخنها را میشنود و به آنها پاسخمیدهد ، سبب آرامش روان آدمی است ; بیانی دردها و رنجهای درونیانسان را سبکبار میکند و از نگرانیهایش میکاهد . امام صادق (ع) دعا را شفا بخش هرنوع بیماری خوانده است :
«علیک بالدعاء فانه شفاء کل داء» (۳)
برتو باد به دعا کردن که همانا درمان همه دردهاست .
پاسخ خداوندی به دعای مومن با حرف نیست و چه بسا ، به علتمصحلت ، به برآورده شدن حاجت هم نباشد ، بلکه همین آرامش روانیو آسودگی خاطر خود جوابی مطلوب از جانب حق تعالی است . در اینباره ، به کلام سنایی غزنوی دل میسپاریم :
چون ز نزد نیاز باشد پیک از تو یارب بود از او لبیک
نه جوابی که حرفش آلاید بل جوابی که جان بیاساید
دعا سپر مؤمن است
در گفتار فرزانگان و پیشوایان دین ، دفع بلا و مصیبت ازفوایددعا شمرده شده است .
علی (ع) میفرماید : موجهای بلا را با دعا برانید ;
«وادفعوا امواج البلاء بالدعاء» (۴)
آن امام معصوم (ع) در بیانی دیگر میفرماید : دعا سپرمومناست : «الدعا ترس المومن» (۵)
شاعر و حکیم بزرگ ، سوزنی سمرقندی در این باره میگوید :تا دعا رد بلا باشد به گفتار نبی وز دعا سازد سپر ، هرکز بلادارد حذر سعدی نیزمیگوید :
غنیمتشمارند مردان دعا که جوشن بود پیش تیر بلا به تصریحقرآن کریم ، استجابت دعا از سنتهای اجتناب ناپذیر خداوند است .
بیتردید برآورده شدن خواستهها در گرو تحقق پارهای شرایط است کهبزرگان آن راتحت عنوان آداب دعا بر شمردهاند . همان طور که قبلااشاره شد ، طبق صریح آیات الهی و روایات دینی ، پاسخ حق بهدعای بنده قطعی است و اگر خلاف این واقع شد ، یا حکمتی بالاتر ازاجابت داشته و یا رد دعای بنده خللی بوده است . کمال الدیناسماعیل اصفهانی با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره
(اجیب دعوه الداع اذا دعان . . .) در قالب شعر و به بیانحکیمانه میگوید :
آندر دعای توستخلل ورنه بردرش دست اجابت است که گریبانکش عطاست
گرباورم نداری مصداق این سخن آنک ، اجیب دعوه داعی اذا دعاست
از عواملی که در عدم اجابت دعا کارگر میافتد ، نافرمانی ازحق است ، گناه چون سدی است که از ریزش جویبار فیض الهی ممانعتمیکند . پس به قول «سنایی» تنها راه ، بازگشتبه سوی اوست:
بارگی را بساز آلت و زین از پی بارگاه علیین
با دعا یار کن انابتحق تا قبولت کند اجابتحق
پارسایی و بر راه صواب بودن عامل مهمی است که شخص را به خدانزدیک و دم را گرم و دعاها را با اجابت مقرون میسازد ، اخلاص دردعا ، تلاش در راه خواسته ، روزی حلال و انقطاع کامل از غیر خدااز دیگر عوامل مهم اجابت دعاست . افرادی با این خصوصیات ، «مستجاب الدعوه» شمرده میشوند ، دعای اینان کلید حل مشکلاتیاست که با اسباب و ابزار عادی حل نمیشود . در روایات معتبرآمده است که جز خداوند به هیچ کس نباید امیدوار بود . اگر گاهاتفاق میافتد که از معصوم (ع) یا فرزندان معصوم تقاضاییمیکنیم ، تنها به این جهت است که آن پاکان را در درگاه احدیتواسطه قرار میدهیم و اگر جز این باشد ، برای خداوند شریک قائلشدهایم و نومیدی و تهیدستی در انتظارمان خواهد بود . چنان کهخداوند به حضرت موسی (ع) میفرماید :
(. . . فوعزتی و جلالی لا قطعن عمل کل ذی عمل الی غیری) بهعزت و جلالم سوگند ، امید هرکسی را به غیر از خودم قطع میکنم .
علاوه بر مواردی که گفته شد ، نکته قابل اشاره در اینجا ، ایناست که گاه ، دعا اجابت نمیشود ; چون برآورده شدن آن به زیانشخص است . آدمی با دید ظاهری ، خواستهاش را سودمند تلقی میکند; در حالی که چه بسا زیانهای مادی دیگر و حتی هلاکت او در اجابتآن دعا نهفته است . مولوی میگوید :
بس دعاها کان زیان است و هلاک وزکرم مینشنود یزدان پاک
و آن دعا گوینده شاکی میشود میبرد طن بد و آن بد بود
امام صادق (ع) فرمود : «همانابنده خداوند را میخواند ; پس خداوند به فرشتگان میگوید کهدعایش را مستجاب کردهام ، ولی حاجتش را نگه دارید ; زیرا دوستدارم صدایش را بشنوم .» (۶)
این کمال محبت الهی به بنده صادقی است که دستبه دعا برداشتهو از درگاه بینیاز الهی کمک خواسته است . رسول خدا فرمود : وقتی خداوند بندهای را دوست دارد ، وی را مبتلا سازد تا تضرعشرا بشنود : (اذا احب الله عبدا ابتلاه لیسمع تضرعه) (۷)
خوش همیآید مرا آواز او و آن خدایا گفتن و آن راز او
مولوی در دفتر ششم به شرح این مطلب میپردازد و به این نکتهاشاره میکند که بسیاری از افراد هنگام نیاز رو به سوی خدامیآورند و پس از برآورده شدن حاجت ، دوباره از حق تعالی غافلمیشوند . او معتقد است : بنده باید عاشقانه با خدا مناجات کندو در بند برآورده شدن حاجت نباشد .
ای اخا دست از دعا کردن مدار با اجابتیا رد اویت چه کار ؟
بزرگان دین ، برای نیایش ایام خاصی را سفارش کردهاند که برایرسیدن به مطلوب از دیگر اوقات بهتر است . علاوه براین ، در ایناوقات به انسان آرامش دست میدهد ; معنویت دو چندان میشود ومیتوان عاشقانه با معبود راز ونیاز کرد . ماه مبارک رمضان وسحر ، بخشی از این زمانهای با ارزش است . سحر از اوقات شریفیاست که نسیم رحمتحق میزود و حاجتهای بزرگ روا میگردد . امامباقر (ع) در این باره میفرماید :
«. . . فعلیکم بالدعاء فی السحر الی طلوع الشمس فانها ساعهتتفتح فیها ابواب السماء و تهب الریاح و تقسم فیها الارزاق وتقضی فیها الحوائج العظام .» (۸)
شاعران پارسی زبان نیز به این دو وقتخوش اشارت داشتهاند :مولوی میگوید :
مبارک باد آمد ماه روزه رهتخوش باد ای همراه روزه
...دعاها اندر این مه مستجاب است فلکها را بدرد آه روزه
قوامی رازی چنین سروده است :
به شبها در عبادتها طلب کن جنتباقی که اندر موضع ظلمت نهان شد چشمه حیوان
و خواجه حافظ شیرازی ، که خود لذت مناجات در سحر را چشیده ،میگوید :
دوش وقتسحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمتشب آب حیاتم دادند
. . . چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند
در پایان این مقال یادآوری این نکته ضرروی است که ارزش گوهرگرانبهای نیایش بیش از آن است که آن را به خواستههای مادی وزودگذر بیالاییم . از اینرو شایسته است ، علاوه بر نیازهای حقیقیخود ، برای جامعه و همکیشان و همنوعان خود نیز سربلندی وپیروزی بخواهیم . باید از دعاهای معصومان (علیهم السلام) کهبه فرموده امام راحل (ره) قرآن صاعد است (۹) بهرهگیریم ; زیرااین ادعیه ، ضمن آنکه درس خداشناسی و اخلاق است ، به انسانمیآموزد که چگونه با خداوند ارتباط بر قرار کند تا رستگار شود
پینوشتها:
۱ - سوره مومن ، آیه ۶۳ .
۲ - صحیفه سجادیه ، دعای وداع ماه رمضان .
۳ - وسائل الشیعه ، ج ۴ ، ص ۱۰۹۹ .
۴ - نهج البلاغه ، ترجمه دکتر شهیدی ، کلمات قصار ۱۴۶ ، ص ۳۸۶
۵ - اصول کافی ، ج ۲ ، ص ۴۶۸ .
۶ - وافی ، ج ۵ ، ص ۲۲۹ .
۷ - نهج الفصاحه ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، ص ۲۵ .
۸ - صدوق ، ثواب الاعمال ، ص ۳۵۸ .
۹ - صحیفه نور ، ج ۱۲ ، ص ۲۴۰ .
http://zibasazi02.persiangig.com/www.Pichak.net96.jpg
گوهر نیایش
گوهر گرانبهای نیایش تعلیم خاص خداست که به وسیله انبیایعظام (علیهم السلام) به بشر ارزانی داشته است . آن دم کهانسان دست نیایش به سوی پروردگار خویش برمیدارد ، در حقیقتزخمه محبت الهی است تارهای دل را به لرزش واداشته تا با اوعاشقانه سخن گوید . اگر اجازه او نبود ، چه کسی میتوانست زبانبه ستایشش گشاید ؟ کلام حق را در سخن منظوم مولوی نیز درمییابیم :
این طلب درما هم از ایجاد توست رستن از بیداد یا رب داد توست
بیطلب تو این طلبمان دادهای بیشمار و حد عطاها دادهای
به عبارت دیگر ، نیایش و دعا اظهار بندگی در پیشگاه بیهمتایاحدیت است ; قرآن کریم دعا را عبادت و ترک آن را استکبارمیخواند : (و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتیسید خلون جهنم داخرین) (۱)
امام سجاد (ع) در توضیح این معنا میفرماید : «فسمیتدعائک عباده و ترکه استکبارا» (۲)
پس دعای تو عبادت وترک آن استکبار نامیده شد . این مطلب رادر سخن فرزانه به نام ، حافظ میبینیم که دعا کردن راابرازبندگی و اظهار عجز و ناتوانی در مقابل خالق یکتا میداند :در کوی عشق شوکتشاهی نمیخرند ابراز بندگی کن و اظهار چاکریبه عقیده مولوی ، آن بختبرگشتگان جاهلی که دل به سوی خداندارند ، اذن دعا هم نمییابند و بر دل و زبانشان قفل نهاده شدهتا در وقت نیاز زبان به راز و نیاز با حق نگشایند :
جان جاهل زین دعا جز دور نیست ز آنکه یا رب گفتنش دستور نیست
بر دهان و بردلش قفل است و بند تا ننالد با خدا وقت گزند
از جمله فواید نیایش شناخت ذات اقدس باری تعالی است ; تکیهبر قدرت لایزال خداوندی که سخنها را میشنود و به آنها پاسخمیدهد ، سبب آرامش روان آدمی است ; بیانی دردها و رنجهای درونیانسان را سبکبار میکند و از نگرانیهایش میکاهد . امام صادق (ع) دعا را شفا بخش هرنوع بیماری خوانده است :
«علیک بالدعاء فانه شفاء کل داء» (۳)
برتو باد به دعا کردن که همانا درمان همه دردهاست .
پاسخ خداوندی به دعای مومن با حرف نیست و چه بسا ، به علتمصحلت ، به برآورده شدن حاجت هم نباشد ، بلکه همین آرامش روانیو آسودگی خاطر خود جوابی مطلوب از جانب حق تعالی است . در اینباره ، به کلام سنایی غزنوی دل میسپاریم :
چون ز نزد نیاز باشد پیک از تو یارب بود از او لبیک
نه جوابی که حرفش آلاید بل جوابی که جان بیاساید
دعا سپر مؤمن است
در گفتار فرزانگان و پیشوایان دین ، دفع بلا و مصیبت ازفوایددعا شمرده شده است .
علی (ع) میفرماید : موجهای بلا را با دعا برانید ;
«وادفعوا امواج البلاء بالدعاء» (۴)
آن امام معصوم (ع) در بیانی دیگر میفرماید : دعا سپرمومناست : «الدعا ترس المومن» (۵)
شاعر و حکیم بزرگ ، سوزنی سمرقندی در این باره میگوید :تا دعا رد بلا باشد به گفتار نبی وز دعا سازد سپر ، هرکز بلادارد حذر سعدی نیزمیگوید :
غنیمتشمارند مردان دعا که جوشن بود پیش تیر بلا به تصریحقرآن کریم ، استجابت دعا از سنتهای اجتناب ناپذیر خداوند است .
بیتردید برآورده شدن خواستهها در گرو تحقق پارهای شرایط است کهبزرگان آن راتحت عنوان آداب دعا بر شمردهاند . همان طور که قبلااشاره شد ، طبق صریح آیات الهی و روایات دینی ، پاسخ حق بهدعای بنده قطعی است و اگر خلاف این واقع شد ، یا حکمتی بالاتر ازاجابت داشته و یا رد دعای بنده خللی بوده است . کمال الدیناسماعیل اصفهانی با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره
(اجیب دعوه الداع اذا دعان . . .) در قالب شعر و به بیانحکیمانه میگوید :
آندر دعای توستخلل ورنه بردرش دست اجابت است که گریبانکش عطاست
گرباورم نداری مصداق این سخن آنک ، اجیب دعوه داعی اذا دعاست
از عواملی که در عدم اجابت دعا کارگر میافتد ، نافرمانی ازحق است ، گناه چون سدی است که از ریزش جویبار فیض الهی ممانعتمیکند . پس به قول «سنایی» تنها راه ، بازگشتبه سوی اوست:
بارگی را بساز آلت و زین از پی بارگاه علیین
با دعا یار کن انابتحق تا قبولت کند اجابتحق
پارسایی و بر راه صواب بودن عامل مهمی است که شخص را به خدانزدیک و دم را گرم و دعاها را با اجابت مقرون میسازد ، اخلاص دردعا ، تلاش در راه خواسته ، روزی حلال و انقطاع کامل از غیر خدااز دیگر عوامل مهم اجابت دعاست . افرادی با این خصوصیات ، «مستجاب الدعوه» شمرده میشوند ، دعای اینان کلید حل مشکلاتیاست که با اسباب و ابزار عادی حل نمیشود . در روایات معتبرآمده است که جز خداوند به هیچ کس نباید امیدوار بود . اگر گاهاتفاق میافتد که از معصوم (ع) یا فرزندان معصوم تقاضاییمیکنیم ، تنها به این جهت است که آن پاکان را در درگاه احدیتواسطه قرار میدهیم و اگر جز این باشد ، برای خداوند شریک قائلشدهایم و نومیدی و تهیدستی در انتظارمان خواهد بود . چنان کهخداوند به حضرت موسی (ع) میفرماید :
(. . . فوعزتی و جلالی لا قطعن عمل کل ذی عمل الی غیری) بهعزت و جلالم سوگند ، امید هرکسی را به غیر از خودم قطع میکنم .
علاوه بر مواردی که گفته شد ، نکته قابل اشاره در اینجا ، ایناست که گاه ، دعا اجابت نمیشود ; چون برآورده شدن آن به زیانشخص است . آدمی با دید ظاهری ، خواستهاش را سودمند تلقی میکند; در حالی که چه بسا زیانهای مادی دیگر و حتی هلاکت او در اجابتآن دعا نهفته است . مولوی میگوید :
بس دعاها کان زیان است و هلاک وزکرم مینشنود یزدان پاک
و آن دعا گوینده شاکی میشود میبرد طن بد و آن بد بود
امام صادق (ع) فرمود : «همانابنده خداوند را میخواند ; پس خداوند به فرشتگان میگوید کهدعایش را مستجاب کردهام ، ولی حاجتش را نگه دارید ; زیرا دوستدارم صدایش را بشنوم .» (۶)
این کمال محبت الهی به بنده صادقی است که دستبه دعا برداشتهو از درگاه بینیاز الهی کمک خواسته است . رسول خدا فرمود : وقتی خداوند بندهای را دوست دارد ، وی را مبتلا سازد تا تضرعشرا بشنود : (اذا احب الله عبدا ابتلاه لیسمع تضرعه) (۷)
خوش همیآید مرا آواز او و آن خدایا گفتن و آن راز او
مولوی در دفتر ششم به شرح این مطلب میپردازد و به این نکتهاشاره میکند که بسیاری از افراد هنگام نیاز رو به سوی خدامیآورند و پس از برآورده شدن حاجت ، دوباره از حق تعالی غافلمیشوند . او معتقد است : بنده باید عاشقانه با خدا مناجات کندو در بند برآورده شدن حاجت نباشد .
ای اخا دست از دعا کردن مدار با اجابتیا رد اویت چه کار ؟
بزرگان دین ، برای نیایش ایام خاصی را سفارش کردهاند که برایرسیدن به مطلوب از دیگر اوقات بهتر است . علاوه براین ، در ایناوقات به انسان آرامش دست میدهد ; معنویت دو چندان میشود ومیتوان عاشقانه با معبود راز ونیاز کرد . ماه مبارک رمضان وسحر ، بخشی از این زمانهای با ارزش است . سحر از اوقات شریفیاست که نسیم رحمتحق میزود و حاجتهای بزرگ روا میگردد . امامباقر (ع) در این باره میفرماید :
«. . . فعلیکم بالدعاء فی السحر الی طلوع الشمس فانها ساعهتتفتح فیها ابواب السماء و تهب الریاح و تقسم فیها الارزاق وتقضی فیها الحوائج العظام .» (۸)
شاعران پارسی زبان نیز به این دو وقتخوش اشارت داشتهاند :مولوی میگوید :
مبارک باد آمد ماه روزه رهتخوش باد ای همراه روزه
...دعاها اندر این مه مستجاب است فلکها را بدرد آه روزه
قوامی رازی چنین سروده است :
به شبها در عبادتها طلب کن جنتباقی که اندر موضع ظلمت نهان شد چشمه حیوان
و خواجه حافظ شیرازی ، که خود لذت مناجات در سحر را چشیده ،میگوید :
دوش وقتسحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمتشب آب حیاتم دادند
. . . چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند
در پایان این مقال یادآوری این نکته ضرروی است که ارزش گوهرگرانبهای نیایش بیش از آن است که آن را به خواستههای مادی وزودگذر بیالاییم . از اینرو شایسته است ، علاوه بر نیازهای حقیقیخود ، برای جامعه و همکیشان و همنوعان خود نیز سربلندی وپیروزی بخواهیم . باید از دعاهای معصومان (علیهم السلام) کهبه فرموده امام راحل (ره) قرآن صاعد است (۹) بهرهگیریم ; زیرااین ادعیه ، ضمن آنکه درس خداشناسی و اخلاق است ، به انسانمیآموزد که چگونه با خداوند ارتباط بر قرار کند تا رستگار شود
پینوشتها:
۱ - سوره مومن ، آیه ۶۳ .
۲ - صحیفه سجادیه ، دعای وداع ماه رمضان .
۳ - وسائل الشیعه ، ج ۴ ، ص ۱۰۹۹ .
۴ - نهج البلاغه ، ترجمه دکتر شهیدی ، کلمات قصار ۱۴۶ ، ص ۳۸۶
۵ - اصول کافی ، ج ۲ ، ص ۴۶۸ .
۶ - وافی ، ج ۵ ، ص ۲۲۹ .
۷ - نهج الفصاحه ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، ص ۲۵ .
۸ - صدوق ، ثواب الاعمال ، ص ۳۵۸ .
۹ - صحیفه نور ، ج ۱۲ ، ص ۲۴۰ .
http://zibasazi02.persiangig.com/www.Pichak.net96.jpg