PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اگر دنبال آدم شدن هستی بسم الله!



M.A.H.S.A
03-28-2012, 06:03 PM
اگر دنبال آدم شدن هستی بسم الله!



تفسیر آیه شریفه: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ(الفاتحة/2)

بوی خوش‏ امید از جای جای کتاب خدا «قرآن کریم» به مشام می‏رسد، چرا راه دوری برویم، نمونه‏اش همین سوره حمد که در آن خداوند را به رب العالمین یاد می‏کند.

«رب‏العالمین» در جواب آدم‏های مایوس و نومیدی مثل من و توست که با خود می‏گوییم:

صلاح کار کجا و من خراب کجا

ولی خدا می‏گوید: من رب‏العالمین هستم، یعنی هستی را و همه چیز را تربیت می‏کنم پس تو جای خود را داری، تو که از کلم و کرفس کمتر نیستی، البته به شرط اینکه تو هم خود را مثل همان کلم و کرفس به من بسپاری و تسلیم من باشی، یادت هست در رحم مادر یک لخته خون بودی یا پیش از آن نطفه بودی اما خودت را به من سپری و دیدی که چه صورت‏گری کردم و از نطفه و خون چه ساختم! حالا هم داستان از همین قرار است اگر خودت را به من بسپاری از تو یک آدم می‏سازم.

همین خورشید را نگاه کن یک روزی دود بود اما خود را به من سپرد و من هم او را خورشید عالمتاب ساختم.

پس جای هیچ نومیدی و یاس نمی‏ماند، هر چه باشی باش اما ما را باش.

اگر تو دیوی ما دیو را فرشته کنیم و گر تو گرگی ما گرگ را شبان کردیم

بسا یخی بفسرده کز آفتاب کرم فسردگیش ببردیم و خوش روان کردیم

چرا شکفته نباشی؟! چو برگ می‏لرزی؟ چه ناامیدی از ما؟ که را زیان کردیم؟

بسا دلی که چو برگ درخت می‏لرزید بآخرش بگزیدیم و باغبان کردیم

و دیگر آنکه به یاد داشته باشیم که او هر چیزی را تربیت می‏کند. البته شاید بعضی بر این سخن من خرده بگیرند و بگویند: رب‏العالمین یعنی تربیت کننده موجوداتی چون انسان و جن که برخوردار از درک و شعور می‏باشند، از این‏رو تربیت شامل کلم و کرفس و کاهو نمی‏شود.

ولی من به جهت اطمینان خاطر بیشتر، از آیه‏ای دیگر یاد کنم که می‏گوید:

هو رب کل شی

خداوند هر چیزی را تربیت می‏کند و از همین‏جا می‏شود فهمید که همه چیز تربیت پذیر است و ضمناً معلوم می‏شود که خداوند کلاس نمی‏گزارد یعنی همان کسی که عیسی مسیح را تربیت می‏کند بذر ریحان و نعنا را هم تربیت می‏کند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

تالیف: محمد رضا رنجبر