M.A.H.S.A
03-28-2012, 01:50 PM
http://img.tebyan.net/big/1388/02/1381831648292200118145183253245193824812176.jpg
جیب خالی، قیافه عالی
تفسیر آیه شریفه: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)
(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند.
وقتی که جیبهای لباس انسان پر باشد، هم راه رفتن دشوار است هم لباس و قیافه انسان زیبایی و فرم خود را از دست میدهد، از همین رو هر چه جیبها خالیتر، لباس خوش فرمتر و اندازه زیباتر مینماید.
و انفاق، جیبها را خالی کردن است.
و به همین خاطر است که اهل تقوا تابش و درخشش ویژهای دارند.
البته اگر میگوییم: اتفاق، جیبها را خالی کردن است، به عنوان مثال و جهت محسوس ساختن آن بود و گرنه در قرآن کریم، انفاق موجب پر کردن جیبها و نو کردن داراییهاست.
زیرا انفاق که تقسیم دارایی بین خود و دیگران است، موجب ضرب شدن اموال شده و به خود انسان باز میگردد.
حال آنکه اگر به جای تقسیم به جمع روی آورده و همه چیز را برای خود بخواهیم، نتیجه آن کم شدن و منها شدن اموال است! یعنی شب میخوابی و صبح بر میخیزی و میشنوی یا میبینی که انبار کالایت دود شده و به آسمان رفته است.
درست مثل یک کشاورز که اگر دانههای گندم را بین خود و زمین تقسیم کند هر دانه هفتصد دانه شده و به او باز میگردد، ولی اگر همه را برای خود و در انبار جمع کند، طعمه موران شده یا نصیب باران و یا...
بیمنتی برآور کام نیازمندان
خون باید در گردش باشد آنهم در جای خود یعنی درون رگها، و البته چنین خونی است که مایه حیات خواهد بود، و گرنه خون که از گردش بایستد یا گردش آن در بدن نباشد مثل اینکه کسی آن را در ظرفی ریخته و به حرکت در آورد، هیچ فایدهای ندارد بلکه زیانبار هم خواهد بود.
پول نیز مثل خون است، از اینرو آن را باید به جریان انداخت، و رگها و مسیرهای جریان آن را قرآن کریم پیشنهاد کرده است، و یکی از آنها انفاق و بخشش به نیازمندان است.
از اینرو، اهل تقوا، اهل انفاق میباشند.
و ممّا رزقنا هم ینفقون
آنهم انفاق و بخششی که هیچگاه آلوده به منت نخواهد بود.
بیمنتی برآور کام نیازمندان
گر زانکه هیچکاری با بینیاز داری
انفاق چیزی شبیه کاشتن نهال یا درخت است و منت نهادن همچون اره نهادن پای نهال است، پس کسی که از سویی بخشش و انفاق کرده و در پی آن نیز منت مینهد، درست مثل آنست که امروز نهالی کاشته و فردا نیز اره بر پای آن گذارد، در این صورت باغ که سبز نمیشود هیچ، بلکه درختان بریده نیز هیزم خشک میشوند.
چالههای در مسیر
چالههای جادهها هم مانع سرعت و هم مایه استهلاک وسیله نقلیه میباشند، و انسانهای نیازمند نیز دقیقاً چیزی شبیه به همان چالههایند که اگر نیازشان به گونهای صحیح و درست رفع نشود، هم مانع توفیق و هم زمینهساز آسیبهای معنوی خواهند بود و از همین روست که اهل تقوا، اهل انفاق میباشند.
و ممّا رزقنا هم ینفقون
اساساً انفاق از ریشهی «نفق» و آن به معنای گودال، حفره و چاله است و انفاق به معنای پر کردن گودالها و حفرههاست.
البته نفق به معنای بیرون شدن هم آمده است.
عربها میگویند: نفقت الدابه؛ یعنی حیوان از میان حیوانات دیگر جدا شد و بیرون رفت. یا وقتی کسی حیوانی را از میان حیوانات بیرون میکشد میگویند: انفق الدابه یعنی حیوان را بیرون کشید.
و بر این اساس، انفاق مال یعنی بیرون کشیدن مال.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبر
منبع : تبیان
جیب خالی، قیافه عالی
تفسیر آیه شریفه: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)
(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند.
وقتی که جیبهای لباس انسان پر باشد، هم راه رفتن دشوار است هم لباس و قیافه انسان زیبایی و فرم خود را از دست میدهد، از همین رو هر چه جیبها خالیتر، لباس خوش فرمتر و اندازه زیباتر مینماید.
و انفاق، جیبها را خالی کردن است.
و به همین خاطر است که اهل تقوا تابش و درخشش ویژهای دارند.
البته اگر میگوییم: اتفاق، جیبها را خالی کردن است، به عنوان مثال و جهت محسوس ساختن آن بود و گرنه در قرآن کریم، انفاق موجب پر کردن جیبها و نو کردن داراییهاست.
زیرا انفاق که تقسیم دارایی بین خود و دیگران است، موجب ضرب شدن اموال شده و به خود انسان باز میگردد.
حال آنکه اگر به جای تقسیم به جمع روی آورده و همه چیز را برای خود بخواهیم، نتیجه آن کم شدن و منها شدن اموال است! یعنی شب میخوابی و صبح بر میخیزی و میشنوی یا میبینی که انبار کالایت دود شده و به آسمان رفته است.
درست مثل یک کشاورز که اگر دانههای گندم را بین خود و زمین تقسیم کند هر دانه هفتصد دانه شده و به او باز میگردد، ولی اگر همه را برای خود و در انبار جمع کند، طعمه موران شده یا نصیب باران و یا...
بیمنتی برآور کام نیازمندان
خون باید در گردش باشد آنهم در جای خود یعنی درون رگها، و البته چنین خونی است که مایه حیات خواهد بود، و گرنه خون که از گردش بایستد یا گردش آن در بدن نباشد مثل اینکه کسی آن را در ظرفی ریخته و به حرکت در آورد، هیچ فایدهای ندارد بلکه زیانبار هم خواهد بود.
پول نیز مثل خون است، از اینرو آن را باید به جریان انداخت، و رگها و مسیرهای جریان آن را قرآن کریم پیشنهاد کرده است، و یکی از آنها انفاق و بخشش به نیازمندان است.
از اینرو، اهل تقوا، اهل انفاق میباشند.
و ممّا رزقنا هم ینفقون
آنهم انفاق و بخششی که هیچگاه آلوده به منت نخواهد بود.
بیمنتی برآور کام نیازمندان
گر زانکه هیچکاری با بینیاز داری
انفاق چیزی شبیه کاشتن نهال یا درخت است و منت نهادن همچون اره نهادن پای نهال است، پس کسی که از سویی بخشش و انفاق کرده و در پی آن نیز منت مینهد، درست مثل آنست که امروز نهالی کاشته و فردا نیز اره بر پای آن گذارد، در این صورت باغ که سبز نمیشود هیچ، بلکه درختان بریده نیز هیزم خشک میشوند.
چالههای در مسیر
چالههای جادهها هم مانع سرعت و هم مایه استهلاک وسیله نقلیه میباشند، و انسانهای نیازمند نیز دقیقاً چیزی شبیه به همان چالههایند که اگر نیازشان به گونهای صحیح و درست رفع نشود، هم مانع توفیق و هم زمینهساز آسیبهای معنوی خواهند بود و از همین روست که اهل تقوا، اهل انفاق میباشند.
و ممّا رزقنا هم ینفقون
اساساً انفاق از ریشهی «نفق» و آن به معنای گودال، حفره و چاله است و انفاق به معنای پر کردن گودالها و حفرههاست.
البته نفق به معنای بیرون شدن هم آمده است.
عربها میگویند: نفقت الدابه؛ یعنی حیوان از میان حیوانات دیگر جدا شد و بیرون رفت. یا وقتی کسی حیوانی را از میان حیوانات بیرون میکشد میگویند: انفق الدابه یعنی حیوان را بیرون کشید.
و بر این اساس، انفاق مال یعنی بیرون کشیدن مال.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبر
منبع : تبیان