PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : به جاي پرداختن به جسد كوروش به محوطه‌هاي تاريخي رسيدگي شود



World-civilization
09-15-2010, 08:40 PM
يك باستان‌شناس:
به جاي پرداختن به جسد كوروش به محوطه‌هاي تاريخي رسيدگي شود

يك باستان‌شناس معتقد است: به جاي پرداختن به جسد كوروش و آرامگاهش بايد به تمام محوطه‌هاي باستاني كه در حال از بين رفتن هستند، رسيدگي شود.

مهدي رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي بحث‌هاي مطرح‌شده از احتمال وجود جسد كوروش در زير آرامگاهش، بيان كرد: باستان‌شناسان باتجربه و كساني كه در اين‌باره مطالعه دارند، اين مسأله را رد مي‌كنند و به‌نظر مي رسد، پشت اين قضيه چيز ديگري باشد كه ممكن است، به آسيب رسيدن به بناي آرامگاه كوروش منجر شود.

او با اشاره به اين‌كه بنا به گفته‌ي يكي از مورخان يوناني، وقتي اسكندر به پاسارگاد وارد شد، در اتاق آرامگاه، يك تخت زرين و وسايلي مربوط به تدفين كوروش را روي آن ديد، ‌گفت: نمي‌دانم چرا چنين مسأله‌اي مطرح شده و اين‌چنين اظهار نظر شده است. در حالي كه بايد به جاي آرامگاه كوروش به بناهايي كه در حال از بين رفتن هستند، رسيدگي شود.

وي با رد احتمال وجود مقبره‌ي كوروش در زير آرامگاه، ادامه داد: براساس نظر محققان، مقبره‌ي كوروش برگرفته از زيگورات چغازنبيل است. در چغازنبيل نيز معبد يا مهم‌ترين اتاق، در بالاترين نقطه‌ي بنا قرار دارد نه زير آن.

رهبر هم‌چنين درباره‌ي موميايي بودن جسد كوروش، گفت: در ايران اصلا موميايي وجود ندارد؛ ولي براساس اشاره‌هايي كه هرودوت مطرح كرده، ممكن است به‌شكل ديگري به‌جز شيوه‌ي مصري، كوروش را موميايي كرده باشند. البته اين نكته نيز قابل توجه است كه از دوره‌ي هخامنشي و قبور آن و حتا در تابوتي كه در شوش پيدا شد، هيچ نشانه‌اي از وجود موميايي نيست.