sorna
02-11-2012, 05:54 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/25526777016866989023.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
مبتكر ايراني سيستمي مبتني بر كارتهاي هوشمند به منظور ثبت تخلفات و ارسال آني اطلاعات خودروي متخلف به پاسگاههاي پليس راه طراحي كرد. اگر به طور معمول سفرهاي خود را با اتوبوس انجام ميدهيد ميدانيد كه تمام اتوبوسهاي بين شهري و كاميونها به دليل ساعتزدن در پاسگاه توقف ميكنند و دفترچههايشان چك ميشود.
اين كار به خودي خود بسيار مناسب است چون اهرمي براي كنترل خودروها و رانندگان آنهاست با اين حال اين روش سنتي كنترل خودروهاي سنگين بين شهري هم با محدوديتها و مشكلات متععدي همراه است.
محمد نصر آزاداني كه رفع اين مشكلات و دستيابي به سيستمي بهينه براي ثبت تخلفات جادهاي را انگيزه خود در طراحي اين سيستم عنوان ميكند در بيان برخي از اين مشكلات ميگويد: در طول شبانه روز صدها پليس به اين كار مشغولند كه ميتوان از نيروي آنها استفاده بهينه كرد.
همچنين هزينههاي انجام اين كار در طول زمان بسيار زياد است. وقت بسياري از پرسنل پليس، رانندگان و مسافرين به خصوص در ايام نوروز و تعطيلات تابستاني و ساير مواقع كه اوج سفرهاي برون شهري است گرفته ميشود. از طرف ديگر، هر عملكرد انساني احتمال خطاي بسيار زيادي دارد و همچنين راههاي تخلف در آن باز است!
وي كه استفاده از سيستم كارت هوشمند را راه حل مناسبي براي اين مشكل ميداند تصريح كرد: در اين طرح از كارت هوشمند از نوع بدون تماس استفاده ميشود. به اين صورت كه اطلاعات مورد نياز مانند مشخصات راننده، كاميون يا اتوبوس، ساعت حركت، مبدأ، مقصد و ... در كارت هوشمندي كه در داخل خودرو قرار ميگيرد وارد ميشود.
از طرفي يك دستگاه خواننده اطلاعات در هر پاسگاه پليس راه قرار ميگيرد و در كنار جاده به نحوي كه فاصله مناسبي از خودروهاي مورد نظر داشته باشد نصب خواهد شد؛ حال هنگامي كه خودرو به پاسگاه مورد نظر رسيد، بدون توقف از كنار دستگاه مزبور عبور خواهد كرد كه در فاصله زماني بسيار كمي همه اطلاعات آن توسط دستگاه خوانده ميشود و در رايانه موجود در پاسگاه ذخيره ميشود و هر هنگام كه پليس بخواهد ميتواند اطلاعات آن را مورد بازبيني قرار دهد و در صورت تخلف اعمال قانون كند؛ البته با بررسي بيشتر ميتوان به جاي استفاده از اين گونه كارتها اطلاعات مورد نظر را با روشهاي ديگري منتقل كرد.
نصرآزاداني خاطرنشان كرد: البته اين سيستم را به نحو ديگري يعني با تركيب اين دستگاه با دستگاه كنترل خودكار خودرو با وضعيت بهتري پياده سازي كرد.
به اين صورت كه دستگاه كنترل خودكار هر لحظه سرعت خودرو را اندازه گيري كرده و با توجه به سرعت زمانهاي قبل بيشترين سرعت اندازه گيري شده را به همراه زمان آن در حافظه خود درج كرده و همچنين بر روي كارت هوشمند نيز ثبت خواهد كرد و هنگام رسيدن به پاسگاه پليس به همراه ساير اطلاعاتي كه از خودرو وارد رايانه پاسگاه ميشود، عدد بيشترين سرعت نيز وارد خواهد شد؛ بنابراين با مراجعه به اطلاعاتي كه از خودرو دريافت ميشود ميتوان با مقايسه بيشترين سرعت با سرعت مجاز، در صورت تخلف برابر قوانين عمل كرد.
وي تصريح كرد: ميتوان به گونهاي عمل كرد كه سرعت مجاز را براي سيستم تعريف كرده و سيستم هر بار تخلف از آن را به تفكيك گزارش دهد و براي رانندگان متخلف جريمه صادر كند.
اين كارت از لحظه مبدأ به طور دائم اطلاعات را ثبت ميكند و با رسيدن به مقصد ميتوان آن را پاك كرد. البته از اين طرح ميتوان در جهت كنترل تردد كاميونها در مسيرهاي مختلف نيز استفاده كرد.
مبتكر ايراني سيستمي مبتني بر كارتهاي هوشمند به منظور ثبت تخلفات و ارسال آني اطلاعات خودروي متخلف به پاسگاههاي پليس راه طراحي كرد. اگر به طور معمول سفرهاي خود را با اتوبوس انجام ميدهيد ميدانيد كه تمام اتوبوسهاي بين شهري و كاميونها به دليل ساعتزدن در پاسگاه توقف ميكنند و دفترچههايشان چك ميشود.
اين كار به خودي خود بسيار مناسب است چون اهرمي براي كنترل خودروها و رانندگان آنهاست با اين حال اين روش سنتي كنترل خودروهاي سنگين بين شهري هم با محدوديتها و مشكلات متععدي همراه است.
محمد نصر آزاداني كه رفع اين مشكلات و دستيابي به سيستمي بهينه براي ثبت تخلفات جادهاي را انگيزه خود در طراحي اين سيستم عنوان ميكند در بيان برخي از اين مشكلات ميگويد: در طول شبانه روز صدها پليس به اين كار مشغولند كه ميتوان از نيروي آنها استفاده بهينه كرد.
همچنين هزينههاي انجام اين كار در طول زمان بسيار زياد است. وقت بسياري از پرسنل پليس، رانندگان و مسافرين به خصوص در ايام نوروز و تعطيلات تابستاني و ساير مواقع كه اوج سفرهاي برون شهري است گرفته ميشود. از طرف ديگر، هر عملكرد انساني احتمال خطاي بسيار زيادي دارد و همچنين راههاي تخلف در آن باز است!
وي كه استفاده از سيستم كارت هوشمند را راه حل مناسبي براي اين مشكل ميداند تصريح كرد: در اين طرح از كارت هوشمند از نوع بدون تماس استفاده ميشود. به اين صورت كه اطلاعات مورد نياز مانند مشخصات راننده، كاميون يا اتوبوس، ساعت حركت، مبدأ، مقصد و ... در كارت هوشمندي كه در داخل خودرو قرار ميگيرد وارد ميشود.
از طرفي يك دستگاه خواننده اطلاعات در هر پاسگاه پليس راه قرار ميگيرد و در كنار جاده به نحوي كه فاصله مناسبي از خودروهاي مورد نظر داشته باشد نصب خواهد شد؛ حال هنگامي كه خودرو به پاسگاه مورد نظر رسيد، بدون توقف از كنار دستگاه مزبور عبور خواهد كرد كه در فاصله زماني بسيار كمي همه اطلاعات آن توسط دستگاه خوانده ميشود و در رايانه موجود در پاسگاه ذخيره ميشود و هر هنگام كه پليس بخواهد ميتواند اطلاعات آن را مورد بازبيني قرار دهد و در صورت تخلف اعمال قانون كند؛ البته با بررسي بيشتر ميتوان به جاي استفاده از اين گونه كارتها اطلاعات مورد نظر را با روشهاي ديگري منتقل كرد.
نصرآزاداني خاطرنشان كرد: البته اين سيستم را به نحو ديگري يعني با تركيب اين دستگاه با دستگاه كنترل خودكار خودرو با وضعيت بهتري پياده سازي كرد.
به اين صورت كه دستگاه كنترل خودكار هر لحظه سرعت خودرو را اندازه گيري كرده و با توجه به سرعت زمانهاي قبل بيشترين سرعت اندازه گيري شده را به همراه زمان آن در حافظه خود درج كرده و همچنين بر روي كارت هوشمند نيز ثبت خواهد كرد و هنگام رسيدن به پاسگاه پليس به همراه ساير اطلاعاتي كه از خودرو وارد رايانه پاسگاه ميشود، عدد بيشترين سرعت نيز وارد خواهد شد؛ بنابراين با مراجعه به اطلاعاتي كه از خودرو دريافت ميشود ميتوان با مقايسه بيشترين سرعت با سرعت مجاز، در صورت تخلف برابر قوانين عمل كرد.
وي تصريح كرد: ميتوان به گونهاي عمل كرد كه سرعت مجاز را براي سيستم تعريف كرده و سيستم هر بار تخلف از آن را به تفكيك گزارش دهد و براي رانندگان متخلف جريمه صادر كند.
اين كارت از لحظه مبدأ به طور دائم اطلاعات را ثبت ميكند و با رسيدن به مقصد ميتوان آن را پاك كرد. البته از اين طرح ميتوان در جهت كنترل تردد كاميونها در مسيرهاي مختلف نيز استفاده كرد.