sorna
02-06-2012, 01:38 PM
علي شمس: معمولاً موتورسيكلت سوارها پس از پنچر شدن و يا تركيدگي لاستيك به علت تماس رينگ چرخ با زمين كه باعث عدم تعادل و واژگوني موتورسيكلت ميشود، تعادل خود را از دست داده و بعضاً با جراحاتي مواجه ميشوند كه اين حالت در صورت وقوع در مسيرهاي پرتردد خطرات جاني نيز به همراه داشته است.
دو تن از مبتكران كشورمان با هدف رفع مشكل واژگوني موتورسيكلت هنگام پنچر شدن لاستيك و پيشگيري از مخاطرات آن مبادرت به ابداع سامانه ويژهاي كردهاند.
فرجالله رحمتي تركاشوند و محمد امين شريفي در تشريح اين اختراع ميگويند: سامانه جلوگيري از واژگوني موتورسيكلت در مواقعي كه وسيله با پنچري يا تركيدگي لاستيك مواجه ميشود به طور خودكار وارد عمل شده و فاصلهاي را بين رينگ چرخ و زمين ايجاد ميكند كه اين عمل باعث ايجاد تعادل و عدم واژگوني موتورسيكلت و راكب ميشود.
به گفته اين مخترعان، جلوگيري از واژگون شدن موتورسيكلت و راكب هنگام پنچر شدن يا تركيدگي لاستيك، جلوگيري از وقوع حوادث ناگواري كه معمولاً پس از واژگوني اتفاق ميافتد و جلوگيري از تخريب لاستيك موتورسيكلت پس از پنچر شدن يا تركيدن كه در نتيجه تماس مستقيم رينگ با زمين اتفاق ميافتد و باعث از بين رفتن لاستيك ميشود از جمله كاربردهاي اين سيستم است كه با هزينهاي بسيار اندك ساخته شده و بر روي انواع موتورسيكلتها قابل نصب است.
عدم نمونههاي داخلي و خارجي و امكان استفاده در هر دو چرخ موتورسيكلت از ديگر ويژگيهاي اين سيستم عنوان شده است.
موتورسواري با كلاه ايمني راحت
گرماي شديد تابستان از عللي است كه برخي موتورسيكلتسواران را ناگزير از برداشتن كلاه ايمني هنگام راندن موتورسيكلت ميكند كه اين امر بيش از هر چيز امنيت و سلامت موتور سوار را به خطر مياندازد و قوانين راهنمايي و رانندگي هم آن را منع كرده است.
اين مساله انگيزهاي شده تا يك مخترع ايراني دست به كار ساخت كلاه ايمني جديدي شود كه به گفته وي نهايت راحتي را براي راكبين موتورسيكلت فراهم ميكند.
به گفته وي، از آنجا كه بيشتر راكبين موتورسيكلت به خاطر وزن زياد و گرماي داخل كلاه ايمني، به طور معمول از آن استفاده نميكنند و اين امر موجب افزايش تلفات اين قشر در هنگام حوادث و تصادفات شده، هدف از طراحي اين كلاه رفع دو مشكل ياد شده بوده است كه تا حدود زيادي نيز موفق بوده است.
محمد امين شريفي درباره كلاه ايمني ابداعي ميگويد: اين كلاه شامل نمونه زمستاني و تابستاني است كه نمونه زمستاني آن داراي لايه دروني نرم و مشبك و متخلخل و لايه بيروني خشك و محكم ميباشد.
بر روي اين نوع كلاه چند دريچه قابل تنظيم تعبيه شده است كه راكب در صورت نياز آنها را باز ميكند تا با ورود هوا و جريان آن در داخل كلاه، از گرم شدن سر خود جلوگيري كند و نيز در صورت عدم نياز به علت سرد بودن هوا و يا بارندگي، ميتواند دريچهها را بسته و از ورود هواي سرد و يا نفوذ آب باران به داخل كلاه جلوگيري كند.
وي با بيان اين كه نمونه تابستاني كلاه هم شامل دو لايه است، تصريح كرد: لايه محكم و محافظ بيروني كه شبكهاي از مفتول است و با مفتول بافته و ساخته ميشود و لايه دروني كه از طريق اهرمهايي (ترجيحاً فنري) به لايه خارجي متصل شده و شامل تشكهاي پهن و نرم چرمي ميباشد كه داخل آن چرمها ميتوان از هر ماده نرم و ضربهگيري استفاده كرد. اين تشكها محل اتصال سر و صورت به كلاه ايمني ميباشند و لذا كل كلاه باز بوده و فقط در چند نقطه (ترجيحاً تا هشت نقطه) با سر مرتبط است.
دو تن از مبتكران كشورمان با هدف رفع مشكل واژگوني موتورسيكلت هنگام پنچر شدن لاستيك و پيشگيري از مخاطرات آن مبادرت به ابداع سامانه ويژهاي كردهاند.
فرجالله رحمتي تركاشوند و محمد امين شريفي در تشريح اين اختراع ميگويند: سامانه جلوگيري از واژگوني موتورسيكلت در مواقعي كه وسيله با پنچري يا تركيدگي لاستيك مواجه ميشود به طور خودكار وارد عمل شده و فاصلهاي را بين رينگ چرخ و زمين ايجاد ميكند كه اين عمل باعث ايجاد تعادل و عدم واژگوني موتورسيكلت و راكب ميشود.
به گفته اين مخترعان، جلوگيري از واژگون شدن موتورسيكلت و راكب هنگام پنچر شدن يا تركيدگي لاستيك، جلوگيري از وقوع حوادث ناگواري كه معمولاً پس از واژگوني اتفاق ميافتد و جلوگيري از تخريب لاستيك موتورسيكلت پس از پنچر شدن يا تركيدن كه در نتيجه تماس مستقيم رينگ با زمين اتفاق ميافتد و باعث از بين رفتن لاستيك ميشود از جمله كاربردهاي اين سيستم است كه با هزينهاي بسيار اندك ساخته شده و بر روي انواع موتورسيكلتها قابل نصب است.
عدم نمونههاي داخلي و خارجي و امكان استفاده در هر دو چرخ موتورسيكلت از ديگر ويژگيهاي اين سيستم عنوان شده است.
موتورسواري با كلاه ايمني راحت
گرماي شديد تابستان از عللي است كه برخي موتورسيكلتسواران را ناگزير از برداشتن كلاه ايمني هنگام راندن موتورسيكلت ميكند كه اين امر بيش از هر چيز امنيت و سلامت موتور سوار را به خطر مياندازد و قوانين راهنمايي و رانندگي هم آن را منع كرده است.
اين مساله انگيزهاي شده تا يك مخترع ايراني دست به كار ساخت كلاه ايمني جديدي شود كه به گفته وي نهايت راحتي را براي راكبين موتورسيكلت فراهم ميكند.
به گفته وي، از آنجا كه بيشتر راكبين موتورسيكلت به خاطر وزن زياد و گرماي داخل كلاه ايمني، به طور معمول از آن استفاده نميكنند و اين امر موجب افزايش تلفات اين قشر در هنگام حوادث و تصادفات شده، هدف از طراحي اين كلاه رفع دو مشكل ياد شده بوده است كه تا حدود زيادي نيز موفق بوده است.
محمد امين شريفي درباره كلاه ايمني ابداعي ميگويد: اين كلاه شامل نمونه زمستاني و تابستاني است كه نمونه زمستاني آن داراي لايه دروني نرم و مشبك و متخلخل و لايه بيروني خشك و محكم ميباشد.
بر روي اين نوع كلاه چند دريچه قابل تنظيم تعبيه شده است كه راكب در صورت نياز آنها را باز ميكند تا با ورود هوا و جريان آن در داخل كلاه، از گرم شدن سر خود جلوگيري كند و نيز در صورت عدم نياز به علت سرد بودن هوا و يا بارندگي، ميتواند دريچهها را بسته و از ورود هواي سرد و يا نفوذ آب باران به داخل كلاه جلوگيري كند.
وي با بيان اين كه نمونه تابستاني كلاه هم شامل دو لايه است، تصريح كرد: لايه محكم و محافظ بيروني كه شبكهاي از مفتول است و با مفتول بافته و ساخته ميشود و لايه دروني كه از طريق اهرمهايي (ترجيحاً فنري) به لايه خارجي متصل شده و شامل تشكهاي پهن و نرم چرمي ميباشد كه داخل آن چرمها ميتوان از هر ماده نرم و ضربهگيري استفاده كرد. اين تشكها محل اتصال سر و صورت به كلاه ايمني ميباشند و لذا كل كلاه باز بوده و فقط در چند نقطه (ترجيحاً تا هشت نقطه) با سر مرتبط است.