PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اختلاف برای نصب کیسه هوا بالا گرفت



sorna
02-06-2012, 01:37 PM
در حالی که موسسسه استاندارد از اجباری شدن نصب کیسه هوا روی خودروها از سال آینده خبر داده بود خودروسازان باز هم ساز مخالف کوک کردند که نصب اجباري كيسه هوا روي تمام خودروها از اول سال آينده امكان‌پذير نيست.

دبير انجمن خودروسازان با اشاره به مصوبه ابلاغ شده از سوي دولت براي نصب اجباري كيسه هوا روي تمام خودروهاي داخلي از ابتداي سال آينده گفت: اجراي اين طرح براي برخي خودروها مانند پرايد، پژو 405 و وانت امكان‌پذير نيست. در هيچ كشوري نصب ايربگ ‌روي خودروها اجباري نيست و هميشه به عنوان يك آپشن مطرح است.
وي با بيان اينكه بسياري از دارندگان خودروهاي مجهز به ايربگ، اين تجهيزات را off مي‌كنند گفت: نصب اجباري ايربگ ‌روي خودروهاي توليد داخل هزينه اضافي به خريداران تحميل مي‌كند.
در حالی نعمت‌بخش این سخنان را گفته است که به نظر می‌رسد نصب کیسه هوا و ایربگ سالانه 40درصد آمار مرگ و میر تلفات جاده یعنی حدود 11 هزار نفر را کاهش دهد اما این کار برای خودروسازان حدود 300 هزار تومان هزینه در هر خودرو خواهد داشت.
نعمت‌بخش در توجیه نشدنی بودن این طرح گفته است: اجباري شدن نصب ايربگ نيز مشكلاتي را براي خودروسازان به همراه دارد و امكان نصب اين تجهيزات ‌روي خودروهاي قديمي به ويژه پرايد، وانت پيكان، نيسان و مزدا و همچنين پژو 405 ميسر نيست.
این در حالی است که پژو 405 تا سال 95 میلادی در اروپا تولید می‌شد و با تغییر برخی از اجزا کنسول می‌توان به آن کیسه هوا افزود.
نعمت‌بخش با بيان اينكه نصب كيسه هوا ‌روي پژو 206 و زانتيا امكان‌پذير است گفت: اقدامات لازم در جهت نسب ايربگ ‌روي سمند نيز در حال انجام است.
بر اساس آخرين مطالعات انجام شده، خودروهاي پژو 206، ال-90، هيوندايي ورنا، مزدا 3 و مگان و بنز كلاس E كه در ايران توليد می‌شوند، توسط مؤسسه استاندارد ايمني اروپا (يورو NCAP) تاييد شده‌اند.
البته خودرو سمند نيز توسط مؤسسات ايمني انگلستان تاييد شده است. بر اين اساس مگان و بنز كلاس E با داشتن 5 ستاره بيشترين ايمني را در خودروهاي ايراني به خود اختصاص داده‌اند. خودرو پژو 206 و مزدا-3 نيز از نظر ايمني داراي 4 ستاره و هيوندايي و ال-90 نيز 3 ستاره ايمني دارند.
بسياري از مردم بر اين باورند كه هر چه بدنه خودرو محكم‌تر باشد، خودرو امن‌تر است، در حالي كه اين‌گونه نيست. خودروهاي جديد به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه قسمت جلو آن بر اثر تصادفات شديد، تخريب شده و به اين وسيله ضربه تصادف را جذب كند، اما اطاق به گونه‌اي طراحي شده كه كمترين آسيب را ببيند.
بازارهای جهانی و نقش ایمنی خودروها در آن
وقتي در اروپا و آمريكا اعلام مي‌شود كه خودرويي در سطح پايين استاندارد است، به شدت از ميزان فروش آن كاسته مي‌شود، اما در ايران اين اطلاعات به ندرت (شما بخوانيد هيچ) ارائه مي‌شود.
ايمني خودرو به موارد زيادي از جمله طراحي داخلي و خارجي و نوع مواد به كار رفته در آن مربوط است. طراحي و استفاده از سيستم‌هاي نوين ترمز مانند ABS، ESP ، EBD كه با افزايش پايداري و فرمان‌پذيري، قفل نشدن ترمزها، كاهش طول ترمز و واكنش درست خودرو در زمان حادثه تا 40درصد از بروز تصادف جلوگيري مي‌كنند و يا استفاده از كمربندهاي چند مرحله‌اي و كيسه‌هاي هوا هم مي‌توانند تا حدود بسيار زياد به ايمني خودرو بيفزايند.
ايمني خودروها در ايران مطلوب نيست و حتي استفاده از بعضي وسايل كه در اروپا براي ايمني كردن خودرو ضروري است، در خودروهاي داخلي حتي به صورت سفارشي، كمتر يافت مي‌شود.