sorna
02-06-2012, 01:36 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/89770058154757953572.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
عمادالدين جعفري: شركت خودروسازي راين متعلق به صنايع خودروسازي كرمان در سال 1382 تاسيس شد. اين شركت به منظور توليد خودرو در منطقه اقتصادي ارگ جديد با سرمايه ثابت يك ميليارد ريال شروع به كار كرد. اين واحد صنعتي به توليد خودروي آوانته و ورنا اشتغال دارد. توليد خودروي توسان نيز در برنامه بعدي اين شركت قرار دارد. هر سه خودروي نام برده شده در چهارچوب قرارداد همكاري اين شركت با شركت هيونداي كره جنوبي كه يكي از 10 خودروساز برتر جهان است توليد ميشود.
تاريخچه خودروسازان راين
خودروسازي راين شركتي است متعلق به مجموعه صنايع خودروسازي كرمان كه ماموريت توليد خودروهاي هيوندايي را دارد. پرستوي آبي ارگ ارائهكننده خدمات پس از فروش شركت خودروسازان راين است.
محاسن و معايب آوانته
آوانته خودرويي كم استهلاك و كم هزينه است. اين خودرو با قدرت مناسب موتور و وزن متناسب داراي سواري قابل قبولي است. كمبودن وزن در خودروهاي كرهاي به نسبت خودروهاي آلماني و فرانسوي باعث شده كه گذر اين خودروها دير به دير به تعميرگاهها بيفتند. آوانته از مصرف سوخت پاييني برخوردار است و گفته ميشود به نسبت هيونداي سوناتا سواري نرمتري را به شما ارائه ميدهد. طراحي ظاهري خودرو كاملاً محتاطانه است كه خيليها آن را نميپسندند. ظاهر اين خودرو در ابتدا جذاب نيست ولي بعد از مدتي كه به آن عادت كرديد لذتبخش ميشود و به زودي دلتان را نخواهد زد. آندره آوانسيان تعميركار گيربكسهاي اتوماتيك ميگويد: قيمت قطعات آوانته مناسب بوده و به دليل كرهايبودن قطعات از عمر بالايي برخوردارند. گيربكس اتوماتيك با موتور همخواني مناسبي دارد و چيزي از سوناتاي 2400 سيسي كم ندارد و ايدهالترين انتخاب در بازار دست دومها ميباشد. آوانته در ميان ديگر محصولات هيوندايي جزء نرمترينها محسوب ميشود. عمده ايرادهايي كه به آوانته وارد است. تاب برداشتن زود به زود ديسك ترمز است. كيفيت قطعات كابين از جمله فرمان و زير آرنجي بسيار پايين ميباشد به صورتي كه خيلي زود از بين ميرود.
شما متاسفانه همانند ديگر ساختههاي توليد داخل براي كابين فقط يك انتخاب داريد تودوزي خاكستري همراه با داشبورد مشكي كه جنس داشبورد از پلاستيك خشك است و احساس بي صدا بودن داشبورد چرمي را ندارد. همچنين در تماس با اشياء نوك تيز مانند كليد خيلي زود آسيب ميبيند. طراحي داشبورد مانند طراحي ظاهري محافظ كارانه است. هرچند هيچ مشكلي براي دسترسي به كليدهاي خودرو نداريد، اما عدم وجود كنترل سيستم صوتي بر روي فرمان آزاردهنده است. سيستم صوتي مانند بسياري از خودروها از منابع داخلي تهيه ميشود كه كيفيت متوسطي را همراه با چهار بلندگو ارائه ميدهد. اما بارزترين نكتهاي كه در طراحي كابين آوانته به چشم ميخورد فراهم آوردن حداكثر كاربري در فضاي محدود است.
به عنوان مثال داشبورد چندمنظوره در زير فرمان، جا عينكي روي سقف، دو جا ليواني براي سرنشينان جلو و دو جا ليواني براي سرنشينان عقب كه در زير صندلي عقب جاسازي شده است. زير آرنجي وسط كه خود به دو محفظه تقسيم ميشود. خروجي برق 12 ولت، گيره نگهدارنده كيسه بار و ... اين امكانات در نگاه اول خيلي ساده و پيش پا افتاده هستند ولي بسيار كاربردي هستند. البته چند ايراد هم وجود دارد. مثلاً جا ليواني در راستاي دنده قرار دارد و اگر بطري آب در آن قرار دهيد براي دستانتان مزاحمت ايجاد ميكنند. صندليها بسيار راحت هستند و ميتوانند در پيچها شما را به خوبي حفظ كنند. صندلي راننده قابليت تنظيم در هشت حالت را دارد و اين نكته هر شخصي را با هر گونه قد و وزني راضي نگه ميدارد.
صندليها ميتوانند قوس كمر شما را پر كنند ولي اهرم تنظيم آن همانند خودروي 405 پيچشي است كه اين موضوع مچ دست را اذيت ميكند. صندليهاي عقب براي سه نفر بسيار راحت است و جاي پاي مناسبي هم دارد. صندوق عقب نيز با حجم 500 ليتر جاي نگراني در مسافرت براي شما باقي نميگذارد.
به رغم با كيفيتبودن قطعات فني خودرو گردگيرهاي پلس خيلي زود پاره ميشود و اگر توجه نكنيد سه شاخه پلس نيز خراب ميشود. آوانته از بازار دستدوم خوبي برخوردار است اما در سال اول افت قيمت دو ميليون توماني را دارد، ولي در سالهاي بعدي از افت قيمت كمتري برخوردار است.
اين افت قيمت زياد به خاطر طراحي جلوي بدنه است البته اين موضوع كاملاً سليقهاي ميباشد و خيليها از طراحي عقب گلهمندند. قيمت آوانته صفر كيلومتر در بازار حدوداً 28 ميليون و 300 هزار تومان است ولي در مدل88 با چند ماه كاركرد قيمتي حدود 26 ميليون دارد. قيمت آوانته مدل 86 با گيربكس اتوماتيك قيمت حدود 21 ميليون را دارد كه اين نشان از افت قيمت زياد در بازار دستدوم است. آوانته با حجم دو ليتري 140 اسببخار قدرت دارد كه رقبايي مانند زانتيا را به راحتي شكست خواهد داد. ترمزهاي ضد قفل براي هر چهارچرخ خيال شما را براي كنترل آوانته راحت خواهد كرد. اما فرمان خودرو در سرعتهاي بالا بسيار نرم است كه تمركز بيشتري را ميطلبد البته ارتفاع مناسب خودرو باعث هندلينگ بالاي اين خودرو شده است. تمامي مدلها به دو كيسه هوا در جلو و ميله آهني در درهاي خودرو مجهز هستند. كيسه هواي كمك راننده به يك سنسور وزن مجهز شده است كه با وزن بالاي 10 كيلوگرم فعال ميشود تا اگر بر اثر بياحتياطي والدين، كودكان خردسال در صندلي جلو قرار گرفتند بازشدن كيسه هوا باعث خفهشدن كودك نشود. تفاوت دو مدل آوانته تنها در نوع گيربكس آن است كه يكي اتوماتيك و ديگري دستي است.
دلايل گرانبودن قطعات در نمايندگيها نسبت به بازار
در بازار تهران تعداد فروشگاههايي كه قطعات آوانته را ميفروشند زياد نيستند. از اين تعداد فروشگاه بسياري از آنها همه قطعات را ندارند. به قول بازاريها قطعات آوانته در بازار گير نميآيد به خصوص دربهاي بغل و درب موتور و صندوق، اما هم نمايندگيها و هم بازاريها به ارزانتر بودن قطعات در بازار به نسبت نمايندگيها اذعان دارند كه البته تفاوت قيمت بسيار ناچيز است كه اين موضوع هم به گفته نمايندگيها واردات به صورت قاچاق بعضي از افراد در بازار است كه بازاريها اين موضوع را پرداخت بيشتر گمركي كمپاني نسبت به بازاريها بيان ميكنند.
بالاتر از بنز و بامو
در نيمه اول سال 87 شركت بازرسي و كيفيت استاندارد آمار بهترين شركتهاي ارائه دهنده خدمات پس از فروش را معرفي كرد. در اين آمار چهار شاخص اصلي براي انتخاب بهترينها مدنظر بود كه شامل نحوه برخورد و اصول حرفهاي كار، زمان و هزينه صرف شده، توجه به خواسته مشتريان و وضعيت شبكه خدمات پس از فروش ميشد. اين شركت توانست در اين جدول در ميان 12 شركت ديگر مقام نخست را كسب كند. در اين نظرسنجي كه از مشتريان خودروهاي مختلف به دست آمده بود به ترتيب خودروسازان راين، زاگرسخودرو، گروه بهمن، ايرتويا، آسانموتور، ايرانخودرو، اطلسخودرو، ستاره ايران، گروه خودروسازي سايپا و پارسخودرو، خودروسازان بم، خودروسازي مديران و پرشيا خودرو مقام اول تا دوازدهم را از آن خود كردند.
كلام آخر
در دو سال گذشته بازار خودرو بسيار پرتلاطم بوده است. اين تلاطم در اين بخش بازار نيز خود را نشان داده است. در اين كلاس آوانته رقبايي مانند زانتيا كيا سراتو، پروتون ايمپيان، مگان، مزدا3، تويوتا كرولا را در مقابل خود ميبيند كه البته مزدا3 و تويوتا كرولا به دليل اختلاف قيمت زياد مشتريان خاص خود را دارد و با توجه به قدرت موتور و راحتي كابين آوانته توانسته جايگاه خوبي را در بازار بدست آورد و ميشود كيا سراتو را تنها رقيب جدي آوانته به حساب آورد.
عمادالدين جعفري: شركت خودروسازي راين متعلق به صنايع خودروسازي كرمان در سال 1382 تاسيس شد. اين شركت به منظور توليد خودرو در منطقه اقتصادي ارگ جديد با سرمايه ثابت يك ميليارد ريال شروع به كار كرد. اين واحد صنعتي به توليد خودروي آوانته و ورنا اشتغال دارد. توليد خودروي توسان نيز در برنامه بعدي اين شركت قرار دارد. هر سه خودروي نام برده شده در چهارچوب قرارداد همكاري اين شركت با شركت هيونداي كره جنوبي كه يكي از 10 خودروساز برتر جهان است توليد ميشود.
تاريخچه خودروسازان راين
خودروسازي راين شركتي است متعلق به مجموعه صنايع خودروسازي كرمان كه ماموريت توليد خودروهاي هيوندايي را دارد. پرستوي آبي ارگ ارائهكننده خدمات پس از فروش شركت خودروسازان راين است.
محاسن و معايب آوانته
آوانته خودرويي كم استهلاك و كم هزينه است. اين خودرو با قدرت مناسب موتور و وزن متناسب داراي سواري قابل قبولي است. كمبودن وزن در خودروهاي كرهاي به نسبت خودروهاي آلماني و فرانسوي باعث شده كه گذر اين خودروها دير به دير به تعميرگاهها بيفتند. آوانته از مصرف سوخت پاييني برخوردار است و گفته ميشود به نسبت هيونداي سوناتا سواري نرمتري را به شما ارائه ميدهد. طراحي ظاهري خودرو كاملاً محتاطانه است كه خيليها آن را نميپسندند. ظاهر اين خودرو در ابتدا جذاب نيست ولي بعد از مدتي كه به آن عادت كرديد لذتبخش ميشود و به زودي دلتان را نخواهد زد. آندره آوانسيان تعميركار گيربكسهاي اتوماتيك ميگويد: قيمت قطعات آوانته مناسب بوده و به دليل كرهايبودن قطعات از عمر بالايي برخوردارند. گيربكس اتوماتيك با موتور همخواني مناسبي دارد و چيزي از سوناتاي 2400 سيسي كم ندارد و ايدهالترين انتخاب در بازار دست دومها ميباشد. آوانته در ميان ديگر محصولات هيوندايي جزء نرمترينها محسوب ميشود. عمده ايرادهايي كه به آوانته وارد است. تاب برداشتن زود به زود ديسك ترمز است. كيفيت قطعات كابين از جمله فرمان و زير آرنجي بسيار پايين ميباشد به صورتي كه خيلي زود از بين ميرود.
شما متاسفانه همانند ديگر ساختههاي توليد داخل براي كابين فقط يك انتخاب داريد تودوزي خاكستري همراه با داشبورد مشكي كه جنس داشبورد از پلاستيك خشك است و احساس بي صدا بودن داشبورد چرمي را ندارد. همچنين در تماس با اشياء نوك تيز مانند كليد خيلي زود آسيب ميبيند. طراحي داشبورد مانند طراحي ظاهري محافظ كارانه است. هرچند هيچ مشكلي براي دسترسي به كليدهاي خودرو نداريد، اما عدم وجود كنترل سيستم صوتي بر روي فرمان آزاردهنده است. سيستم صوتي مانند بسياري از خودروها از منابع داخلي تهيه ميشود كه كيفيت متوسطي را همراه با چهار بلندگو ارائه ميدهد. اما بارزترين نكتهاي كه در طراحي كابين آوانته به چشم ميخورد فراهم آوردن حداكثر كاربري در فضاي محدود است.
به عنوان مثال داشبورد چندمنظوره در زير فرمان، جا عينكي روي سقف، دو جا ليواني براي سرنشينان جلو و دو جا ليواني براي سرنشينان عقب كه در زير صندلي عقب جاسازي شده است. زير آرنجي وسط كه خود به دو محفظه تقسيم ميشود. خروجي برق 12 ولت، گيره نگهدارنده كيسه بار و ... اين امكانات در نگاه اول خيلي ساده و پيش پا افتاده هستند ولي بسيار كاربردي هستند. البته چند ايراد هم وجود دارد. مثلاً جا ليواني در راستاي دنده قرار دارد و اگر بطري آب در آن قرار دهيد براي دستانتان مزاحمت ايجاد ميكنند. صندليها بسيار راحت هستند و ميتوانند در پيچها شما را به خوبي حفظ كنند. صندلي راننده قابليت تنظيم در هشت حالت را دارد و اين نكته هر شخصي را با هر گونه قد و وزني راضي نگه ميدارد.
صندليها ميتوانند قوس كمر شما را پر كنند ولي اهرم تنظيم آن همانند خودروي 405 پيچشي است كه اين موضوع مچ دست را اذيت ميكند. صندليهاي عقب براي سه نفر بسيار راحت است و جاي پاي مناسبي هم دارد. صندوق عقب نيز با حجم 500 ليتر جاي نگراني در مسافرت براي شما باقي نميگذارد.
به رغم با كيفيتبودن قطعات فني خودرو گردگيرهاي پلس خيلي زود پاره ميشود و اگر توجه نكنيد سه شاخه پلس نيز خراب ميشود. آوانته از بازار دستدوم خوبي برخوردار است اما در سال اول افت قيمت دو ميليون توماني را دارد، ولي در سالهاي بعدي از افت قيمت كمتري برخوردار است.
اين افت قيمت زياد به خاطر طراحي جلوي بدنه است البته اين موضوع كاملاً سليقهاي ميباشد و خيليها از طراحي عقب گلهمندند. قيمت آوانته صفر كيلومتر در بازار حدوداً 28 ميليون و 300 هزار تومان است ولي در مدل88 با چند ماه كاركرد قيمتي حدود 26 ميليون دارد. قيمت آوانته مدل 86 با گيربكس اتوماتيك قيمت حدود 21 ميليون را دارد كه اين نشان از افت قيمت زياد در بازار دستدوم است. آوانته با حجم دو ليتري 140 اسببخار قدرت دارد كه رقبايي مانند زانتيا را به راحتي شكست خواهد داد. ترمزهاي ضد قفل براي هر چهارچرخ خيال شما را براي كنترل آوانته راحت خواهد كرد. اما فرمان خودرو در سرعتهاي بالا بسيار نرم است كه تمركز بيشتري را ميطلبد البته ارتفاع مناسب خودرو باعث هندلينگ بالاي اين خودرو شده است. تمامي مدلها به دو كيسه هوا در جلو و ميله آهني در درهاي خودرو مجهز هستند. كيسه هواي كمك راننده به يك سنسور وزن مجهز شده است كه با وزن بالاي 10 كيلوگرم فعال ميشود تا اگر بر اثر بياحتياطي والدين، كودكان خردسال در صندلي جلو قرار گرفتند بازشدن كيسه هوا باعث خفهشدن كودك نشود. تفاوت دو مدل آوانته تنها در نوع گيربكس آن است كه يكي اتوماتيك و ديگري دستي است.
دلايل گرانبودن قطعات در نمايندگيها نسبت به بازار
در بازار تهران تعداد فروشگاههايي كه قطعات آوانته را ميفروشند زياد نيستند. از اين تعداد فروشگاه بسياري از آنها همه قطعات را ندارند. به قول بازاريها قطعات آوانته در بازار گير نميآيد به خصوص دربهاي بغل و درب موتور و صندوق، اما هم نمايندگيها و هم بازاريها به ارزانتر بودن قطعات در بازار به نسبت نمايندگيها اذعان دارند كه البته تفاوت قيمت بسيار ناچيز است كه اين موضوع هم به گفته نمايندگيها واردات به صورت قاچاق بعضي از افراد در بازار است كه بازاريها اين موضوع را پرداخت بيشتر گمركي كمپاني نسبت به بازاريها بيان ميكنند.
بالاتر از بنز و بامو
در نيمه اول سال 87 شركت بازرسي و كيفيت استاندارد آمار بهترين شركتهاي ارائه دهنده خدمات پس از فروش را معرفي كرد. در اين آمار چهار شاخص اصلي براي انتخاب بهترينها مدنظر بود كه شامل نحوه برخورد و اصول حرفهاي كار، زمان و هزينه صرف شده، توجه به خواسته مشتريان و وضعيت شبكه خدمات پس از فروش ميشد. اين شركت توانست در اين جدول در ميان 12 شركت ديگر مقام نخست را كسب كند. در اين نظرسنجي كه از مشتريان خودروهاي مختلف به دست آمده بود به ترتيب خودروسازان راين، زاگرسخودرو، گروه بهمن، ايرتويا، آسانموتور، ايرانخودرو، اطلسخودرو، ستاره ايران، گروه خودروسازي سايپا و پارسخودرو، خودروسازان بم، خودروسازي مديران و پرشيا خودرو مقام اول تا دوازدهم را از آن خود كردند.
كلام آخر
در دو سال گذشته بازار خودرو بسيار پرتلاطم بوده است. اين تلاطم در اين بخش بازار نيز خود را نشان داده است. در اين كلاس آوانته رقبايي مانند زانتيا كيا سراتو، پروتون ايمپيان، مگان، مزدا3، تويوتا كرولا را در مقابل خود ميبيند كه البته مزدا3 و تويوتا كرولا به دليل اختلاف قيمت زياد مشتريان خاص خود را دارد و با توجه به قدرت موتور و راحتي كابين آوانته توانسته جايگاه خوبي را در بازار بدست آورد و ميشود كيا سراتو را تنها رقيب جدي آوانته به حساب آورد.