sorna
02-02-2012, 10:08 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/99252348275909888061.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
تويوتا حدود 43 سال پيش يعني در سال 1966 براي اولين بار خودرو كرولا را به جهانيان معرفي كرد كه 30 سال بعد از آن اين خودرو توانست لقب پرفروشترين خودرو دنيا را به خود اختصاص دهد. تاكنون 35 ميليون دستگاه كرولا در بازار دنيا به فروش رسيده است. در 40 سال اخير در هر 40 ثانيه يك دستگاه كرولا فروخته شده است.
اما كرولا تا امروز چندين بار زير تيغ جراحي طراحان رفته است و 10 نسل را پشتسر نهاده است. كرولا كه به معني «تاج كوچك» است در كشورهايي نظير برزيل، كانادا، چين، هند، اندونزي، مالزي، پاكستان، فيليپين، شمال آفريقا، تايوان، تركيه، انگلستان، ونزوئلا و آمريكا توليد ميشود.
نسل اول
مدل E10 نخستين كرولا بود كه در اكتبر سال 1966 با موتور 1100 سيسي سري «K»توليد شد. دو سال بعد كرولا مدل اسپرينتر نيز به عنوان مدل فستبك به مشتريان معرفي شد.
نسل دوم
در ماه مي سال 1970 كرولا E20 با استايل جديد و با اتاقي كه طراحي قوسدار داشت با موتور 1400 سيسي و 1600 سيسي OHV معرفي شد.
نسل سوم
در سال 1974 كرولاها و اسپرينترها با بدنهاي بزرگتر، سنگينتر و قوس بيشتر معرفي شدند كه ميتوان آنها را نسل سومي ناميد. از مدل دودر ليفتبك نيز ميتوان در اين نسل ياد كرد. در آن زمان كرولا با كد E30 و اسپرينترها با كد E40 شناخته ميشدند، اما در ماه مارس 1976 يك تغيير چهره بر روي كرولاي E30 انجام شد كه موجب خلق كرولا E50 شد. همچنين اسپرينترهاي E40 نيز جاي خود را به اسپرينترهاي E60 دادند.
نسل چهارم
نسل چهارم با تولد E70 شروع شد. طراحي جديد در مارس 1979 كه حالتي مربعيشكل با لبههاي نوكتيز داشت از خصوصيات كرولاهاي نسل چهارم بود.
اين كرولاها داراي جلو پنجره و چراغهاي ساده بودند ولي در مدل اسپرينتر، چراغها و جلو پنجرهها طراحي پيچيدهاي داشتند. در اين نسل آخرين سري از موتورهاي سري «K» بر روي خودروها نصب شد.
نسل پنجم
در سال 1983 توليد نسل پنجم كرولا آغاز شد و موتور جديد 1800 سيسي ديزل نيز به آن اضافه شد و با كد E80 به بازار آمد. از سال 1985 كد E80 كرولا همراه با نسل پنج شورولت نوا در آمريكا فروخته شد. در نسل پنجم كرولاها ديفرانسيل جلو شدند البته به غير از مدلهاي AE85 و AE86.
نسل ششم
در اين نسل كرولا با استفاده از قوانين آيروديناميكي توانست تا حد كمي تغيير ظاهر دهد. نسل ششم كه در ماه مه سال 1987 معرفي شد E90 نام گرفت. اين نسل احساس پير بودن و جمعوجور بودن را القاء ميكرد. بيشتر مدلهاي نسل ششم به غير از چند مدل، ديفرانسيل جلو بودند. در نسل ششم بر روي خودروهاي كرولا موتور 3/1 ليتري با 165 اسببخار قدرت نصب شد.
نسل هفتم
در ماه جون 1991 كرولاها با طراحي جديد شامل ابعادي بزرگتر و بدنهاي سنگينتر و به طور كامل آيروديناميكتر با كد E100 به بازار آمدند. از اين پس كرولا در كلاس خودروهاي «كامپكت» جاي گرفت يعني از خيلي جمعوجور به جمعوجور تغيير كرد. در نسل هفتم مدل كوپه كرولا نيز توليد شد و تويوتا در اين نسل به سطح جديدي از تجهيزات دست پيدا كرد.
نسل هشتم
در مه سال 1995 يك دگرگوني كامل در كرولا صورت گرفت و كرولا با طراحي ظاهري متفاوت از سري E100 توليد شد و به E110 مشهور گرديد. در نسل هشتم شاهد ادامه تكامل صنعتي بوديم به طوري كه در سال 1998 براي اولين بار تعدادي غير ژاپني، كرولا را با موتور جديد عرضه كردند. كرولا با موتور جديد براي اولين بار از سرسيلندر و بلوك آلومينيومي استفاده كرد.
تويوتا در اين نسل تصميم گرفت براي فروش بهتر براي هر منطقه از ظاهر مطابق با سلايق آن منطقه استفاده كند كه اين تغيير فقط در شمال آمريكا و بر روي مدل E110 اتفاق افتاد اما در استراليا و اروپا با همان شكل اصلي عرضه شد.
نسل نهم
نهمين نسل كرولا E120 و E130 نام داشت. در نوامبر سال 2000 ميلادي نهمين نسل كرولا در ژاپن با طراحي و تكنولوژي مطابق با قرن 21 توليد شد.
اين كرولا در منطقه جنوب شرق آسيا با نام «آلتيس» عرضه شد و مدل استيشن واگن آن نيز با نام كرولا فيلدر در ژاپن به بازار آمد. عرضه كرولا به بازار ايران از نسل نهم در دهه 80 شمسي شروع شد.
نسل دهم
در اكتبر سال 2006 دهمين نسل كرولا معرفي شد كه در بازار ژاپن به كرولا آكسيو و در جنوب شرقي آسيا با همان نام آلتيس شناخته ميشود. كرولاهاي نسل نهم و دهم را ميتوان در بازار ايران مشاهده كرد.
تويوتا حدود 43 سال پيش يعني در سال 1966 براي اولين بار خودرو كرولا را به جهانيان معرفي كرد كه 30 سال بعد از آن اين خودرو توانست لقب پرفروشترين خودرو دنيا را به خود اختصاص دهد. تاكنون 35 ميليون دستگاه كرولا در بازار دنيا به فروش رسيده است. در 40 سال اخير در هر 40 ثانيه يك دستگاه كرولا فروخته شده است.
اما كرولا تا امروز چندين بار زير تيغ جراحي طراحان رفته است و 10 نسل را پشتسر نهاده است. كرولا كه به معني «تاج كوچك» است در كشورهايي نظير برزيل، كانادا، چين، هند، اندونزي، مالزي، پاكستان، فيليپين، شمال آفريقا، تايوان، تركيه، انگلستان، ونزوئلا و آمريكا توليد ميشود.
نسل اول
مدل E10 نخستين كرولا بود كه در اكتبر سال 1966 با موتور 1100 سيسي سري «K»توليد شد. دو سال بعد كرولا مدل اسپرينتر نيز به عنوان مدل فستبك به مشتريان معرفي شد.
نسل دوم
در ماه مي سال 1970 كرولا E20 با استايل جديد و با اتاقي كه طراحي قوسدار داشت با موتور 1400 سيسي و 1600 سيسي OHV معرفي شد.
نسل سوم
در سال 1974 كرولاها و اسپرينترها با بدنهاي بزرگتر، سنگينتر و قوس بيشتر معرفي شدند كه ميتوان آنها را نسل سومي ناميد. از مدل دودر ليفتبك نيز ميتوان در اين نسل ياد كرد. در آن زمان كرولا با كد E30 و اسپرينترها با كد E40 شناخته ميشدند، اما در ماه مارس 1976 يك تغيير چهره بر روي كرولاي E30 انجام شد كه موجب خلق كرولا E50 شد. همچنين اسپرينترهاي E40 نيز جاي خود را به اسپرينترهاي E60 دادند.
نسل چهارم
نسل چهارم با تولد E70 شروع شد. طراحي جديد در مارس 1979 كه حالتي مربعيشكل با لبههاي نوكتيز داشت از خصوصيات كرولاهاي نسل چهارم بود.
اين كرولاها داراي جلو پنجره و چراغهاي ساده بودند ولي در مدل اسپرينتر، چراغها و جلو پنجرهها طراحي پيچيدهاي داشتند. در اين نسل آخرين سري از موتورهاي سري «K» بر روي خودروها نصب شد.
نسل پنجم
در سال 1983 توليد نسل پنجم كرولا آغاز شد و موتور جديد 1800 سيسي ديزل نيز به آن اضافه شد و با كد E80 به بازار آمد. از سال 1985 كد E80 كرولا همراه با نسل پنج شورولت نوا در آمريكا فروخته شد. در نسل پنجم كرولاها ديفرانسيل جلو شدند البته به غير از مدلهاي AE85 و AE86.
نسل ششم
در اين نسل كرولا با استفاده از قوانين آيروديناميكي توانست تا حد كمي تغيير ظاهر دهد. نسل ششم كه در ماه مه سال 1987 معرفي شد E90 نام گرفت. اين نسل احساس پير بودن و جمعوجور بودن را القاء ميكرد. بيشتر مدلهاي نسل ششم به غير از چند مدل، ديفرانسيل جلو بودند. در نسل ششم بر روي خودروهاي كرولا موتور 3/1 ليتري با 165 اسببخار قدرت نصب شد.
نسل هفتم
در ماه جون 1991 كرولاها با طراحي جديد شامل ابعادي بزرگتر و بدنهاي سنگينتر و به طور كامل آيروديناميكتر با كد E100 به بازار آمدند. از اين پس كرولا در كلاس خودروهاي «كامپكت» جاي گرفت يعني از خيلي جمعوجور به جمعوجور تغيير كرد. در نسل هفتم مدل كوپه كرولا نيز توليد شد و تويوتا در اين نسل به سطح جديدي از تجهيزات دست پيدا كرد.
نسل هشتم
در مه سال 1995 يك دگرگوني كامل در كرولا صورت گرفت و كرولا با طراحي ظاهري متفاوت از سري E100 توليد شد و به E110 مشهور گرديد. در نسل هشتم شاهد ادامه تكامل صنعتي بوديم به طوري كه در سال 1998 براي اولين بار تعدادي غير ژاپني، كرولا را با موتور جديد عرضه كردند. كرولا با موتور جديد براي اولين بار از سرسيلندر و بلوك آلومينيومي استفاده كرد.
تويوتا در اين نسل تصميم گرفت براي فروش بهتر براي هر منطقه از ظاهر مطابق با سلايق آن منطقه استفاده كند كه اين تغيير فقط در شمال آمريكا و بر روي مدل E110 اتفاق افتاد اما در استراليا و اروپا با همان شكل اصلي عرضه شد.
نسل نهم
نهمين نسل كرولا E120 و E130 نام داشت. در نوامبر سال 2000 ميلادي نهمين نسل كرولا در ژاپن با طراحي و تكنولوژي مطابق با قرن 21 توليد شد.
اين كرولا در منطقه جنوب شرق آسيا با نام «آلتيس» عرضه شد و مدل استيشن واگن آن نيز با نام كرولا فيلدر در ژاپن به بازار آمد. عرضه كرولا به بازار ايران از نسل نهم در دهه 80 شمسي شروع شد.
نسل دهم
در اكتبر سال 2006 دهمين نسل كرولا معرفي شد كه در بازار ژاپن به كرولا آكسيو و در جنوب شرقي آسيا با همان نام آلتيس شناخته ميشود. كرولاهاي نسل نهم و دهم را ميتوان در بازار ايران مشاهده كرد.