sorna
01-21-2012, 08:19 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/77408416205498362612.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
علي شمس: يكي از مسايل مهم و اساسي كه هميشه فكر انسانها را به خود مشغول كرده، مساله ايمني در خودرو به خصوص براي كودكان است. متاسفانه روزانه در خبرها شاهد اتفاقات خطرناك و حادثهساز توسط كودكان در خودروها بوده اين به كرات شنيدهايم، كودكي ترمز دستي خودرو را در غياب والدين آزاد كرده و دچار حادثه شده و چه بسا كودكان و بزرگسالاني به اين جهت جان خود را از دست دادهاند؛ اين امر مخترعان و مبتكران مختلف را به ابداع سيستمهايي براي پيشگيري از اين قبيل حوادث سوق داده است. در اين راستا، مبتكري ايراني موفق به اختراع يك قفل ايمني غيرمكانيكي شده كه در زمان حضور نداشتن راننده امكان آزاد شدن ترمز دستي به كودكان كه در داخل خودرو منتظر پدر و يا مادر هستند را ندهد.
عادل حضرتي كه هدف از تعبيه اين سيستم را كاهش خطرات احتمالي ناشي از حضور كودك در غياب پدر و مادر در خودرو از جمله احتمال پايين بردن ترمز دستي به وسيله كودك ميداند، اظهار كرد: از مزيتهاي اين سيستم آن است كه با نبودن راننده هيچ كس قادر نخواهد بود، ترمز دستي را پايين ببرد.
سيستم ابداعي هنگامي به كار ميافتد كه خودرو روشن شده و برق خودرو فعال شود. ترمز دستي در هنگامي كه خودرو خاموش است به پايين نخواهد رفت، زيرا سيستم با نبودن برق كار نخواهد كرد و در حالي كه خودرو خاموش باشد ميتوانيم ترمز دستي را بالاتر بكشيم، ولي پايين رفتن آن نياز به برق و با استفاده از كليد اضطراري دارد.
معمولاً براي هر پدر و مادري پيش ميآيد كه كودك خود را براي مدتي هر چند كوتاه در داخل خودرو تنها بگذارد، اين سيستم باعث رفع نگراني والدين خواهد شد، چون با نصب آن بر روي ترمز دستي خطرات و اتفاقات غير منتظرهاي را كه كودكان در خودرو با پايين آوردن آن به وجود ميآورند، از بين رفته و راننده ميتواند آسوده خاطر، خودرو را ترك كرده و فقط سوئيچ را با خود ببرد.
حضرتي درباره نحوه عملكرد اين سيستم گفت: به علت اهميت زياد در عملكرد و دقت بالا تا حد امكان ميزان خطا و زمان عملكرد اين سيستم را كاهش داد. سيستم هنگامي به كار ميافتد كه خودرو روشن شده باشد و سيستم برق در حال كار كردن باشد، ترمز دستي در هنگامي كه خودرو خاموش است، به پايين نخواهد رفت.
زيرا سيستم با نبودن برق كار نخواهد كرد، در حالي كه خودرو ما متوقف باشد و فرض كنيم خودرو خاموش باشد و شروع به حركت كند، ميتوانيم ترمز دستي را بالا كشيده و خودرو را متوقف كنيم، در حالتي كه به خودرو استارت زده ميشود، سيستم برق خودرو فعال ميشود و در هنگامي كه سيستم متوجه روشن شدن خودرو شد برق بر سر كليد ترمز دستي هدايت ميشود و راننده ميتواند با فشار دادن كليد ترمز دستي را آزاد كند و شروع به حركت كند. به طور كلي ميتوان گفت در تمام حالات ترمز دستي به بالا ميرود و امكان قفل كردن چرخها وجود دارد، ولي آزاد شدن چرخها و پايين رفتن ترمز دستي نياز به حضور راننده در خودرو و روشن كردن خودرو دارد.
وي در تشريح عملكرد قسمت مكانيكي گفت: هدف از ساخت اين سيستم پايين نرفتن آن در هنگامي است كه خودرو خاموش بوده و به همين علت زبانهاي روي ترمز دستي تعبيه شده كه وقتي زبانه كنار رفته قادر خواهيم بود ترمز دستي را به پايين ببريم. اين مكانيزم همان كاري بود كه ترمز دستيهاي خودروها انجام ميدادند. در سيستم جديد زبانه هيچ تغييري نكرده است، فقط اهرم كه به توسط دكمه حركت ميكرد برداشته شده، پشت دكمه كليدي تعبيه شده است كه با فشار دادن دكمه برق قطع يا وصل ميشود.
پس از اين كه برق وصل شد، اهرمي وجود دارد كه با زاويهاي خاص ساخته شده و در پشت آن فنري است كه آن را به جلو ميراند و باعث قفل شدن ترمز دستي و در رفتن ناگهاني زبانه ميشود، وجود دارد. انتهاي اهرم به يك بوبين قوي متصل شده است و با فشار دادن دكمه و كليد برق را به بوبين هدايت ميكند و باعث ميشود اهرم در خلاف جهت فشار فنر نيرو وارد ميكند و سر اهرم كه به زبانه متصل است، زبانه را حركت داده قفل ترمز دستي آزاد شده و ميتوان ترمز دستي را به پايين حركت داد.
وي گفت: در حالي كه برق به بوبين نرسد زبانه حركت نخواهد كرد، البته اين به علت وجود فنري است كه در پشت اهرم وجود دارد. در اين حالت ميتوان به علت وجود زاويه بر روي دندانههاي نگهدارنده ترمز دستي را به بالا كشيد و چرخها را قفل كرد، ولي چون برق به بوبين نمي رسد ترمز دستي به پايين نخواهد رفت.
حضرتي خاطرنشان كرد: دو حالت براي پايين رفتن ترمز دستي وجود دارد. چون برق براي راهاندازي سيستم ترمز دستي الزامي است، پس يكي از حالتها روشن بودن خودرو و فشار دادن دكمه و وصل برق توسط كليد است.در حالت دوم ممكن است، خودرو در تعميرگاه باشد يا راننده بخواهد خودرو را كمي جابجا كند و نخواهد كه خودرو را روشن كند يا برق خودرو قطع شود. در اين حالت ميتوان توسط يك سوئيچ اضطراري ترمز دستي را آزاد كرده و آن را به پايين برد و پس از اتمام كار ترمز دستي را به بالا كشيده و خودرو را متوقف كرد.
وي درباره محل نصب سيستم گفت: ترمز دستي از دو قسمت اصلي تشكيل شده است. قسمت اول متحرك است كه توسط دسته ترمز دستي به بالا و پايين حركت ميكند و قسمت دوم ثابت بوده كه به بدنه خودرو متصل شده است.
براي اين كه در هنگام بالا و پايين رفتن ترمز دستي زاويه زبانه نسبت به دندانههاي نگهدارنده تغيير ميكند، امكان ثابت كردن بوبين و هدايت اهرم به طرف قسمت ثابت ترمز دستي وجود نداشت.
سمت چپ بدنه متحرك به علت وجود سيستم ترمز دستي مكان مناسبي براي ثابت كردن بوبين و اهرم نبوده، لذا با ثابت كردن بوبين در سمت راست بدنه متحرك ترمز دستي امكان عملكرد صحيح را براي ترمز دستي فراهم كرديم.
حضرتي كه با ارائه اين طرح رتبه سوم دومين جشنواره اختراعات و ابتكارات ترافيكي را كسب كرده است، تصريح كرد: با نصب اين سيستم بر روي ترمز دستي خطرات و اتفاقات غير منتظرهاي كه كودكان در خودرو به وجود ميآورند از بين رفته و راننده ميتواند آسوده خاطر از اين كه ترمز دستي را كشيده و شيطنت بچهها و يا كنجكاوي آنها نميتواند حادثه ساز باشد، خودرو را ترك كند.
علي شمس: يكي از مسايل مهم و اساسي كه هميشه فكر انسانها را به خود مشغول كرده، مساله ايمني در خودرو به خصوص براي كودكان است. متاسفانه روزانه در خبرها شاهد اتفاقات خطرناك و حادثهساز توسط كودكان در خودروها بوده اين به كرات شنيدهايم، كودكي ترمز دستي خودرو را در غياب والدين آزاد كرده و دچار حادثه شده و چه بسا كودكان و بزرگسالاني به اين جهت جان خود را از دست دادهاند؛ اين امر مخترعان و مبتكران مختلف را به ابداع سيستمهايي براي پيشگيري از اين قبيل حوادث سوق داده است. در اين راستا، مبتكري ايراني موفق به اختراع يك قفل ايمني غيرمكانيكي شده كه در زمان حضور نداشتن راننده امكان آزاد شدن ترمز دستي به كودكان كه در داخل خودرو منتظر پدر و يا مادر هستند را ندهد.
عادل حضرتي كه هدف از تعبيه اين سيستم را كاهش خطرات احتمالي ناشي از حضور كودك در غياب پدر و مادر در خودرو از جمله احتمال پايين بردن ترمز دستي به وسيله كودك ميداند، اظهار كرد: از مزيتهاي اين سيستم آن است كه با نبودن راننده هيچ كس قادر نخواهد بود، ترمز دستي را پايين ببرد.
سيستم ابداعي هنگامي به كار ميافتد كه خودرو روشن شده و برق خودرو فعال شود. ترمز دستي در هنگامي كه خودرو خاموش است به پايين نخواهد رفت، زيرا سيستم با نبودن برق كار نخواهد كرد و در حالي كه خودرو خاموش باشد ميتوانيم ترمز دستي را بالاتر بكشيم، ولي پايين رفتن آن نياز به برق و با استفاده از كليد اضطراري دارد.
معمولاً براي هر پدر و مادري پيش ميآيد كه كودك خود را براي مدتي هر چند كوتاه در داخل خودرو تنها بگذارد، اين سيستم باعث رفع نگراني والدين خواهد شد، چون با نصب آن بر روي ترمز دستي خطرات و اتفاقات غير منتظرهاي را كه كودكان در خودرو با پايين آوردن آن به وجود ميآورند، از بين رفته و راننده ميتواند آسوده خاطر، خودرو را ترك كرده و فقط سوئيچ را با خود ببرد.
حضرتي درباره نحوه عملكرد اين سيستم گفت: به علت اهميت زياد در عملكرد و دقت بالا تا حد امكان ميزان خطا و زمان عملكرد اين سيستم را كاهش داد. سيستم هنگامي به كار ميافتد كه خودرو روشن شده باشد و سيستم برق در حال كار كردن باشد، ترمز دستي در هنگامي كه خودرو خاموش است، به پايين نخواهد رفت.
زيرا سيستم با نبودن برق كار نخواهد كرد، در حالي كه خودرو ما متوقف باشد و فرض كنيم خودرو خاموش باشد و شروع به حركت كند، ميتوانيم ترمز دستي را بالا كشيده و خودرو را متوقف كنيم، در حالتي كه به خودرو استارت زده ميشود، سيستم برق خودرو فعال ميشود و در هنگامي كه سيستم متوجه روشن شدن خودرو شد برق بر سر كليد ترمز دستي هدايت ميشود و راننده ميتواند با فشار دادن كليد ترمز دستي را آزاد كند و شروع به حركت كند. به طور كلي ميتوان گفت در تمام حالات ترمز دستي به بالا ميرود و امكان قفل كردن چرخها وجود دارد، ولي آزاد شدن چرخها و پايين رفتن ترمز دستي نياز به حضور راننده در خودرو و روشن كردن خودرو دارد.
وي در تشريح عملكرد قسمت مكانيكي گفت: هدف از ساخت اين سيستم پايين نرفتن آن در هنگامي است كه خودرو خاموش بوده و به همين علت زبانهاي روي ترمز دستي تعبيه شده كه وقتي زبانه كنار رفته قادر خواهيم بود ترمز دستي را به پايين ببريم. اين مكانيزم همان كاري بود كه ترمز دستيهاي خودروها انجام ميدادند. در سيستم جديد زبانه هيچ تغييري نكرده است، فقط اهرم كه به توسط دكمه حركت ميكرد برداشته شده، پشت دكمه كليدي تعبيه شده است كه با فشار دادن دكمه برق قطع يا وصل ميشود.
پس از اين كه برق وصل شد، اهرمي وجود دارد كه با زاويهاي خاص ساخته شده و در پشت آن فنري است كه آن را به جلو ميراند و باعث قفل شدن ترمز دستي و در رفتن ناگهاني زبانه ميشود، وجود دارد. انتهاي اهرم به يك بوبين قوي متصل شده است و با فشار دادن دكمه و كليد برق را به بوبين هدايت ميكند و باعث ميشود اهرم در خلاف جهت فشار فنر نيرو وارد ميكند و سر اهرم كه به زبانه متصل است، زبانه را حركت داده قفل ترمز دستي آزاد شده و ميتوان ترمز دستي را به پايين حركت داد.
وي گفت: در حالي كه برق به بوبين نرسد زبانه حركت نخواهد كرد، البته اين به علت وجود فنري است كه در پشت اهرم وجود دارد. در اين حالت ميتوان به علت وجود زاويه بر روي دندانههاي نگهدارنده ترمز دستي را به بالا كشيد و چرخها را قفل كرد، ولي چون برق به بوبين نمي رسد ترمز دستي به پايين نخواهد رفت.
حضرتي خاطرنشان كرد: دو حالت براي پايين رفتن ترمز دستي وجود دارد. چون برق براي راهاندازي سيستم ترمز دستي الزامي است، پس يكي از حالتها روشن بودن خودرو و فشار دادن دكمه و وصل برق توسط كليد است.در حالت دوم ممكن است، خودرو در تعميرگاه باشد يا راننده بخواهد خودرو را كمي جابجا كند و نخواهد كه خودرو را روشن كند يا برق خودرو قطع شود. در اين حالت ميتوان توسط يك سوئيچ اضطراري ترمز دستي را آزاد كرده و آن را به پايين برد و پس از اتمام كار ترمز دستي را به بالا كشيده و خودرو را متوقف كرد.
وي درباره محل نصب سيستم گفت: ترمز دستي از دو قسمت اصلي تشكيل شده است. قسمت اول متحرك است كه توسط دسته ترمز دستي به بالا و پايين حركت ميكند و قسمت دوم ثابت بوده كه به بدنه خودرو متصل شده است.
براي اين كه در هنگام بالا و پايين رفتن ترمز دستي زاويه زبانه نسبت به دندانههاي نگهدارنده تغيير ميكند، امكان ثابت كردن بوبين و هدايت اهرم به طرف قسمت ثابت ترمز دستي وجود نداشت.
سمت چپ بدنه متحرك به علت وجود سيستم ترمز دستي مكان مناسبي براي ثابت كردن بوبين و اهرم نبوده، لذا با ثابت كردن بوبين در سمت راست بدنه متحرك ترمز دستي امكان عملكرد صحيح را براي ترمز دستي فراهم كرديم.
حضرتي كه با ارائه اين طرح رتبه سوم دومين جشنواره اختراعات و ابتكارات ترافيكي را كسب كرده است، تصريح كرد: با نصب اين سيستم بر روي ترمز دستي خطرات و اتفاقات غير منتظرهاي كه كودكان در خودرو به وجود ميآورند از بين رفته و راننده ميتواند آسوده خاطر از اين كه ترمز دستي را كشيده و شيطنت بچهها و يا كنجكاوي آنها نميتواند حادثه ساز باشد، خودرو را ترك كند.