mehraboOon
01-15-2012, 02:47 PM
قطار از روی این روستا رد میشود؟ +عکس
آخرین نیوز: خانه های کاه گلی و سرمای سوزان زمستان حکایت مردان و زنان روستای باغلوجه است که خانه هایشان در طول خط راه آهن زنجان-میانه قرار دارد مردمانی که زندگی را تحمل می کنند تا شاید قانونی که باید برای آسایشان باید باشد با آنها سرجنگ نداشته باشد. به گزارش خبرنگار مهر، ممانت از ساخت و ساز و مقاوم سازی خانه های روستایی واقع در مسیر خط راه آهن شمالغرب کشور به معضلی مهم برای ساکنان در مسیر خط راه آهن تبدیل و موجب سردرگمی و بروز مشکلات فراوان برای آنها شده است.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743503_orig.jpg
بی شک یکی از مهم ترین و برجسته ترین اقداماتی که در طی سالهای اخیر در سطح روستاهای کشور صورت گرفت بحث مهاجرت معکوس بود که در استان زنجان این روند، رشد قابل توجهی داشت ولی باید به اینکه نکته توجه داشت که با فرایند موجود در ممانعت از بهسازی و عدم اجازه برای نصب انشعاب گاز در روستاهایی که در مسیر خط راه آهن زنجان - میانه و سایر مسیرهای درگیر در این خصوص است آیا این امر تداوم خواهد داشت.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743497_orig.jpg
تاکید بر اجرای قانونی که خود دچار نقص است و عدم پیش بینی برای جایگزین کردن محل خاص برای اسکان صاحبان خانه هایی که در مسیر خط راه آهن و در محدوده جدید قرار گرفته اند موجب شد در سرمای شدید زمستان ساکنان خانه های مدنظر قانون جدید راه آهن، دچار مشکلات عمده ای شوند.
علی بکتاش اهل روستای باغلوجه از جمله افرادی است که در حال حاضر بنا به دلیل قانون جدید راه آهن دچار مشکلات فراون شده است، منزل مسکونی وی که در شعاع بیش از 17 متری از خط راه آهن واقع شد خانه ای قدیمی و فرسوده است که نیاز به بازسازی دارد ولی راه آهن با وجود داشتن پراونه بازسازی از بخشداری منطقه به وی این اجازه را نمی دهد.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743496_orig.jpg
وی در حال حاضر با وجود داشتن پراونه برای بازسازی منزل مسکونیش با ممانعت و دستور تخریب مسئولان راه آهن روبه رو شد و بدون در نظر گرفتن زمین جایگزین یا دادن بهای زمین مجبور شده منزل مسکونی اش را ترک کند.
بکتاش افزود: در حال حاضر هر آن امکان دارد سقف خانه ام بر اثر فرسودگی خراب شود و با توجه به تلاش هایی که در خصوص بازسازی منزلم کرده ام و مجوز از بخشداری دارم ولی راه آهن شمالغرب مانع از بازسازی خانه ام می شود.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان راه آهن که اهمیتی به امنیت و آرامش و حفظ جان ساکنان روستاهای مسیر راه آهن ندارند، نقص قانونی در تخصیص زمین مناسب برای انتقال یا خرید ساختمان که بنا به قانون جدید در حریم را ه آهن قرار دارد، افزود: مسئولان راه آهن بدون دادن زمین جایگزین یا هزینه خرید منزل مسکونی افراد اقدام به تخریب خانه های افراد می کنند در حالی که همه منازل مسکونی یا زمین های کشاورزی موجود در مسیر راه آهن دارای سند به نام صاحبانشان هستند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743502_orig.jpg
یکی از اهالی روستای باغلوجه نیز با انتقاد از عملکرد مسئولان راه آهن با یادآوری اینکه مسئولان راه آهن مانع دادن گاز لوله کشی به منزل وی و برخی از اهالی روستا شده اند، افزود: برای بازسازی خانه ام که فرسوده شده بود 10 میلیون وام گرفتم و در حال حاضر سه سال است به رغم داشتن مجوز ساخت از سوی بخشداری متاسفانه مسئولان راه آهن مانع ساخت و ساز شده اند.
بنا به گفته یک کارشناس راه آهن در قانون سابق حریم راه و راه آهن، حریم راه آهن 17 متر از وسط خط (به هر طرف) بوده و در نتیجه سند موجود در دست مالکان از منتهی الیه فاصله 17 متر از وسط راه آهن است که طبق این قانون ممنوعیتی برای ساخت و ساز مالک، در خارج از نوار حریم راه آهن وجود نداشت. این در حالیست که طبق نص صریح قانون "اصلاح حریم راه و راه آهن" مصوب 1379علاوه بر نوار هفده متری، یک نوار 30 متری نیز به عنوان "نوار تاسیسات" معرفی شده که برای مالک فقط حق "درختکاری و زراعت و فنس کشی"را قائل بوده و مالکان زمینهای واقع شده در این نوار 30 متر حتی در نواحی مجاز برای ساخت و ساز و احداث بنا (نقاط حومه شهری یا داخل روستا) مجوز بهره برداری مورد نظر و به حق خود را به عنوان مالک از دست داده اند بدون اینکه زمین آنان خریداری شود یا در جایی دیگر زمینی به مالک داده شود.
جالب اینکه در موارد متعددی که با آن روبرو هستیم حتی مالکین بناهای مسکونی فرسوده و قدیمی (مثلا کاهگلی) که قصد نوسازی و احداث یک سر پناه ایمن برای خانواده هایشان را دارند، منع می شوند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743499_orig.jpg
این کارشناس راه آهن که نخواست نامش فاش شود، تاکید دارد: من و همکارانم در خصوص مندرجات این قانون بارها با متخصصان فعال در حیطه حقوق مشورت کرده و حتی در جلسه ای که با حضور مقامات دفتر مرکزی حقوقی راه آهن برگزار شد، صراحتا اقرار به وجود موانع اجرایی شرعی و قانونی مفاد قانون مذکور به خصوص نادیده گرفتن اصل مالکیت کردیم حتی دادستانهای بعضی استانها نیز بدلیل مشکلات و ابهامات موجود همکاری برای اجرای این قانون، با راه آهن نمی کنند.
این کارشناس در ادامه گفت برای رفع این مشکل پیشنهاداتی وجود دارد که از آن جمله این است که برای زمینهای واقع در نوار سی متر بعد از حریم 17 متر راه آهن، در صورتیکه مالک تصمیم به ساخت و ساز یا نوسازی بنا بگیرد، درخواست خود را کتبا به شهرداری یا فرمانداری ارائه کرده و این درخواست طی نامه رسمی به راه آهن منطقه ارسال شود سپس کارشناسان فنی راه آهن ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول نامه رسمی به بررسی فنی زمین مذکور بپردازند و در صورتیکه ساخت و ساز، مانعی برای سیر و حرکت قطار نبود و راه آهن "طرح توسعه آتی" نیز نداشت از اداره یا شرکت یا سازمانهای آب، گاز، خطوط لوله نفت، توزیع برق و مخابرات استان مربوطه استعلام نماید.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743501_orig.jpg
وی افزود: در این طرح ارگانهای مربوطه نیز ظرف مدت یک هفته نسبت به اعلام وجود یا عدم وجود "طرح توسعه آتی احتمالی خود" در زمین مالک اقدام نموده که در صورت وجود طرحی از سوی یک ارگان مالک به ارگان مورد نظر برای خرید زمین وی معرفی شود و ارگان مورد نظر حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به اقدام کارشناسی یا توافقی برای خرید زمین مالک اقدام کند که درصورت عدم وجود "طرح توسعه آتی"، راه آهن می تواند نسبت به صدور مجوز ساخت و ساز مالک اقدام کند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743495_orig.jpg
مشکل پیش آمده برای ساکنان مسیر خط راه آهن مشکلی نه مختص یک استان و منطقه خاص است و در سایر استانها هم وجود دارد و مسئولان راه آهن باید به جای تاکید بر اجرای قانونی که همه جوانب رادر نظر نگرفته به اصلاح قانون اقدام کنند نه اینکه اجرای قانون را به هر قیمتی مدنظر داشته باشند.
بی شک در قانون در مواقعی که سازمان یا ارگانی نسبت به تخریب یا تملک محدوده یا واحد مسکونی یا تجاری اقدام می کند، موظف به پرداخت زمین جایگزین یا هزینه بنای مورد نظر است که در قانون جدید تملک راه آهن این امر اصلا مورد توجه و تاکید نیست و بدون سیر موارد عنوان شده بنا به تملک راه آهن درآمده و تخریب می شود.
به هر روی حل مشکل ساکنان اطراف راه آهن از جمله مواردی است که باید به سرعت در خصوص رفع آن اقدام کرد و ساکنان این مناطق را از بلاتکلیفی نجات داد.
آخرین نیوز: خانه های کاه گلی و سرمای سوزان زمستان حکایت مردان و زنان روستای باغلوجه است که خانه هایشان در طول خط راه آهن زنجان-میانه قرار دارد مردمانی که زندگی را تحمل می کنند تا شاید قانونی که باید برای آسایشان باید باشد با آنها سرجنگ نداشته باشد. به گزارش خبرنگار مهر، ممانت از ساخت و ساز و مقاوم سازی خانه های روستایی واقع در مسیر خط راه آهن شمالغرب کشور به معضلی مهم برای ساکنان در مسیر خط راه آهن تبدیل و موجب سردرگمی و بروز مشکلات فراوان برای آنها شده است.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743503_orig.jpg
بی شک یکی از مهم ترین و برجسته ترین اقداماتی که در طی سالهای اخیر در سطح روستاهای کشور صورت گرفت بحث مهاجرت معکوس بود که در استان زنجان این روند، رشد قابل توجهی داشت ولی باید به اینکه نکته توجه داشت که با فرایند موجود در ممانعت از بهسازی و عدم اجازه برای نصب انشعاب گاز در روستاهایی که در مسیر خط راه آهن زنجان - میانه و سایر مسیرهای درگیر در این خصوص است آیا این امر تداوم خواهد داشت.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743497_orig.jpg
تاکید بر اجرای قانونی که خود دچار نقص است و عدم پیش بینی برای جایگزین کردن محل خاص برای اسکان صاحبان خانه هایی که در مسیر خط راه آهن و در محدوده جدید قرار گرفته اند موجب شد در سرمای شدید زمستان ساکنان خانه های مدنظر قانون جدید راه آهن، دچار مشکلات عمده ای شوند.
علی بکتاش اهل روستای باغلوجه از جمله افرادی است که در حال حاضر بنا به دلیل قانون جدید راه آهن دچار مشکلات فراون شده است، منزل مسکونی وی که در شعاع بیش از 17 متری از خط راه آهن واقع شد خانه ای قدیمی و فرسوده است که نیاز به بازسازی دارد ولی راه آهن با وجود داشتن پراونه بازسازی از بخشداری منطقه به وی این اجازه را نمی دهد.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743496_orig.jpg
وی در حال حاضر با وجود داشتن پراونه برای بازسازی منزل مسکونیش با ممانعت و دستور تخریب مسئولان راه آهن روبه رو شد و بدون در نظر گرفتن زمین جایگزین یا دادن بهای زمین مجبور شده منزل مسکونی اش را ترک کند.
بکتاش افزود: در حال حاضر هر آن امکان دارد سقف خانه ام بر اثر فرسودگی خراب شود و با توجه به تلاش هایی که در خصوص بازسازی منزلم کرده ام و مجوز از بخشداری دارم ولی راه آهن شمالغرب مانع از بازسازی خانه ام می شود.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان راه آهن که اهمیتی به امنیت و آرامش و حفظ جان ساکنان روستاهای مسیر راه آهن ندارند، نقص قانونی در تخصیص زمین مناسب برای انتقال یا خرید ساختمان که بنا به قانون جدید در حریم را ه آهن قرار دارد، افزود: مسئولان راه آهن بدون دادن زمین جایگزین یا هزینه خرید منزل مسکونی افراد اقدام به تخریب خانه های افراد می کنند در حالی که همه منازل مسکونی یا زمین های کشاورزی موجود در مسیر راه آهن دارای سند به نام صاحبانشان هستند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743502_orig.jpg
یکی از اهالی روستای باغلوجه نیز با انتقاد از عملکرد مسئولان راه آهن با یادآوری اینکه مسئولان راه آهن مانع دادن گاز لوله کشی به منزل وی و برخی از اهالی روستا شده اند، افزود: برای بازسازی خانه ام که فرسوده شده بود 10 میلیون وام گرفتم و در حال حاضر سه سال است به رغم داشتن مجوز ساخت از سوی بخشداری متاسفانه مسئولان راه آهن مانع ساخت و ساز شده اند.
بنا به گفته یک کارشناس راه آهن در قانون سابق حریم راه و راه آهن، حریم راه آهن 17 متر از وسط خط (به هر طرف) بوده و در نتیجه سند موجود در دست مالکان از منتهی الیه فاصله 17 متر از وسط راه آهن است که طبق این قانون ممنوعیتی برای ساخت و ساز مالک، در خارج از نوار حریم راه آهن وجود نداشت. این در حالیست که طبق نص صریح قانون "اصلاح حریم راه و راه آهن" مصوب 1379علاوه بر نوار هفده متری، یک نوار 30 متری نیز به عنوان "نوار تاسیسات" معرفی شده که برای مالک فقط حق "درختکاری و زراعت و فنس کشی"را قائل بوده و مالکان زمینهای واقع شده در این نوار 30 متر حتی در نواحی مجاز برای ساخت و ساز و احداث بنا (نقاط حومه شهری یا داخل روستا) مجوز بهره برداری مورد نظر و به حق خود را به عنوان مالک از دست داده اند بدون اینکه زمین آنان خریداری شود یا در جایی دیگر زمینی به مالک داده شود.
جالب اینکه در موارد متعددی که با آن روبرو هستیم حتی مالکین بناهای مسکونی فرسوده و قدیمی (مثلا کاهگلی) که قصد نوسازی و احداث یک سر پناه ایمن برای خانواده هایشان را دارند، منع می شوند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743499_orig.jpg
این کارشناس راه آهن که نخواست نامش فاش شود، تاکید دارد: من و همکارانم در خصوص مندرجات این قانون بارها با متخصصان فعال در حیطه حقوق مشورت کرده و حتی در جلسه ای که با حضور مقامات دفتر مرکزی حقوقی راه آهن برگزار شد، صراحتا اقرار به وجود موانع اجرایی شرعی و قانونی مفاد قانون مذکور به خصوص نادیده گرفتن اصل مالکیت کردیم حتی دادستانهای بعضی استانها نیز بدلیل مشکلات و ابهامات موجود همکاری برای اجرای این قانون، با راه آهن نمی کنند.
این کارشناس در ادامه گفت برای رفع این مشکل پیشنهاداتی وجود دارد که از آن جمله این است که برای زمینهای واقع در نوار سی متر بعد از حریم 17 متر راه آهن، در صورتیکه مالک تصمیم به ساخت و ساز یا نوسازی بنا بگیرد، درخواست خود را کتبا به شهرداری یا فرمانداری ارائه کرده و این درخواست طی نامه رسمی به راه آهن منطقه ارسال شود سپس کارشناسان فنی راه آهن ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول نامه رسمی به بررسی فنی زمین مذکور بپردازند و در صورتیکه ساخت و ساز، مانعی برای سیر و حرکت قطار نبود و راه آهن "طرح توسعه آتی" نیز نداشت از اداره یا شرکت یا سازمانهای آب، گاز، خطوط لوله نفت، توزیع برق و مخابرات استان مربوطه استعلام نماید.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743501_orig.jpg
وی افزود: در این طرح ارگانهای مربوطه نیز ظرف مدت یک هفته نسبت به اعلام وجود یا عدم وجود "طرح توسعه آتی احتمالی خود" در زمین مالک اقدام نموده که در صورت وجود طرحی از سوی یک ارگان مالک به ارگان مورد نظر برای خرید زمین وی معرفی شود و ارگان مورد نظر حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به اقدام کارشناسی یا توافقی برای خرید زمین مالک اقدام کند که درصورت عدم وجود "طرح توسعه آتی"، راه آهن می تواند نسبت به صدور مجوز ساخت و ساز مالک اقدام کند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/01/743495_orig.jpg
مشکل پیش آمده برای ساکنان مسیر خط راه آهن مشکلی نه مختص یک استان و منطقه خاص است و در سایر استانها هم وجود دارد و مسئولان راه آهن باید به جای تاکید بر اجرای قانونی که همه جوانب رادر نظر نگرفته به اصلاح قانون اقدام کنند نه اینکه اجرای قانون را به هر قیمتی مدنظر داشته باشند.
بی شک در قانون در مواقعی که سازمان یا ارگانی نسبت به تخریب یا تملک محدوده یا واحد مسکونی یا تجاری اقدام می کند، موظف به پرداخت زمین جایگزین یا هزینه بنای مورد نظر است که در قانون جدید تملک راه آهن این امر اصلا مورد توجه و تاکید نیست و بدون سیر موارد عنوان شده بنا به تملک راه آهن درآمده و تخریب می شود.
به هر روی حل مشکل ساکنان اطراف راه آهن از جمله مواردی است که باید به سرعت در خصوص رفع آن اقدام کرد و ساکنان این مناطق را از بلاتکلیفی نجات داد.