PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی کتاب در زمینه عکاسی



shirin71
01-13-2012, 05:04 PM
کتاب تاريخ تطبيقی عکاسی ايران و جهان به نگارش شهريار خونساری


در مقدمه کتاب آمده است: با توجه به بررسيهايي كه درباره تاريخ عكاسي در ‏ايران شد، به اين نتيجه رسيديم كه كهنترين مدرك ‏نوشتاري تاريخدار، متعلق به «ژول ريشار» است و مي ‏توان گفت بسياري از عكاسان در ايران، ناشناس مانده ‏اند. در بخش عكاسي جنگ، قديمترين عكسها مربوط به قيام ‏مشروطه است و پس از آن، باارزشترين آثار، متعلق به ‏جنگ تحميلي اند. در بخش عكاسي در سفر مشاهده مي نماييم ‏كه اين نوع عكاسي زماني شكوفا شد كه غرب، سريعاً در ‏حال تغيير و تحول بود و انقلاب صنعتي، اثرات خود را بر ‏طرز تفكر اجتماع نشان داد. در فصل بعد، تعاريفي كه ‏براي عكاسي هنري، ارائه شده، بررسي مي گردد. در ‏فصول چهارم و پنجم بخش دوم به نفوذ مدرنيسم در عكاسي ‏و عكاسي فرماليستي مي پردازيم. در فصل ششم به مسائلي ‏كه در طول سالهاي بعد از جنگ جهاني دوم تا دهة 1960 ‏مورد توجه عكاسان بود، پرداخته شده است. در فصل ‏هفتم، سالهاي پس از سال 1960 مورد بررسي واقع مي ‏شود. در بخش سوم عكاسي اسنپ شات، عكاسي خطي، عكاسي ‏روايتگر و عكاسي خبری در چند فصل، مورد تجزيه و تحليل ‏واقع شده است و اين بخاطر آن بود كه نمی شد اين نوع ‏عكسها را در طبقه بندی فصول پيشين، جای داد
فهرست مطالب چكيده / مقدمه بخش اول: فصل اول- ورود عكاسي به ايران‏ / فصل دوم- عكاسی جنگ در ايران بخش دوم (1980-1840)‏ : فصل اول- پديدارهاي بوجودآورندة تصوير ‏پيش از عكس / سرآغاز عكاسی / سرآغاز عكاسي پرتره / استرويگرافی- عكاسی استريوسكوپيك‏ / نگاهی به سرآغاز عكاسی رنگی / فصل دوم: عكاسی در سفر / فصل سوم: پيكتورئاليسم، رئاليسم و ‏دستيابی عكاسی بعنوان «هنر زيبا»‏ / فصل چهارم: طلوع مدرنيسم / فصل پنجم: عكاسی فرماليستی / فصل ششم: عكاسی بعد از جنگ جهانی دوم تا ‏‏1960 (لحظة قطعی، ‏حاشيه نشينان و مناظر اجتماعي)‏ / فصل هفتم: عكاسي از دهة 1960 به بعد‏ بخش سوم: فصل اول- اسنپ شات / فصل دوم - عكاسي علمي / ‏فتومونتاژ‏ / انشاء تصويري / جنگ و انشاء تصاوير / توجه به زندگي عادی / انشاء تصويری و معضلات ‏اجتماعی / عكاسي سيكوئنس بخش چهارم‏: عكاسي خبری

shirin71
01-13-2012, 05:05 PM
معرفی کتاب در باب فلسفه ی عکاسی
نشریه حرفه: هنرمند کتاب در باب فلسفه عکاسی نوشته ویلم فلوسر با ترجمه پوپک بایرامی را منتشر کرد. ناشر در توضیح کتاب آورده است:
اساس کتاب حاضر این فرضیه است که از زمان پیدایش تاریخ فرهنگ انسان تا کنون دو نقطه عطف مهم را می توان در آن باز شناخت. نخستین آن " پیدایش نوشتار خطی" در اواسط هزاره دوم قبل از میلاد است؛ دومین آن "اختراع تصویر فنی" است که ما شاهدش هستیم. نقاط عطف مشابهی نیز ممکن است در گذشته وجود داشته باشد اما از قلمرو این جستار خارج است.
فرضیه بالا دربرگیرنده این گمان است که ساختار فرهنگ، و در نتیجه هستی، در حال سیر یک تحول اساسی است. کتاب حاضر سعی در تقویت این گمان دارد و به منظور حفظ شکل کتاب به صورت یک فرضیه، از بیان عبارات موجود در آثار گذشته در همین زمینه، اجتناب شده است.
بنابراین هدف کتاب، دفاع از فرضیه خاصی نیست، بلکه قصد آن ایفای نقشی فلسفی در وادی مناظرات مربوط به عکاسی است.

shirin71
01-13-2012, 05:06 PM
بررسي فني عكاسي

نويسنده:دكتر داريوش گل گلاب
ناشر:جهاد دانشگاهي
تاريخ انتشار: 1/1/1360
تيراژ: 5000



اطلاعات كتاب : کد کتاب: ن.1 1360 ف479ع/622

مختصري از كتاب : موضوعات مورد بررسی :
- نور
- پيدايش و تكامل عكاسي
- ابژكتيوهاي جديد عكاسي
- شناخت و كاربرد ابژكتيف
- شاتر
- ويزور
- دستگاه عكاسي
- منابع و سيستمهاي نور
- ثبوت
- شستشو و خشك كردن نگاتيو
- كارهاي تكميلي
- نور سنجي
- مواد حساس
- فيلتر
- تاريكخانه
- ظهور فيلم
- آگرانديسمان
- كاغذهاي عكاسي

shirin71
01-13-2012, 05:06 PM
دوربین عکاسی
نويسنده : آنسل آدامز ، رابرت بیکر
ناشر : سروش
تاريخ انتشار : ۱/۱/۱۳۸۴
تيراژ : 3000
اطلاعات كتاب : مترجم:پیروز سیار
کد کتاب:ن.1 1370 ف457ع/622


مختصري از كتاب : کتاب حاضر در بر گیرنده شرح تجربیات گسترده آنسل آدامز در زمینه کار با دوربینها ومتعلقات مختلف عکاسی حرفه ای است . تجربیاتی که طی زمانی طولانی توام باکار عملی آفریننده در قلمرو عکاسی هنری حاصل آمده اند
موضوع :
پیش نگری
دوربینهای قطع کوچک
دوربینهای قطع میانگین
دوربینهای قطع بزرگ
عدسیهای دوربین
مسدودگرها
پایه های آرایش تصویر
دوربینهایی که در دست گرفته می شوند
دوربینهای بر روی سه پایه
تنظیمهای اتاقک عکاسی
نورسنجها ومتعلقات
وسایل وفنون با کار برد ویزه

shirin71
01-13-2012, 05:06 PM
کتابی از مهدی منعم به یاد قربانیان جنگ

قربانیان جنگ، نام کتابی است از مهدی منعم. این کتاب حاصل سال‌ها عکاسی از قربانیان غیر نظامی جنگ است.
منعم در مقدمه کتاب خود می‌گوید: «من سال‌ها با صحنه‌های تلخی رو به رو شدم که که با دوربین عکاسی آنها را مستند کردم. این عکس‌ها حاصل احساس ناخوشایندی است که از کابوسی به نام جنگ در ذهن دارم. با همه وجود تلاش کرده‌ام این احساس را به همه جهانیان منتقل کنم، برای آنکه همه به زندگی همراه با صلح و آرامش فکر کنیم. شک ندارم که تصاویر عکاسی قادر است جهانیان را در راه رسیدن به تفاهم انسانی و زندگی در صلح و آرامش یاری دهد و این یعنی معجزه تاثیر گذاری عکس، که به آن ایمان دارم.»
«مهدی منعم عکاس ایرانی سال‌هاست، از آغاز جنگ هشت ساله عراق و ایران و در تمامی سال‌های پس از آن، دوربین خود را به سوی واقعیت‌های زندگی رنج دیدگان جنگ نشانه رفته تا به تاکید بگوید که جنگ تلخ‌ترین تجربه بشری و زیباترین تجلی رفتار انسان‌ها، تلاش‌شان در راه صلح و پایان بخشیدن به جنگ است.»
این توصیف هم بخشی است از مقدمه‌ای که به امضای بهمن جلالی، امیرعلی جوادیان، مریم زندی، حسن سربخشیان، افشین شاهرودی، سیف الله صمدیان، اسماعیل عباسی، جاسم غضبانپور، نصرالله کسرائیان و محمود کلاری رسیده است.
آنها در این مقدمه به این موضوع اشاره داشته‌اند که: «عکس‌های کتاب حاضر، بیانیه جامعه عکاسی ایران و نیز دفاع آنان از قربانیان همه جنگهاست. قربانیانی که درد را تاب می‌آورند اما فراموش نمی‌کنند.»
این اثر را انتشارات تصویر ایران با حمایت کمیته بین المللی صلیب سرخ منتشر کرده است.

shirin71
01-13-2012, 05:06 PM
کتاب Take Your Photography to the Next Level اثر George Barr
پاسخي است به اين مرحله از فرآيند پيشرفت عکاسي هر شخص. اين کتاب براي کساني مفيد است که مي‌خواهند سطح عکاسي خود را بالا ببرند: يعني دقيقا همان عبارتي که در عنوان کتاب به چشم مي خورد. در اين کتاب بحث‌هاي تکنيکي را نخواهيد ديد، بلکه ديدن را مياموزيد و درميابيد که بين عکس خوب و عکس عالي چه تفاوتي وجود دارد. بعد از خواندن اين کتاب، مي‌فهميد که در عکاسي بايد دنبال چه‌ باشيد و چگونه سطح عکس‌هاي خود را ارتقاء دهيد.
فصل اول کتاب در مورد ديدن است: تمرين ديدن و چگونه ديدن را به عنوان مقدمه تهيه عکس، آموزش مي دهد. که چه چيزهايي را بايد ببينيم و چگونه از ديدن عکس‌هاي ديگران درس بگيريم. عکس‌هاي خوب چه ويژگي هايي در زمينه تعادل، توناليته، کادر و ... دارند و چرا صفت خوب يا عالي به يک عکس اطلاق خواهد شد. در اين فصل خواهيد خواند که وجود چه عناصري در عکس باعث خوب ‌شدن عکس خواهد شد. همچنين به اين سوال پاسخ خواهد داد که عکس هاي کليشه‌اي چيست و ما به عنوان عکاس چه برخوردي با کليشه‌ها داشته باشيم.

shirin71
01-13-2012, 05:07 PM
انتشار چاپ دوم کتاب پرسه در حوالی زندگی
این کتاب که به عکس‌های روایی می‌پردازد مشتمل بر 40 عکس سیاه و سفید و رنگی از 31 عکاس ایرانی و خارجی است که «کیارنگ علایی» انتخاب عکس‌ها را برعهده داشته است. در کنار هر عکس روایتی داستانی ملهم از عکس، توسط «مصطفی مستور» نوشته شده است.
کیارنگ علایی در بخشی از مقدمه‌ی کتاب نوشته است: «پرسه در حوالی زندگی پیش از آن که اثری در ستایش عکاسی یا مجالی برای نمایش ادبیات باشد، به نوعی تعامل و هم زیستی مفهومی نظر دارد و کار آن چیزی فراتر از ستایش هنرمند و خالق اثر است. ستایشی اگر هست، باری برای آن لحظه‌های ناب و تکرار ناشدنی زندگی است که هستی در آن به گونه‌ای خاص جریان می‌یابد و کلمه و تصویر می‌کوشند تا شکوه و خلوص آن را برجسته کنند. در این کتاب، عکس و متن هر دو می‌کوشند تا موقعیتی ساده و پیش پا افتاده را چنان چراغانی کنند تا جذاب و با شکوه در نظر آید.»
این کتاب در قطع خشتی، در 90 صفحه‌ی تمام رنگی، در شمارگان 2000 نسخه، به صورت دو زبانه و با قیمت 12000 تومان توسط نشر چشمه و نشر رسش منتشر شده است.

shirin71
01-13-2012, 05:07 PM
کتاب" درباره ی عکاسی"

‎‎‎‎
کتاب "در باره عکاسی" نوشته "سوزان سونتاگ" تحلیل دقیق و جذابی از تاثیر عکاسی بر نگاه مردم به جهان ارائه می ‏دهد‎.‎
در بخش ها و مطالب مختلف این کتاب سوال های متعددی پیش روی خواننده قرار می گیرد که ذهن او را تا پایان با ‏موضوع کتاب درگیر می کند‎.‎
مجله تایم در مقاله ای که به معرفی این کتاب اختصاص داشت در باره آن نوشت‏‎: ‎
‎"‎عکس های کمی، ارزش هزار کلمه -سوزان سانتاگ -را دارند‎."‎
کتاب "درباره عکاسی" عکاسی را نه تنها به عنوان یک هنر بلکه به عنوان عامل موثری در جامعه جهانی بررسی می کند‏‎.‎
این کتاب در سال 1977 برنده یک جایزه ملی در حوزه نقد شد‏‎.‎

shirin71
01-13-2012, 05:08 PM
" ‎چرا مردم عکس می گیرند" کتابی است که "رابرت آدامز" عکاس برجسته نوشته است‏‎.‎
آدامز از کلماتی که عکس ها را شرح می دهند بیزار بود و در این کتاب هم به جای نوشتن در باره عکس ها با نگاهی شاعرانه ‏و خلاق در نوشته ها یش به شور و نگاه هنری "پل استراند" و "آنسل آدامز" در عکس هایشان اشاره می کند‏‎.‎
آدامز در کنار اشاره به اشخاص، به مکان های مورد علاقه اش از جمله غرب آمریکا نیز اشاره می کند‏‎.‎
او معتقد است" ما در آن واحد در سرزمین های زیادی از جمله "امید" زندگی می کنیم‏‎..." ‎
‎"‎چرا مردم عکس می گیرند" مجموعه تازه ای از مقالات نیشدار رابرت آدامز، استاد عکاسی را ارائه می کند‏‎.‎
این کتاب دیدگاه راسخ آدامز را در مورد اهمیت و ارتباط هنر با موضوعاتی از قبیل طنز، آموزش و پول نشان می دهد‏‎.‎
آدامز در کنار این نوشته ها 32 عکس سیاه و سفید از آثار هنرمندانی چون" اوژن آتژه" را نیز ارائه کرده است‏‎.‎

shirin71
01-13-2012, 05:08 PM
ترکیب بندی در عکاسی
یکی از کتاب های بسیار عالی ،کمک میکنه تا ترکیب بندی رو به خوبی یاد بگیرم
خودم خیلی از این کتاب استفاده کردم

پدیدآورنده:هارولد مانته... مترجم: پیروز سیار
نشر سروش

shirin71
01-13-2012, 05:08 PM
نورپردازی حرفه ای در عکاسی(1)

فهرست مطالب :

•فصل اول : مقدمات و شناخت نور
•فصل دوم : نورسنجی و فلاش متری
•فصل سوم : کپی برداری از اشیاء
•فصل چهارم : نورپردازی اشیای سه بعدی
•فصل پنجم : نورپردازی در فلزات
•فصل ششم : عکاسی از اشیای سیاه و سفید با پس زمینه ی سفید و اشیای سیاه با پس زمینه ی سیاه
•فصل هفتم : نورپردازی اشیای بلورین و شیشه ای

مترجم و مولف : رامین کاکاوند
نشر هنر معماری قرن

ویرایش علمی : حمید شاهرخ

ویرایش فنی : نادر مسلمی

shirin71
01-13-2012, 05:09 PM
کتابچه راهنمای فارسی دوربین عکاسی دیجیتال فوجی FinePix s9000 و FinePix s9500


مترجم : مسعود افشانی

مطالب راهنما :

•آماده سازی دوربین
•استفاده از دوربین
•تنظیمات دوربین

•تنظیمات شخصی
•نصب نرم افزار
•مشاهده تصاویر

shirin71
01-13-2012, 05:09 PM
بوطیقای عکاسی

توضيحات تجزیه و تحلیل ، تفسیر و نقد عکس

نویسنده : داریوش محمدخانی

shirin71
01-13-2012, 05:09 PM
کتاب های خیلی خوبی هستن

)1 نبض زمان ، عكس ها ي حسن سربخشيان- فرهنگي هنري كوبه

2) چهره ها 1،2،3 -مجموعه عكس -مريم زندي

3) مرتضي مميز -مجموعه عكس- چاپ و نشر نظر

4) بهار در ايران- مجموعه عكس - صادق فسايي

5) ايران در چهار فصل-مجموعه عكس - صادق فسايي

6) معماري ايران- مجموعه عكس- نصراله كسرائيان

7) نهمين دو سالانه عكاسي معاصر ايران - (سي دي)

8) آخرين كسوف قرن بيستم - مجموعه عكس-سروش

9) كتاب ساده درباره عكاسي ديجيتال - آستريدهوگ لند

10) آموزش عكاسي- رحيم دانايي- ارسباران

11) عكاس و دوربين هاي عكاسي - علي صفا كار - نشرابجد

12) تكنيك رتوش در عكاسي - جهانگير جهانپور - هنر پارينه

13) عكاسي ديجيتال - سيامك زماني

14) عكاسي ديجيتال - رضا نبوي

15) نقد عكس - تري برت- نشر مركز

16) اصول عكاسي ديجيتال - بيل كوربت - - ارسباران

17) كمپوزيسيون و هارموني درعكاسي رنگي -مايكل باسا-كوروس

18) راهنماي خريد و كار با دوربين ديجيتال- نادر خرمي راد- نشر علوم

19) عكاسي ديجيتال- ديويد بوش

20) نور و نور پردازي در عكاسي -آندرياس في سينگر- سروش

21) زيبايي نور - بن بوا -سروش

22) آدواب فتوشاپ سي آس تو9 تكنيك برتر

23) نيم قرن خاطرات سينماي ايران- شريفي -نشر پشوتن

24) مفاهيم كليدي در مطالعات سينما - سوزان هيوارد -هزاره سوم

25) فرهنگ تصوربرنامه سازي در تلويزيون -ناهيد پاپيان - سروش

26) اصول فيلمبرداري بادوربين هاي ويدئوديجيتال-رحيم داناي- نشر روان

27) كتاب كوچك درباره ويدئو ديجيتال-مايكل راين-ارسباران

28) آموزش فيلمبرداري دوربين هاي ديجيتال-كيت بروك- ارسباران

29) فن تدوين فيلم -سروش

30) جلوه هاي ويژه در تلويزيون-برنادر و ملكي-سروش

31) عكاسان بزرگ جهان

32) سير تحول عكاسي

33) عكاسي قرن بيستم

shirin71
01-13-2012, 05:09 PM
http://www.artkariman.ir/UserFiles/40/Image/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B 3%D8%A7%D9%86/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3.jpg

این کتاب بی شک یکی از برترین کتاب ها در زمینه نقد عکس است هرچند تعداد کتاب های با این مضمون (نقد) بسیار محدود و یا فاقد کیفیت مطلوب است . حتی اگر دانشجوی عکاسی هم نباشید از خواندن این کتاب پشیمان نخواهید شد .

چند خطی از این کتاب که در ذهنم جای گرفته بشدت :



عکس مهم نیست که چقدر عینی یا علمی باشد , ساختار دست فرد است با اعتقادات و نگاه های خاص ,
و ما باید بدین شکل با ان برخورد کنیم. توصیف موضوع , فرم , کارماده و سبک یعنی در نظر گرفتن عکس
به عنوان تصویری که افراد ساخته اند و نباید تصور دیگری در باره ی ان بکنیم .


نه تنها عکس , نقاشی و معماری هم !

shirin71
01-13-2012, 05:11 PM
کتاب عالی

حامد قصری- «کتاب عالی» در 260 صفحه با طراحی و مدیریت هنری ابراهیم حقیقی و با نوشته‌هایی از شهریار توکلی، تورج حمیدیان و ابراهیم حقیقی توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر منتشر شده است. از زمان نخستین گفتگو با احمد عالی تا زمان انتشار 2 سال سپری شد. این اثر حاصل همراهی‌های بی‌نهایت دوستانه و دقت‌های کم‌نظیر احمد عالی است.

از نگاه ناشر:
وقتی به مجموعه آثار احمد عالی نگاه می‌کنیم و توانایی و بینش پیشروتر از زمان او را می‌بینیم و تأثیر شگرفش را بر جریان عکس ایران در گروه وسیعی از عکاسان معاصر مشاهده می‌کنیم، حسرت می‌خوریم چرا تا این زمان از او کتابی منتشر نشده است. اگرچه این کتاب حق مطلب را درباره‌ی او ادا نخواهد کرد اما می‌توان با مرور گزیده‌ی آثار او بخش مهمی از تاریخ عکس معاصر ایران را که احمد عالی در آن دارای نقش کلیدی است ارزیابی مجدد کرد.

وقتی کتاب گزیده‌ی آثار احمد عالی را در دست می‌گیریم.
کتاب احمد عالی مسیری دو ساله را طی کرد تا به امروز رسید؛ اگرچه می‌بایست سالها پیش منتشر می‌شد تا نقش مهم او در هنر عکس ایران به خوبی شناخته شود، اما انتشار آن در این زمان موجب افتخار و خوشحالی است.
نخستین دیدار با احمد عالی: جمعه، یک بعدازظهر گرم تابستان در سال 1387 با حضور مینا نوری، همسر او.
موضوع گفتگو: چه کسی مقدمه‌های کتاب او را بنویسد؛ عکس‌ها چگونه انتخاب شود؛ و طراح کتاب چه کسی باشد؛ احمد عالی اشاره کرد که تا پایان آبان ماه فرصت ندارد اما بعد از آن آماده است.
خانه‌ی او در خیابان سهروردی، خانه‌ای ساده، منظم و متفاوت با خانه‌ی هر هنرمندی است. گویی همه چیز در نظمی از پیش تعیین شده شکل گرفته است. همانگونه نظم و انتظامی که در دوره‌ای از آثار او دیده میشود. دقتی فوق تصور.

من احمد عالی (بیوک‌آقا)، فرزند سکینه (گَلین‌آقا) و مصطفی، متولد 1314 دارای شناسنامه‌ شماره 22 تبریز، شغل فعلی‌ام بازنشسته عکاسی است. این شماره 22 چند سالی است، هر روز حداقل یکبار از طرق مختلف «دیداری و شنیداری» چیزی را یادآوری می‌کند که هنوز برایم نامعلوم است.
در سال 1314 تونل کندوان گشایش یافته، احمد شاملو ده ساله بوده، منصور قندریز هم همین سال در تبریز به دنیا آمده، سال تولد «دیتر آپلت» عکاس آلمانی هم در 1935 میلادی برابر سال 1314 خودمان بوده و «حسین آقا» شیاسی . چهل سالی می‌شود که هر یک ماه یک بار، البته چند روز اینور آنور، روی صندلی سلمانی‌اش می‌نشینم، با بهم خوردن یکنواخت تیغه‌های قیچی‌اش و غژغژ ماشین موتراش برقی‌اش، بارها خواب‌ام کرده، و هم اوست که زلف‌های بلندم را از دماسبی به قیصری تبدیل کرد و دیگر متولدین سال 1314 که فعلاً مجال پرداختن به تک تک آنها نیست!
اعتراف می‌کنم در سه نوبت متوالی عاشق شدم. در چهارده سالگی عاشق نقاشی، در بیست و پنج سالگی عاشق عکاسی و نوبت سوّم عاشق مینا نوری در چهل و دو سالگی، که مکمل دو نوبت قبلی عاشقی‌ام شد.
کودکی‌ام در بی‌خبری و بازی سپری گشت. اصول تربیتی مادرم بر محور «این را بکن و آن را نکن»، دقت نظر و صبوری امروزم را در پی داشت که قدردانش هستم.
از پدر خاطره‌ای یادم نیست. گویا پنج ساله بودم که از دست دادمش، خواهرم هفت ساله و برادرم هم ده ساله بوده. چقدر زود، دیر شد. من هنوز نمونه کارهای مختلف‌ام را جمع‌آوری نکرده‌ام. می‌گویند به درد روز مبادا خواهد خورد! ظاهراً این ایام همان روز مبادا است که زنگ درِ تاریکخانه‌ام زده شده.
به پیشنهاد آقای محمودرضا بهمن‌پور دست به کار این ماجرا شدم، به منظور چاپ یک کتاب از کارهای تصویری‌ام.
فکر کردم می‌توانم قسمتی از کارهای عکاسی و نقاشی‌ام را برای چاپ در یک مجموعه (که اشکالی پیش نیاورد) فراهم کنم.
دیدگاه من در رابطه با تصویر و عکس و عکاسی، بارها عنوان شده. انتخاب‌های حاضر مصداق این تفکر «عکاسی برای من کپی محض از طبیعت و واقعیت‌های عینی نیست، من می‌خواهم در طبیعت و واقعیت‌های آن تصرف نمایم» است که صورت گرفته. تصاویر اسم خاصی ندارند فقط تاریخ برایشان قید شده.
تک عکسها را می‌شود مُهره، یا قطع‌های از پازلی تصور کرد که از ترکیب چند مُهره یا چند قطعه تصویری ساخته میشود با معنی و مفهومی دیگر.
من سال‌ها است چنین فکر و عمل می‌کنم و آنچه تولید می‌شود، ترکیب و ریتم جدیدی است سؤال برانگیز برای مخاطب‌ام و این راضی‌ام می‌کند.
از آقای محمودرضا بهمن‌پور برای انتشار این مجموعه و از آقای ابراهیم حقیقی به خاطر طراحی و صفحه‌آرایی آن سپاسگزارم.
قدردان همکاری آقایان تورج حمیدیان و شهریار توکلی هستم.
و برخورداری از حمایت مستمر مینا نوری، بهمن جلالی، یحیی دهقانپور، مهران مهاجر و رضا رفیعی همواره برایم مغتنم بوده است.
و از مهدی شیری به خاطر تهیه فیلم «افق، عمودی...» ممنون هستم.

از نگاه دیگران:
شهریار توکلی (گزیده‌ای از مقدمه کتاب)
او نوع عکاسی‌ای را که به آن معتقد است، از طریق خلق مداوم آثاری متنوع، به دیگران منتقل کرد. او عکاسی را در شکل نابش، زیبا می‌دانست. با احمد عالی و نمایشگاه‌های انفرادی عکس‌اش در دهه‌های40 و50 بود که «عکاسی» به عنوان هنری مستقل جدی گرفته شد. او که در بیست و چند سالگی با دوربین و عکاسی آشنا شده بود، به تأسی از تجربه‌گرایی ذاتی موجود در فضای فرهنگی دهه‌ی40 (ده‌های که میرفت تا به تدریج از روزهای سیاست‌زدهی سال‌های 30 فاصله بگیرد)، ذهن‌اش را درگیر جستجوهای فرمالیستی با ایده‌های بومی کرد تا زبانی جدید و اینجایی را پی‌ریزی کند؛ و همچون دیگر هنرمندان آن دهه، دغدغه‌ی این را داشت که پلی باشد میان نشانه‌ها و موضوعات بومی، با رویکردهای جدید عالم تصویر، که آوایش از دور (هرچند جسته و گریخته) به گوش می‌رسید. رویکرد تجربه‌گرای او به سوی موضوعات سنتی، آشنا و پرداخت شده‌ای چون معماری سنتی ایرانی، فروشنده‌های دوره‌گرد، آفتابنشین‌های روستایی، سلمانی‌های خیابانی و... نشان از این توجه دارد...

تورج حمیدیان (گزیده‌ای از مقدمه کتاب)
«من می‌خواهم در طبیعت و واقعیت‌های آن تصرف نمایم». این جمله را احمد عالی در بروشور نمایشگاه دوم خود که دهمین برنامه تالار ایران در اردیبهشت 1344 بود، نوشت - و همواره با این نیت کار کرد. او از پیشگامان عکاسی جدید ایران است، که در دهه 1340 آغاز گردید. «نخستین قدم جدی من در راه عکاسی با اولین نمایشگاهم (1342) آغاز شد». در 1342 نه برگزاری نمایشگاه عکس مرسوم بود، و نه مخاطبانی در مقابل عکاس و عکس بودند که از تقابل آنها ثمری عاید عکاسی شود. با این حال عالی به راه خود ادامه می‌دهد و جایگاه عکاسی را به عنوان یکی از هنرهای تجسمی در نزد برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها تثبیت، و در سال‌های 1344، 1346، 1347 و 1349 نیز نمایشگاه‌هایی از آثار عکاسی خود برپا می‌کند. نمایشگاه بعدی او که مرور آثار او محسوب می‌شود در 1376 برگزار شد. و سپس در 1387 نمایشگاهی از آثار متأخر خود را در «نگارخانه آریا» برپا داشت. فعالیت پنجاه ساله در زمینه عکاسی را نمی‌توان فقط با این نمایشگاه‌ها سنجید...

shirin71
01-13-2012, 05:12 PM
کتاب در جهت عکس

در جهت عکس: 39 عکس و 39 جستار

حامد قصری - کتاب «در جهت عکس» شامل 39 عکس و 39 جستار نوشته یوریک کریم‌مسیحی است که به تازگی وارد بازار کتاب شده، این اثر همراه یادداشت «تری برت» و با مقدمه «اسماعیل عباسی» در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 8000 تومان از سوی نشربیدگل منتشر شده است. درباره عکاسان این مجموعه شناخت‌نامه‌ای هم ارایه شده است.


کریم‌مسیحی در پاسخ به اینکه چرا موضوع بیشتر عکس‌های این مجموعه جنگ است؟ گفت: این انتخاب کاملا حسی و شخصی است. رابطه‌ای بین من و این عکس‌ها وجود داشت که من را متحول می‌کرد و تکان می‌داد.وی ادامه داد: در این کتاب عکس شادی‌آور وجود ندارد و عمده عکس‌ها در موضوع جنگ و مشکلات روزمره مردم است.
کریم‌مسیحی درباره تعداد واقعی این مقالات و انتخاب آنها برای چاپ توضیح داد: این مقالات در دوره‌های مختلف در نشریه «دوربین عکاسی» و «حرفه: هنرمند» منتشر شده. همه این نوشته‌ها یک فرم و قالب دارند و این قابلیت را داشتند که در قالب یک کتاب به چاپ برسند.
وی درباره عنوان کتاب گفت: عنوان کتاب دو پهلوست؛ معنی نخست به عکس مربوط می‌شود و معنای دوم در جهت عکس، تصاویری در جهت معکوس آنچه معمولا در عکس دیده یا راجع به آن نوشته شده است.
کریم‌مسیحی افزود: یادداشت تری برت، منتقد آمریکایی، بر این کتاب برایم تشویق کننده بود. او آرزو کرده این کتاب به زبان انگلیسی منتشر شود که امیدوارم این اتفاق در زمان مناسب رخ دهد.
کتاب «در جهت عکس» 39 عکس ، 39 جستار حدود سی سال کار یوریک کریم‌مسیحی است.
در یادداشت تری برت، استاد رشته‌های آموزش هنر و تاریخ هنر، آمده است: با انتشار این کتاب شادمانم که اندیشه یک نویسنده ایرانی را درباره عکس‌هایی می‌خوانم که کار عکاسانی از گوشه و کنار دنیا و اکثرا غربی، و به ویژه آمریکایی اند.
«کشف معنا از متن نانوشته» یادداشت دیگری است که توسط اسماعیل عباسی نوشته و در این کتاب منتشر شده است. به اعتقاد وی، یوریک کریم‌مسیحی در این مجموعه عکس‌هایی را برگزیده که بدان‌ها دلبستگی دارد. او چون منتقدان معتقد به شیوه کلاسیک نقدنویسی در پی ارزیابی عکس نیست و نمی‌خواهد ارزش‌های عکس را به رخ بکشد تا خواننده را قانع کند و سرانجام او را با خود همراه سازد. هر عکس برای او بهانه‌ای است برای ارایه نظرهایش.
«ویلیام هنری»، «فاکس تالبوت»، «تینا مودوتی»، «برنیس ابوت»، «آندره کرتس»، «بروشای براسای»، «هانری کارتیه‌برسون»، «مانوئل آلوارس»، « رابرت کاپا» و «تاد هیسلر» از جمله عکاسانی‌اند که در این کتاب حضور دارند

shirin71
01-13-2012, 05:12 PM
کتاب ذن و عکاسی



(چگونه با دوربین ذهن خود عکس بگیریم)

نوشته ی پل مارتین لستر

ترجمه زانیار بلوری

ذِن و عکاسی مجموعه ای است مشتمل بر 100 گفتار که نویسنده طی دوره ای بالغ بر 25 سال نگاشته است. با تلفیق مطالعات عکاسی و فلسفه ذن ، شخص می آموزد از دوربین به عنوان راه ارتباطی عمیقی با جهان استفاده کند. بنابراین دوربین به عنوان مانعی بین آنچه مشاهده می شود و آنچه تجربه می شود تلقی نمی گردد بلکه وسیله ای است در راستای یکی کردن عکاس با هر آنچه تجربه خواهد کرد. این کتاب می آموزد که عکاسی فراتر از اعداد دیافراگم ، سرعت شاتر ، انتخاب فیلم و یا خرید دوربین است .

اگر عکاسی صرفاً عملی تکنیکی بود پس رباط ها می توانستند عکس های فوق العاده بگیرند. یادگیری مستلزم آمادگی است . شما شخصی با قدرت تعقل و احساس هستید ، می خواهید خلاق باشید و عکس های خود را به سطحی برسانید که از مشاهده ی لحظه ها بیاموزید و به دیگران بیاموزانید از این لحظه ها متأثر شوند.

هدف راستین ، آموختن عکاسی نیست. چگونه زیستن را باید آموخت.

هرگاه دوربین را نه به مثابه ی یک ابزار بلکه آن را چون امتداد قلبت به کارگیری ، با موضوعات خود یکی خواهی شد .

هرگز از یاد مبر یک ابزار در مواجهه با چهره ی یک شخص چه اندازه بیگانه است. در یکی شدن روح و موضوع آن چه مهم است ، حساسیت و دقت عکاس است ، نه عمل مکانیکیِ ثبت تصاویرِ واضح.

استاد از شاگرد می آموزد. پس به راستی چه کسی استاد یا شاگرد است؟ اگر استاد خود شاگرد باشد ، پس ما همه شاگردانی هستیم که از یکدیگر می آموزیم .

shirin71
01-13-2012, 05:15 PM
کتاب دید خلاقانه در عکاسی

نویسنده: برایان پترسون

مترجم: محمدرضا شهبازی

ناشر: نشرپشوتن

نوبت چاپ: اول

شمارگان: ۲۲۰۰ نسخه

قیمت: ۱۱۸۰۰ تومان


این کتاب به صورت تمام رنگی گلاسه در ۱۶۷ صفحه در ابعاد ۲۹ در ۲۲ سانتیمتر به چاپ رسیده است. نویسنده کتاب برایان پترسون است که در ۳۰ سال گذشته عکاسی موفق بوده است و برای مشتریان مشهوری چون کداک، امریکن اکسپرس، UPS، فیلیپس و سی‌تی بانک کار کرده و جوایز بین‌المللی زیادی نیز دریافت کرده است. او یکی از ادیتورهای مجله Popular Photography است و بیش از ۲۰ سال است که عکاسی را آموزش می‌دهد. سبک خاص آموزش او که عملی و کاربردی است، کارگاه‌های آموزشی و کتاب‌های او را به شهرت رسانده و کتاب‌های او در ۲۰ سال گذشته هر سال از کتب پرفروش در زمینه عکاسی هستند. اغلب او را بخاطر چهار کتاب مشهور و پرفروشش ، :”دانستنی‌های نورسنجی”، “دانستی‌های عکاسی دیجیتال”، “دید خلاقانه در عکاسی” و “فراتر از پرتره” می‌شناسند.کتاب حاضر، یکی از پرفروش‌ترین کتب برایان پیترسون به نام اصلی Learning to see creatively است که تا کنون به زبان‌های زیادی ترجمه و منتشر شده است.پترسون در این کتاب با فرآیندی گام به گام و توصیفی که روشی مختص به خود اوست، به آموزش معیارها و روش‌های عکاسی خلاقانه می‌پردازد و ضمن بیان دقیق تعاریف هنری و فنی لازم، با زبانی خودمانی و داستان گونه که باعث جذابیت و کشش خواننده برای ادامه دادن مطالعه می‌شود، با نشان دادن عکس‌های فراوان به سادگی مطلب را به خواننده می‌رساند. نمایش عکس‌های مقایسه‌ای “قبل” و “بعد” از سوژه‌ها و نیز نمایش چند عکس از یک سوژه در زوایای دید مختلف و بحث بر روی دلیل انتخاب عکس اصلی به خواننده کمک می‌کند که به روشنی منظور نویسنده را دریابد.
پترسون کتاب خود را با این پرسش شروع می‌کند که: “همه ما که از نعمت بینایی برخورداریم می‌توانیم ببینیم، اما چرا کسی دقیقا در کنار ما می‌تواند چیز جالبی را ببیند، در حالی که ما تقریبا متوجه آن نمی‌شویم؟ “. پترسون عقیده دارد که: “عدم توانایی “دیدن”، احتمالا بزرگترین مشکلی است که هر عکاسی باید بر آن فایق آید.” سپس اضافه می‌کند: “من هیچ قانون واقعی را نمی‌شناسم که کسی با رعایت آنها بتواند دیدن را یاد بگیرد. اما اصول و فنون بسیار زیادی را بلدم که به دیدن شما کمک می‌کنند. هدف این کتاب این است که نه تنها روش تشخیص یک فرصت عکاسی را به شما بیاموزد، بلکه روش‌های محافظه‌کارانه‌ای را که منجر به عکسهایی عادی و بی‌خاصیت می‌شود را نیز به چالش بکشد. بسیاری از مثالهای کتاب تصاویری دوتایی هستند که حالت قبل و بعد و همچنین ترکیب خوب و بهتر را به شما نشان می‌دهند. قطعا هدف این تصاویر این نبوده که ایده‌آل باشند، بلکه آنها فقط حاصل برداشت من از منظره‌ای خاص در یک لحظه خاص از زمان هستند.”
پترسون با تجربه‌ای که در کلاس‌های آموزشی و حضوری آنلاین دارد، عقیده دارد که این کتاب، با استفاده از مثالهایی که تصورات شما را از بند آزاد می‌کند، ژرفای موضوع دید شخصی را – صرفنظر از تکنولوژی – مورد کاوش قرار خواهد داد. سپس می‌گوید: “وقتی ویرایش قبلی این کتاب را می نوشتم، در فکرم یک هدف داشتم: شکستن این طلسم که هنر تصویر سازی متعلق به اقلیتی برگزیده است. بر اساس پاسخ‌های مثبت و قاطعی که در کارگاه‌ها و کلاسهای آنلاین شنیده‌ام، و نیز در بسیاری از نامه‌ها و ایمیل‌ها دریافت کرده‌ام، احساس می کنم که به هدفم رسیده‌ام”.

کتاب “دید خلاقانه در عکاسی” در ۶ فصل با عناوین: دید خود را توسعه دهید.؛ اجزاء دیزاین (خط، شکل ،فرم ،بافت، الگو، رنگ)؛ ترکیب‌بندی؛ جادوی نور؛ عکاسی دیجیتال و ملاحظات شغلی تدوین شده است. پترسون درانتهای مقدمه کتاب که خود بسیار آموزنده است می‌نویسد: ” مطالب بسیار زیادی در این کتاب است که نشان می‌دهد یک تصویر سازی موفق، چگونه، در کجا و چرا انجام می‌شود. این یک کتاب در مورد ایده‌ها است، ایده‌هایی که در ذهن تمام ما جریان خواهد یافت. هدف من این است که به شما در کسب این آگاهی کمک کنم که کجا ماهی بگیرید، چگونه جرات تور انداختن را بدست آورید و قدرت بالا کشیدن صید و چیدن محصول این ایده‌ها را داشته باشید. ”

محمد رضا شهبازی، مترجم این کتاب، نهایت امانتداری نسبت به لحن و مطالب کتاب را داشته است تا خواننده فارسی‌زبان شیرینی شیوه متن اصلی را درک کند و در عین حال با نثر روان مترجم، مفاهیم کاربردی کتاب به سادگی و به سرعت به خواننده منتقل شود.

پترسون در مقدمه‌ی کتابش می‌گوید: “بیش از هر چیز، سعی کنید از مطالب کتاب لذت ببرید و ذهن خود را با این پیش فرض پرنکنید که “باید کار را دقیق انجام دهم”. طی این سالها اگر تنها یک چیز باشد که از شاگردان و دوستانم آموخته‌ باشم، این است که هیچ فرمول و دستورالعملی در حرفه تصویرسازی وجود ندارد. در این حرفه، همه چیز به مشاهده و فکر مربوط است. همانطور که هنری دیوید تورو (Henry David Thoreau) گفت:” مساله این نیست که به چه چیزی نگاه می‌کنید، بلکه این است که چه می‌بینید”.

shirin71
01-13-2012, 05:15 PM
کتاب بحران واقعیت
«بحران واقعیت: در باب عکاسی معاصر»

حامد قصری - کتاب «بحران واقعیت: در باب عکاسی معاصر» نوشته اندی گراندبرگ با ترجمه مسعود ابراهیمی مقدم و مریم لدنی از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شد. این کتاب دربرگیرنده 358 صفحه مصور است که با قیمت 75000 ریال عرضه شده است.کتاب بحران واقعیت شامل بیش از 50 مقاله در شش فصل، از نوشته‌های اندی گراندبرگ، نویسنده، منتقد و نظریه‌پرداز حوزه عکاسی است.


نوشته‌ها و دیدگاه‌های انتقادی اندی گراندبرگ، درک جامعی از قواعد واصول پیچیدة عکاسی در دنیای هنر و رسانه‌ها به دست می‌دهد. گراندبرگ دربارة عکس‌ها صحبت می‌کند و با متحول ساختن شیوة نگرش ما به واقعیت، مفاهیم سنتی و قراردادی ارتباط میان هنر و زندگی را دگرگون می‌کند. اینکه عکس‌ها چگونه رسالت هنـر را بازتعریف می کنند و به چه طریقی جایگزین واقعـیت شده اند، سوالاتی هستند که نوشته های انتقادی گراندبرگ همواره در جستجوی پاسخی برای آن بوده است.
اندی گراندبرگ از عکس به عنوان «متقاعدکننده ترین آثار هنری در انتهای سدة بیستم» نام می‌برد. در این کتاب، او، طبیعت عکاسی و شیوة نگرش ما به آن را زیر سوال می برد، برخی از عکاسان بزرگ قرن بیستم را ارزیابی می کند، در مورد گرایشهای پست مدرن هنر در دهه هشتاد بحث می کند، و جریانهای کنونی در زمینة ژورنالیسم و مستندنگاری را تشریح می‌کند. همچنین در مورد رسانه‌های الکترونیک و آیندة عکاسی در عصر الکترونیک نظرات روشنگری را ارائه می‌دهد.
گراندبرگ، به زبانی ساده و در عین حال با خردمندی، مهمترین مباحث عکاسی در ربع آخر قرن بیستم را موشکافی می کند. بحران واقعیت کتابی حیاتی برای کسانیست که در پی درک جایگاه عکاسی در جهان امروز هستند. نائومی روزنبلوم، نویسندة کتاب تاریخچه جامع عکاسی، دربارة این کتاب میگوید: «این مقالات روشنگرانه دربارة جریانهای معاصر عکاسی، درک جامعی را در مورد موضعی که رسانه در انتهای این قرن اتخاذ کرده، ارائه می‌کند.»
گراندبرگ بیش از بیست و پنج سال(در زمان نگارش کتاب) در حوزه ی عکاسی و هنرهای تجسمی قلم فرسایی کرده است؛ از 1981 تا 1991 به عنوان منتقد هنری در نیویورک‌تایمز فعالیت داشته است. از 1992 تا 1997 در سانفرانسیسکو بود.

shirin71
01-13-2012, 05:16 PM
کتاب سیری در ذن عکاسی تالیف رامین فرزبود منتشر شد .

به گزارش پایگاه عکاسی زوم نیوز ، این کتاب در ۱۲۰ صفحه در قطع خشتی و در تیراژ ۲۰۰۰ جلد توسط خود مؤلف در دی ماه ۱۳۹۰ با قیمت ۳۰۰۰ تومان منتشر شد.
رامین فرزبود یکی از عکاسان جوان تبریز بوده و عضو انجمن هنر عکاسی استان نیز می باشد. وی همچنین مسئول دبیرخانه دومین جشنواره عکس فیروزه نیز بوده است.

فرزبود در قسمتی از پیشگفتار چنین آورده: “کتاب حاضر، نه در باب ادعا، که عقاید صاحب قلم بوده و مؤلف، واقف به کمبودهای ادبی و دانش خود هست. امید که لغزش های احتمالیِ قلم و بیانِ نویسنده، با نگاه پرمهر خواننده دیده شده و”دل ­نگاره­ ها”، تنها به ­عنوان تلنگری بر احساسات او تفسیر شود.”

وی در آخر آورده اند: “در نهایت، به رسم ادب، از اساتید فن و دوستانی که هر یک به نوعی مشوق من بوده­اند، سپاسگزارم: اسماعیل عباسی و میر­عباس آل­ یاسین، سروش خیری، کیارنگ علایی،محسن بایرام نژاد، محمد­علی جدیدالاسلام، کریم متقی.”

مقدمه ی کتاب اثر استاد کیارنگ علایی است وی در قسمتی از مقدمه چنین نوشته اند: “حال سوال اینجا است؛ در دنیای پر عکس امروز که تب تولید عکس در آن به شدت بالا است، چه چیز قرار است جلوی این آوار بایستد؟ چه چیز به فکر خلوت ما است؟ چه چیز سرش را عاشقانه و شیدا فرو کرده است در هزار توی حس و ادراک‌مان؟ دل­ نگاره‌های رامین فرزبود در پی این رسالت‌اند که “بی‌خویشی”‌های مرموزی را که عشق (اینجا: هنر عکاسی) به جان هنرمند می‌اندازد، پاسخی باشند.”

در صفحه شناسنامه، انتشارات شایسته تبریز به آدرس : تبریز – خیابان امام – سه راه طالقانی – روبروی مصلی تلفن ۵۵۶۱۹۶۱-۰۴۱۱ به عنوان مرکز پخش کتاب معرفی شده است.

آدرس وب سایت وی www.farzbood.com (http://www.farzbood.com/) و ایمیل ایشان info@farzbood.com می باشد.