shirin71
01-11-2012, 12:29 AM
هری کالاهان در سال 1912 در دیترویت، میشیگان به دنیا آمد و در همان شهر بزرگ شد. او به عنوان یکی از بزرگترین ابداع کنندگان عکاسی مدرن آمریکا محسوب می شود. وی اولین دوربینش را در سال 1938 خرید و مشغول به کار شد.
کالاهان در سال 1941 به شدت تحت تاثیر سخنرانی ها و کارگاه های عکاسی آنسل آدامز قرار گرفت و تصمیم گرفت با دوربین 8×10 کار کند.
او در سال 1946 توسط موهولی ناجی ( آرشیتکت، مجسمه ساز، نقاش و عکاس مجارستانی) برای تدریس عکاسی در موسسه " طراحی شیکاگو" استخدام شد. در 1977 از آن شغل استعفا داد.
کالاهان از خود تقریبا هیچ اثر مکتوبی به جا نگذاشته است؛ خاطرات، نامه ها، یا حتی دستنوشته های درسی.
روش تکنیکی عکاسی او این بود که هر روز صبح از خانه بیرون می رفت ، در شهر قدم می زد و تعداد زیادی عکس میگرفت و تقریبا هر بعد از ظهر را با چاپ بهترین نگاتیو ها سپری می نمود. با این همه فعالیت، او به تخمین خودش در سال بیشتر از چند عدد عکس خوب نمی توانست تولید کند.
http://www.agmatanu.com/uploaded/1_01319810600.jpg
او تصاویر متعددی از همسرش النور، و دخترش باربارا، در خیابانها ، ساختمانها و مکانهای مختلف می گرفت و در آن تصاویر حس قوی از خط و فرم ، نور و تیرگی را القا میکرد. یکی از تکنیک هایی که او اجرا می کرد نوردهی چند گانه بود. آثار وی عمیقا نشان دهنده زندگی خصوصی اوست. او همیشه به شاگردانش سفارش میکرد که دوربین را به سمت زندگی خود بگیرند و خود نیز همیشه در این کار پیش قدم بود. او از همسرش به عنوان موضوع، بیش از 15 سال عکاسی کرد. النور از سال 1947 تا 1960 در زندگی هنری او نقشی اساسی داشت. هری از او در هر جایی عکاسی میکرد: در خانه ، خیابان، مناظر طبیعی به صورت سیاه و سفید یا رنگی. او از تکنیک های مختلفی مثل نوردهی دوگانه- سه گانه ، تار کردن ، فیلم با فرمت های کوچک یا بزرگ استفاده میکرد.
هری کالاهان در سال 1999 در آتلانتا از دنیا رفت. از او بیش از 100 هزار نگاتیو و 10 هزار عکس چاپ شده بر جای مانده است. مرکز " عکاسی خلاق " در دانشگاه آریزونا که از آثار عکاسان قرن بیستم نگهداری میکند، آرشیو عکاسی او را در اختیار دارد.
کالاهان در سال 1941 به شدت تحت تاثیر سخنرانی ها و کارگاه های عکاسی آنسل آدامز قرار گرفت و تصمیم گرفت با دوربین 8×10 کار کند.
او در سال 1946 توسط موهولی ناجی ( آرشیتکت، مجسمه ساز، نقاش و عکاس مجارستانی) برای تدریس عکاسی در موسسه " طراحی شیکاگو" استخدام شد. در 1977 از آن شغل استعفا داد.
کالاهان از خود تقریبا هیچ اثر مکتوبی به جا نگذاشته است؛ خاطرات، نامه ها، یا حتی دستنوشته های درسی.
روش تکنیکی عکاسی او این بود که هر روز صبح از خانه بیرون می رفت ، در شهر قدم می زد و تعداد زیادی عکس میگرفت و تقریبا هر بعد از ظهر را با چاپ بهترین نگاتیو ها سپری می نمود. با این همه فعالیت، او به تخمین خودش در سال بیشتر از چند عدد عکس خوب نمی توانست تولید کند.
http://www.agmatanu.com/uploaded/1_01319810600.jpg
او تصاویر متعددی از همسرش النور، و دخترش باربارا، در خیابانها ، ساختمانها و مکانهای مختلف می گرفت و در آن تصاویر حس قوی از خط و فرم ، نور و تیرگی را القا میکرد. یکی از تکنیک هایی که او اجرا می کرد نوردهی چند گانه بود. آثار وی عمیقا نشان دهنده زندگی خصوصی اوست. او همیشه به شاگردانش سفارش میکرد که دوربین را به سمت زندگی خود بگیرند و خود نیز همیشه در این کار پیش قدم بود. او از همسرش به عنوان موضوع، بیش از 15 سال عکاسی کرد. النور از سال 1947 تا 1960 در زندگی هنری او نقشی اساسی داشت. هری از او در هر جایی عکاسی میکرد: در خانه ، خیابان، مناظر طبیعی به صورت سیاه و سفید یا رنگی. او از تکنیک های مختلفی مثل نوردهی دوگانه- سه گانه ، تار کردن ، فیلم با فرمت های کوچک یا بزرگ استفاده میکرد.
هری کالاهان در سال 1999 در آتلانتا از دنیا رفت. از او بیش از 100 هزار نگاتیو و 10 هزار عکس چاپ شده بر جای مانده است. مرکز " عکاسی خلاق " در دانشگاه آریزونا که از آثار عکاسان قرن بیستم نگهداری میکند، آرشیو عکاسی او را در اختیار دارد.