sorna
01-07-2012, 12:05 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/86327947438277428150.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
علی شمس: در شرايطي كه بسياري از موتورسيكلت سواران به بهانه گرماي آزار دهنده كلاه ايمني از به كار بردن آن خودداري ميكنند، يك مخترع جوان دست به كار ساخت كلاهي ايمني مجهز به سيستم سرمايشي و گرمايشي با استفاده از انرژي خورشيدي شده تا بلكه با رفع اين مشكل، موتورسيكلت سواران بيشتري راضي به استفاده از اين وسيله مزاحم شوند. البته این کار فايدهاي جز افزايش ايمني و كاهش بيش از 80 درصدي احتمال جراحات و آسيبهاي مغزي حين تصادف ندارد!
شروين شاهاني مقدم، سازنده اين كلاه ايمني درباره اختراع خود گفت: گرماي غير قابل تحمل و آزار دهنده تابستان مصرفكنندگان كلاه ايمني را به ستوه آورده و لاجرم تنها چاره برداشتن كلاه از سر خود هنگام راندن موتورسيكلت بوده كه اين كار بيش از هر چيز امنيت و سلامت موتور سوار را به مخاطره مياندازد و قوانين راهنمايي و رانندگي هم آن را منع كرده است. اين مساله انگيزهاي شد كه با ساخت كلاه ايمني مجهز به سيستم سرمايشي و گرمايشي خورشيدي، مشكل آنها را حل كنم.
اين دانشجوي مبتكر با بيان اين كه كلاه ايمني ابداعي با سرماي مطبوعي كه در فصل تابستان توليد ميكند موتورسواران را به استفاده از كلاه ايمني ترغيب مي نماید اظهار داشت: از طرف ديگر از آن جا كه سرماي سوزناك فصل زمستان كه با جريان باد شديد ناشي از راندن موتورسيكلت همراه است مصرف كنندگان دچار مشكل می شوند،که اين دستگاه قادر است به راحتي گرماي مناسبي در فضاي كلاه ايجاد كند تا موتور سوار احساس آرامش و رضايت كامل نماید.
اين مخترع جوان در ادامه درباره نحوه عملكرد سيستم گفت:در اين سيستم براي ايجاد سرما و گرما از اثر پلتاير و قوانين حاكم بر آن استفاده شده بدين ترتيب كه با اتصال دو فلز غير هم نام - به صورت ترموكوپل - كه به فلزات سرد و گرم مشهورند، سازهاي تشكيل ميشود كه با اعمال انرژي الكتريكي به آن الكترونهاي فلز سرد از مدارهاي خود خارج شده و به سوي مدارهاي الكتريكي فلز گرم جهش ميكنند؛ در نتيجه سطحي كه در آن الكترون كمتري وجود دارد، سرد شده و سطحي كه در آن الكترون بيشتري وجود دارد، گرم ميشود. به گفته وي در نمونه ساخته شده از تركيب آهن و كنستانتان استفاده شده است.
شاهاني مقدم خاطرنشان كرد: از آنجايي كه در فصل تابستان به دليل حركت موتورسيكلت در جاده، هواي گرم به صورت باد گرم به موتور سوار بر خورد ميكند ، در نتيجه براي خنك كردن فضاي درون كلاه به توان سرمايشي بالايي نياز است كه براي محقق ساختن اين هدف تعداد زيادي از اين ترموكوپلها به صورت سري به يكديگر متصل شدهاند كه قادر به توليد توان سرمايشي و گرمايشي بالايي ميباشند.
به گفته وي، تنها پيامد اين عمل آن است كه ميزان زيادي انرژي الكتريكي مصرف ميشود و از آنجايي كه اين دستگاه با باتري موتور راهاندازي ميشود، به همين علت محدوديت زيادي براي برق رساني به آن وجود دارد كه البته براي از بين بردن اين معضل از تكنيك سوئيچينگ براي بالا بردن بازدهي دستگاه و متعاقبا مصرف انرژي كمتر استفاده شده است. به اين ترتيب، ولتاژ DC باتري كه فركانس آن صفر است به يك ولتاژ مستقيم با فركانس بالا تبديل ميشود.
وي خاطر نشان كرد: براي به حداقل رساندن مصرف برق اين سيستم راه حل ديگري نيز پيشبيني شده است كه قطع و وصل كردن مدار به صورت ON و Off است. بدين ترتيب مشكلي در كاركرد موتور به وجود نميآيد.
در اين سيستم براي شارژ باتري از انرژي خورشيدي كه از تميزترين و در دسترسترين انرژيهاي نوين است، استفاده ميشود ولي مشكلي كه با آن مواجه هستيم اين است كه به دليل متحرک بودن صفحات خورشيدي به واسطه حركت موتور، خروجي آن بين يك ولت تا 12 ولت متغير ميباشد. در صورتي كه براي شارژ باتري به ولتاژ 13/5 ولت نياز است، لذا براي رفع اين مشكل نوعي كانورتور سوئيچينگ طراحي شده كه داراي رنج ولتاژ ورودي وسيعي بوده و خروجي آن قابل تنظیم است.
به گفته اين مخترع، كلاه ايمني خورشيدي علاوه بر موتورسيكلت سواران در كارگران معادن و همچنين به عنوان كلاه آفتابگير و موارد مشابه نيز قابل استفاده است.
علی شمس: در شرايطي كه بسياري از موتورسيكلت سواران به بهانه گرماي آزار دهنده كلاه ايمني از به كار بردن آن خودداري ميكنند، يك مخترع جوان دست به كار ساخت كلاهي ايمني مجهز به سيستم سرمايشي و گرمايشي با استفاده از انرژي خورشيدي شده تا بلكه با رفع اين مشكل، موتورسيكلت سواران بيشتري راضي به استفاده از اين وسيله مزاحم شوند. البته این کار فايدهاي جز افزايش ايمني و كاهش بيش از 80 درصدي احتمال جراحات و آسيبهاي مغزي حين تصادف ندارد!
شروين شاهاني مقدم، سازنده اين كلاه ايمني درباره اختراع خود گفت: گرماي غير قابل تحمل و آزار دهنده تابستان مصرفكنندگان كلاه ايمني را به ستوه آورده و لاجرم تنها چاره برداشتن كلاه از سر خود هنگام راندن موتورسيكلت بوده كه اين كار بيش از هر چيز امنيت و سلامت موتور سوار را به مخاطره مياندازد و قوانين راهنمايي و رانندگي هم آن را منع كرده است. اين مساله انگيزهاي شد كه با ساخت كلاه ايمني مجهز به سيستم سرمايشي و گرمايشي خورشيدي، مشكل آنها را حل كنم.
اين دانشجوي مبتكر با بيان اين كه كلاه ايمني ابداعي با سرماي مطبوعي كه در فصل تابستان توليد ميكند موتورسواران را به استفاده از كلاه ايمني ترغيب مي نماید اظهار داشت: از طرف ديگر از آن جا كه سرماي سوزناك فصل زمستان كه با جريان باد شديد ناشي از راندن موتورسيكلت همراه است مصرف كنندگان دچار مشكل می شوند،که اين دستگاه قادر است به راحتي گرماي مناسبي در فضاي كلاه ايجاد كند تا موتور سوار احساس آرامش و رضايت كامل نماید.
اين مخترع جوان در ادامه درباره نحوه عملكرد سيستم گفت:در اين سيستم براي ايجاد سرما و گرما از اثر پلتاير و قوانين حاكم بر آن استفاده شده بدين ترتيب كه با اتصال دو فلز غير هم نام - به صورت ترموكوپل - كه به فلزات سرد و گرم مشهورند، سازهاي تشكيل ميشود كه با اعمال انرژي الكتريكي به آن الكترونهاي فلز سرد از مدارهاي خود خارج شده و به سوي مدارهاي الكتريكي فلز گرم جهش ميكنند؛ در نتيجه سطحي كه در آن الكترون كمتري وجود دارد، سرد شده و سطحي كه در آن الكترون بيشتري وجود دارد، گرم ميشود. به گفته وي در نمونه ساخته شده از تركيب آهن و كنستانتان استفاده شده است.
شاهاني مقدم خاطرنشان كرد: از آنجايي كه در فصل تابستان به دليل حركت موتورسيكلت در جاده، هواي گرم به صورت باد گرم به موتور سوار بر خورد ميكند ، در نتيجه براي خنك كردن فضاي درون كلاه به توان سرمايشي بالايي نياز است كه براي محقق ساختن اين هدف تعداد زيادي از اين ترموكوپلها به صورت سري به يكديگر متصل شدهاند كه قادر به توليد توان سرمايشي و گرمايشي بالايي ميباشند.
به گفته وي، تنها پيامد اين عمل آن است كه ميزان زيادي انرژي الكتريكي مصرف ميشود و از آنجايي كه اين دستگاه با باتري موتور راهاندازي ميشود، به همين علت محدوديت زيادي براي برق رساني به آن وجود دارد كه البته براي از بين بردن اين معضل از تكنيك سوئيچينگ براي بالا بردن بازدهي دستگاه و متعاقبا مصرف انرژي كمتر استفاده شده است. به اين ترتيب، ولتاژ DC باتري كه فركانس آن صفر است به يك ولتاژ مستقيم با فركانس بالا تبديل ميشود.
وي خاطر نشان كرد: براي به حداقل رساندن مصرف برق اين سيستم راه حل ديگري نيز پيشبيني شده است كه قطع و وصل كردن مدار به صورت ON و Off است. بدين ترتيب مشكلي در كاركرد موتور به وجود نميآيد.
در اين سيستم براي شارژ باتري از انرژي خورشيدي كه از تميزترين و در دسترسترين انرژيهاي نوين است، استفاده ميشود ولي مشكلي كه با آن مواجه هستيم اين است كه به دليل متحرک بودن صفحات خورشيدي به واسطه حركت موتور، خروجي آن بين يك ولت تا 12 ولت متغير ميباشد. در صورتي كه براي شارژ باتري به ولتاژ 13/5 ولت نياز است، لذا براي رفع اين مشكل نوعي كانورتور سوئيچينگ طراحي شده كه داراي رنج ولتاژ ورودي وسيعي بوده و خروجي آن قابل تنظیم است.
به گفته اين مخترع، كلاه ايمني خورشيدي علاوه بر موتورسيكلت سواران در كارگران معادن و همچنين به عنوان كلاه آفتابگير و موارد مشابه نيز قابل استفاده است.