نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: جاذبه های دیدنی مازندران / محمودآباد

  1. #1
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    865
    Array

    جاذبه های دیدنی مازندران / محمودآباد

    جاذبه های دیدنی مازندران / محمودآباد


    محمود آباد از شمال به دریای مازندران از مشرق به شهرستان بابلسر از جنوب به شهرستان آمل و از غرب به شهرستان نور محدودو دارای دو بخش مركزی و سرخ رود است. مناطق خشت سر، اهلم رستاق و دابوی آن از نظر باستان شناسی در خور توجه خاص است. نوروز زاده چگینی در معرفی شهرهای مازندران می نویسد. الهم كه به صورت های چشمهالهم و اهلم نیز یاد می شود بندر گاه آمل در مصب رودخانه آمل بود كه یاقوت آن را محلی بزرگ نمی داند امروزه یكی از دهستان های آمل كه از شمال به دریا مربوط است اهلم رستاق نامیده می شود.دكتر ستوده به نقل از محمد حسن خان اعتماد السلطنه می نویسد. اهلم رستاق از دهات آمل در كنار ارش رود واقع است و این رودخانه حد غربی مازندران و حد شرقی رستمدار، و حد شرقی مازندران رودخانه كربند كلباد است.
    مراكز دیدنی :
    ساحل و دریا پارك جنگلی تش بدان

    جاذبه های دیدنی مازندران / نور


    شهرستان نور از شمال به دریای مازندران از مشرق به شهرستان های محمود آباد آمل ، از جنوب از طریق كندوان و قله دماوند به استان تهران و از غرب به شهرستان نوشهر محدود است.
    نور كه تا چند سال قبل « سولده» نیز نامیده می شد از شهرهای مهم رستمدار و یكی از مراكز ملوك استندار بوده است. رستمدار بخشی بود در میان رویان و مازندران نور مشتمل بر دو منطقه سردسیری و گرمسیری با بلوكات بسیار بود و مهم ترین آنها بالا ده ( بلاده ) نامیده می شد.
    آثار دیدنی این شهر :روستای ناتل
    امامزاده احمد در بلده نور
    كاخ تمیشان
    سواحل زیبا
    پارك جنگلی
    آبشار آب پری
    یوش زادگاه نیما ( بلده )
    آب گرم معدنی لاویج ( بلده )
    فیل سنگی ( بلده )
    مسجد جامع بلده
    غار كهو
    كاروانسرای زمستانی یالو
    قلعه بلده
    بقعه آقاشاه بالوزاهد





    جاذبه های دیدنی مازندران / جویبار


    این شهر ستان از شمال به دریای مازندران از شرق و جنوب شرقی به شهرستان ساری، از جنوبو جنوب غربی به شهر ستان قائم شهر و از غرب به شهر ستان بابلسر محدود می شود.
    مراكز دیدنی :
    پل جمعه بازار، خشت پل، پل آزان، تكیه كردكلا.

  2. 2 کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  3. #2
    مدير باز نشسته
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    7,578
    تشکر تشکر کرده 
    3,069
    تشکر تشکر شده 
    4,117
    تشکر شده در
    2,249 پست
    قدرت امتیاز دهی
    865
    Array

    پیش فرض

    تاریخ شکل گیری کندوان به ۶ هزار سال پیش می رسد












    9a42aadf20bf907a5f5dce835d59f53d











    حداقل می دانیم که این مردمان از ۶۰۰۰ سال پیش این گونه زیسته اند. در بستری از آب و رویش، در زمستان هایی سرد، با بهاری پرشکوفه و در هوایی پر از اکسیژن ناب و در میان صخره هایی که شاید نمی توان قدمتی برای آن نام نهاد و در طول تاریخ این صخره های سخت در برابر استواری و صبوری این مردم نرم گشته اند و کوه سینه گشوده و مامن این مردمان شده است.
    خانه هایی با درهایی گشوده به وسعت مهربانی با قدمتی به بعد زمان، نه آهنی و نه آجری. هر چه هست عطیه طبیعت است در میان کوه های سربه فلک کشیده و استواری صخره ها بر دامن سهند، رودخانه، کوهستان و رنگین کمان.


    ● از تبریز به اسکو
    همه ما بیش از هر چیز تبریز را با نام شمس می شناسیم، هر چند این شمس سرانجام در تاریخ گم شد و بسیاری برآنند که نام او را حال با هر هدفی اعم از بازرگانی و تجارت یا عشق به او دوباره زنده کنند، اما در هر صورت تبریز است و شمس، اما تبریز این هست و البته برتر از این است، «تب ریز» شهری منحصر به فرد که مجموعه ای از منحصر به فردها را در اطراف و اکناف خویش جمع کرده است.
    برای سفر به کندوان، از تبریز آرام آرام باید به سمت اسکو در دامنه سهند حرکت کرد؛ اسکو نیز علی رغم این که شهری کوچک است ولی شهری است که از بسیاری جهات زبانزد خاص و عام است، مثلا این که اسکو شهر برکت است با نان های دلپذیر سنتی که هر جا باشیم مشتاقیم سفره مان با این نان های لذیذ طعم و رنگ بگیرد.
    اسکو در جنوب شرقی تبریز واقع شده است، اگر با قطار، هواپیما یا وسیله شخصی خودتان به تبریز سفر کرده اید، برای بازدید از کندوان باید به سمت اسکو حرکت کنید. پیش از سفر به سمت اسکو و کندوان، تبریز خود دیدنی هایی دارد: خانه مشروطیت، بازار تبریز، مسجد کبود و البته مزار شهریار که روحش شاد باد:
    آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا
    بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا
    و باز هم شهریار که چه نیک سروده است:
    علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
    که به ما سوا فکندی همه سایه هما را
    و...
    آری تبریز خود دیدنی هایی دارد که هر یک در نوع خود یگانه زمان خویش بوده اند و هم اکنون نیز همچون گوهری بر تارک ادب، فرهنگ و هنر تبریز، این شهر عاشقان می درخشند و در این مجال بیش از این فرصت پرداختن به آن نیست.
    برای رسیدن به کندوان از اسکو باید عبور کرد، آرام آرام در دل کوه باید پیچید، مسیری کوهستانی، کوه سرسبز سلطان داغی را باید ۱۸کیلومتر طی کرد تا به روستایی منحصر به فرد رسید.


    ● کندوان در مسیر تاریخ
    روستای صخره ای کندوان از نوادر دوران است. بسیاری بر این باورند که تاریخ شکل گیری این روستا به بیش از ۶۰۰۰ سال پیش بازمی گردد و همین امر به جهت باستانی بر اهمیت این روستا افزوده است. گذری در اطراف روستا نیز بیانگر همین قدمت است و حتی در برخی قسمت ها مشخص است که مردم در دوره های زمانی مختلف محل زندگی خود را تغییر داده اند و به سمت دیگری از کوه حرکت کرده اند.هنگامی که به کندوان قدم می گذاری، مینیاتوری از طبیعت و تاریخ در کنار یکدیگرند. آبگرم های معدنی که سالیان سال است از دل زمین می جوشند و به برکت آب فراوان و بارندگی های منطقه آذربایجان، دوام و بقا داشته اند. ..
    در سفربه کندوان، فرصتی دست داد تا کمی با مردم بومی و بویژه زنان آن سخن بگویم. زبا نشان غالب ترکی است، به اندازه ای که بتوانم با مخاطب ارتباط برقرار کنم، به ترکی مسلطم. زنان ترک، آداب و رسوم خاص خود را دارند که البته همین امر یکی از ویژگی های منحصر به فرد آذربایجان محسوب می شود.
    هنوز سنت، حرف اول را می زند، زنان در پس پرده ای از حجب و حیا سخن می گویند، آرام و متین؛ حتی المقدور با نامحرم سخن نمی گویند، هنگامی هم که مجبور به سخن گفتن هستند، روسری های رنگی و خوش نقش شان به عنوان حایل مسیر گفت وگو برایشان نقش ایفا می کند.
    اعظم ۲۴ساله، فوق دیپلم دارد، تحصیلات دانشگاهی را در اسکو گذرانده، هنوز لهجه شیرین ترکی در پس آرام صدایش نهفته است. او به روستای صخره ای خود افتخار می کند و می گوید: کندوان روستایی قدیمی است، من از این که به این روستا تعلق دارم خوشحالم، وقتی که تابستان می شود و مسافران به این روستا می آیند گویی که روستا جان دوباره می گیرد. در خانه های ما به روی گردشگران باز است، ما دوست داریم که آنها با فرهنگ ما آشنا شوند.
    وی همچنین معتقد است وجود گردشگر، اقتصاد زندگی آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است و در همین ارتباط می گوید: وقتی گردشگر می آید ما می توانیم صنایع دستی خود را بفروشیم و همچنین محصولات باغی و خشکبارمان نیز بهتر به فروش می رسد.


    ● کندوان یگانه در دنیا
    به طورکلی، ۳ روستای صخره ای در دنیا شناسایی شده است، روستای کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا و کندوان که البته در بین این روستاها، هم اکنون تنها روستای کندوان در ایران، دارای جمعیت مسکونی است و ۲ روستای مشابه خالی از سکنه است.
    شکل خانه های کندوان استوانه ای شکل است که در درون صخره ها تراشیده شده است و برخی نیز شکل کلی روستا را به کندوی عسل تشبیه کرده اند.


    ● سوغات کندوان
    هنگامی که از عسل سخن می گوییم ناخودآگاه موضوع سوغات در ذهن مان نقش می بندد. یکی از مهم ترین سوغات های کندوان همین عسل است، حتی در مسیر نیز وقتی به سمت روستای کندوان حرکت می کنید، می توانید کندوهای عسل را مشاهده کنید.
    خشکبار نیز سوغات سنتی آذربایجان است و به برکت آب و هوای مناسب در سراسر منطقه آذربایجان مشاهده می شود. اگر فصل تابستان باشد مطمئن باشید با انواع میوه های تازه مانند زردآلو، آلبالو و... به استقبال شما می آیند و اگر هم فصل پاییز، زمستان یا بهار باشد و درختان بی بار باشند، آنگاه انواع قیصی، آلو، گردو و گاهی اوقات بادام و فندق در سراسر این منطقه یافت می شود.
    انواع بافته ها نیز که بیشتر دسترنج زنان این سرزمین است در کندوان نیز یافت می شود و در جای جای روستا عرضه می شود.
    هر چند که آب کندوان را نمی توان جایی ارمغان برد، اما چشمه های آب طبیعی کندوان نیز از جمله منابع خاص این منطقه است و برای مداوای بسیاری از بیماری های کلیوی آب آن مفید است.


    ● هتل صخره ای کندوان
    باتوجه به ویژگی های روستای کندوان، هم اکنون این روستا به عنوان یک هدف گردشگری استان آذربایجان شرقی تعریف شده است و به همین سبب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این سال ها تلاش کرده است تا امکانات به نسبت مناسبی را برای گردشگری این روستا اختصاص دهد.
    هتل صخره ای کندوان از جمله اماکنی است که به منظور گسترش گردشگری در این منطقه تاسیس شده است. این هتل علاوه بر این که مکانی اقامتی محسوب می شود، خود برآیندی از جذابیت های روستای کندوان محسوب می شود، چرا که با اقامت در این هتل مسافران تجربه زندگی در دل صخره های سهند را پیدا می کنند.


    ● خداحافظ کندوان
    هنگامی که دل به سفر می سپاریم، تجربه های متعددی را می توانیم در دفتر زندگی خود ثبت کنیم. یک زمان ابیانه است و کوچه های بدون بن بست، یک زمان کویر مصر می شود و شب و سکوت ، یک زمان می شود جنگل های انبوه گیلان و ساحل گیسوم و یک روز نیز نوبت به کندوان می رسد؛ ترکیبی از صخره و کوه و رودخانه ای که در پایین دست روستا در حال گذار است و تو می توانی از فراز صخره ها آن را به نظاره بنشینی و کندوان با پله های دست ساخت طبیعتش آنقدر زیبایی در دل نهان دارد که می توان چند روز متمادی به آن دل سپرد. آشنایی با فرهنگ صخره نشینان کندوان نیز جالب توجه است. ..
    فرهنگ آذربایجان و زبان ترکی در سایه سار نسیم می تواند تجربه یک سفر متفاوت را رقم بزند، فقط کافی است که در برنامه های سفر خود برنامه سفر به تبریز، اسکو و کندوان را بگنجانیم و البته در این منطقه آنقدر جذابیت و دیدنی وجود دارد که چند روز متمادی مثلا یک تعطیلات نوروزی یا تابستانی را بتوان به سفر به این منطقه اختصاص داد.

    break

  4. 2 کاربر مقابل از Sara12 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/