نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: دهکده چوبین نیشابور و تنها مسجد چوبی جهان

  1. #1
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    دهکده چوبین نیشابور و تنها مسجد چوبی جهان

    دهکده چوبین

    نام محلی است که در یکی از روستاهای نیشابور در استان خراسان رضوی واقع در شمال شرقی ایران ساخته شده است. این دهکدهٔ چوبی کم نمونه و بی همتا در ایران بهوسیله مهندس مجتهدی ساخته شده و یکی از دیدنی ها و تفرجگاه های نیشابور میباشد.
    نام «دهكده چوبين» برخاسته از ويژگی منحصر به فرد سازه های آن در استفاده كامل از چوب و بکارگیری روشی نوين در ساخت بناهای آن که برخاسته از پيشينه تاريخی ـ فرهنگی و متناسب با امكانات و قابليتهای اقليمی وجغرافيايی منطقه است، می باشد. دیدنی های این دهکده شامل مسجد چوبی، موزه و كتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچيق، سوئيتها، فضاي سبز و اکوسيستم زیبای آن به همراه کشاورزی و دامپروری است.

    این مسجد، اولين مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان ميباشد. اين بنا ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و سقف آن به صورت شيروانی میباشد. دو مناره آن ۱۳ متر از سطح زمين ارتفاع و وزن هر یک تقريباَ ۴ تن ميباشد. شكل ظاهری آن به صورت كشتیای وارونه بر زمين است. در ساخت این مسجد که حدود ۲ سال طول کشیده است، ۴۰ تن چوب استفاده شده است.

    مسجد چوبی این دهکده نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر است. این مسجد می تواند تا ۸ ریشتر زمین لرزه را تحمل کند و بنای آن به گونه ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید.

    اسكلت آن به شيوه Two by Four يا Double L ساخته شده است. مناره ها به سقف به گونهاي اتصال دارند كه در داخل مسجد ستونی وجود ندارد.

    ديواره های آن دوجداره بوده که بين اين دو لايه، اسكلت بنا وجود دارد. اسکلت مناره ها و سقف و همچنين سقف و ديواره ها به روش عنكبوتيی اتصال دارند. این نام به دلیل شیوه ساخت آن که مانند تنيدن تار عنكبوت است می باشد بطوریکه اتصال مناره ها طوری است كه وزن آن ها به صورت مساوی، ابتدا روي سقف و سپس به ديواره ها و از آنجا به زمين منتقل ميشود. قابل توجه است كه از طريق نردبان داخل مناره ها می توان به بالای مناره دسترسي پيدا كرد. جالبترآنکه در محل اتصال مناره به سقف، دريچهای تعبیه شده كه مانند يك كانال تهويه هوا عمل میكند بطوریکه در تابستان هوای گرم و آلوده را از فضای مسجد خارج ميكند و هوای پاكيزه از طريق بادگير مخصوصی كه در سقف بنا شده، داخل مسجد میگردد؛ و به اين ترتيب يك تهويه طبيعی انجام میپذيرد. ديواره ها كمی حالت زاويه دار دارند كه انتقال وزن را از مناره به زمين ساده تر ميسازد.

    قابل ذکر است كه محلی كه در آن مسجد ساخته شده، بسيار موريانه خيز است، لذا راهکارهای ويژهای در ساخت این مسجد و دیگر بناهای اين مجموعه برای جلوگیری از اثرات مخرب چوب خواران به کار گرفته شده است. بطوریکه به عنوان نمونه، خانه سازنده مجموعه با عمر بيش از۲۰ سال، از آسيب چوب خواران به دور مانده است. برای ماندگاری دراز مدت ديواره های خارجی در برابر نزولات آسمانی، چوبهای ویژه با فرآوری خاص استفاده شده است.

    كابينت ها، ديواره ها و حتي سيني های آبدارخانه اين مسجد، چوبی است. مسجد دارای يك ايوان بيرونی که کف آن از خشت است می باشد. برروی ديواره های داخلی و بیرونی مسجد به ترتیب تعداد ۷ و ۶ كتيبه زیبا از آیات قرانی به همراه قابهايش از چوب درختان گردو وتوت نصب است.

    در ساختمان و تزيينات داخلی چوبهای مختلفی از درختان مثمر و غير مثمر مانند انواع كاجها، اشن، سپيدار، گيلاس، گلابی، زبان گنجشك، گردو و توت استفاده شده است. نور پردازی ویژه مجموعه، هارمونی ويژهای از رنگهای شاد، در شبها جلوه خاصی دارد.
    هدف سازنده این مجموعه، رونق بخشیدن به صنعت گردشگری و نيز احيای نام و ياد بزرگ مردی است كه روزگاری در اين مكان به خدمت میزيسته است.

  2. #2
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    نگاهی به تنها مسجد چوبی جهان

    17135

    آیا تاکنون از نخستین و تنها مسجد چوبی دنیا شنیدهاید؟! مسجد چوبی بخش عمدهای از مجتمع فرهنگی، سیاحتی و اقامتی موسم به دهکده چوبین...


    نیشابور را میتوان "مینی پایتخت فرهنگی"، ایران لقب داد. شهری که غالبا آن را با عطار، خیام، کمال الملک و فضل بن شاذان و البته «قدمگاه» می شناسیم. اما جالب است بدانیم در کنار مفاخر و آثار باستانی متعدد این مرکز فرهنگی شرق ایران، جاذبه توریستی منحصر به فردی قرار دارد که از قضا ریشه در تاریخ معصر این منطقه دارد و علیرغم جذابیت منحصر به فرد و بی نظیرش متاسفانه تا حد زیادی ناشناخته مانده و حتی بسیاری از شهروندان نیشابوری نیز خود علیرغم کوتاهی مسیر تاکنون این اثر را مشاهده نکردهاند!.

  3. #3
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    آیا تاکنون از نخستین و تنها مسجد چوبی دنیا شنیدهاید؟! مسجد چوبی بخش عمدهای از مجتمع فرهنگی، سیاحتی و اقامتی موسم به دهکده چوبین نیشابور است که هر صاحب سلیقهای را مجذوب به خود می نماید و استعداد بالقوهای است که در صورت اندکی توجه و عنایت دست اندرکاران سازمان میراث فرهنگی نیشابور میتواند به فعلیت رسیده و توانایی جذب هزاران توریسم را دارد.

    ماهنامه بین المللی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «جاده ابریشم» در صفحه 115ضمیمه شماره 57 خود، در مرداد 1382، از مسجد چوبی نیشابور، چنین نوشته است: "مسجد چوبی" برای اولین بار در سال 1325 با دیوارهای کاهگلی و سقف چوبی، با وسعت فعلی و در همین مکان بنا شد و در سال 1378 پس از مخروبه شدن مسجد اولیه، مسجد فعلی با شکل و شمایل جدید و با شیوهای نوین در همان مکان احداث گشت.
    این مسجد اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان و به وسعت200متر مربع و سقف آن به صورت شیروانی میباشد و دارای دو مناره هر کدام به ارتفاع 13متر از سطح زمین و وزن تقریبی 4تن میباشد و شکل ظاهری آن به صورت کشتیای است که گویی بطور وارونه روی زمین قرار گرفته است.

    در مجموع 40تن چوب در بنای آن بکار برده شده و ساخت آن حدود دو سال به طول انجامیده است.

    سه درب ورود و خروج، و 5 پنجره در ساختمان بنا وجود دارد. اسکلت آن از نوع سازههای مقاوم در برابر زلزله و با ماندگاری طولانی و به شیوه Twobyfour یا Double ساخته شده است و آبدارخانه این مسجد، دارای کابینتها، دیوارها و حتی سینیهای چوبی است، کف و بخشی از دیوار آن به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با کاشی و سرامیک پوشیده شده است.
    چوبهای مختلفی از درختان مثمر و غیرمثمر هم در ساختمان و هم در تزئینات داخلی از قبیل کتیبهها، محراب و ... به کار رفته است نظیر انواع کاجها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت. نورپردازی آن هارمونی ویژهای از رنگهای شاد است که به شبهای آن محوطه، جلوه خاصی بخشیده است».

    مسجد چوبی در فاصله 7 کیلومتری نیشابور بنا شده و سازنده آن فردی بنام مجتهدی می باشد. این مجتمع دارای موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه،نانوایی، الاچیقهای منحصر بفرد چوبی و سوئیتهایی است که دیدن آن تداعی کننده پیوند و امتداد هنرمندان حال نیشابوری با نسل گذشته فرهیخته خود میباشد.

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/