فیزیكدانان MIT با نقض قانون "ماكس پلانك" در مورد فواصل كوتاه نشان دادند كه انتقال گرما در فواصل بسیار كوتاه كمتر از 10 نانومتر می تواند هزار برابر شدیدتر از پیش بینی های قانون این دانشمند آلمانی باشد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ماكس پلانك بسیار دقیق بود و تائید كرده بود كه این تئوری تنها برای سیستمهای بزرگ اعتبار دارد اما نمی دانست كه پیش بینی هایش در چه شرایطی قبل بررسی هستند."

منبع : وبلاگ oonieknafar.blogfa

به گزارش خبرگزاری مهر، ماكس پلانك فیزیكدان آلمانی در سال 1900 قانون پرتوهای جسم سیاه را ارائه كرد. این قانون روش پراكندگی گرما را در طول موجهای مختلف تابش از یك جسم ایده آل بدون قابلیت انعكاس نشان می دهد. به این جسم ایده آل غیر قابل انعكاس، جسم سیاه گفته می شود.
این قانون بیان می دارد كه تابش گرمای مرتبط با طول موجهای مختلف، یك الگوی دقیق دارد كه با دمای جسم تغییر می كند.


اكنون دانشمندان موسسه تكنولوژی ماساچوست نشان دادند كه این قانون تنها در مورد فواصل دور و در مقیاسهای بزرگ صادق است و در مورد فواصل كوچك نقض می شود.

براساس گزارش نانو لترز، این پژوهشگران با استفاده از یك سطح فلزی و یك سطح شیشه ای بسیار كوچك و یك میكروسكوپ با نیروی اتمی توانستند تغییرات دمایی را كه میان این دو جسم مبادله می شود با دقت بسیار بالایی اندازه گیری كنند.
به این ترتیب دریافتند كه در فاصله 10 نانومتر (10 میلیاردیوم متر) انتقال گرمایی می تواند هزار برابر شدیدتر از پیش بینی های قانون پلانك باشد.