نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

موضوع: قد «جهان‌نما» كوتاه‌تر شد

  1. #1
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    قد «جهان‌نما» كوتاه‌تر شد

    قد «جهان‌نما» كوتاه‌تر شد

    100918593276

    جام جم آنلاين: معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري از حذف طبقات 12، 13 و 14 برج جهان نماي اصفهان خبر داد.

    مسعود علويان صدر در گفتگو با ميراث آريا با اعلام اين خبر گفت: براساس جلسات و مذاكرات صورت گرفته با كارشناسان رسمي دادگستري طبقات 12، 13 و 14 برج جهان‌نما حذف شده و حذف تنها طبقه باقي مانده يعني طبقه 11 در دو ماه آينده انجام خواهد شد.

    به گفته اين مقام مسوول در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ؛ براين اساس عملا شاهد حذف و تخريب چهار طبقه زائد و مورد بحث و چالش اين برج خواهيم بود.
    در صورتي كه مصوبه‌ پيشين اعلام شده از سوي كارشناسان يونسكو در مورد تخريب و حذف چهار طبقه از برج جهان‌نما تا اول فوريه‌ سال 2009 ميلادي (12 بهمن سال جاري) اجرا نشود نقش جهان اصفهان يا در فهرست ميراث جهاني در خطر قرار مي‌گيرد و يا از فهرست آثار جهاني حذف خواهد شد.

    در اجلاس سال 2008 كميته‌ ميراث جهاني علاوه بر قدرداني براي فعاليت‌هاي ايران در راستاي كاهش ارتفاع برج جهان‌نما از ايران خواسته شد تا مصوبه‌هاي پيشين يونسكو كماكان اجرا شوند.

    پايه‌گذاري اين برج در سال 75 پس از پيشنهاد شهرداري وقت اصفهان به مركز تجاري و فرهنگي در كميسيون ماده پنج مورد موافقت قرار گرفت. اما بر خلاف خواست نماينده ميراث فرهنگي در كميسيون ماده پنج، نقشه‌هاي ساخت برج جهان‌نما در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار نگرفت و اين برج با وجود مخالفت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و نهادهاي فرهنگي كشور ساخته شد.

    اما در سال 80 بازرسان يونسكو با مشاهده انتهاي برج جهان‌نما از پله سوم مسجد شيخ لطف‌الله اعلام كردند خط آسماني و منظر تاريخي و فرهنگي ميدان نقش جهان مخدوش شده و در صورتي كه دولت ايران نسبت به تعديل برج جهان‌نما اقدام نكند، نقش جهان در فهرست ميراث در خطر قرار مي‌گيرد.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  2. #2
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    پيش از پايان مهلت يونسکو
    يک طبقه‌ ديگر از برج جهان‌نما تخريب مي‌شود


    100918593276

    جام جم آنلاين: تخريب يک طبقه‌ باقي‌مانده از برج جهان‌نما تا پيش از پايان مهلت يونسکو ، با حضور معاون حفظ ، احيا و ثبت آثار تاريخي - فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي ، استاندار و مديرکل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان از شامگاه چهارشنبه (30 دي‌ماه) آغاز شد.

    به گزارش ايسنا ، ايران موظف است تا يک ماه آينده و پيش از به پايان رسيدن مهلت يونسکو و بازديد کارشناسان اين سازمان از اصفهان، تخريب يک طبقه‌ ديگر از برج جهان‌نما را به پايان برساند؛ در غير اين صورت ، يونسكو بررسي‌هاي ديگري را درباره وضعيت ميدان نقش جهان اصفهان كه در فهرست ميراث جهاني قرار دارد ، انجام مي‌دهد.

    معاون حفظ ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور در مراسم تعديل يك طبقه‌ باقيمانده‌ برج جهان‌نما گفت: در راستاي اجراي مصوبه‌ يونسکو درباره‌ حفظ حريم ميدان نقش جهان ، تا کنون سه طبقه از اين بنا تخريب شده و در يک ماه آينده، يک طبقه‌ ديگر از ارتفاع بنا نيز به طور کامل تخريب مي‌شود.

    مسعود علويان صدر درباره‌ تأخير در امر تعديل ارتفاع برج جهان‌نما افزود: تعديل اين بنا نيازمند تمهيدات فني خاصي است که با رايزني‌هاي صورت ‌گرفته ، اين تمهيدات فراهم شده‌اند و عمل تخريب بدون وجود مشکل خاص اجرا خواهد شد.

    او در پاسخ به سؤالي مبني بر تأمين هزينه‌هاي تخريب طبقه‌ آخر برج جهان‌نما، اظهار كرد: در دور دوم سفر هيأت دولت به اصفهان مقرر شد بخشي از هزينه سه ميليارد توماني تخريب از سوي هيأت دولت، بخشي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و مابقي از طريق استانداري استان اصفهان تأمين شود.

    معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر وجود قوانين بين‌المللي و کشوري براي ساخت‌وساز در حريم آثار تاريخي و اين‌که چرا اين قوانين در کشور، بويژه شهر اصفهان ، با توجه به تنوع و تعداد آثار تاريخي فرهنگي رعايت نمي‌شوند ، گفت: ضوابط حرايم آثار تاريخي، قانوني است که براي کل جهان وضع شده‌اند و در ايران نيز رعايت مي‌شوند البته نبايد فراموش کرد که مشکلات اين‌چنيني (ارتفاع جهان‌نما) در هر مکاني ممکن است پيش آيد.

    علويان ‌صدر افزود: درباره‌ برج جهان‌نما نيز اين مشکل مربوط به سال 2004 است و در حقيقت ، ما وارث اين مجموعه هستيم. اميدوارم با تدابير و عنايات رييس‌جمهور و توجه ويژه‌ استاندار اصفهان ، اين مشکل ختم به خير شود.

    او با تکذيب شايعاتي مبني بر صوري بودن عمليات تخريب برج جهان‌نما و تنها فراهم آوردن شرايطي نزديک به تخريب براي زمان بازديد کارشناسان يونسکو از اصفهان ، اظهار كرد: هدف سازمان ميراث فرهنگي و استانداري اصفهان، تخريب واقعي يک طبقه‌ ديگر از برج جهان‌نماست.

    مراسم تعديل طبقه‌ آخر برج جهان‌نما به سخنراني مسئولان خلاصه شد و هيچ اقدام نماديني در اين خصوص در مقابل خبرنگاران و دوربين عکاسان خبري صورت نگرفت.همچنين استاندار اصفهان از آغاز مراسم تعديل خبر داد.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  3. #3
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    چند روز پس از برپايي مراسم نمادين كوتاه كردن برج جهان نما رخ داد
    دعواي مسوولان اصفهاني براي رسميت شناختن يونسكو


    100865629906

    جام جم آنلاين: استاندار اصفهان يونسكو را قبول دارد و رئيس شوراي شهر اصفهان يونسكو را قبول ندارد. شايد به خاطر همين است كه اولي مي‌خواهد برج جهان نما را كوتاه‌تر كند و دومي حتي نمي‌خواهد يك آجر از روي اين برج بردارد.

    درست به فاصله چند روز پس از برپايي مراسم نمادين كوتاه شدن برج جهان نما، عباس حاج رسولي‌ها رئيس شوراي شهر اصفهان در گفتگو با رسانه‌ها اعلام كرد كه نظر كارشناسان يونسكو را در رابطه با برج جهان نما قبول ندارد.

    ماجراي برج جهان نما و مزاحمت آن براي چشم انداز ميدان تاريخي نقش جهان از سال 2004 و اجلاس جهاني يونسكو در دوربان آغاز شد. كارشناسان يونسكو از مقامات ايراني خواستند براي جلوگيري از خروج ميدان نقش جهان از فهرست آثار جهاني اين برج را كوتاه كنند.

    پس از مدت‌ها كش و قوس بالاخر جهان نما كوتاه شد اما نه به آن اندازه كه مد نظر يونسكو بود. يك طبقه ديگر آن نيز بايد كوتاه مي‌شد تا نظر موافق كارشناسان يونسكو جلب مي‌شد.

    يونسكو به ايراني‌ها تا ماه فوريه 2010 فرصت داد و مسوولان ايراني هم چهارشنبه هفته گذشته مراسم نماديني را براي آغاز عمليات كوتاه كردن اين برج بر پا كردند. اين مراسم با حضور استاندار اصفهان، معاون سازمان ميراث فرهنگي و رئيس سازمان ميراث فرهنگي اصفهان برگزار شد.

    پس از اين مراسم در حالي كه همه منتظر كوتاه شدن اين برج بودند عباس حاج رسولي‌ها كه اكنون رئيس شوراي شهر اصفهان است، به «جام‌جم» اعلام كرد: ما تشخيص مي‌دهيم برج جهان نما چقدر بايد كوتاه شود، نه سازمان يونسكو.

    او در گفتگو با ايسنا درباره تعيين ضرب‌الاجل از سوي يونسكو براي تخريب برج جهان‌نما گفت: ما يونسكو را نمي‌شناسيم و به يونسكو كاري نداريم، خيلي احمقانه، نفهمي و كودني است كه يونسكو بخواهد ميدان نقش جهان را به‌خاطر برج جهان‌نما از فهرست آثار جهاني خارج كند.

    او در بخش ديگري از حرف‌هايش به قضاياي پشت پرده‌ ماجراي برج جهان نما اشاره كرد، اما از اين قضايا و اين كه شامل چه مسائلي مي‌شوند سخني به ميان نياورد.

    او تعديل يك طبقه ديگر از اين برج را جو سازي رسانه‌ها در اين باره دانست و افزود: هنوز شوراي شهر اصفهان 3 ميليار تومان از سازمان ميراث فرهنگي بابت تخريب اين برج طلبكار است.

    حاج رسولي‌ها در حالي اين سخنان را بر زبان مي‌آورد كه معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در مراسم نمادين تعديل جهان نما درباره تأمين هزينه‌هاي تخريب طبقه آخر برج جهان‌نما، گفته بود: در دور دوم سفر هيأت دولت به اصفهان مقرر شد بخشي از هزينه 3 ميليارد توماني تخريب از سوي هيأت دولت، بخشي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و مابقي از طريق استانداري استان اصفهان تأمين شود.

    حاج رسولي‌ها در پاسخ به اين سوال كه استانداري اصفهان معتقد است ؛ براي حفظ يك اثر تاريخي در فهرست جهاني بايد يك طبقه ديگر از اين برج تخريب شود، گفت: استانداري اصفهان اگر مي‌تواند خودش اين برج را كوتاه كند.
    اين در حالي است كه استاندار اصفهان چنين نظري ندارد. عليرضا ذاكر اصفهاني روز گذشته نيزبر تأمين نظر يونسكو تاكيد كرد و گفت: تخريب برج جهان‌نما ادامه خواهد داشت. او افزود: ارتفاع برج جهان‌نما، سبب شده تا چشم‌انداز ميدان نقش جهان خدشه دار شود. به همين خاطر استانداري و سازمان ميراث فرهنگي اصفهان براي نشان دادن حسن نيت خود به سازمان‌هاي بين‌المللي، در تلاش‌اند، به سرعت با تعديل يك طبقه باقيمانده، نظر مثبت يونسكو را جلب و ميدان نقش جهان را همچنان در فهرست آثار جهاني حفظ كنند.

    چندي پيش بازرسان يونسكو با بازديد مجدد از روند تعديل برج جهان‌نما ضرب الاجلي را معين كرده بودند كه بر اساس آن ايران تا اول فوريه سال 2010 ميلادي (12 بهمن‌ماه 1388) فرصت دارد، تا با هماهنگي استانداري اصفهان طبقه چهارم اين برج را تخريب كند.

    برج 50 متري جهان‌نما سال 1375 در فاصله 700 متري ميدان امام(ره) اصفهان با تخريب كاروانسراي صفوي و با وجود مخالفت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و نهادهاي فرهنگي ساخته شد.

    در سال 1380 بازرسان يونسكو با ديدن اين برج از پله سوم مسجد شيخ لطف‌الله در ميدان امام (ره) اعلام كردند، خط آسماني و منظر تاريخي و فرهنگي اين ميدان مخدوش شده است و اگر دولت ايران براي تعديل برج جهان‌نما اقدام نكند، ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني در خطر قرار مي‌گيرد.

    حالا بايد منتظر ماند و ديد ماجراي برج جهان نما و ميدان نقش جهان بالاخره چه سرانجامي مي‌يابد.

    سازمان علمي فرهنگي ملل متحد يونسكو مسووليت ثبت آثار باستاني تاريخي در فهرست جهاني ومراقبت از حريم آنها رابه عهده دارد.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  4. #4
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    استاندار اصفهان:
    عمليات تخريب برج جهان نما آغاز شد


    100865806272

    جام جم آنلاين: استاندار اصفهان گفت: با توجه به تاکيد رييس جمهوري در خصوص رعايت مقررات بين المللي و پايبندي جمهوري اسلامي به موازين مجامع بين المللي، تخريب يک طبقه ديگر از برج جهان نما آغاز شد.

    دکتر عليرضا ذاکر اصفهاني امروز در گفتگو با ايرنا افزود: عمليات ساخت و ساز برج جهان نما قبل از سال 84 آغاز شده بود اما پس از روي کار آمدن دولت نهم با بزرگ نمايي برخي از رسانه ها و انتشار برخي اخبار جهت دار اين گونه القا شد که اين کار اشتباه در دولت نهم انجام گرفته است.

    وي با اشاره به اخطارهاي سازمان يونسکو گفت: طي چند سال گذشته با توجه به اخطارهاي اين سازمان دو طبقه از برج جهان نما تخريب شده بود و در سفر دور سوم رئيس محترم جمهوري به اصفهان و بازديد ايشان از برج جهان نما و اخطارهاي مجدد سازمان يونسکو و تهديد به خروج ميدان امام از ليست آثار ثبتي اين سازمان، تعديل يک طبقه ديگر اين برج از چند روز گذشته آغاز شده است.

    استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به تعهد و پايبندي دولت دهم به مقررات و قوانين بين المللي بيان کرد: علي رغم هزينه هايي که اجراي طرح تخريب به دليل رعايت مقررات مذکور داشت، دولت از اين هزينه ها چشم پوشي کرد و اين نشان دهنده احترام و تعهد دولت به مقررات بين المللي مي باشد.

    وي در پاسخ به اين سوال که تعداد محدودي از مراکزغيردولتي و محلي با اين تصميم مخالف هستند، تاکيد کرد: اين موضوع يک تصميم ملي و توسط استاندار اصفهان به عنوان نماينده دولت اجرايي شده است، بنابراين، طبيعي است براي موضوعات ملي در اين سطح که پاي مصالح ملي در ميان و در حوزه تصميم هاي کلان کشوري است، نهاد هاي غيرمرتبط حق دخالت و تحميل هزينه به دولت و ملت را ندارند.

    وي اضافه کرد: مردم فرهنگ دوست ونهادهاي فرهنگي غيردولتي کشورمان به شدت نگران حذف ميدان امام از فهرست آثار جهاني هستند که به همه آنها اطمينان مي دهيم دولت اجازه چنين برخوردي را نخواهد داد.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  5. #5
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    كارشناس ميراث فرهنگي:
    برج جهان‌نما در حريم محور تاريخي اصفهان قرار گرفته است


    100865629906

    جام جم آنلاين: يك كارشناس ارشد حوزه‌ ميراث فرهنگي در استان اصفهان با اشاره به قرار ‌داشتن برج جهان‌نما در محور تاريخي اصفهان، تأكيد كرد: بايد حرمت و حريم محور تاريخي اصفهان حفظ شود.


    مرتضي فرشته‌نژاد در گفت‌وگو با ايسنا، ادامه داد: حد و حدود محور تاريخي اصفهان مشخص است و برج جهان‌نما دقيقا در حريم محور تاريخي اصفهان قرار گرفته است. قبلا نيز بيان شده است كه اگر ارتفاع اين بخش درنظر گرفته شود، بخش‌هايي كه به‌صورت فرم‌هاي مدرن بالا رفته‌اند، از نظر حريم منظري در ميدان نقش جهان و ديگر بناهاي اطراف آن، زننده و قابل مشاهده هستند.


    وي اظهار داشت: اگر دقت شود، مي‌بينيم كه چند طبقه‌ نخست و بخش‌هاي پايين اين بنا، براساس محور تقارن و با ايده و الهام از معماري ايراني ساخته شده است و بخش‌هايي كه حالت مدرن دارند و به قول سازندگان آن مانند مناره هستند، از روي بام برج جهان‌نما بالا رفته‌اند، در صورتي كه اصفهان داراي مناره‌هاي تاريخي زيادي است و به اين‌گونه مناره‌ها نياز ندارد.

    او با تأكيد بر نظر كارشناسان يونسكو و مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر ضرورت تعديل طبقه‌ي آخر برج جهان‌نما، بيان كرد: اگر از كنار مسجد شيخ‌ لطف‌الله و طبقه‌ي دوم بناهاي اطراف ميدان نقش جهان به طرف عالي‌قاپو و مغرب اصفهان نگاه كنيم، چون خط افق بناها اين‌گونه تعيين مي‌شوند، تعدادي از اين بناها، با خط افق يكي شده‌اند و به همين دليل، بايد حذف شوند، طبقه‌ي آخر برج جهان‌نما نيز به‌دنبال آن بايد تعديل شود.

    مشاور اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان گفت: اگر طبقه‌ آخر برج جهان‌نما تعديل شود، يونسكو نيز دست از ادعاي خود برمي‌دارد.

    فرشته‌نژاد با اشاره به حضور چندباره‌ي كارشناسان يونسكو در اصفهان و تأكيد آن‌ها بر تخريب اين طبقات از برج جهان‌نما، ادامه داد: آن‌ها در آن زمان، تعديل تعدادي از طبقات برج را قبول مي‌كنند، ولي حركت‌هايي ايضايي انجام مي‌دهند، مثلا چند شيشه يا آجر را از روي طبقات آخر برج برمي‌دارند و پس از مدتي، دوباره آن‌ها را سر جاي خود قرار مي‌دهند. در حالي كه اين كار درست نيست. بايد در اين ميان، حرف از فرهنگ و با فرهنگ بودن به ميان آورد، صحبت ميراث فرهنگي نيز همين است.

    او با اشاره به خوب ساخته شدن بناي برج جهان‌نما با استفاده از ايده‌ي معماري ايراني، تأكيد كرد: آخرين بخش بالايي برج كه به حالت غيرمتقارن بالا رفته است، بايد تخريب شود.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  6. #6
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    حميد بقايي:
    برج جهان‌نما بزودي تعديل مي‌شود


    100866845684
    جام جم آنلاين: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي پايان يافتن مهلت تعديل برج جهان‌نما در اصفهان، گفت: مطمئن باشيد، برج جهان‌نما به‌زودي تعديل مي‌شود.

    حميد بقايي در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين پرسش كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان يك هفته پيش را زمان آغاز تعديل برج جهان‌نما اعلام كرده بود، اما اين تعديل هنوز آغاز نشده است، بيان كرد: مطمئن باشيد، در چند روز آينده، تخريب برج جهان‌نما آغاز مي‌شود و اين امر، موضوعي نيست كه ما از آن بگذريم.

    وي ادامه داد: تفاوت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بقيه ارگان‌ها و دستگاه‌ها اين است كه موضوعي را كه نتواند آن را انجام دهد، اعلام نمي‌كند. بنابراين وقتي مي‌گوييم، تعديل جهان‌نما انجام مي‌شود، مطمئن باشيد كه آن را انجام مي‌دهيم.


    برنامه‌اي براي بنزين سفر نداريم
    رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره اختصاص سهميه بنزين سفر در تعطيلات نوروزي نيز گفت: اكنون برنامه‌اي براي اختصاص دادن سهميه بنزين نوروزي نداريم.

    وي با بيان اين‌كه طريقه مصرف و صرفه‌جويي بنزين در ميان مردم به چارچوبي درست و سيستماتيك رسيده است، اظهار كرد: فضا طوري نيست كه بخواهيم بنزين اختصاص دهيم. ممكن است، بعدها تصميم‌هايي گرفته شوند، اما فعلا چنين برنامه‌اي نداريم.

    بقايي درباره تغيير در مديريت موزه ملي ايران و حركت به سوي هيأت امنايي كردن موزه‌هاي كشور براي جلوگيري از آسيب رسيدن به موزه‌ها به‌دنبال تغييرات مديريتي، گفت: مديريت موزه ملي آن‌چه را كه مي‌خواستيم اجرا نكرد. من بارها تأكيد كرده‌ام، موزه ملي، موزه باستان‌شناسي نيست، بلكه موزه ملي، محل نگهداري اشياي فرهنگي، تاريخي، باستان‌شناسي، نسخ خطي، تابلوهاي نقاشي، مردم‌شناسي و همه آثار و اشياي فرهنگي و تاريخي در همه حوزه‌هاست. بنابراين نبايد موزه ملي را فقط در باستان‌شناسي منحصر كرد.

    وي با بيان اين‌كه موزه ملي بايد شامل زيرموزه‌هاي فراواني باشد، ادامه داد: تك‌تك بخش‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي بايد الزاما مديريتي متخصص و مرتبط داشته باشند؛ اما ضرورتي ندارد، مديريت كلي موزه ملي، تخصص يا تحصيلات مرتبط با آ‌ن را داشته باشد.

    او با بيان اين‌كه آزاده اردكاني رئيس موزه ملي ايران از تمام زوايا و مجموعه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطلع و با آنها آشناست، گفت: او پنج‌سال است كه در سازمان ميراث فرهنگي مشغول فعاليت است و در موضوع‌هاي كاملا فرهنگي فعاليت كرده است.

    رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه از برخي مصاحبه‌ها مبني بر اين‌كه مدير موزه ملي بايد تخصص مرتبط داشته باشد، تعجب مي‌كنم، بيان كرد: از نظر من، مدير موزه ملي بايد كسي باشد كه دانش مديريتي داشته باشد.

    وي با بيان اين‌كه موزه ملي بايد به مجموعه‌اي كامل از فرهنگ و تاريخ ايران تبديل شود، اظهار كرد: ممكن است، در شرايط كنوني، فضاي مناسب براي اين تغيير و تحولات وجود نداشته باشد؛ اما من معتقدم، بسياري از موزه‌ها بايد زيرمجموعه موزه ملي قرار گيرند و حتي موزه ملي در استان‌هاي ديگر شعبه بزند.

    بقايي درباره تشكيل هيأت امنا براي موزه ملي نيز گفت: ما معتقديم، موزه ملي بايد شوراي راهبردي شامل اعضايي متخصص در حوزه‌هاي مختلف داشته باشد تا از نظر راهبرد و اجرا در مسير درست قرار گيرد.

    وي با بيان اين‌كه موزه ملي بيش‌ترين تعاملات را با كشورهاي خارجي در حوزه‌هاي فرهنگي و تاريخي دارد، تأكيد كرد: من در دوره خودم تلاش مي‌كنم، موزه ملي درست و حسابي داشته باشيم.

    او با اعتقاد به اين‌كه هيأت امنا در پي‌گيري امور و برگزاري جلسات مستمر، جديت لازم را ندارد، اضافه كرد: شوراي راهبردي موزه ملي مانند هيأت مديره آن عمل خواهد كرد و قابليت برگزاري جلسات هفتگي و پي‌گيري مداوم امور آن را دارد.

    آيين‌نامه اجرايي ماده 5 قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با آخرين اصلاحات مصوب سال 1383، تركيب اعضاي هيأت امناي موزه ملي ايران را به اين ترتيب مشخص كرده است: رئيس‌جمهور به‌عنوان رئيس هيأت امنا، رئيس سازمان، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، رئيس كل موزه ملي ايران (دبير هيأت امنا)، شهردار تهران، شش نفر از شخصيت‌هاي علمي فرهنگي به پيشنهاد رئيس سازمان و با حكم رئيس‌جمهور، چهار نفر از صاحب‌نظران و فعالان اقتصادي به پيشنهاد رئيس سازمان و با حكم رئيس‌جمهور و وزير امور اقتصادي و دارايي.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  7. #7
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    مديركل ميراث فرهنگي استان اصفهان:
    تعديل آخرين‌طبقه‌ برج جهان‌نما آغاز شد


    100868024462

    جام جم آنلاين: اسفنديار حيدري‌پور مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان اعلام كرد: تعديل آخرين طبقه‌ برج جهان‌نما آغاز شده است.

    مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان در گفتگو با ايسنا ، اظهار داشت: ‌در بازديدي كه روز پيش همراه معاون عمراني استانداري و مدير كل دفتر فني استانداري از پروژه‌ برج جهان‌نما داشتيم ، ديديم كه شهرداري اصفهان تخريب طبقه‌اي آخر برج جهان‌نما را به‌صورت جدي آغاز كرده و با دستگاه‌هاي مكانيكي به تخريب اين پروژه اقدام كرده است.

    وي پيشرفت اين تخريب را تا كنون قابل توجه، چشمگير و قابل تقدير ارزيابي كرد.

    مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به آغاز تخريب آخرين طبقه از برج جهان‌نما از هفته پيش ، بيان كرد: ‌هفته پيش ، جمع‌آوري و باز كردن تأسيسات آن طبقه انجام شد و از روز گذشته ، عمليات اجرايي شامل تخريب سازه‌ اي بنا ، نازك‌كاري و سفت‌كاري بنا آغاز شده است.

    حيدري‌پور درباره‌ زمان حضور كارشناسان يونسكو در اصفهان براي بررسي برج جهان‌نما نيز گفت: ‌قرار است ، كارشناسان يونسكو از 10 تا 20 اسفندماه در ايران باشند ولي هنوز به‌ طور دقيق معلوم نيست كه آن‌ها چه زماني در اصفهان حضور دارند اما تا زمان حضور آن‌ها ان‌شاءالله تخريب به‌پايان رسيده است.

    وي درباره‌ اعتباري كه بايد براي تخريب برج به شهرداري اصفهان داده شود ، توضيح داد: قبلا 500 ميليون تومان به حساب شهرداري واريز شد.

    در اين هفته نيز 500 ميليون تومان ديگر پرداخت مي‌شود و با اين پرداخت ، سهم ميراث فرهنگي براي تخريب برج جهان‌نما به‌ شكل كامل داده مي‌شود.

    مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان افزود: پرداخت يك‌ميلياد تومان سهم استانداري حتما با هماهنگي آن‌ها با شهرداري انجام مي‌شود.

    به علاوه ، پرداخت يك‌ميليارد تومان باقيمانده از سوي نهاد رياست جمهوري در حال پي‌گيري است تا به حساب شهرداري اصفهان واريز شود.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  8. #8
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    ذاكر خبر داد:
    اختصاص 30 ميليارد ريال براي تعديل برج جهان‌نما

    100865806272

    جام جم آنلاين: استاندار اصفهان از تخصيص 30 ميليارد ريال براي تعديل سه طبقه برج جهان نما واقع در نزديکي ميدان امام خميني (ره) (نقش جهان) اين استان از سوي دولت خبر داد.

    "عليرضا ذاکر اصفهاني" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ميراث فرهنگي ايرنا اظهار داشت: براي اين منظور مقرر شده است 10 ميليارد ريال دفتر رياست جمهوري، 10 ميليارد ريال سازمان ميراث فرهنگي کشور و 10 ميليارد ريال نيز استانداري اصفهان پرداخت کنند.

    وي با بيان اينکه تاکنون 10 ميليارد از اين مبالغ پرداخت شده است، افزود: باقي مانده مبلغ تعهد شده از سوي دولت نيز، در دست پرداخت است.

    ذاکر توضيح داد که، پس از ابلاغ دستور رياست جمهوري به شوراي شهر مبني بر تخريب طبقات برج جهان نما به منظور جلوگيري از خروج نام ميدان امام از فهرست آثار تاريخي سازمان علمي،‌ فرهنگي و تربيتي (يونسکو)، اين شورا با اين موضوع مخالفت کرده و دلايلي آورده بود، ازجمله اينکه بدليل خصوصي بودن اين برج، بايد خسارات بخش خصوصي جبران شود.

    وي با بيان اينکه نظر شوراي شهر اين بود که چون اين برج متعلق به بخش خصوصي است بايد هزينه هاي تخريب آن پرداخت شود، افزود: اين هزينه ها شامل پرداخت خسارات وارده ناشي از تخريب طبقات اضافي به تاسيسات و تجهيزات طبقات زيرين و جبران هزينه هاي ساخت اين طبقات مي شود.

    ذاکر اظهار داشت: با پرداخت بخشي از اين هزينه ها، هم اکنون 20 نيروي کارگري با کمپرسور و ساير وسايل فني لازم، کار تخريب طبقه آخر اين برج (طبقه يازدهم) را آغاز کرده اند و اين عمليات با سرعت پيش مي رود.

    استاندار اصفهان گفت: مبلغ تعهد شده ازسوي دولت براي تخريب طبقات 13، 12 و11 اين برج اختصاص يافته که پيش از اين طبقات دوازدهم و سيزدهم تخريب شده است.

    وي با اشاره به مصوبه يونسکو در خصوص خروج نام ميدان امام از فهرست ميراث جهاني، در صورت عدم تعديل طبقات برج جهان نما گفت: دولت و شخص "محمود احمدي نژاد" رييس جمهور نظر بر اجراي اين مصوبه دارند و در موارد مختلف بر اين موضوع تاکيد کرده اند.

    استاندار اصفهان افزود: از آنجايي که دولت نهم همواره به مصوبات مراکز بين المللي که مطابق با اصول و مباني نظام جمهوري اسلامي است، احترام گذاشته است، رييس جمهور نيز در سفر سوم خود به استان اصفهان دستور اجرايي شدن مصوبه يونسکو در خصوص برج جهان نما را صادر کرد.

    ذاکر ادامه داد: درپي صدور دستور رياست جمهوري، سازمان ميراث فرهنگي کشور نيز از شهرداري اصفهان درخواست کرد که مقدمات اجرايي شدن اين موضوع را فراهم کند و استانداري اصفهان بعنوان نماينده ميراث فرهنگي و مجري اين طرح تعيين شد.

    وي همچنين تاکيد کرد که، توجه به حفظ ميراث فرهنگي کشور بخصوص استان اصفهان بعنوان يکي از مراکز و قطب هاي مطرح کشور در سطح جهان در حوزه ميراث فرهنگي، براي دولت از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و در استانداري اصفهان همواره در اولويت برنامه ها قرار گرفته است.

    استانداري اصفهان افزود: حفظ هويت و جايگاه فضاي کالبدي و معنوي ميدان امام اصفهان علاوه بر مسوولان، همواره دغدغه هنرمندان و تمامي ساکنان اين استان بوده است و آنها با جديت خواهان و پيگير تخريب طبقات اين برج بوده اند.

    ذاکر تاکيد کرد با عملياتي شدن تخريب طبقات بالايي برج جهان نما و اجراي مصوبه يونسکو در اين خصوص، از يک سو حسن نيت خود را به سازمان هاي بين المللي اعلام و نشان داده ايم که مي خواهيم مطابق با ميثاق هاي بين المللي عمل کنيم و از سوي ديگر حساسيت دولت و ملت ايران به پاسداشت ميراث فرهنگي خود را نمايان ساخته ايم.

    وي همچنين ابراز اميدواري کرد که، تا پيش از ورود بازرسان يونسکو به اصفهان در خصوص نظارت بر تعديل طبقات برج جهان نما در 11 اسفند ماه سال جاري، عمليات تخريب به اتمام برسد.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  9. #9
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    ميدان امام در فهرست جهاني يونسکو باقي ماند
    روند مطلوب تخريب برج جهان نما


    100866327733

    جام جم آنلاين: با اجراي طرح تخريب طبقه يازدهم برج جهان‌نما، ميدان امام درفهرست جهاني يونسکو باقي مي‌ماند. مرتضي حسام نژادمعاون اداري،مالي شهردار اصفهان گفت:کارشناسان ميراث فرهنگي پيش‌بيني مي‌کنند پس از بازديدهيات 3 نفره يونسکو ازروند تخريب اين برج ، ميدان امام و مترو و برگزاري جلساتي با شهردار اصفهان و مدير عامل مترو ، موضوع حذف اين ميدان تاريخي ازفهرست جهاني براي هميشه به دفترخاطرات تاريخ سپرده شده است.

    حيدري پور رئيس سازمان ميراث فرهنگي اصفهان هم گفت: با توجه به حسن‌نيت شهرداري اصفهان و اجراي با برنامه و شبانه‌روزي تعديل،يونسکو قطعا روند تعديل را تأييد مي‌کند و ميدان امام در فهرست آثار جهاني باقي مي‌ماند.

    برج 50 متري و 14 طبقه جهان نما سال 1375 هجري شمسي درفاصله 700 متري ميدان امام اصفهان با تخريب کاروانسراي صفوي،دراين محل با وجود مخالفت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و نهادهاي فرهنگي کشور ساخته شد.

    در سال 1380 بازرسان سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد (UNESCO) با مشاهده اين برج از پله سوم مسجد شيخ لطف‌الله درميدان امام اعلام کردند حريم آسماني اين ميدان مخدوش شده است و چنانچه دولت ايران براي کاهش ارتفاع برج جهان‌نما اقدام نکند، ميدان امام در فهرست ميراث در خطر قرار مي‌گيرد وبايد دست کم چهار طبقه آن تخريب شود.

    بر اساس هماهنگي‌هاي صورت گرفته،از سال 85 تاکنون سه طبقه برج به ارتفاع ده مترتخريب شده است.

    ميدان نقش جهان (امام)درسال 1358 هجري شمسي در فهرست آثارميراث جهاني به ثبت رسيد و تنها بناي تاريخي جهاني کشور است که درداخل شهر قراردارد.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/