نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: تاريخ را در جاده چالوس فراموش نكنيد

  1. #1
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    تاريخ را در جاده چالوس فراموش نكنيد

    100953584552

    جام جم آنلاين: در جاده پرپيچ و خم و سرسبز جاده كوهستاني چالوس، با آن كوههاي سرسبز و استوار، درختان و خروشاني رود، پس از سد اميركبير، كيلومتر 43 جاده چالوس: اينجاست كه به روستاي تكيه سپهسالار در سينهكش كوهستان البرز ميرسي.

    روستايي در كوههاي البرز كه به يمن وجود مبارك امامزاده ابراهيم متبرك است و به گفته اهالي، نام روستا برگرفته از لقب اين امامزاده همام است كه معروف به سپهسالار بودهاند.

    در روستاي 800 نفري تكيه سپهسالار، آنجا كه كوههاي سرخ رنگي اين روستا را احاطه كرده است و دلانگيري هواي پاكش بر چهره مسافران ميوزد، برگي از تاريخ ورق خورده.

    غار اللهاكبر كه در دل كوههاي اطراف روستا پنهان است، روزي از روزهاي تاريخ پناه امامزاده ابراهيم(ع) و شاهد شهادتش بوده است.

    امامزاده ابراهيم از نوادگان حضرت امام سجاد(ع) زينت عابدان و ساجدان است كه با 4 نسل به آن امام(ع) ميرسد. در روايات آمده است؛ اين امامزاده به اتفاق جمعي از بنيهاشم، به همراه حضرت معصومه(س) از مدينه منوره براي زيارت حضرت ثامنالحجج عليابن موسيالرضا(ع) وارد ايران شدند؛ اما پس از رحلت حضرت معصومه(س) در شهر قم، تحت تعقيب ماموران بنيعباس قرار ميگيرند و طي درگيري و گريز به كوه سرخ در «آسارا» پناه ميآورند، سرانجام در درگيري با دشمنان در همان كوه به درجه شهادت نائل ميشود. از آنجا كه اين حضرت، سرپرست و فرمانده همراهان و كاروان همسپار حضرت معصومه(س) بودهاند، به سپهسالار مشهورند.

    در محل شهادت اين بزرگوار، آستان مقدسي بنا شده. ضريح چوبي امامزاده روي آن به زيبايي و سادگي زير صخرهاي از سنگ قرار دارد. براي رسيدن به آستان امامزاده بايد از كوچهباغي سبز و تزئين شده با درختان سنجد گذر كرد. پشت ضريح دهانه غار به دل كوه منتهي ميشود كه نفس سرد و لطيف كوه را درون صحن و ضريح اين آستان مبارك حس ميكني. گويا ايشان زائر خسته راه را با تبسم دلنواز و آسمانياش مينوازد.

    حالت عارفانه دعاي زائران، دلهاي سنگي كوهستان را چونان لطافت بهاري خاضع ميكند.

    ديوارهاي صخرهاي آستان آن حضرت جلوهاي از معماري طبيعت است و... هم آنقدر كه باورنكردني است كه ستودني!

    وجود مرقد مطهر آن حضرت در كنار چشمانداز زيباي روستا، كوههاي سربه فلك كشيده و مناجات زلال و هميشگي رودخانه فضاي خاصي براي زائران و گردشگران به تصوير كشيده است، گويي در آنجا همه واقعا به خدا نزديكترند؛ همان طور كه خدا از ما به ما نزديكتر است(قرآن).

    در محوطه پشت آستان مقدس، صخرهاي به ارتفاع 10 متر قرار دارد كه به صخره آب چكان معروف است. آنجا زائران نيت ميكنند، ميايستند تا قطرههاي آب با چكيدن بر سرشان، نمادي و نشانهاي براي اجابت نيازها و خواستههايشان باشد. مردم محل معتقدند كه صخره براي امام اشك ميريزد! و اما علت اين اعتقاد؛ محل ريزش قطرات، بالاترين نقطه صخره و جايي است كه به كوههاي اطراف ارتباط ندارد و روي آن هم از برف و يخچال خبري نيست! معلوم نيست اين قطرات آب در كجا جمع شدهاند كه به فاصله هر 30 ثانيه يك بار ميچكد.

    از ديگر جاذبههاي متنوع و منحصر به فرد روستاي سپهسالار، كوههاي سربه فلك كشيده هفتخوان، هزاربند، كاهار و هزارچشمه است كه كوهنوردان را به فتح قلههاي خود دعوت كرده و ميكند.

    گرماي وجود اهالي روستا، طبيعت خنك و ييلاقي آنجا را دلچسب ميكند. مردمي سختكوش و مهربان كه ساليان سال با گشادهرويي، ميزبان ميهمانان امامزاده ابراهيم هستند. مردمي متدين و صبور روستاي آنها در آغاز قدمگاه امامزاده است.
    باغداري و دامداري، شغل اصلي اهالي محل است.
    حجتالاسلام نعمتالله خدري، از هيات امناي امامزاده ابراهيم است. او ميگويد: اين روستا عليرغم داشتن ظرفيتهاي زيارتي و سياحتي آنچنان كه بايد مورد توجه قرار ندارد.

    خدري ميگويد: قبل از انقلاب يكي از نوادگان شاهزاده قاجار، توليت اينجا را برعهده داشت و سال 43 به منظور دستيابي به زيرخاكيهاي اين مكان، كليه آثار باستاني را بهم ريخت و درهاي قيمتي، فرشها، ظروف و اشياي تاريخي را به تاراج برد و بناي قديمي و باستاني را به بهانه اين كه ميخواهد ساختمان جديد بسازد، تخريب كرد!

    او ميگويد: ساختمان كنوني شباهتي به محل تدفين يك امامزاده ندارد و فاقد گنبد، بارگاه يا مناره است. به اعتقاد خدري، اين روستا ميتواند به عنوان محلي براي گردشگران و زائران تجهيز و آماده شود و با ساخت هتل و جاذبههاي گردشگري، امكانات اقتصادي و تفريحي، گردشگران زيادي را ميتوان جذب اين روستا كرد

  2. 3 کاربر مقابل از sorna عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/